Vegatopia Forum

Waarom wel melk?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #180 Gepost op: 01 augustus 2004, 17:44:10 »
hmm, ik had ergens gelezen (weet niet meer waar helaas, dus kan t niet opzoeken en bekijken of t een beetje acceptabele bron is) dat een heleboel huisdieren gewoon in huis kwamen wonen, omdat t daar warmer was dan buiten en er ook muizen e.d. zaten, later is er natuurlijk wel mee gefokt

Als dieren dat doen is dat geen probleem, dan is dat hun keuze, maar wat daarna idd gebeurde is dat ze vonden dat ze dingen mochten gaan bepalen voor die dieren.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #181 Gepost op: 01 augustus 2004, 17:48:23 »
Je bent in woorden wel een beetje een fundi op dit stuk, tenminste m.i. In daden niet, mag ik hopen, al kun je dan makkelijk aan wapentuig komen  ;)
Nou als je bedoeld of ik me uit in geweld... nee hoor... ik heb ook weer zo een principe dat ik (zoveel mogelijk) geweldloos moet blijven :)

Citaat
Het is misschien een te zwaar woord, daarom. Maar er lijkt geen enkele rek te zitten in je mening en tegenargumenten komen helemaal niet aan.
Nou maar als mijn mening soepel is,  dan sta ik niet stevig... dus die moet welstevig zijn.
Ik ben overigens wel te overtuigen van wat dingetjes hoor... :) Maar dan moet je wel hele goede argumenten hebben hoor :P

Citaat
Troost je, mocht ik je geraakt hebben: de echte fundi's hebben volgens mij geen enkel gevoel voor humor en dat heb jij wel.

:D
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #182 Gepost op: 07 augustus 2004, 20:44:23 »

En ik vind mensen die anderen een mening in de mond leggen triest en onnodig.
Bedoel je daar mij mee? Kan je misschien uitleggen wat je bedoelt?

Ja Poek, wat bedoel je eigenlijk?
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #183 Gepost op: 07 augustus 2004, 21:13:49 »
Het zou toch onnatuurlijk zijn dat die katten zouden antwoorden dat ze liever bij jou in huis zouden blijven?
dat zou hun keuze zijn, maar nu hebben ze geen keuze. Ze weten niet beter dan dat en weten niet waar ze vandaan komen.
En jij weet dat wel, of, althans, jij denkt dat te weten. Jij hebt je (denk ik soms wel) op basis van (populair-)wetenschappelijke publicaties een beeld gevormd van een ideale natuur, waar er voor elk dier een perfect plekje is waar ie helemaal thuishoort.

En, tsja, dat vind ik toch wat simplistisch. Er is niet zo'n ideale natuur, de natuur is continu aan het veranderen, en de mens en het menselijk huishouden zijn ook gewoon weer een nieuwe niche, vanuit dat naturalistische oogpunt dat jij aanhoudt als meetlat voor je ethiek. En daarom kan je niks met die meetlat.

Dieren in de natuur lijden ook gewoon. Een dier in een huishouden zal ook wel eens lijden. Niks aan te doen. Wat uitmaakt is hoe verantwoordelijk het baasje is in de aanschaf en het verzorgen van een dier.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2004, 21:14:23 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

vrijheid

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #184 Gepost op: 10 oktober 2004, 21:31:53 »
Het is gemakkelijk om als je zelf helemaal niets doet/nergens voor staat kritiek te hebben op mensen die wel iets doen! Vegetariers worden aangevallen op hun zuivelgebruik, leren schoenen e.d.  Flauw is zoiets! Iedereen trekt zelf de grens hoe ver zij/hij gaat!

Vraag je vriend en schoonfamilie eens wat zij over hebben voor anderen. Waarschijnlijk kunnen ze je geen antwoord geven!

Offline Anne

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #185 Gepost op: 14 november 2004, 21:44:43 »


Vraag je vriend en schoonfamilie eens wat zij over hebben voor anderen. Waarschijnlijk kunnen ze je geen antwoord geven!
daar heb je waarschijnlijk gelijk in.
Maar het was ook dat het me zelf aan het twijfelen bracht, dat ik tegenover mezelf het gebruik van zuivel moeilijk kan verantwoorden. Ik ben nu ook wel parttime vegan, en af en toe is kaas als ik buiten de deur eet gaat prima, zolang het met mate is voel ik me daar niet zo schuldig over.

Monie

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #186 Gepost op: 16 november 2004, 00:08:56 »
Zo had ik het er van het weekend met iemand over dat mocht ik ooit zwanger worden, ik misschien toch sojamelk zal moeten drinken (lust het niet graag) omdat ik vegetarier ben en geen melk drink en nauwelijks kaas gebruik. Toen zei die persoon:"ja, want dan moet je ook aan een ander leven denken, niet alleen aan dat van jezelf."
Maar ik ben juist vegetarier omdat ik aan andere levens wil denken . Dat dat geen mensenlevens zijn maken het voor mij niet minder waardevolle levens. Hij snapt blijkbaar nog niet veel van mijn principe.  :-\
« Laatst bewerkt op: 16 november 2004, 00:10:01 door Monie »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #187 Gepost op: 16 november 2004, 08:52:42 »
Zo had ik het er van het weekend met iemand over dat mocht ik ooit zwanger worden, ik misschien toch sojamelk zal moeten drinken

Waarom zou je dat moeten?

“it's strange how life makes sense in time...”

Monie

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #188 Gepost op: 16 november 2004, 10:57:22 »
Is het niet zo dat je tijdens de zwangerschap en ook als je borstvoeding geeft zelf extra eiwitten nodig hebt? Dat heb ik tenminste gelezen. Er word je dan aangeraden extra melkproducten te gebruiken, maar aangezien ik die niet gebruik lijkt me soja(melk) een goede vervanging. Kan het anders ook op een andere manier vervangen worden?
« Laatst bewerkt op: 16 november 2004, 10:58:44 door Monie »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #189 Gepost op: 16 november 2004, 11:13:16 »
Hier in het rijke en overvloedige westen heb je zeer zelden tot nooit extra eiwitten nodig.

Extra melk voor zwangere vrouwen wordt (voornamelijk) aangeraden vanwege de verhoogde calcium-behoefte, en die is prima op te vangen met andere zaken dan zuivel. Zuivel is immers niet het grote calcium-wonder dat men ons wil doen geloven.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #190 Gepost op: 16 november 2004, 11:27:36 »
Bij babies, peuters en kleuters heb ik wel zo mijn twijfels. Herinner mij van vroeger van kindertjes van macrobioten die achterbleven in de groei en zo. Al heb ik al tijden niet meer zoiets gelezen...maar ja: veel macrobioten zijn er ook niet meer, waarschijnlijk, want over macrobiotiek lees ik ook niets meer.
de tuin: dat ben ik

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #191 Gepost op: 16 november 2004, 11:42:32 »
Bij babies, peuters en kleuters heb ik wel zo mijn twijfels.

Mijn (voornamelijk vegetarisch en zuivel-loos etende) dochter is inmiddels bijna net zo lang als haar 1 jaar oudere nichtje. Nu zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel...

Citaat
Herinner mij van vroeger van kindertjes van macrobioten die achterbleven in de groei en zo.

Dat had weinig tot niks met zuivel te maken.

Edit: je kind (niet-zure) zuivel geven zou strafbaar moeten zijn. Yoghurt en kwark is nog wel acceptabel. :)

« Laatst bewerkt op: 16 november 2004, 11:52:07 door Sande® »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #192 Gepost op: 16 november 2004, 14:34:07 »

Zuivel is immers niet het grote calcium-wonder dat men ons wil doen geloven.


ik zag net op de NVB site dat die dat zelfs beweren. Jammer hoor
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #193 Gepost op: 16 november 2004, 15:04:10 »
Zuivel is immers niet het grote calcium-wonder dat men ons wil doen geloven.
ik zag net op de NVB site dat die dat zelfs beweren. Jammer hoor

Het zou me niets verbazen wanneer zou blijken dat er met enige regelmaat liquide middelen van de Nederlandse Zuivelorganisatie naar de NVB worden overgepompt. :nosmile:

Het heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat er blijkbaar nog steeds geen enkele dietist is die ooit van The Harvard Nurses' Health Study heeft gehoord, of de resultaten van dat onderzoek tot zich door heeft laten dringen.


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Anne

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #194 Gepost op: 03 maart 2005, 19:27:20 »
Zuivel is immers niet het grote calcium-wonder dat men ons wil doen geloven.


Wat dan wel?
Ik kon er niet zo snel een draad over vinden, dus dan hier maar, sinds een paar maanden eet ik vrijwel geen zuivel meer, ongeveer 2 keer per week een gerecht met kaas erin verwerkt, en dat is het dan wel.
Nou eet ik wel regelmatig nootjes en zaadjes enzo, maar ik heb toch het idee dat ik te weinig calcium binnenkrijg (dat geeft mn eetmeter vaak aan, en ik krijg bovendien afbrokkelende nagels enzo, als dat ermee te maken heeft).
Dus nu vraag ik me af wat goede calciumbronnen zijn, welke nootjes/zaadjes in het bijzonder, en zijn er nog andere dingen?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #195 Gepost op: 03 maart 2005, 19:36:23 »
Voedingsmiddel(100g)     Calcium (in mg)
sesamzaad    670
vijgen, gedroogd    280
amandelen, gepeld    250
boerenkool, gekookt    180
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #196 Gepost op: 03 maart 2005, 20:14:35 »
Daarnaast (klinkt een beetje gek) maar krijt en hard water zijn ook bronnen van kalk.

Volgens onze waterkoker zit het met mijn kalkinname dan wel  :thumbsup:!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #197 Gepost op: 03 maart 2005, 20:29:01 »
Voedingsmiddel(100g)     Calcium (in mg)
sesamzaad    670
vijgen, gedroogd    280
amandelen, gepeld    250
boerenkool, gekookt    180

Je hebt 800 mg. per dag nodig.
Nog wat extra bronnen:
2 eetlepels melasse (waar suiker van gemaakt wordt) 280
mosterdkiemen 180
stronk broccoli 160
okra (zelf nooit gehad) 150
paardebloemblad (is er bijna weer) 150
tofu 140
sojabonen 130
1/4 kop carobpoeder (zelf nooit gehad maar schijnt als cacaovervanger gebruikt te worden) 120
koolraap 100
Daarnaast (klinkt een beetje gek) krijt en hard water.

En natuurlijk, maar daar woedt een andere discussie over: zuivelproducten geven ook kalk. Een glas karnemelk bijv. voegt 300 toe. Vergelijk dat maar eens met de andere cijfers.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #198 Gepost op: 03 maart 2005, 20:30:23 »
Daarnaast (klinkt een beetje gek) maar krijt en hard water zijn ook bronnen van kalk.

Volgens onze waterkoker zit het met mijn kalkinname dan wel  :thumbsup:!
Ik was even aan de telefoon en het bericht was wel opgenomen. Vandaar dat jouw bericht ineens op een vreemde plek staat.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #199 Gepost op: 03 maart 2005, 20:52:06 »
Citaat
stronk broccoli 160

zo net al 320mg calcium binnengekregen :)
Stem op de Partij voor de Dieren