Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #180 Gepost op: 15 december 2005, 13:53:18 »
Niet echt, nee, nu nog niet.. Ben ik nu ouderwets?

Mjah, misschien staat zij ook niet te juichen met het idee dat jij en je man eh.. jeweetwel ;)

Maar ze zal zelf wel het beste kunnen beoordelen of ze er aan toe is, en dan kan ze toch maar beter goed voorbereid zijn.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #181 Gepost op: 15 december 2005, 14:02:34 »
Onlangs ging het erover, dat wij mekaar nog graag zien enz.... en dat ze niet alles van ons hoeven te weten, bijvoorbeeld over hoe dikwijls wij het doen. Toen begon ze heel hard lawaai te houden, met de handen over de oren, zovan... IK WIL DIT ECHT NIET WETEN! hihi

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #182 Gepost op: 15 december 2005, 14:48:02 »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #183 Gepost op: 15 december 2005, 15:32:11 »
Onlangs ging het erover, dat wij mekaar nog graag zien enz.... en dat ze niet alles van ons hoeven te weten, bijvoorbeeld over hoe dikwijls wij het doen. Toen begon ze heel hard lawaai te houden, met de handen over de oren, zovan... IK WIL DIT ECHT NIET WETEN! hihi

Als je op dezelfde manier zou reageren als zij over haar sexleven begint zou het wel raar zijn :) Maar dat je moeite hebt met het idee is niet zo gek. Maar als je op zich wel vindt dat de pil het beste voorbehoedsmiddel zou zijn voor haar, is het niet zo gek als je er nu mee begint. Want misschien vindt zij het wel genant om er zelf om te vragen, nu of later.


Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #184 Gepost op: 16 december 2005, 11:19:48 »
En ze doet het toch wel als ze dat wil (of jij haar daar nu te jong voor vindt of niet), dus ik ben het helemaal met Poek eens.

En dan komt nu het onvermijdelijke 'een kennis van een kennis': heeft een kindje omdat ze van haar moeder niet aan de pil mocht. Heeft haar dus blijkbaar niet tegengehouden.

Bovendien, als je haar nu aan de pil laat gaan, weet ze dat jij dat doet om haar van haar bloedarmoede af te helpen, niet omdat jij vindt dat ze maar met iedereen het bed in kan duiken. Zij blij omdat ze daar geen last meer van heeft en omdat ze nooit een ontzettend genant gesprek hoeft gaan te voeren om te vragen of ze aan de pil mag (en dat ze weet dat jij dondersgoed weet waarom). Jij blij omdat je jezelf tot in lengte van dagen voor kan houden dat zij aan de pil is vanwege bloedarmoede en niet om andere redenen. (Of wil je graag kleinkinderen?  ;) )

Bovendien zeg je het zelf al:

nu is vooral de gezondheid van mijn dochter van belang
« Laatst bewerkt op: 16 december 2005, 11:21:16 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #185 Gepost op: 16 december 2005, 11:33:40 »
Ik heb toch zo'n idee dat je ze een vrijgeleide geeft als je ze met de pil laat beginnen.
Ik ben op mijn 14e met de pil begonnen en nog steeds maagd (ben nu 22) dus het werkt iig niet voor iedereen zo dat als je de pil dan toch al slikt, je meteen gaat sexen.


En die pil op zich is ook niet zo fantastisch, geruchten genoeg over vrouwen met hersentrombose die waarschijnlijk veroorzaakt zijn door het pilgebruik.
Was trombose niet iets wat vooral door een oudere generatie pillen werd veroorzaakt?
Er was trouwens ook iets met de pil en borstkanker, ik geloof dat als je je jong begint de kans iets groter wordt (en dan weer afneemt als je stopt) maar als je regelmatig doorslikt weer kleiner, omdat je hormoonniveaus redelijk gelijkmatig blijven.

Maar ik ben erg pro-pil omdat ik een hormoonafwijking heb, en gewoon veel beter functioneer mét pil. Het is wel belangrijk om een pil te hebben die goed bij je past, want van de diane pil (die tegen acné zou moeten helpen) kreeg ik wel ontzettend last van bijwerkingen.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #186 Gepost op: 16 december 2005, 11:52:01 »
Terwijl ik de Diane-pil juist erg fijn vind.

En je hebt toch wel vertrouwen in je dichter dat ze niet zomaar met iedereen het bed induikt?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Eldalote Anarion

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #187 Gepost op: 18 december 2005, 16:19:44 »
Volgens mij heb ik een beetje bloedarmoede....Foutje! Het is ook eigenlijk best gecompliceerd om naar de huisarts te gaan om het te laten checken als je nog steeds die gemeentegids niet heb opgehaald om een nieuwe huisarts te vinden. Go figure.
Ik ga wel even kijken als ik ijzerpillen kan vinden.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #188 Gepost op: 18 december 2005, 17:06:56 »
Als je internet hebt kun je ook wel een huisarts vinden hoor.
Bij http://detelefoongids.nl bijv.
Heel vreemd misschien  :P
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Lot

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #189 Gepost op: 18 december 2005, 22:16:30 »
ik ben vrijdag bloed wezen prikken en toen heb ik zelf Fe aangekruisd, want ik wilde ook weten of ik ijzertekort heb.
Maar dat zit dus al bij de Hb bloedtap? Oeps dan val ik straks door de mand bij mijn dokter.

Rikardo

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #190 Gepost op: 22 december 2005, 00:11:05 »
Ik ben dus in december voor de 45ste keer geweest voor een bloeddonatie en afgewezen vanwege een te laag hemoglobine (dus ijzer in het bloed). In februarie ga ik het nogmaals proberen en ondertussen proberen wat gezonder  te eten en drinken!

Ik zou iedereen willen aanraden bloeddonor te worden. Niet alleen doe je een goede daad, maar je bloed en bloeddruk wordt ook nog eens gecontroleerd!

¡Feliz Navidad!

Rikardo.

ludwina

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #191 Gepost op: 01 februari 2006, 19:36:57 »
heb voor school een werk over ijzer moeten maken

er zijn 2 verschillende soorten ijzer heam-ijzer( in vlees) en non heam-ijzer (in groenten. Waarom is heam ijzer beter absorbeerbaar dan non heam ijzer? omdat heam ijzer is gebonden aan een heam groep en deze neemt dan beter ijzer op.
waarom zit het dan alleen in vlees?
omdat heam ijzer in bloed zit om zuurstof te vervoeren en zit niet in planten

in een runderbiefstuk kan minder ijzer zitten dan misschien in noten maar deze van de noten wordt niet helemaal opgenomen en dit van het vlees bijna allemaal

een teveel aan ijzer is zeker schadelijk zoals overgeven, diarre maar leverkanker of hart en vaatziekten. maar dit is niet iets waar iedereen mee zit

per dag scheidt je 1 mg ijzer per dag af
vrouwen hebben als ze menstrueren veel meer ijzer nodig normaal hebben ze 8 mg per dag nodig en als ze menstrueren 20 mg terwijl mannen maar 9 mg per dag nodig hebben.

nu als je vegetarier bent is dit geen probleem probeer zeer gevarieerd te eten
in melk en kaas is er een verwaarloosbare hoeveelheid ijzer
in volkoren producten, noten en zaden zitten dan weer veel ijzer (omdat het ijzer ion wordt geproduceert in de kiemen)
in groenten zit een redelijke hoeveelheid ijzer met dan groene bladgroente op kop

er zijn producten die de ijzer opname beïnvloeden zoals wijn koffie thee sinaasappel pruimen perzik enzovoort
maar daarom moet je deze producten nog niet laten als je graag koffie bij je boterham drinkt doe er dan een beetje melk in dan wordt de chemische reactie die normaal in je lichaam plaats vindt in je kopje gedaan en kun je ijzer wel opnemen
en sinaasappel zit vitamine c dat ijzeropname bevordert en dus ook goed is

voor vegetariers is het aangeraden ijzer supplementen te nemen maar hoeft niet als hij ijzer genoeg heeft

als je niet graag noten eet is misschien pindakaas een oplossing

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #192 Gepost op: 02 februari 2006, 17:42:45 »
Weet je misschien iets meer over sinas/ijzer?
Mijn moeder vertelde me over een (oudere) vrouw waarvan de dokter haar zei dat sinaasappelsap bij het ontbijt de oorzaak was van haar ijzertekort. Het feit dat ze "ouder" was was ook van belang.  ???
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #193 Gepost op: 03 februari 2006, 22:18:09 »
per dag scheidt je 1 mg ijzer per dag af
vrouwen hebben als ze menstrueren veel meer ijzer nodig normaal hebben ze 8 mg per dag nodig en als ze menstrueren 20 mg terwijl mannen maar 9 mg per dag nodig hebben.

Neem ik dan te veel in ofzo? Ik neem elke dag 25 mg ijzer in.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #194 Gepost op: 04 februari 2006, 16:11:03 »
ADH van ijzer

Dus voor de meeste vrouwen hier is dat zo'n 15 a 16 mg per dag, voor de meeste mannen hier zo rond de 10 mg per dag.

« Laatst bewerkt op: 04 februari 2006, 16:12:02 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #195 Gepost op: 04 februari 2006, 16:16:05 »
Weet je misschien iets meer over sinas/ijzer?
Mijn moeder vertelde me over een (oudere) vrouw waarvan de dokter haar zei dat sinaasappelsap bij het ontbijt de oorzaak was van haar ijzertekort. Het feit dat ze "ouder" was was ook van belang.  ???

Dit is nonsens. Vitamine C bij de maaltijd zorgt ervoor dat het ijzer juist beter opgenomen wordt.

Misschien dat oudere mensen sneller een ijzertekort hebben omdat ze vaak slechter eten, maar ze hebben beduidend minder nodig dan vrouwen die zogen of in de vruchtbare levensfase zijn, zie de link in mijn voorgaande bericht.



Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #196 Gepost op: 04 februari 2006, 16:34:45 »
Ik snap het ook niet.
Het verhaal gaat zo: zij heeft ijzertekort; de dokter: jij drinkt s'morgens zeker een glas vers sinassap? Zij: ja, hoezo? Hij: vrouwen ouder dan 50 krijgen hierdoor een ijzertekort.  ???
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

ludwina

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #197 Gepost op: 04 februari 2006, 17:02:35 »
per dag scheidt je 1 mg ijzer per dag af
vrouwen hebben als ze menstrueren veel meer ijzer nodig normaal hebben ze 8 mg per dag nodig en als ze menstrueren 20 mg terwijl mannen maar 9 mg per dag nodig hebben.

Neem ik dan te veel in ofzo? Ik neem elke dag 25 mg ijzer in.

neen want niet al dit ijzer wordt opgenomen in het lichaam je moet dan een onderscheidt maken tussen heam en non heam ijzer
en je lichaam neemt ook minder ijzer op als je al genoeg ijzer hebt (wilt niet zeggen dat het geen ijzer meer opneemt) en begint meer ijzer op te nemen als je te weinig hebt

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #198 Gepost op: 04 februari 2006, 17:43:33 »


neen want niet al dit ijzer wordt opgenomen in het lichaam je moet dan een onderscheidt maken tussen heam en non heam ijzer
en je lichaam neemt ook minder ijzer op als je al genoeg ijzer hebt (wilt niet zeggen dat het geen ijzer meer opneemt) en begint meer ijzer op te nemen als je te weinig hebt

Dit is wel aan de hoge kant en een te hoge opname over langere tijd kan ook schade aan het lichaam opleveren, aangezien ijzer een giftig mineraal is. Dus niet teveel, maar ook niet te weinig.

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid houdt in hoeveel je er dagelijks van in moet nemen. In die cijfers, in Muis' geval zo'n 15 mg, is al ingecalculeerd dat niet alles door het lichaam wordt opgenomen.
Er hoeft ook geen onderscheid gemaakt te worden tussen non haem en haem ijzer. Non haem wordt beter opgenomen als je er vitamine C bij in neemt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #199 Gepost op: 04 februari 2006, 17:53:05 »
Ik snap het ook niet.
Het verhaal gaat zo: zij heeft ijzertekort; de dokter: jij drinkt s'morgens zeker een glas vers sinassap? Zij: ja, hoezo? Hij: vrouwen ouder dan 50 krijgen hierdoor een ijzertekort.  ???


Ik heb even gezocht, maar ik kan er niks over vinden.