Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1980 Gepost op: 09 augustus 2008, 12:17:18 »
Ik hou niet zo van geitenkaas, dat smaakt zo naar geit. Ik eet heel soms van die hele jongen zachte Franse, dat trek ik soms nog net.

Je hebt een mild gemarineerd geitenkaasje, waar geen stalsmaak aan zit. Zelfs ik vind 'm lekker. Zal dinsdag even het merk voor je checken en kan het ook voor je meenemen anders, want ik heb geen idee waar het hier in Oost te krijgen is.
Ricotta is lekker in quiches en ravioli. Vers is het lekkerst, maar dat is niet heel erg verkrijgbaar jammer genoeg. Het adres waar het eerst wel standaard verkrijgbaar was, heeft het nauwelijks meer, maar je kunt het een keer uit proberen met de 250 gram bakjes die wel makkelijk verkrijgbaar zijn.

Dit is niet de juiste draad (maar waar het anders moet?), maar tips qua inkopen en afhalen enzo in Oost zijn welkom, aangezien ik hier echt niets ken haha...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1981 Gepost op: 09 augustus 2008, 20:54:02 »
:yes: maar zo knoeierig is dat niet.

Ze rollen bij mij altijd van het bakpapier af overal heen.. en dan wil ik ze oprapen en dan zijn ze heeeeeeet... dat vind ik toch wel erg knoeien.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #1982 Gepost op: 09 augustus 2008, 21:52:52 »
:yes: maar zo knoeierig is dat niet.

Ze rollen bij mij altijd van het bakpapier af overal heen.. en dan wil ik ze oprapen en dan zijn ze heeeeeeet... dat vind ik toch wel erg knoeien.

Ah, ja, dat ken ik! Bakpapier bij vier punten bijeen pakken en langzaam optillen en in een schaal mieteren werkt meestal wel bij mij.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1983 Gepost op: 09 augustus 2008, 22:29:50 »
Of je bakbonen in een katoenen zakje bewaren en met zakje en al in de oven gooien. (Vrees niet, dat soort praktische dingen bedenk ik wel, maar ik doe ze natuurlijk niet, ik doe altijd wat Renske doet en hoop dan dat het goed gaat..)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1984 Gepost op: 09 augustus 2008, 22:39:20 »
ik gebruik aluminiumfolie want dat kun je lekker vouwen en de bonen zitten dan in een pakketje na t bakken. Nou ja eigenlijk gebruik ik zelden bakbonen maar als ik t doe dan afijn
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2008, 22:39:51 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1985 Gepost op: 09 augustus 2008, 22:57:37 »
Ja maar gebruiken jullie dan van die metalen gevallies of gewoon een zakje bruine bonen ofzo?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1986 Gepost op: 09 augustus 2008, 23:16:50 »
Ouwe bruine bonen (of eigenlijk een of ander nuffig soort bonen, zwartoogbonen ofzo).
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1987 Gepost op: 09 augustus 2008, 23:30:51 »
ik bruine bonen
,,,,فلافل

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1988 Gepost op: 13 augustus 2008, 17:41:06 »
hoe kan ik courgette het beste invriezen?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #1989 Gepost op: 15 augustus 2008, 12:18:19 »
Als soep?

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1990 Gepost op: 15 augustus 2008, 15:02:17 »
Dat kan natuurlijk ook;) Ik wou er volgende week donderdag soep van maken, ivm etentje dag erna.
Maar ik kan er natuurlijk ook nu al soep van maken :-[ en dan vrijdag nog kookroom erdoor.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1991 Gepost op: 17 augustus 2008, 02:19:24 »

Dit is niet de juiste draad (maar waar het anders moet?), maar tips qua inkopen en afhalen enzo in Oost zijn welkom, aangezien ik hier echt niets ken haha...

Wat wil je precies weten? Eten afhalen doe ik eigenlijk nooit. Vlak bij mij zitten veel Surinaamse dingen, maar ik snap dat smaakpalet nog niet.

Ik verwacht over 2 weken weer thuis te zijn (zit nu bij moeders, en ben net terug uit Frankrijk), en dan kan ik je ook wel meenemen naar de groenteturk. Bosjes platte peterselie voor 40 cent, en de mooiste rode paprika's van Amsterdam.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1992 Gepost op: 20 augustus 2008, 09:49:29 »
Ben twee keer over de Javastraat geweest. Jeetje, wat veel winkels.
Maar ik zoek dus inderdaad die adresjes voor goede groenten, lekker afhalen, etc. Dus graag tot over 2 weken ;)
Dat milde geitenkaasje is van Campagnard de Meibloem trouwens.
Hoop dat Frankrijk leuk was!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1993 Gepost op: 20 augustus 2008, 09:57:08 »
Genco is redelijk, maar de groentekwaliteit wisselt erg .Ze zijn vooral eigenlijk goed voor niet-groentedingen.
Dan zit er op de dappermarkt nog een Surinaamse winkel, ehm, als je mij Jamin de Dappermarkt op loopt achter de kramen langs kom je op een gegeven moment rechts bij een Hindoestaanse winkel op een hoek. Dat is wel wat voor kruiden, pickels enzo en ook wel grappige mensen.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1994 Gepost op: 20 augustus 2008, 12:17:50 »
Genco is redelijk, maar de groentekwaliteit wisselt erg .Ze zijn vooral eigenlijk goed voor niet-groentedingen.
Dan zit er op de dappermarkt nog een Surinaamse winkel, ehm, als je mij Jamin de Dappermarkt op loopt achter de kramen langs kom je op een gegeven moment rechts bij een Hindoestaanse winkel op een hoek. Dat is wel wat voor kruiden, pickels enzo en ook wel grappige mensen.

Ik kom ook wel eens bij Genco, meestal voor kruiden of van die brood-pita-dingen ofzo.
En voor niet nader te noemen dingen voor in mn katten.

Bedoel je met de Hindoestaande winkel de bonenwinkel? Sans market heet het. Idd hele aardige mensen, en allerlei bonen te koop.
Er zit ook een Surinamer in het achterste gedeelte van de Tweede van Swindenstraat, maar daar ben ik minder te spreken over.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1995 Gepost op: 20 augustus 2008, 12:35:28 »
ja Sans zou het wel eens kunnen zijn.
2e van swinden? Ken ik geen winkels.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1996 Gepost op: 20 augustus 2008, 12:54:38 »
Toen ik bij Genco binnenliep kwam het me bekend voor. Er was ooit een docu over hen op een van de publieke zenders.
Bij de maaltijden afdeling ligt een vegetarische maaltijd met pasta, maar toen ik vroeg wat bepaalde stukjes waren kreeg ik als antwoord kip.
Maar bedankt voor die tip van de hindoestaanse winkel.
Ga vrijdag weer een rondje shoppen, zodat ik zaterdag lekker thuis kan hangen en koken.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1997 Gepost op: 28 augustus 2008, 22:35:28 »
Met google en hier zoeken kom ik er nog steeds niet helemaal uit, dus:

Hoe zit het nou met baking powder en baking soda?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1998 Gepost op: 28 augustus 2008, 23:36:09 »
Bakpoeder = baking powder is een mengsel van baking soda en cream of tartar.
Baksoda = baking soda = dubbelkoolzure soda.

Baksoda geeft een basische oplossing, als je er teveel van gebruikt wordt je gebak vies. Bakpoeder heeft dat niet, doordat de cream of tartar (ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet en of het uberhaupt los te koop is hier, in Engeland wel) zurig oplost bakpoeder dus een neutrale oplossing geeft.

Maar waar kwam je nou precies niet uit? Wat staat er in je kast?
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #1999 Gepost op: 28 augustus 2008, 23:46:18 »
cream of tartar (ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet en of het uberhaupt los te koop is hier, in Engeland wel)
Wijnsteenzuur ;D

Dubbelkoolzure soda is NaHCO3, wat onder invloed van hitte (dus pas bij het bakken) ontleedt in NaOH en CO2. Wijnsteenzuur neutraliseert de dubbelkoolzure soda in oplossing (begint dus al als je een deegje/beslagje maakt), waarbij ook CO2 vrijkomt.

Ze simuleren allebij de werking van gist, dat uit suikers ook CO2 maakt en daarmee voor belletjes in het deeg/beslag zorgt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.