Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline Sam

• 7.191
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #180 Gepost op: 21 januari 2005, 14:55:15 »
Ik heb nog een discussie met de huisbaas van het pand die me geen toestemming wil geven voor de grotere bak. Als ik die toestemming niet krijg, dan neem ik ze mee naar huis >:(

Die vis met het trimprobleem redt het aardig, het omhoog drijven is minder geworden.

Muis, veel visjes bij elkaar is voor de vissen wel gezellig, beter dan alleen. De bak moet dan alleen wel groot genoeg zijn. Hoe groot is de bak van je zusje? Zorgt ze er een beetje goed voor?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Muis

• 1.242
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #181 Gepost op: 21 januari 2005, 15:19:16 »
Waarom zou je geen grotere bak voor ze mogen hebben daar? Zoiets mag je toch zelf kiezen? Geen gevaarlijke dieren in huis oke, muizen of ratten oke want ze kunnen ontsnappen en dan heb je wel een probleempje, al is er nooit ene ontsnapt hier, ja een ratje die had gezien hoe ik het deurtje open maak en die heeft dat nagedaan maar die heeft eerst een kastje omgegooid en de dag erna wilde hij in me nek gaan slapen. En ik dacht dat het een grote, harige spin was, hahaha, doe ik het ligt aan, kijkt Boyke me heeel onschuldig aan.

Ze zorgt er op zich wel goed voor, ze hebben nu ook een zuurstofpompje die ze heel leuk vinden, vooral ene, die zwom laatst er de hele tijd in, ging naar de bodem en dan weer naar boven en dat de hele tijd zo door, die had lol. Geen idee hoe groot de bak is, ik heb een faunabak van dacht 10 liter voor de muisjes en die bak van haar is iets groter, zo'n 15 liter gok ik, maar das ook echt een gok want heb niet echt een idee, heb ze niet naast elkaar gehouden ofzo, maar is niet suuuper veel groter en kleiner zeker niet, 15 tot 20 liter is mijn gok dan.

Die vis met dat trimprobleem, die drijft de hele tijd omhoog met de buik omhoog? Dan zit er meestal, of altijd dat weet ik niet zeker, lucht in de zwemblaas, is het een sluierstaart? Die kun je beter vlokken geven, als je drijvend voer geeft dan moeten ze aan de oppervlakte eten en dan happen sluierstaarten lucht mee door de manier waarop hun bekje staat, hebben normale goudvissen niet.

Kiwi

« Reactie #182 Gepost op: 21 januari 2005, 15:46:23 »
Waarom zou je geen grotere bak voor ze mogen hebben daar?

Misschien is de huisbaas bang voor erg veel waterschade als de bak een keer lek mocht raken?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #183 Gepost op: 21 januari 2005, 16:46:35 »
Yep, men is bang voor lekkage en de bak die ik neer wil zetten is 80 x 40 x 40 dus daar gaat bijna 130 liter in! Maar ik heb beloofd een lekbak eronder te zetten en hij wil nu het risico wel nemen :)

Die vis met trimproblemen is inderdaad een sluierstaart. Heeft maar een heel klein probleempje en hangt niet scheef ofzo, kan alleen niet zweven in het water want dan gaat hij langzaam omhoog. Het is maar een klein beetje lucht ws, hoop dat het langzaam overgaat. Het voer dat ik heb is sluierstaarten voer en zou moeten zinken maar doet het niet (korrels) dus ik ga ander voer kopen.

12 tot 20 liter is best een kleine ruimte hoor Muis. Ze adviseren eigenlijk 250 liter, dus 10 keer zo groot. Dat ga ik ook niet halen, maar wel 130 liter. Het huidige bakje is 40 x 30 x 30, dat is 36 liter en dat vind ik al veel te klein voor 2 vissen!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #184 Gepost op: 21 januari 2005, 17:05:02 »
Een aantal berichten terug vroeg iemand naar verhuizen.

Wij hebben net 2 aquaria verhuisd met behulp van een plastic 'verhuisaquarium': een hanzame bak van zo'n 15 liter met een deksel met spleten.
Het was wel even stressen, maar alles heeft het overleefd, ook grote cicliden.

Dus, geen zorgen, het kan best hoor.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #185 Gepost op: 21 januari 2005, 17:36:49 »
Die vis met trimproblemen is inderdaad een sluierstaart. Heeft maar een heel klein probleempje en hangt niet scheef ofzo, kan alleen niet zweven in het water want dan gaat hij langzaam omhoog. Het is maar een klein beetje lucht ws, hoop dat het langzaam overgaat. Het voer dat ik heb is sluierstaarten voer en zou moeten zinken maar doet het niet (korrels) dus ik ga ander voer kopen.
Kun je het beste vlokken kopen, wordt het water sneller vies wel, daarom worden meestal van die drijfkorrels gevoerd zodat het water schoon blijft, korrels zinken dacht ik nooit, ja na een paar uur ofzo maar zou binnen een paar seconde moeten drijven. Dat soort problemen met vissen gaan over ja maar voorkomen is beter natuurlijk.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #186 Gepost op: 24 januari 2005, 10:08:00 »
Gisteren aquarium schoongemaakt en helemaal met water gevuld om te kijken of het niet is gaan lekken in al die jaren op zolder. Doet het nog goed! Met een beetje mazzel kan ik het morgenochtend naar mijn werk brengen en inrichten en dan de visjes overmorgen in hun nieuwe bak zetten. Hmmm misschien kan morgen eind van de dag ook wel... Vanmiddag waterplanten kopen en een nieuw filter voor de pomp, misschien ook een nieuw zuurstofsteentje. En nieuw grit voor op de bodem. Pompiedom... ik vind het erg leuk dat ik die vissen nu zo'n veel leukere omgeving kan gaan geven. Het wordt nooit ideaal, maar het wordt zoveel beter dan nu!  :D

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #187 Gepost op: 24 januari 2005, 16:34:04 »
Ik ga zometeen lekker plantjes kopen. En NIET bij de vreselijke dierenwinkel die ook vogelspinnen en hagedissen verkoopt. Ha, dat zal ze leren!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #188 Gepost op: 25 januari 2005, 16:09:34 »
Ik waag het te betwijfelen of het nu zoveel kwaad kan, de boel uit te doen 's nachts.
Zet jij de pomp nog steeds uit 's nachts? Ik heb een zuurstofsteentje en een pomp annex filter. Het zuurstofsteentje mag van mij altijd aan blijven maar die pomp vind ik toch wel een hoop onrust brengen, kan me voorstellen dat het lekkerder voor ze is als die niet altijd aan staat. Scheelt weer energie ook!

Vanmorgen vroeg de bak ingericht en gevuld, net de vissen overgezet. Eerst vanmiddag ieder uur wat water overgeheveld zodat het water langzaam gemengd werd (het was al op temperatuur toen ik daarmee begon natuurlijk). De vissen vinden het nog lastig te begrijpen dat ze meer ruimte hebben maar beginnen de bak nu na een half uur toch een beetje te verkennen, eerste bleven ze op een stukje dat net zo groot was als hun oude bak   ::)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #189 Gepost op: 25 januari 2005, 17:34:46 »
De pomp staat 24 uur per etmaal aan, hoor. Het zuurstofsteentje zit bij mij op een andere pomp aangesloten. Doe ik aan - af en toe - als ik wegga...herrie. Is goed voor de vissen: kunnen ze trimzwemmen. Ik stook het hier nooit zo warm...in de zomer zal ik het zuurstofsteentje vaker aan laten sturen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2005, 17:36:28 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #190 Gepost op: 25 januari 2005, 18:10:11 »
Ik heb ook 2 pompen, 1 met zuurstofsteentje en 1 grote met filter. Bij mij trimzwemmen ze voor de filter-pomp, maar dat ding staat wel erg hard vind ik. Ze schijnen het wel leuk te vinden want ze zoeken hem de hele tijd op! Het is trouwens wel een conversation piece zo'n aquarium, ik heb het halve kantoor al over de vloer gehad. Inclusief mensen die vinden dat een andere goudviseigenaar (vis in kleine kom) zijn vis ook maar bij mij moet onderbrengen omdat het nu zo zielig is. Voor ik het weet heb ik een asiel voor goudvissen!

<0><                  <0><                <0><               <0><            <0><            <0><

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #191 Gepost op: 26 januari 2005, 10:15:43 »
Leuk om ervaringen te horen. Aquarium nu volledig ingericht, op de vissen na. Ik kies voor koudwater uit milieu- en zorgmotieven. Het is een oude hobby die ik weer oppik. Zal kiezen voor de combinatie van een schooltje Chinese Danio's en enkele sluierstaartgoudvissen. Goudvissen kunnen de danio's niet eten, maar zullen dat wel "willen onderzoeken", maar de trage sluierstaarten krijgen niet die kans met die razendsnelle danio's. Veel stenen en kienhout en planten, ze zullen zich niet snel vervelen.
Hoe groot is jouw aquarium eigenlijk Lovelocker? Gaat het een beetje goed samen, die sluierstaarten met de Danios? En die garnaaltjes, doen die het een beetje? Hoe groot zijn die sluierstaarten? Die van mij zijn zo'n 10-13 cm schat ik.
Ik heb nu echt goed zinkend voer voor de vissen, ze zien het niet als het valt maar daarna gaan ze op die plek wel heel heftig grondelen. Dat andere voer zakte maar heel langzaam en dan hapten ze het toch vaak al op als het nog aan de oppervlakte dreef. Dit is echt veel beter!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #192 Gepost op: 26 januari 2005, 15:12:42 »
De sluierstaarten en Chinese danio's gaan prima samen. De marmerkreeftjes...dat is een ander verhaal: drama. Ze planten zich enorm voort en eten alle planten op en hebben inmiddels ook 3 sluierstaarten van de 5 te pakken genomen. De danio's zijn na een jaar nog allemaal springlevend.
De 2 overgebleven sluierstaarten zijn kennelijk de slimste, want die heb ik al weer een tijdlang zonder problemen. Vorige week heb ik besloten dat ik van de marmerkreeftjes afmoet, tja...een vergissing. De twee dierenwinkels hier willen ze niet hebben. Een optie is het koelwater van Hoogovens. Dat is warm genoeg en er is geen risico voor faunavervalsing: de kreeftjes krijgen het moeilijk beneden de tien graden.

P.S.: leuk je visjes... <0>-<  :)
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2005, 18:16:48 door Lovel¤cker »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #193 Gepost op: 26 januari 2005, 16:59:48 »
Klinkt wel dramatisch zeg, wat een slopers die kreeftjes. Kun je ze niet beter aanbieden aan een liefhebber op een aquariumforum? Voor je het weet komen die beestjes in de Nederlandse natuur terecht met alle gevolgen van dien, ik zou het niet op m'n geweten willen hebben, zeker niet als het van die vreters zijn.

edit: gevonden informatie " Laat deze kreeftjes nooit los in de vrije natuur. Maar dat was je niet van plan toch? Ze kunnen namelijk drager zijn van de kreeften pest en daar kunnen onze wilde, Europese zoetwaterkreeften niet tegen. Zelf hebben ze er geen last van." Ai! Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan, maar dat geldt natuurlijk voor alle dieren die je in een vreemde omgeving zet. Denk aan Europeanen en Indianen en mazelen :'(  

Het is ongelofelijk zo leuk als die vissen de pomp vinden. Ik heb hem zo gezet dat hij alleen langs 1 wand spuit, omdat ik die straal wel hard vond. Nu zwemmen ze de hele tijd langs die wand tegen de stroom in, pomp aantikken, terug laten drijven en dan weer terugzwemmen.

De effecten op mijn collega's zijn zowel positief als negatief. Positief is dat mensen inzien dat een klein bakje toch wel heel zielig is, nadeel is dat ze dit er erg leuk uit vinden zien en toch ook maar vissen willen gaan houden :(
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2005, 17:03:31 door Sam »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #194 Gepost op: 26 januari 2005, 18:21:08 »
 ::) Oeps...dat van die kreeftenpest, wist ik niet. Niet loslaten dus.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #195 Gepost op: 09 februari 2005, 18:28:30 »
Het ging gigantisch uit de hand lopen, brandt mij maar af als je wilt.....maar ik heb alle kreeftjes gevangen op het moment dat er een troep zilvermeeuwen in de buurt was, ennuh....het waren er 47  Ik wist niet veel anders meer te verzinnen: dierenwinkels wilden ze niet, loslaten kan niet.
Vanmiddag het aquarium grondig schoongemaakt, plantjes gekocht (alles werd opgevroten) en twee sluierstaartjes gekocht: bruin-goud van kleur. Een boeddhakop, een souvenir van een vriendin, heb ik in het aquarium laten zakken.
 ::) ik weet niet wat dit doet met mijn karma. Bedoel van de kreeftjes. Makkelijker zou zijn het niet te melden, maar ja... op een gegeven moment vraagt iemand toch naar de kreeftjes. Het was gewoon achteraf gezien niet bepaald verstandig. Zoals dat vaker gaat met huisdieren  :-\ De zilvermeeuwen heb ik iig gelukkig gemaakt. In no time...

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #196 Gepost op: 09 februari 2005, 18:50:44 »
Is in ieder geval een snelle dood lijkt me, en het is de natuur, dat de meeuwen kreeftjes eten, lijkt me.
Beter dan laten verhongeren wat veel mensen doen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #197 Gepost op: 09 februari 2005, 20:22:02 »
Dank je voor het begrip! Het aquarium is iig enorm opgeknapt: water weer kraakhelder enz. Net bedacht dat ik een hol bamboestokje ga gebruiken voor om het slangetje van het zuurstofsteentje.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2005, 20:22:37 door Lovel¤cker »

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #198 Gepost op: 09 februari 2005, 20:47:51 »
Dank je voor het begrip! Het aquarium is iig enorm opgeknapt: water weer kraakhelder enz. Net bedacht dat ik een hol bamboestokje ga gebruiken voor om het slangetje van het zuurstofsteentje.

Met dat betreft denk ik vrij nuchter na, soms is het gewoon beter een diertje dood te maken, zolang het maar zo pijnloos mogelijk gebeurd.
Heb laatst nog erover moeten denken over zoiets, wat als de ziekte van de 4 kleine muisjes besmettelijk was, wat ik dan zou doen. Dan had ik ze dood gemaakt, die waren dan al ziek, als ik daarmee Upke en Spirit kon redden dan had ik dat gedaan, het zou dan zijn 4 ziek of 6 ziek. Gelukkig was dat niet nodig :D
Tip, haal het bamboestokje niet uit een plantenwinkel, liefst uit een dierenwinkel of aquariumwinkel ofzo, of zelf van een plant afhalen. De meeste, of alle, uit plantenwinkels worden gelakt ofzo, zit een doorzichtig laagje over, heb dat wel es geprobeerd eraf te halen maar werd een plakkerig goedje wat op lijm of verf leek. Lijkt mij alles behalve gezond. Ik weet niet precies wat je bedoelt maar bamboe drijft, is dat niet een beetje lastig? Als dat niet de bedoeling is misschien zo'n loodje erom doen wat ze voor planten gebruiken?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #199 Gepost op: 09 februari 2005, 21:41:18 »
Hmmm, dat loodje van je planten moet je er altijd afhalen, want lood is niet zo gezond in je water.
Denk ook maar aan de loden waterleidingen van de Romeinen, dat doen we tegenwoordig ook heel bewust niet meer.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken