Vegatopia Forum

Vegetarisch katten- en hondenvoer!

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #180 Gepost op: 06 november 2005, 13:11:39 »
Draakje, je moet toch opletten met iedereen vegetarisch kattenvoer aan te raden. Ik begrijp waar het vandaan komt hoor, en het zou prachtig zijn. Maar er zijn echt serieuze, legitieme vraagtekens bij het aanpassingsvermogen van het kattenlichaam aan zulke voeding. Zelfs al neem je die nieuwe voeding die wel geschikt zou zijn, dan blijft het nog riskant voor katten die al eerder vlees hebben gekregen. Zij zouden namelijk niet in staat zijn om zich aan te passen aan die nieuwe voeding want hun lichaam, dat eraan gewend is de nodige voedingsstoffen uit vlees te halen, zou zich niet zomaar aanpassen aan de nieuwe bron van voedingsstoffen en die stoffen dus gewoon afvoeren i.p.v. ze op te nemen. Ik stel me dan ook vragen bij bv. Bite Back als betrouwbare bron; hun mening is m.i. even gekleurd als die van, pakweg, de vertegenwoordiger van Whiskas aan de andere kant van het spectrum. Ik spreek er liever met een betrouwbare dierenarts over en vind het veiliger om een asielkat (die 100% zeker vlees heeft gekregen bij de eigenaars vóór jou) vlees en vis te voeden. Ik vind het namelijk een vorm van dierenverwaarlozing om het huisdier waarvoor je verantwoordelijk bent de verkeerde voeding te geven. Wat mensen betreft die een jong katje vanaf het begin vegetarisch willen voeden: een paar keer investeren in een volledig bloedonderzoek om te testen of het beestje niets tekort komt, lijkt me echt geen luxe.

brenda_lelie

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #181 Gepost op: 06 november 2005, 13:51:16 »
Kga misschien kat uit asiel redden. Ik ga um dan geen bioindus. vlees geven natuurlijk.
Zijn deze prijzen vergelijkbaar met normaal kattenvoer?
En heeft een van de bekende merken ook een bio-variant. Dit ivm makkelijke verkrijgbaarheid in supermarkt.

Ik bestel steeds bij de biologische winkel een 10 kg zak kattenvoer (droge brokjes met kip), dat kost iets van 43 euro en mijn kat doet er een klein half jaar mee. Ik vind de kosten dus echt reuze meevallen!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #182 Gepost op: 06 november 2005, 14:24:37 »
Draakje, je moet toch opletten met iedereen vegetarisch kattenvoer aan te raden. Ik begrijp waar het vandaan komt hoor, en het zou prachtig zijn. Maar er zijn echt serieuze, legitieme vraagtekens bij het aanpassingsvermogen van het kattenlichaam aan zulke voeding.
Die vraagtekens heb ik zelf ook steeds erbij gezet in deze draad of het kan of niet..
In theorie en praktijk is het namelijk mogelijk. En bij katten moet je op letten inderdaad. Dus wat je zegt soms bloedonderzoek lijkt me niet verkeerd inderdaad.

Maar die kattenvoer dat is ontwikkeld door een dierenarts en is ook allemaal gekeurd enzo. Het is niet info van bite back perse.. als een dierenarts het ontwikkeld heeft lijkt me dat er geen zorgen zijn.

Stem op de Partij voor de Dieren

Sunshine

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #183 Gepost op: 06 november 2005, 15:08:24 »
Ik vind dat je dieren niet onze (mensen) ideen kan opdringen,omdat wij vegetarisch zijn geeft ons niet het recht om hun voedselpatroon te bepalen,het is hun natuur om vlees te eten en dat heben ze ook nodig.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #184 Gepost op: 06 november 2005, 15:10:16 »
Ik vind dat je dieren niet onze (mensen) ideen kan opdringen,omdat wij vegetarisch zijn geeft ons niet het recht om hun voedselpatroon te bepalen,het is hun natuur om vlees te eten en dat heben ze ook nodig.

Die dieren bestaan alleen VOOR ONS... hoe bedoel je opdringen...

Hun natuur zou zonder mensen zijn. Hun natuur zou zijn jagen... geen voedsel zomaar krijgen wat al dood is en wat restafval is wat ze anders ook niet eten.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2005, 15:11:49 door Dr@@kje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #185 Gepost op: 06 november 2005, 16:59:52 »
Ik vind dat je dieren niet onze (mensen) ideen kan opdringen,omdat wij vegetarisch zijn geeft ons niet het recht om hun voedselpatroon te bepalen,het is hun natuur om vlees te eten en dat heben ze ook nodig.

Het hangt er dus vanaf welk dier je bedoelt. In het geval van honden is er niets mis met vegetarische voeding, behalve als je ermee begint bij een oudere hond (weer i.v.m. de aanpassing aan een nieuw soort bron van de voornaamste voedingsstoffen). Als je bij een (relatief) jonge hond de gewenning aan vegetarische voeding goed opvolgt in samenspraak met de dierenarts, doe je niets verkeerd. Zeker niet als je bv. voor de zekerheid of omdat het beestje het zo lekker vindt af en toe vlees geeft. En wat het natuurlijke daaraan betreft: het is ook helemaal niet natuurlijk dat jouw hond een pootje geeft als jij hem een beloning voorhoudt, of dat je hond bij jou in bed slaapt, of dat hij een stukje chocolade eet - maar dat zijn wél allemaal dingen die hij leuk vindt en die hem in ieder geval geen kwaad berokkenen. Ik bedoel maar, in het geval van huisdieren is de natuur meestal een non-argument. Als verantwoordelijke voor een huisdier moet je gewoon letten op wat goed en gezond is voor het dier. Daar zit dan ook het verschil tussen honden en katten m.b.t. vegetarische voeding.

LaSkyler

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #186 Gepost op: 12 januari 2006, 23:57:51 »
Hoi allemaal,

ik kwam min of meer per ongeluk op dit forum terecht, toen ik info aan het zoeken was over hondenvoeding. Ik heb een aantal reacties gelezen en wil toch even m'n mening kwijt ;)
Alhoewel ik kan begrijpen dat je je huisdieren ook veganistisch wil laten leven als je zelf veganist bent, kan ik hier totaal niet achter staan. Zowel de hond als de kat zijn vleeseters en ik vind het niet terecht dat je als mens de keuze voor je huisdier maakt dat ze geen vlees mogen eten! Zoals er al meer is gezegd op deze topic: begin dan niet aan vleesetende huisdieren! Accepteer dat het hun aard is en geef ze wat ze nodig hebben. Ik twijfel er niet aan dat je er op de een of andere manier ervoor kunt zorgen dat je huisdier alles binnen krijgt zonder dat hij vlees eet, maar nogmaals: respect voor het dier en het verstrekken van voeding die in zijn natuurlijke dieet thuishoort is echt belangrijk.
Ik snap dat er heel veel diervoeding wordt verkocht die niet deugt, en persoonlijk ben ik ook tegen de bio-industrie. Maar er zijn dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je huisdier een verantwoord stukje vlees binnen krijgt. Ik heb zelf een hond, hij krijgt van mij alleen maar vers voer. Geen blikjes, geen brokjes maar vers vlees en verse ingredienten. En als je zeker wil weten dat het biologisch is, kun je het goed zelf samenstellen. Het is dan wel belangrijk dat je je er eerst in verdiept, zodat je weet wat in de voeding moet zitten. (Kijk eens op www.barfplaats.nl)

Groetjes van Lonie.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #187 Gepost op: 13 januari 2006, 00:56:08 »
Sommige mensen willen ook dieren opvangen om ze een beter thuis te bieden. Die willen gezonde voeding bieden en niet extra daarvoor dieren dood te laten maken.

Verantwoord vlees bestaat niet, dus dat kan je dieren ook niet geven.

Dus waarom zou je het dier voer geven waarvoor dieren gedood moeten worden als het ook anders kan? De reden 'het dier is een vleeseter' is op dat punt gewoon onzin. Het gaat om een juiste keuze waardoor minder dieren lijden.

Offer je vele dieren op voor 1 leven eten te geven?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #188 Gepost op: 13 januari 2006, 09:44:48 »
Sommige mensen willen ook dieren opvangen om ze een beter thuis te bieden. Die willen gezonde voeding bieden en niet extra daarvoor dieren dood te laten maken.

Een 'beter thuis' houdt m.i. niet in dat je gaat proberen de aard van een beestje aan het jouwe aan te passen.
Honden en katten zijn vleeseters. Als je ze de deur uit gooit (bij wijze van spreken), gaan ze op zoek naar kleinere dieren om te eten. Ik moet de eerste hond of kat nog zien die naar een volkstuincomplex gaat om daar een wortel op te graven. De vissen in de vijvers in de buurt of de loslopende kippen op een boerderij zijn voor hen gewoon meer geschikt als maaltijd.

Als je een dier wilt, maar het geen vlees wil voeren, neem dan een cavia of zo!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #189 Gepost op: 13 januari 2006, 10:49:14 »
Een 'beter thuis' houdt m.i. niet in dat je gaat proberen de aard van een beestje aan het jouwe aan te passen.
Honden en katten zijn vleeseters. Als je ze de deur uit gooit (bij wijze van spreken), gaan ze op zoek naar kleinere dieren om te eten. Ik moet de eerste hond of kat nog zien die naar een volkstuincomplex gaat om daar een wortel op te graven. De vissen in de vijvers in de buurt of de loslopende kippen op een boerderij zijn voor hen gewoon meer geschikt als maaltijd.

Als je een dier wilt, maar het geen vlees wil voeren, neem dan een cavia of zo!

Honden zijn alleseters. Maakt ze niet zoveel uit wat ze eten. Het zijn opportunistische omnivoren. De kat is wel een jager. Maar dat terzijde.

Zoals ik zei is een kat en hond al niet natuurlijk bezig als de houder vlees geeft. Het dier hoort zelfstandig te jagen enzo.

En het gaat niet erom wat ze wel of niet behoren te eten. Ze zitten toch in een onnatuurlijke situatie.
Het gaat erom wat het baasje doet. Als er voedsel is wat ze lekker vinden en veganistisch is. Wat is dan het probleem? Speelt dan bij jullie alleen het probleem mee dat het 'onnatuurlijk' is?
En waarom speelt die gedachten niet mee bij het al nemen van een huisdier?

Een beter huis houdt in dat het dier een leven kan hebben waar die gezond is en zich prettig(er) voelt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #190 Gepost op: 13 januari 2006, 11:15:12 »
Een kat veganistisch voer geven en kippen met zijn zessen in een kooitje...dat ligt in dezelfde lijn. Het eerste is natuurlijk minder erg, zeker als de kat buiten een en ander vangt.
Wat maakt een kat een kat? O.a.: vlees eten
Wat maakt een kip een kip? O.a.: ruimte om o.a. de pikorde te kunnen handhaven, een stofbad kunnen nemen e.a.

Het willen jagen van een kat kan wel goed nagebootst worden, zoals alle kattenliefhebbers weten. Ik weet niet hoe goed men vlees kan benaderen en ook niet de kwaliteit. Of katten daar narigheid van kunnen krijgen. Als dat niet aan de orde is, oke. Katten worden in eten zeer bepaald door wat ze kregen als kitten. Kunnen bovendien zeer kieskeurig zijn. Dat zijn dan zaken om rekening mee te houden.
Jaren geleden was ik op de Hobbitstee en daar liep toen een veganistische kat.....graat- en graatmager. De dierenbescherming zou die nu weghalen als iemand daar werk van maakte.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2006, 11:21:06 door Grote Kluts »
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #191 Gepost op: 13 januari 2006, 11:31:28 »
Een kat veganistisch voer geven en kippen met zijn zessen in een kooitje...dat ligt in dezelfde lijn.

Ook wel.. maar een niet-veganistische kat ligt ook op dezelfde lijn. Zelfs vaker/meer. Waarom?
Omdat de kat meestal gehouden wordt omdat iemand een kat wilt. Iemand wilt het plezier die een kat kan geven. Iemand wil het voor zichzelf vooral. De kippen zijn er voor de mens gemaakt. En de katten ook.

Iemand die een kat veganistisch opvoed zal eerder een kat hebben omdat deze de kat wil opvangen. Een betere plek geven dan het asiel.

Dus waar spreken we nu weer over? Over wat wel en niet zou moeten volgens de maatschapsnormen. Echter vragen we ons hier nu weer niet af:

- maakt het uit als de kat er niet onder lijd?

Nee dus. De kat is gezond. Iedereen tevreden toch?

Over een magere vegan kat.. ik heb genoeg katten gezien die er ook mager uitzagen. Dus zegt niet veel.
Ook vegan katten gezien die er goed uit zagen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #192 Gepost op: 13 januari 2006, 11:39:58 »
Als die kat er verder niet onder lijdt en goed gezond blijft maakt het voor het beest zelf niet uit of het voer vegetarisch is of niet. Dat het voer vegetarisch is hoeft namelijk niet te betekenen dat het ongezond, slecht of niet lekker is. Ik heb zelfs verhalen gehoord van katten die vegetarisch voer lekkerder vinden dan het standaard voer!
En ik kan me heel goed voorstellen dat mensen er behoorlijk wat moeite mee hebben om honderden dieren op te offeren (die dan ingeblikt of in brokvorm aan het huisdier gegeven worden) om één dier te voeden, zeker als ze er zelf alles aan doen om dierenleed te voorkomen.

Edit: overal waar vegetarisch staat kan natuurlijk ook veganistisch gelezen worden. ;)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2006, 11:45:11 door Kiwi »

LaSkyler

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #193 Gepost op: 13 januari 2006, 17:01:29 »
Ik begrijp jullie commentaar maar blijf bij m'n mening. Daarbij is het zo dat een hond alles eet als hij moet maar dat zijn menu voor een groot deel uit vlees moet bestaan en ook zal bestaan als hij de keuze zal hebben.
Ik vraag me af of degenen die hun huisdieren vegetarisch of zelfs veganistisch voeren zich wel verdiept hebben in de voedingsleer van de hond en kat. Dat zouden jullie namelijk wel moeten doen voordat je eraan begint. Voor m'n opleiding heb ik t een en ander geleerd over honden en katten voeding en ik weet dat het risico van deficienties gewoonweg te groot is. Een hond of kat kan erg weinig met grote bergen plantaardige bestanddelen, krijgt het gewoonweg niet verteerd omdat zijn maagdarmstelsel er niet op is gebouwd met als gevolg: tekorten, slechte weerstand, kwaaltjes, allergieen en noem maar op. Veel van deze aandoeningen zijn op het eerste oog niet meteen zichtbaar en zeggen dat je huisdier er "goed uitziet" is dus geen garantie dat het ook daadwerkelijk goed gaat. Om maar een voorbeeld te noemen: wanneer een groot aandeel van de voeding van de kat uit plantaardige bestanddelen bestaat zal de pH waarde van de urine stijgen, de urine wordt licht basisch. Struviet, een berucht kristal dat heel vaak voor problemen zorgt bij katten, slaat neer bij een hoge pH. Je hebt nu dus een verhoogd risico op blaasgruisvorming.

Dat iemand ervoor kiest om zelf geen vlees te eten: alle respect maar laat je huisdier er alsjeblieft buiten. Het feit dat je huisdier zijn vegetarische eten wel opeet wil niet zeggen dat hij er bewust voor kiest of er blij mee is. Er wordt hier gepraat over respect voor dieren en goed zijn voor dieren, begin dan eerst bij je eigen huisdieren... en maak de keuze niet voor hun... ik vind een hond of kat vlees onthouden echt grenzen aan dierenmishandeling, dat meen ik echt.

Het argument dat het niet natuurlijk is om de dieren hun vlees voor te schotelen zonder dat ze hebben moeten jagen begrijp ik niet. Het is wel zo dat het hun natuur is om te jagen, maar het is niet reeel om van mening te zijn dat dat de manier is waarop ze aan voedsel zouden moeten komen, daarbij is het gewoon niet haalbaar. Als je van mening bent dat t zo zou moeten, zou je dus eigenlijk ook voor jezelf in je eigen behoeften moeten voorzien en je eigen groenten e.d. moeten kweken.

Groetjes van Lonie.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #194 Gepost op: 13 januari 2006, 17:37:53 »
Ik vraag me af of degenen die hun huisdieren vegetarisch of zelfs veganistisch voeren zich wel verdiept hebben in de voedingsleer van de hond en kat.
Zal grotendeels wel.. en daarnaast zijn die voeding ontwikkeld vaak door dierenartsen en ook goedgekeurd. Dus wat is dan het probleem?

Citaat
Dat zouden jullie namelijk wel moeten doen voordat je eraan begint. Voor m'n opleiding heb ik t een en ander geleerd over honden en katten voeding en ik weet dat het risico van deficienties gewoonweg te groot is. Een hond of kat kan erg weinig met grote bergen plantaardige bestanddelen, krijgt het gewoonweg niet verteerd omdat zijn maagdarmstelsel er niet op is gebouwd met als gevolg: tekorten, slechte weerstand, kwaaltjes, allergieen en noem maar op. Veel van deze aandoeningen zijn op het eerste oog niet meteen zichtbaar en zeggen dat je huisdier er "goed uitziet" is dus geen garantie dat het ook daadwerkelijk goed gaat. Om maar een voorbeeld te noemen: wanneer een groot aandeel van de voeding van de kat uit plantaardige bestanddelen bestaat zal de pH waarde van de urine stijgen, de urine wordt licht basisch. Struviet, een berucht kristal dat heel vaak voor problemen zorgt bij katten, slaat neer bij een hoge pH. Je hebt nu dus een verhoogd risico op blaasgruisvorming.
Zelfde voor blikvoer. Andere factoren spelen vaak ook mee bij dieren die als huisdier gehouden worden.

Citaat
Dat iemand ervoor kiest om zelf geen vlees te eten: alle respect maar laat je huisdier er alsjeblieft buiten. Het feit dat je huisdier zijn vegetarische eten wel opeet wil niet zeggen dat hij er bewust voor kiest of er blij mee is. Er wordt hier gepraat over respect voor dieren en goed zijn voor dieren, begin dan eerst bij je eigen huisdieren... en maak de keuze niet voor hun... ik vind een hond of kat vlees onthouden echt grenzen aan dierenmishandeling, dat meen ik echt.
Je maakt de keuze al voor hun door de dieren in huis te nemen. Het is onzin om te noemen dat het dierenmishandeling is.

Citaat
Het argument dat het niet natuurlijk is om de dieren hun vlees voor te schotelen zonder dat ze hebben moeten jagen begrijp ik niet. Het is wel zo dat het hun natuur is om te jagen, maar het is niet reeel om van mening te zijn dat dat de manier is waarop ze aan voedsel zouden moeten komen, daarbij is het gewoon niet haalbaar. Als je van mening bent dat t zo zou moeten, zou je dus eigenlijk ook voor jezelf in je eigen behoeften moeten voorzien en je eigen groenten e.d. moeten kweken.

Nu ga je snel proberen naar iets anders toe te gaan.

Maar antwoord op de vraag is nog niet gegeven: als de kat/hond er niet onder lijd, het lekker vind...wat is dan het probleem?

Vega voedng voor huisdieren heeft al duidelijk bewezen dat het gezond is. Vroeger was het wat meer zo dat er geen goede voeding daarvoor bestond, maar nu wel. En zelfs door dierenartsen gemaakt. Geen probleem toch.
Zelfs een duits onderzoek toonde aan dat vega dieren gezond waren. Blikvoer scoorde het slechts. Vers voer beter. Maar er was geen probleem verder. Dieren kregen minder voedingsstoffen binnen ivm andere voeren, maar wel genoeg. Genoeg om gezond te blijven. En als je het nog eens combineert met regelmatig een check.. geen probleem lijkt me.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #195 Gepost op: 13 januari 2006, 17:55:32 »
Voor m'n opleiding heb ik t een en ander geleerd over honden en katten voeding en ik weet dat het risico van deficienties gewoonweg te groot is.

Dan zou je ook moeten beseffen dat (vegetarisch of veganistisch) voer in blik of brok wat in samenwerking met dierenartsen is ontwikkeld en waarvan de kwaliteit regelmatig gecontroleerd wordt gezonder is en minder risico op deficienties oplevert dan een dieet van alleen maar vlees! Katten en (vooral ook) honden hebben behoefte aan meer dan alleen vlees namelijk!

LaSkyler

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #196 Gepost op: 13 januari 2006, 19:24:11 »
@ dr@@kje:
De kant-en-klaar versies zullen wel compleet zijn, ik doelde meer op de zelf samengestelde varianten. Feit blijft dat er behoorlijk veel supplementen toegevoegd moeten worden om een volledige voeding te krijgen. En ik ben persoonlijk van mening dat je een menu zo min mogelijk moet supplementeren.

Wat bedoel je met: zelfde voor blikvoer? en met de andere factoren waar je het over hebt?

En ik blijf van mening dat als je een carnivoor geen vlees wil voeren, je er niet aan moet beginnen. Dan moet je een echt eerlijke keuze maken en ze niet in huis nemen.

En over dat "snel proberen naar iets anders toe te gaan" ;)
Ik heb gewoon verschillende onderwerpen aangehaald, had geen idee dat ik over zou komen alsof ik iets wil ontwijken of zo, dat is namelijk niet zo.

En om antwoord op je vraag te geven:
Als je zeker weet dat je huisdier er niet onder lijdt en het de voeding verkiest boven eerlijke vleesvoeding (kwaliteit) kun je het voeren als je wilt. Ik ben daar alleen niet van overtuigd. Maar ik denk dat we daarin van mening blijven verschillen ;)

Ik heb inderdaad gehoord van het onderzoek dat je beschrijft, en zoals ik al zei: het zal best compleet zijn met de nodige toevoegingen. En ik begrijp dat je ervan uit gaat dat de voeding goed is als het in samenwerking met dierenartsen ontwikkeld is. Persoonlijk kies ik voor mijn eigen hond voor de meest natuurlijke en gezondste voeding die aansluit bij zijn dieet zoals zijn voorouders dat eten.

@ Kiwi:
Ik heb het nooit gehad over een dieet met alleen maar vlees ;)
Dan krijg je inderdaad het all-meat-syndrome, daar ben ik van op de hoogte. Waar ik het over heb is een complete versvoeding.

Groetjes van Lonie.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #197 Gepost op: 13 januari 2006, 19:36:49 »
@ dr@@kje:
De kant-en-klaar versies zullen wel compleet zijn, ik doelde meer op de zelf samengestelde varianten. Feit blijft dat er behoorlijk veel supplementen toegevoegd moeten worden om een volledige voeding te krijgen. En ik ben persoonlijk van mening dat je een menu zo min mogelijk moet supplementeren.
Als je zelf moet samenstellen denk ik dat het inderdaad lastig is, omdat je alles goed moet balanceren. Echter dat hoeft nu gewoon niet meer.

Citaat
Wat bedoel je met: zelfde voor blikvoer? en met de andere factoren waar je het over hebt?
Dat blikvoer erg slecht is/kan zijn. Dat ik vaker heb gehoord dat bij blikvoer dieren huidirritaties krijgen en andere kwalen. Dat ze door ander voer of door vega voer uiteindelijk daarvan afkomen.
Andere factoren waardoor dieren ziek worden. Doordat ze door het gefok foute genen hebben, maar ook door omgevingsfactoren.

Citaat
En ik blijf van mening dat als je een carnivoor geen vlees wil voeren, je er niet aan moet beginnen. Dan moet je een echt eerlijke keuze maken en ze niet in huis nemen.
Soms moeten dieren nou eenmaal (zeker tijdelijk) een opvang krijgen, waardoor je niet zomaar kan kiezen om het dier maar aan zijn lot over te laten.

Citaat
En om antwoord op je vraag te geven:
Als je zeker weet dat je huisdier er niet onder lijdt en het de voeding verkiest boven eerlijke vleesvoeding (kwaliteit) kun je het voeren als je wilt. Ik ben daar alleen niet van overtuigd. Maar ik denk dat we daarin van mening blijven verschillen ;)
Wellicht wel ja :)

Citaat
Ik heb inderdaad gehoord van het onderzoek dat je beschrijft, en zoals ik al zei: het zal best compleet zijn met de nodige toevoegingen. En ik begrijp dat je ervan uit gaat dat de voeding goed is als het in samenwerking met dierenartsen ontwikkeld is. Persoonlijk kies ik voor mijn eigen hond voor de meest natuurlijke en gezondste voeding die aansluit bij zijn dieet zoals zijn voorouders dat eten.
Nou ik ga er voornamelijk vanuit omdat het gewoon kan. En in praktijk geen problemen ontstaan. Wellicht uitzonderingen. De oudste hond was zelfs vegan. Dus tsja..

Overigens heb ik geen hond of kat.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #198 Gepost op: 13 januari 2006, 22:15:14 »
Daarbij is het zo dat een hond alles eet als hij moet maar dat zijn menu voor een groot deel uit vlees moet bestaan

Dit is niet waar, zonder vlees gaat het prima met een hond maar zonder plantaardige voeding wordt een hond al snel ziek. Voor een hond is vlees wel onderdeel van het menu maar zeker niet het hoofdbestanddeel.
Zowel mijn huidige hond als eerdere honden hielden niet van vers vlees of konden er niet goed tegen. Al met één avond puur vlees ontstonden er darmproblemen als diarree, met brokken of rijst o.i.d. erbij gaat het al veel beter.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2006, 22:15:41 door Superguppie »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #199 Gepost op: 13 januari 2006, 22:25:53 »
Overigens heb ik geen hond of kat.
Nee, dat is wel duidelijk voor iedereen die er wel een heeft. Een avond een spinnende poes naast je en je snapt dat het dier echt tevreden is met zijn leventje. Veel poezen kunnen zo vertrekken als ze dat willen trouwens. Sommigen doen dat ook, maar de meesten komen jaar in jaar uit, geheel vrijwillig terug naar het baasje of het huis van, zo je wilt. Altijd eten, altijd warmte, altijd een aaiende hand, vrijwel ongedierteloos door het leven gaan. Jij denkt dat buiten het paradijs begint...
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2006, 22:28:53 door Grote Kluts »
de tuin: dat ben ik