Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #180 Gepost op: 06 augustus 2004, 13:04:43 »

Jawel, maar de ADH is in Nederland verhoogd naar 2.8mcg.
Waarom zo'n drastische verhoging, en waarom niet gewoon 3.0mcg, en waarom niet internationaal gelijk, snap ik ook allemaal niet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #181 Gepost op: 06 augustus 2004, 14:18:41 »
ei mag natuurlijk maar drie keer per week

Je mag dagelijks een ei eten hoor. Er is nergens aangetoond dat dat slecht voor je is.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #182 Gepost op: 06 augustus 2004, 14:25:57 »
hoeveel kaas en ei heeft ze dan nodig om aan de goede hoeveelhied b12 te komen?

Met twee plakken kaas en een ei kom je al aan de aangeraden dagelijkse hoveelheid van 1 microgram.

Volgens het voedingscentrum is de aanbevolen hoeveelheid 2,8
Dat is dus 2 glazen melk en een plak kaas
,,,,فلافل

rinda

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #183 Gepost op: 06 augustus 2004, 21:44:34 »
maakt het uit of het half volle melk is of volle melk? en vla? mag ze dat?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #184 Gepost op: 06 augustus 2004, 22:39:56 »
Rinda, ik vind het heel goed van je dat je het allemaal aan het onderzoeken bent, maar let je ook zo op het voedingspatroon van de niet-vega-gezinsleden?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #185 Gepost op: 01 september 2004, 14:27:25 »
Ik heb onlangs mijn diëtiste even gevraagd waar ik allemaal B12 uit kan halen en dit was haar antwoord:

Citaat
Als je geen vlees of vis gebruikt zijn melkproducten de belangrijkste bron, dus ook kaas en verder eieren.
Een voedingssupplement kan geen kwaad bij vegetariers, de aanbevolen hoeveelheid per dag is 2,8 mcg.
1 glas melk levert ca. 20% en een plak kaas 5 a 10% van de aanbevolen hoeveelheid per dag.

Verder ben ik maar weer braaf Yomild (heette eerst Biomild) van Mona gaan drinken, want ik had weer een behoorlijk B12-tekort. Is niet echt raar, want over ruim 7 maanden of zo heb ik flink bezuinigd op zuivel. Dat heb ik dus maar weer teruggedraaid.

Met 1 bakje kwark of yoghurt (beide mager) en 1 à 2 glazen Yomild, kom ik dus ruim aan de ADH.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #186 Gepost op: 01 september 2004, 16:51:47 »
Zou de ADH in andere landen ook zo hoog liggen? Je moet ontzettend veel onverrijkte zuivel eten, wil je het binnenkrijgen.

Nina

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #187 Gepost op: 16 september 2004, 15:08:34 »
[quote author=Helena

ik kan niet meer 2 trappen oplopen zonder vreselijk pijn in mijn spieren, ik ben dodelijk vermoeid, waanzinnig chaotisch/vergeetachtig (bijna eng) en heb emotioneel vreselijke ups en downs[/b].

Dit heb ik dus ook :(
Ik heb al jaaaaaaaren een chronisch ijzertekort en moet hiervoor eeuwig pillen blijven slikken. Enige weken geleden liet ik mijn jaarlijkse controle uitvoeren en wat bleek? mn ijzer was nog nooit zo goed geweest!! (terwijl ik mij beroerder dan anders voel!) maar mn B12 was maar 136!(terwijl ik wel eieren eet en af en toe melk drink)Ik moet nu pillen nemen en na 1,5 maand eens terugkomen, maar ik geloof niet dat ze helpen...Mijn vader had zijn bloed ook laten nazien (voor cholesterol) en zijn B12 was ook laag. Hij eet wel vlees. Maar mijn grootmoeder heeft pernicieuze anemie en moet dus elke maand een inspuiting krijgen. Aangezien dit erfelijk is, is de kans heel groot dat ik( en mn vader mssn ook) dit ook heb. Vooral omdat in een ijzersiroopje dat ik enkele maanden geleden nam B12 bij zat, en ik heb gehoord dat je die voorraad lang bijhoudt, dus is een tekort in mijn geval bijna onmogelijk, tenzij ik het dus niet oraal kan opnemen.  :-\

Ik vond jouw verhaal dus zeker wel interessant Helena!  :)

PS: sry voor de lange post, hoop dat het een beetje duidelijk is



Pom

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #188 Gepost op: 12 november 2004, 08:12:33 »
Ik vraag me af: zijn er hier veganisten die helemaal geen B12 bijslikken en zijn er die in plaats van tabletten vertrouwen op producten waaraan B12 is toegevoegd?

Ik lees hier trouwens ook dat de B12-test niet vegan is. Is dat altijd zo en wat is er niet vegan aan?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #189 Gepost op: 12 november 2004, 10:21:03 »
@ Helena: Hoe gaat het inmiddels met je? Voel je je alweer beter, hebben de spuiten geholpen?
« Laatst bewerkt op: 12 november 2004, 10:34:09 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #190 Gepost op: 12 november 2004, 11:48:20 »
Ik eet per dag misschien 1 of 2 boterhammen met kaas, maar dat is volgens de eetwijzer van het voedingscentrum te weinig. Volgens mij als ik er iets van sojayoghurt bij eet, moet het wel goed zijn. Alleen eet ik dat niet elke dag, dus nog steeds vitamine B12 bijslikken.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #191 Gepost op: 12 november 2004, 12:31:03 »
Ja maar dan kan het toch? Alleen niet de moeite waard om het te doen, maar wie weet gebeurd het wel dat men dit doet. Of gebeurde het.
Nee, als ik zeg dat het de moeite niet waard is dan bedoel ik dat het veel te veel kost. En ze doen het heus niet alsnog om die irritante veganisten het leven zuur te maken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

bienne

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #192 Gepost op: 13 november 2004, 16:48:55 »
Het valt mij op dat als je de produkten van tivall ziet dat daar gewoon vit B12 in zit..
Ik slik verder geen vit B 12. Laatst bleek bij mijn bloedonderzoek dat ik niks tekort kwam..
Volgens mij is het zinvol om gevarieerd te eten en in de meeste vegetarische produkten zit alles wat je nodig hebt :)

ShiN

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #193 Gepost op: 13 november 2004, 17:20:51 »
mmm B12 is iets waar ik me nog nooit mee bezig heb gehouden, volgens mij gaat het ook allemaal nog best goed, dus of ik heb nog genoeg reserves of onbewust eet ik toch heel gezond.

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #194 Gepost op: 14 november 2004, 17:42:42 »
Het valt mij op dat als je de produkten van tivall ziet dat daar gewoon vit B12 in zit..
Ik slik verder geen vit B 12. Laatst bleek bij mijn bloedonderzoek dat ik niks tekort kwam..
Volgens mij is het zinvol om gevarieerd te eten en in de meeste vegetarische produkten zit alles wat je nodig hebt :)
Bienne, B12 tekort is dan ook iets waar vegetariers geen verhoogd risico voor hebben, maar veganisten wel. Zolang jij gevarieerd vegetarisch eet is er inderdaad niets aan de hand :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #195 Gepost op: 15 november 2004, 16:02:24 »
Ik vraag me af: zijn er hier veganisten die helemaal geen B12 bijslikken en zijn er die in plaats van tabletten vertrouwen op producten waaraan B12 is toegevoegd?

Ik lees hier trouwens ook dat de B12-test niet vegan is. Is dat altijd zo en wat is er niet vegan aan?
Ik leef inmiddels vier jaar veganistisch. In de eerste maanden heb ik nog wel pilletjes van Solgar geslikt, maar daarna ben ik er mee gestopt.

Ieder lichaam is verschillend en daarom zeggen ADH-normen en dergelijke mij weinig. Ik probeer goed naar mijn lichaam te luisteren en corrigeer tegenwoordig veel met verse fruit en groente sappen. Verder besteed ik dagelijks veel tijd aan yoga om oa. mijn zenuwstelsel te versterken.
Ik was mijn wortels en spinazie ed. maar matig (tenzij ik gasten heb  :) ) Maar reinig daarentegen dagelijks mijn lichaam met citroen- of ananassap. Ook regelmatig vasten helpt bij het reinigen. Over tien jaar spreken we wel weer verder  ;)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #196 Gepost op: 16 november 2004, 00:08:48 »
Prachtig allemaal, maar vitamine B12 krijg je er niet mee binnen. Ik raad het een ander niet aan.
Ieder lichaam is verschillend, maar alle mensen hebben wel B12 nodig, dat je in een veganistisch dieet niet binnenkrijgt.


Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #197 Gepost op: 16 november 2004, 07:17:26 »
Prachtig allemaal, maar vitamine B12 krijg je er niet mee binnen. Ik raad het een ander niet aan.
Ieder lichaam is verschillend, maar alle mensen hebben wel B12 nodig, dat je in een veganistisch dieet niet binnenkrijgt.
Ik raad het een ander ook niet aan. Reageer slechts op een vraag. Denk echter dat het slikken niet per se essentieel hoeft te zijn, zolang je het zenuwstelsel maar blijft versterken. Er zijn tenslotte ook voorbeelden van mensen die in het verleden geen B12 tot zich namen, maar toch zonder problemen zeer oud werden. Ik heb een vermoeden dat er tussen het beoefenen van yoga (oa. meditatie, prana yama en asanas) en B12 een verband bestaat. In ieder geval laat ik wel bijna jaarlijks mijn bloed prikken en is het gemeten B12 gehalte alsmaar hoger !? Al kan dat dan misschien aan de meetapparatuur of methode liggen...
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #198 Gepost op: 26 november 2004, 11:32:03 »
Jippie, mijn b12 laten testen en dat is helemaal ok  8), en dat terwijl ik vrijwel geen zuivel eet/drink en maar af en toe een pilletje slik (vergeet het vaak..)
Eet gezond & eet taartjes

Pom

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #199 Gepost op: 26 november 2004, 14:38:55 »
Gefeliciteerd!

Ik ben nu wel benieuwd of je nog op een voorraad B-12 zit (weet niet hoelang je al vegetarisch eet) of dat je dus blijkbaar toch gewoon genoeg binnenkrijgt.