Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1920 Gepost op: 27 mei 2008, 14:04:42 »
Dat kan wel zijn, maar die olie heb ik nooit gehad, de zaadjes wel. En die zijn echt niet zanzig geworden (gelukkig).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1921 Gepost op: 27 mei 2008, 14:06:47 »
De olie zit ook in de zaadjes! Je merkt er qua smaak misschien niets aan, maar ze gaan wel achteruit. De meeste mensen bewaren het in de kast, maar in afgesloten bakjes in de koelkast is dus eigenlijk een betere plek.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1922 Gepost op: 27 mei 2008, 14:13:39 »
Vraagje: sinds een paar weken ben ik helemaal weg van het recept van Franse chocoladetaart (zonder bloem) uit het World Food Café kookboek.

Ik heb deze taart ook maar eens gemaakt en hij zakt idd ontzettend in. Persoonlijk vind ik het niet zo erg, want hij smaakte goed. Volgens mij smaakt ie met room nog beter, dus dat ga ik straks maar eens uitproberen ;). Ik heb er ook een flinke portie rum en kaneel ingedaan.

Laurita, heb jij het inmiddels geprobeerd met amandelmeel? Stukjes noot erdoorheen lijkt me ook lekker, je krijgt dan meer een meelloze brownie.


Wil je geen amandelmeel gebruiken, dan kan je ook zwarte bonen nemen!:
http://www.101cookbooks.com/archives/amazing-black-bean-brownies-recipe.html
Het schijnt heerlijk te zijn, maar het klinkt eng!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1923 Gepost op: 27 mei 2008, 14:48:00 »

Lijnzaad vind je bij ons ook gewoon in de supermarkt (de gerbroken lijnzaadjes welteverstaan - naar de olie heb ik nog nooit gezocht).

De al gebroken zaadjes kun je beter niet kopen ivm oxidatie/ranzig worden. Beter is het om hele te kopen en deze zelf in te blender te malen. Daarna eventueel bewaren in de koelkast.

Lijnzaadolie en koolzaadolie/canola zijn iig bij de biowinkel te koop.
Persoonlijk vind ik dat je ipv canola ook een milde olijfolie kan gebruiken.

Ok, bedankt! Het ging inderdaad om koolzaadolie/canola ( gebruik het in cakes enz). En de lijnzaadjes zonder de olie ;) voor in de koekjes :)
Rapeseedoil vind ik dan ook vast bij de biowinkel!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1924 Gepost op: 27 mei 2008, 14:49:42 »
Vraagje: sinds een paar weken ben ik helemaal weg van het recept van Franse chocoladetaart (zonder bloem) uit het World Food Café kookboek. Het is een geweldig recept en iedereen die ik het voorzet is er helemaal van onder de indruk. Maar.....ik vraag me af of de taart niet nóg beter zou zijn met een paar lepels amandelmeel erdoor. Hij zakt nu flink in, als ie uit de oven komt, en misschien voorkom ik dat met iets "meel-achtigs". Ik weet dat amandelmeel vaak erg lekker in gebak is, dus waarom hierin niet. Heeft iemand een idee hoeveel gram ik zou moeten gebruiken en doet het nog iets met de baktijd??


Edit: link gefixed

ik heb hetzelfde probleem met mijn orange teacake..die zakt mijns inziens ook altijd net iets teveel in..
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1925 Gepost op: 27 mei 2008, 19:26:43 »
Vraagje: sinds een paar weken ben ik helemaal weg van het recept van Franse chocoladetaart (zonder bloem) uit het World Food Café kookboek.

Ik heb deze taart ook maar eens gemaakt en hij zakt idd ontzettend in. Persoonlijk vind ik het niet zo erg, want hij smaakte goed. Volgens mij smaakt ie met room nog beter, dus dat ga ik straks maar eens uitproberen ;).

Na een dag smaakt ie nog lekkerder, ook zonder slagroom, want dat had ik niet. Kortom, die blijft in het repertoire! Het beslag is trouwens superlekker:).

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1926 Gepost op: 03 juni 2008, 21:02:33 »
Hoe komt het dat griesmeelpudding geen -pudding wordt maar -pap blijft, als de sojamelk niet heet genoeg gemaakt is?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1927 Gepost op: 03 juni 2008, 21:29:26 »
Omdat er bij het koken pas wat met het zetmeel gebeurd?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #1928 Gepost op: 03 juni 2008, 21:34:57 »
Precies. Het zetmeel denatureert (waardoor het tegelijk beter verteerbaar wordt, oftewel gaar) uit de kleine klompjes waar het in het griesmeel in zit en de ketens ontvouwen zich, om zich vervolgens tijdens het afkoelen weer met elkaar te verwarren, maar dan tot één groot netwerk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1929 Gepost op: 03 juni 2008, 21:41:57 »
Ik kook de griesmeel niet mee met de sojamelk. Die giet ik na het overkoken in de kom, om er daarna pas griesmeel bij de roeren. Werkt het denatureren zo snel dus in ieder geval...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1930 Gepost op: 19 juni 2008, 13:12:31 »
Ik wil voortaan maar eens braaf een gedeelte van mijn granen, bonen, zaden en peulvruchten etc. gaan weken voor gebruik, maar hoe lang kan dat maximaal?
Ik had dinsdagavond quinoa en linzen in de week gezet, maar gisteren toch iets anders gegeten. Kan ik ze nu nog veilig eten vanavond (uiteraard worden ze gekookt)?
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2008, 13:14:07 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1931 Gepost op: 29 juni 2008, 23:22:08 »
In het verleden, toen ik nog kaas en bechamelsaus enzo mocht en ik lasagna at bij de italiaan, had die lasagna altijd van die mooie zichtbare laagjes. Maar als ik nu lasagna maak, kan ik de boel wel in hele mooie laagjes in de schaal leggen, maar als ik het eruit haal, is het een grote knoedelige berg. Helemaal niet zo mooi als dat het lekker is.

Hoe zou de italiaan dat doen, mooie laagjes? Aluminium schaaltjes, waar hij de lasagna heel voorzichtig uitpelt? Klein ovenschaaltje en dan dubbel keren?

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1932 Gepost op: 30 juni 2008, 09:06:35 »
Om te weten waar het mis gaat, moet je vertellen hoe je het aanpakt.

Ik gok op een te natte saus en misschien net te lang in de oven?

Je saus moet nat genoeg zijn om de bladen te laten gaar worden, maar hoeft echt niet te nat. Een deel van het vocht trekt natuurlijk die bladen in en als je het goed aanpakt, dan blijft er een stevige massa over.
Ik doe ook altijd lekker gebakken champignons door mijn bechamellaag, zodat die niet alleen maar glibberig is.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1933 Gepost op: 30 juni 2008, 13:19:06 »
In mijn standaard lasagne gaan 2 courgettes, een fles biologische tomatensaus van de super (geen idee hoeveel daarin zou zitten) een heel recept sam-saus, een pak lasagnebladen en bovenop één tomaat in plakjes en een laag geraspte geitenkaas.

Zou inderdaad wel teveel saus kunnen zijn. Ik vind de gebakken champignons voor door de sam-saus wel een heel goed idee. Het duurt nog wel een tijdje voordat ik weer lasagna maak, maar dan ga ik dat wel eens proberen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1934 Gepost op: 30 juni 2008, 20:00:48 »
Ik wil voortaan maar eens braaf een gedeelte van mijn granen, bonen, zaden en peulvruchten etc. gaan weken voor gebruik, maar hoe lang kan dat maximaal?
Ik had dinsdagavond quinoa en linzen in de week gezet, maar gisteren toch iets anders gegeten. Kan ik ze nu nog veilig eten vanavond (uiteraard worden ze gekookt)?

Volgens mij kan het geen kwaad, zeker niet als je het in de koelkast zet. Wat ik doe is op een zekere dag een aantal pannen vullen met voorweek spul, dit kook ik de volgende dag en vries ik dan in voor later gebruik.

Mijn kookvraag: kan ricotta ongegeneerd uitgewisseld worden voor Mascarpone? Ik heb een bakje mascarpone staan maar ik wil er iets hartigs mee maken, maar ik zou niet weten wat...

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1935 Gepost op: 30 juni 2008, 20:11:50 »
Mascarpone is zoeter dan ricotta en het vetniveau is hoger.
Mascarpone doet het wel goed in pasta dingen bv canneloni van lasagnavellen.
Of tomaten vullen met mascarpone en uit en kruiden en in de oven en als het uit de oven komt nog wat verse munt er over.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1936 Gepost op: 30 juni 2008, 23:42:10 »
Bij mij doet mascarpone het ook heel goed zo uit het kuipje... ;D

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #1937 Gepost op: 01 juli 2008, 09:00:32 »
Bij mij doet mascarpone het ook heel goed zo uit het kuipje... ;D
Je bedoelt dat het het heel goed doet op je dijen? :devil:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1938 Gepost op: 04 juli 2008, 17:13:13 »
 :heehee:

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1939 Gepost op: 07 juli 2008, 13:56:01 »
Ik heb een soort cup a soup misosoep. Ga ik hier aan wennen of is het een miskoop? :pukey: