Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

Miezemiez

Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #180 Gepost op: 21 juni 2005, 12:35:23 »
ja en ik ga groene stroom nemen, maar niet van biomassa... maar van zonneenergie enzo
nu hebben we nog het stroom van onze vorige bewoners.

Ik wilde graag een rekening bij de triodosbank maar die heeft enkel spaarrekeningen, als iemand een dier/milieu vriendelijke bank weet die ook betaalrekeningen heeft hoor ik het graag.

Dit terzijde.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #181 Gepost op: 21 juni 2005, 12:35:24 »
Nou dan ben ik benieuwd naar jullie antwoorden. Stelling hierboven uitgelegd: electriciteitsgebruik leidt tot aantasting van waterleven. PVC gebruik idem.

Nou ik zit nu aan een computer, en die zijn niet helemaal onschuldig, maar hij staat zoveel mogelijk uit. Ik kijk haast geen tv, ik heb spaarlampen, maar ik heb haast nooit licht aan in de zomer. In de winter maak ik veel gebruik van kaarsen. Ik draai 1 was per week en doe dit met wasmiddel van de natuurwinkel, eeeh wat heb je nog meer. Dus ja, de computer is erg vervelend, vind ik zelf ook, maar wil ik nog fungeren in deze maatschappij (scripties moeten getypt worden), dan moet ik hem houden.  Ik recycle iig en breng het dan naar zo'n perron.
Verder is veganisme voor mij een startpunt. Daar begint het. Alles wat ik dan er nog xtra bij kan doen is des te beter!
Dat klinkt hartstikke goed Kirsten. Dat meen ik echt. Maar daarmee ontwijk je wel de principiële vraag of dit terecht is in jouw veganistische wereldbeeld. Als je anderen de maat neemt moet je met electriciteitsgebruik toch wel ontzettend veel problemen hebben. Verstoring van waterleven is niet niks hoor! Daar zijn heel wat levens mee gemoeid. Of vind je de grens die je zelf getrokken hebt voldoende. En waarom geldt dat dan voor lacto en ovo vegetariërs dan niet.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #182 Gepost op: 21 juni 2005, 12:36:32 »
Nee, daar waren degenen die jou weerspraken (Kiwi en ik) het wel over eens.De reactie bij een visetende vegetariër is vaak wat meewarig: als jij je vegetariër vindt dan mag dat wel hoor.  Het gaat in deze discussie om die mensen die geen vlees eten, maar wel gelatine en stremsel in producten accepteren.

Ja, en daar vroeg ik me dus af wat nou zozeer het verschil is tussen gelatine en vis. En mag je wel isinglass gebruiken als je gelatine ook gebruikt? :)
Gelatine is gewoon ook een product waar een dier voor dood moet. En daarom vind ik het vreemd. Er is gewoon geen vaste 'vegetarier'. En zoals eerder gezegd... het word zo opgerekt en uitgerekt. Het startpunt is daar niet echt te vinden. En dat vind ik bij veganisme wel.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

• 2.430
« Reactie #183 Gepost op: 21 juni 2005, 12:37:21 »
ja en ik ga groene stroom nemen, maar niet van biomassa... maar van zonneenergie enzo

Ik wilde graag een rekening bij de triodosbank maar die heeft enkel spaarrekeningen, als iemand een dier/milieu vriendelijke bank weet die ook betaalrekeningen heeft hoor ik het graag.

Dit terzijde.
In de installaties die producenten van alterntieve energie gebruiken zit ook pvc en worden ook geleisubstanties gebruikt waar dierlijke producten in zitten.

Miezemiez

« Reactie #184 Gepost op: 21 juni 2005, 12:39:30 »
Nou dan ben ik benieuwd naar jullie antwoorden. Stelling hierboven uitgelegd: electriciteitsgebruik leidt tot aantasting van waterleven. PVC gebruik idem.

Nou ik zit nu aan een computer, en die zijn niet helemaal onschuldig, maar hij staat zoveel mogelijk uit. Ik kijk haast geen tv, ik heb spaarlampen, maar ik heb haast nooit licht aan in de zomer. In de winter maak ik veel gebruik van kaarsen. Ik draai 1 was per week en doe dit met wasmiddel van de natuurwinkel, eeeh wat heb je nog meer. Dus ja, de computer is erg vervelend, vind ik zelf ook, maar wil ik nog fungeren in deze maatschappij (scripties moeten getypt worden), dan moet ik hem houden.  Ik recycle iig en breng het dan naar zo'n perron.
Verder is veganisme voor mij een startpunt. Daar begint het. Alles wat ik dan er nog xtra bij kan doen is des te beter!
Dat klinkt hartstikke goed Kirsten. Dat meen ik echt. Maar daarmee ontwijk je wel de principiële vraag of dit terecht is in jouw veganistische wereldbeeld. Als je anderen de maat neemt moet je met electriciteitsgebruik toch wel ontzettend veel problemen hebben. Verstoring van waterleven is niet niks hoor! Daar zijn heel wat levens mee gemoeid. Of vind je de grens die je zelf getrokken hebt voldoende. En waarom geldt dat dan voor lacto en ovo vegetariërs dan niet.

Uberhaupt electriciteitsgebruik? Ja daar heb ik wel problemen mee, ik ga zsm overschakelen op groene stroom en dan ben ik wat geruster.  
Ik ben wel blij met de grens die ik trek omdat ik er alles aan doe. Iemand die wel eieren en melk eet doet er niet alles aan. Die dingen kan je makkelijk laten staan. Het leven word niet minder leefbaar zonder melk of eieren. (HELEMAAL niet als dat bioindustrieproducten zijn).

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #185 Gepost op: 21 juni 2005, 12:40:27 »
Maar als ik een kip heb lopen die eieren legt hoeven er geen kuikentjes vehakselt te worden, en worden er dus geen dieren gedood te worden voor mijn eitje.

Niet direct, want de kip gaat wel een paar jaar mee. Maar de leg neemt op een gegeven ogenblik af tot nul en dan moet je een nieuw hennetje hebben.

Om gevoelsmatig niet verantwoordelijk te zijn voor het hakselprobleem, koop je een jonge leghen en niet een paar bevruchte eieren om uit te broeden. Maar dat betekent natuurlijk niet dat jouw leghen geen broertje heeft gehad die wel in de hakselaar is beland.

Je kunt dus niet zeggen dat er geen dieren gedood zijn voor jouw eitje. Alleen dat er niet direct dieren gedood zijn voor jouw eitje.

Het voordeel van een eigen kip is dat het aantal eieren per gedood haantje waarschijnlijk hoger ligt dan wanneer je eieren uit de supermarkt koop. Maar of er echt veel verschil is?

Ik ben niet tegen het eten van eieren, hoor, maar het idee dat er een ei zou bestaan waarvoor je niet hoeft te doden, klopt niet zolang nog niet prenataal het geslacht van het kuiken bepaald kan worden.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #186 Gepost op: 21 juni 2005, 12:40:45 »
Waar is dan je antwoord? Of heb je de vragen niet gezien.

Ik had al geantwoord erover. reageer je daar ook op?

Maar je wilt wat specifieker antwoord? Ik ben me bewust dat door hoe ik leef ook de natuur aangetast word. Nu heeft de mens altijd en overal impact op de natuur. En het punt is dat je dit zo klein mogelijk moet houden. Door elke impact die je hebt te verkleinen. En door een impact weer te neutraliseren door iets goeds te doen.
Mijn streven is om electriciteitsverbruik te minimaliseren en zo ver mogelijk gebruik te maken van alternatieve energie. Eind dit jaar komt er een bedrijf in NL met een oplossing voor een laptop. Een apparaat voor zonne-energie. Deze ga ik aanschaffen. Het liefst laat ik in de toekomst een eigen huis bouwen die volledig neutraal is qua gebruik. Heel goed mogelijk.
Ook dit klinkt fantastisch. Het spreekt mij juist daarom heel erg aan omdat ik in een huis woon met praktisch die eigenschappen.
Maar dan nog: je kunt er niet omheen dat je dierlijke producten gebruikt. Ook in zonne-energie zit dat verwerkt. De laptop moet ook stroom hebben. Kortom aan het hele leven zitten gevolgen voor dieren. Dan rijst de vraag: waarom moet je mensen die de grens een ietse pietsie verder hebben gelegd veroordelen.

Miezemiez

« Reactie #187 Gepost op: 21 juni 2005, 12:40:55 »

Dit terzijde.
In de installaties die producenten van alterntieve energie gebruiken zit ook pvc en worden ook geleisubstanties gebruikt waar dierlijke producten in zitten.

tjonge, dan is het wel kiezen tussen twee kwaden he.
Ik doe wat ik kan willem. Ik ga veel verder dan veel mensen. Next step is een hutje op de hei. Ik zou wel willen, maar ik wil later een goede baan zodat ik een stuk land voor afgedankte dieren kan kopen en die op kan vangen.
Mag je eigenlijk zomaar op de hei wonen?  ???

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #188 Gepost op: 21 juni 2005, 12:41:37 »

Idealer is om zelf wat panelen hebben staan die energie opwekken. Beter nog is om het zelf te maken :D
Maar dat is wel een klus denk ik.
Veganisme is een streven vanaf een startpunt en dat streven blijft constant doorgaan.

Miezemiez

« Reactie #189 Gepost op: 21 juni 2005, 12:42:23 »
Dan rijst de vraag: waarom moet je mensen die de grens een ietse pietsie verder hebben gelegd veroordelen.

Ik vind vegetariers de grens echt 10 km verderop leggen hoor. Eieren, melk, honing, nu al stremsel en gelatine.

Kiwi

« Reactie #190 Gepost op: 21 juni 2005, 12:42:52 »
En dat vind ik bij veganisme wel.

Ja, want het startpunt bij veganisme is een strenge vegetariër die ook geen zuivel gebruikt. ::) Ook heel erg duidelijk ja.

Jullie hebbn voor jezelf de grens hebt gelegd bij het gebruik van materialen waarvoor dieren gedood enóf geëxploiteerd worden, En ik snap dat je in deze maatschappij niet onder het gebruik van stroom uit kunt. Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met boekenkaften die met beenderlijm zijn vervaadigd, zoals iemand hier onlangs al aanhaalde? n zo zijn er nog vast heel veel voorbeelden te verzinnen van producten die jullie wel gebruiken, maar die absoluut niet veganistisch (in de enge zin van het woord) zijn.

edit: jeetje, in de tijd dat ik antwoord zijn we al weer 8 berichten verder. Dat is niet bij te houden!
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2005, 12:45:08 door Kiwi »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #191 Gepost op: 21 juni 2005, 12:43:34 »
Dan rijst de vraag: waarom moet je mensen die de grens een ietse pietsie verder hebben gelegd veroordelen.
Ik vind vegetariers de grens echt 10 km verderop leggen hoor. Eieren, melk, honing, nu al stremsel en gelatine.
So what? Wat heb jij met de persoonlijke keuze van een ander te maken?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Miezemiez

« Reactie #192 Gepost op: 21 juni 2005, 12:45:02 »
So what? Wat heb jij met de persoonlijke keuze van een ander te maken?

nou zowiezo is gelatine en stremsel niet vegetarisch.
en willem zei dat hun de grens een ietsie pietsie verder weg hebben, maar hij is veeeeeel verder weg. dat is een constatering.

Kiwi

« Reactie #193 Gepost op: 21 juni 2005, 12:46:20 »
hij is veeeeeel verder weg. dat is een constatering.

Dat is een subjectieve constatering, dus een mening. :P

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #194 Gepost op: 21 juni 2005, 12:46:47 »
en willem zei dat hun de grens een ietsie pietsie verder weg hebben, maar hij is veeeeeel verder weg. dat is een constatering.
Maar wat is het probleem dat jij daar mee hebt?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #195 Gepost op: 21 juni 2005, 12:47:16 »
Ik ken iemand die uit principe ook niet met de trein reist en hij fietst of loopt dan ook alles af.

Ik zie dragonfly nog wel eens naar India peddelen en daar alle materiele lasten van zich zal afschudden en daar net als de Jainisten zal gaan leven.
 ;)
Of wordt het een hutje op de hei.  :O
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #196 Gepost op: 21 juni 2005, 12:47:44 »
Ook dit klinkt fantastisch. Het spreekt mij juist daarom heel erg aan omdat ik in een huis woon met praktisch die eigenschappen.
Het is interessant om eens te zien wat ze op gebied hebben van producten die helpen om de impact minder te krijgen.
Kijk eens op www.treehugger.com
Daar komen dingen als waterloze toiletten enzo langs :)

Citaat
Maar dan nog: je kunt er niet omheen dat je dierlijke producten gebruikt. Ook in zonne-energie zit dat verwerkt. De laptop moet ook stroom hebben. Kortom aan het hele leven zitten gevolgen voor dieren. Dan rijst de vraag: waarom moet je mensen die de grens een ietse pietsie verder hebben gelegd veroordelen.
Tuurlijk je ontkomt niet snel aan iets. Wat zit er overigens in zonne-energie verwerkt? Je doelt op lijmen enzo?
Anders kan je altijd nog zelf wat maken :)

Dat er gevolgens zijn voor dier en natuur daar ben ik me bewust van. Ik ga niet zeggen dat ik 100% veganistisch leef, want het is een streven van een startpunt. Daar is het verschil met vegetarisme. Er is geen duidelijkheid meer over waar iemand begint. De ene noemt zich vegetarier op het moment dat het alleen vlees laat staan, de ander als het gestopt is met ook gelatine enzo en sommige noemen zich vegetarier als ze alleen nog vis eten.

Een veganist noemt zich pas veganist als die alle dierlijke producten stopt te kopen, stopt te eten etc.
Die zal niet nog eieren eten en zich veganist noemen. Hoewel soms lijkt dat er van dat startpunt ook wat aan het veranderen is. Dat hoop ik niet dat het gebeurd.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #197 Gepost op: 21 juni 2005, 12:49:36 »

Ja,  ik was al bang dat je dat zou zeggen. In een maatschappij waarin miljoenen dieren geëxploiteerd worden voor de lekkere trek en een grote groep zich dit persoonlijk aantrekt door ze niet te eten, blijft er een klein deel van exploitatie over die hier principieel niet meer strookt. Maar om dan te zeggen dat je de grens 10km verder legt? Het zou hetzelfde zijn als degene die een klokhuis van een appel in de biobak gooit, iemand veroordeelt die dit tussen het groen van de gemeente sodemietert, maar degene die in grote hoeveelheden vuil stort bewust negeert.
Want over dat soort verhoudingen praat je. Door lacto en ovo vegetariers blijven wel miljoenen dieren leven die anders geslacht zouden zijn.

Miezemiez

« Reactie #198 Gepost op: 21 juni 2005, 12:49:58 »
Maar wat is het probleem dat jij daar mee hebt?

Gewoon, dat het van mijn levensstijl niet een hele kleine stap is naar lactoovovegetariers. Dat is veganisme een beetje onderschatten (niet dat het moeilijk is, maar vegetarier zijn is best makkelijk helemaal als je gewoon gelatine eet en stremsel).

Miezemiez

« Reactie #199 Gepost op: 21 juni 2005, 12:51:54 »

Ja,  ik was al bang dat je dat zou zeggen. In een maatschappij waarin miljoenen dieren geëxploiteerd worden voor de lekkere trek en een grote groep zich dit persoonlijk aantrekt door ze niet te eten, blijft er een klein deel van exploitatie over die hier principieel niet meer strookt. Maar om dan te zeggen dat je de grens 10km verder legt? Het zou hetzelfde zijn als degene die een klokhuis van een appel in de biobak gooit, iemand veroordeelt die dit tussen het groen van de gemeente sodemietert, maar degene die in grote hoeveelheden vuil stort bewust negeert.
Want over dat soort verhoudingen praat je. Door lacto en ovo vegetariers blijven wel miljoenen dieren leven die anders geslacht zouden zijn.

Nou 5 kilometer dan.
Ja ik ben ook heel blij dat die mensen vegetariers zijn hoor! Maar waar het allemaal mee begon is dat ik vond dat bioindustrieproducten niet kon. Want immers gaan die kindjes van de koeien gewoon naar de vleesindustrie etc. Dus je helpt dan alsnog de vleesindustrie een handje. Dat was waarom ik vodn dat het niet kon (mening he, mening mening mening)