Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #180 Gepost op: 21 november 2005, 15:27:47 »
Voor een kruimellaagje moet dat wel kunnen, meestal kan je roomboter wel vervangen door margarine, het is alleen wel van invloed op de smaak.
Alleen voor heel eenvoudige baksels (met weinig ingrediënten) zoals boterkoek of een naturel cake zou ik het niet snel doen, dan proef je namelijk duidelijk de margarine. (hoewel dat natuurlijk meer een kwestie van smaak is)
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #181 Gepost op: 21 november 2005, 19:02:03 »
Ik vind boterkoek met wajang margarine heel lekker.

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #182 Gepost op: 25 november 2005, 22:47:47 »

peer heb ik in huis. Ik heb alleen witte balsamico-azijn in huis, is dat goed? en fetta ipv blauwe kaas? is er nog een speciale verhouding azijn/olie?

Lijkt me lekker met feta ook ja.
Witte balsamico: okee  :D
Officiele verhouding is 1 deel azijn op 2 delen olie maar pas op dat je dressing niet te bitter wordt (door de olie) kijk maar ff in de
dressingdraad
voor tips. Je kan ook een klein stukje van de peer raspen en die door de dressing mikken


Nog bedankt voor de goeie tip. De mannen vonden het voor herhaling vatbaar  :)

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #183 Gepost op: 01 december 2005, 10:49:54 »
Ik heb een vraagje. Banananraita lijkt me erg lekker. Kan ik dat van te voren klaarmaken? Bijvoorbeeld 's ochtends in de koelkast zetten en dan 's avonds eten?

http://www.vegatopia.com/kerst2005/kerstarchief.php?show=bg_Bananenraita.html
« Laatst bewerkt op: 01 december 2005, 12:31:21 door ingeping »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #184 Gepost op: 01 december 2005, 12:42:17 »
Ik heb een vraagje. Banananraita lijkt me erg lekker. Kan ik dat van te voren klaarmaken? Bijvoorbeeld 's ochtends in de koelkast zetten en dan 's avonds eten?

http://www.vegatopia.com/kerst2005/kerstarchief.php?show=bg_Bananenraita.html

Het zout er pas net voor opdienen door mikken. Wat extra citroensap over de banaan doen om verkleuren tegen te gaan. Ik denk dat het dan wel moet kunnen op zich.
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #185 Gepost op: 02 december 2005, 14:23:17 »
Ik wil peer gevuld met spijs maken. Het liefst wel warm, dat lijkt me het lekkerst. Ik denk dat ik de peren maar halveer, een beetje uithol en de spijs erin druk. Maar dan? In de oven, met of zonder vocht, hoe heet, hoe lang??
Gesmolten chocolade er overheen lijkt me ook zalig....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #186 Gepost op: 02 december 2005, 14:27:30 »
en ergg goed voor de lijn,
ik heb het ooit eens gemaakt door eerst de (hele en geschilde) peren te koken (met een kaneel en vanille stokje erbij, en daarna op een bolletje spijs te zetten dat opeen pannenkoekje lag en dat dicht te knopen, met een beetje poedersuiker zag het er best leuk uit.
Zo.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #187 Gepost op: 02 december 2005, 15:03:21 »
Ik vraag me ook af of ik de peer in folie moet verpakken en dan als het ware poffen. Ik ben niet zo weg van alu.folie.... :-\
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #188 Gepost op: 05 december 2005, 10:57:01 »
Ik heb de aardappelgratin uit het kerstarchief gemaakt (nummer 1, met slagroom) en hij was érg lekker, maar niet heel erg mooi presentabel: het waren losse aardappelplakjes in roomsaus, niet iets dat ik mooi in stukjes zou kunnen snijden.

Wat ging er mis (of: wat moet ik doen om hem steviger te krijgen)? Met minder vocht ben ik bang dat het niet gaar meer wordt, maar had ik de aardappelen massiever moeten stapelen (als je ze in een soort kransjes neerlegt hou je er veel ruimte tussen), ze dunner moeten snijden (ze waren nu 1 à 2 mm) of heeft iemand nog andere tips?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #189 Gepost op: 05 december 2005, 12:00:59 »
Ik heb de aardappelgratin uit het kerstarchief gemaakt (nummer 1, met slagroom) en hij was érg lekker, maar niet heel erg mooi presentabel: het waren losse aardappelplakjes in roomsaus, niet iets dat ik mooi in stukjes zou kunnen snijden.

Wat ging er mis (of: wat moet ik doen om hem steviger te krijgen)? Met minder vocht ben ik bang dat het niet gaar meer wordt, maar had ik de aardappelen massiever moeten stapelen (als je ze in een soort kransjes neerlegt hou je er veel ruimte tussen), ze dunner moeten snijden (ze waren nu 1 à 2 mm) of heeft iemand nog andere tips?

Ik denk dat de aardappels nog iets dikker kunnen wel, 1 mm lijkt me te dun, dan zijn ze te vlug gaar en is het geheel nog te vochtig. Was de room wel helemaal dik, dwz er was helemaal geen vocht meer? Of heb je hem direct toen de aardappels gaar waren er uit gehaald maar was het geheel nog vochtig? In dat geval: langer in de oven laten en dus dikkere aardappel plakken. Of moest je em eruit halen omdat de bovenkant bruin was, terwijl de onderkant nog vochtig was. ALs het laatste het geval was: alu-folie gebruiken.
Ik heb het gratinrecept met slagroom toenertijd geschreven en ik maak het ook wel af en toe, ik krijg het op zich er wel redelijk mooi uit (ja okee, het is geen stevige aardappeltaart a-la aardappelomelet ofzo, maar uit elkaar lazeren doet het ook niet echt).
Wat ook nog kan: individuele ovenschoteltjes.
Of je kan ei toevoegen maar dat komt de smaak niet ten goede vind ik zelf.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2005, 12:03:01 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #190 Gepost op: 05 december 2005, 12:21:55 »
Hey wat vaag, ik dacht dat het recept met slagroom van mij was, maar het recept met creme fraiche is van mij. Wat weird. Ik zou zweren dat ik het met slagroom maakte  ???. Nou ja. Probeer anders als je het nog eens maakt es recept 2 uit, kijken of die wel werkt?
« Laatst bewerkt op: 05 december 2005, 12:22:22 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #191 Gepost op: 05 december 2005, 13:28:09 »
Ik denk dat de aardappels nog iets dikker kunnen wel, 1 mm lijkt me te dun, dan zijn ze te vlug gaar en is het geheel nog te vochtig. Was de room wel helemaal dik, dwz er was helemaal geen vocht meer? Of heb je hem direct toen de aardappels gaar waren er uit gehaald maar was het geheel nog vochtig? In dat geval: langer in de oven laten en dus dikkere aardappel plakken. Of moest je em eruit halen omdat de bovenkant bruin was, terwijl de onderkant nog vochtig was. ALs het laatste het geval was: alu-folie gebruiken.
Ik heb het gratinrecept met slagroom toenertijd geschreven en ik maak het ook wel af en toe, ik krijg het op zich er wel redelijk mooi uit (ja okee, het is geen stevige aardappeltaart a-la aardappelomelet ofzo, maar uit elkaar lazeren doet het ook niet echt).
Wat ook nog kan: individuele ovenschoteltjes.
Of je kan ei toevoegen maar dat komt de smaak niet ten goede vind ik zelf.

Ik kan het ook nog een keer proberen zonder melk. Alleen waar ik bang voor was: als de bovenste laagjes aardappel niet in (onder) de room staan, worden ze dan wel gaar?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #192 Gepost op: 05 december 2005, 13:36:55 »
Ik kan het ook nog een keer proberen zonder melk. Alleen waar ik bang voor was: als de bovenste laagjes aardappel niet in (onder) de room staan, worden ze dan wel gaar?

Volgens mij fikt het dan aan. Je kan het afdekken met folie maar dan nog.. dan droogt het uit.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #193 Gepost op: 05 december 2005, 14:25:55 »
Goed, dat helpt dus ook niet...  >:(

(Hoe vaak ga ik nog gratin eten voor ik besluit het wel of niet met kerstmis te maken? (Gelukkig vind ik het érg lekker ;)))
This is between me and the vegetable!

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #194 Gepost op: 20 december 2005, 12:40:21 »
Hoe voorkom je dat de onderkant van groentenflapjes e.d. zompig wordt, zeker bij bladerdeeg gaat het bij mij altijd fout.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #195 Gepost op: 20 december 2005, 17:01:57 »
Hoe voorkom je dat de onderkant van groentenflapjes e.d. zompig wordt, zeker bij bladerdeeg gaat het bij mij altijd fout.


Zorgen dat de vulling niet te nat is en een paar gaatjes bovenin het flapje prikken zodat de stoom kan ontsnappen. En op bakpapier bakken.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #196 Gepost op: 21 december 2005, 02:08:26 »
bij mij stonden lang niet alle aardappels onder melk/room bij een aardappelgratin, maar het droogde niet echt uit. Er bleek genoeg vocht uit de aardappels zelf te komen (of het vocht rees een eind door het koken, ik weet niet) om ze uiteindelijk onder te laten staan.
Zo.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #197 Gepost op: 21 december 2005, 18:17:01 »
Ik moet voor een receptje (sjalotten tarte-tatin) eerst de sjalotten stoven en en er dan drie eetlepels port bij doen. Ik heb geen port en breek liever geen fles rode wijn open. Iemand een idee waar ik het mee kan vervangen?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #198 Gepost op: 21 december 2005, 20:15:10 »
Ik moet voor een receptje (sjalotten tarte-tatin) eerst de sjalotten stoven en en er dan drie eetlepels port bij doen. Ik heb geen port en breek liever geen fles rode wijn open. Iemand een idee waar ik het mee kan vervangen?
Ik kom uit een principiële familie. De één is veggie, de ander wil niet met het vliegtuig en de derde is geheelonthouder. Die laatste vervangt vaak dit soort producten door appelsap. Het gerecht is dan best lekker, maar ik kan niet vergelijken, want hetzelfde wil ze niet klaarmaken met een alcoholproduct. Niet drinken, niet schenken is het motto. Zelfde principiële handelingen als bij ons dus.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #199 Gepost op: 21 december 2005, 20:18:56 »
Ik moet voor een receptje (sjalotten tarte-tatin) eerst de sjalotten stoven en en er dan drie eetlepels port bij doen. Ik heb geen port en breek liever geen fles rode wijn open. Iemand een idee waar ik het mee kan vervangen?

Rode druivensap?