Vegatopia Forum

Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #180 Gepost op: 05 augustus 2005, 18:56:57 »
En ik heb het er ook op zien staan. Idioot gewoon. Staat het nu ook op de pakken sap-met-vitaminen?

IedereenIsGek, zij die twijfelden aan je bieden nu vast hun excuses aan ;). Dank je dat je ons er op geattendeerd hebt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #181 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:03:55 »
Misschien is het een idee om ook een email te schrijven naar de Consumentenbond en Radar?

remco

Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #182 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:07:48 »
Misschien is het een idee om ook een email te schrijven naar de Consumentenbond en Radar?

Is dat nou niet een beetje voorbarig?
Je kan toch ook gewoon eerst de reactie van AH afwachten? Mocht het antwoord daar niet bevredigend van zijn kan je alsnog de rest aanschrijven.  ???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #183 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:12:15 »
Ze hoeven niet meteen tot actie over te gaan, maar het is altijd handig als ze het weten. Hoe meer negatieve publiciteit, hoe sneller AH dat vis-aroma er uit haalt.

remco

Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #184 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:17:52 »
Ze hoeven niet meteen tot actie over te gaan, maar het is altijd handig als ze het weten. Hoe meer negatieve publiciteit, hoe sneller AH dat vis-aroma er uit haalt.

Misschien met te veel negatieve publiciteit wel helemaal uit het assortiment i.p.v. de aroma uit de worst.
Soms moet er geduld opgebracht worden om een fantastisch eindresultaat te verkrijgen. ;)

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #185 Gepost op: 05 augustus 2005, 20:08:41 »
Ik heb AH gelijk ook gemaild toen ik deze draad las, want dit is natuurlijk bizar. Ben benieuwd...

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #186 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:05:25 »
Ik heb ook gecheckt en inderdaad, visaroma. Toen keek ik ook nog ff bij de vegetarische ham en gerookte filet en daar stond in beide gevallen op de ingredientenlijst: 'bevat mogelijk resten van [...] en vis'. Althans, het waren kleine lettertjes, maar ik kon er niets anders van maken.
:o Ik heb toch echt niks op mijn pakje zien staan, ook niet in kleine lettertjes maar het smaakt me nu toch niet meer.  :-X J. heeft net nogmaals grondig gekeken maar er staat echt niks op, geen kleine lettertjes  (houdbaar tot 13-8 trouwens, misschien dat er in inderdaad nu een nieuwe lichting is en ik nog een oude versie heb).
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2005, 21:05:49 door Laurie »

Kiwi

Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #187 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:08:04 »
(houdbaar tot 13-8 trouwens, misschien dat er in inderdaad nu een nieuwe lichting is en ik nog een oude versie heb).

Dat klopt, kijk maar naar mijn bericht van 12:22:35; in de AH waar ik vanochtend was lagen de twee verschillende versies bij elkaar in het vak.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #188 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:18:32 »
En nou kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat die visaroma's er pas met een nieuw etiket in gestopt zijn.  :pukey: Ik snap echt niet welke idioot dit heeft bedacht voor een vegetarisch produkt.   :frusty:

Morgen dus maar boodschappen doen bij de C1000 :P
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2005, 21:19:28 door Laurie »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #189 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:34:14 »
zeg iets heel raars he (ik eet het hele spul niet hoor). Dat visaroma. Zou dat niet syntetisch kunnen zijn?
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #190 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:35:40 »
Dat zei Aiko ook al. Maar dan vraag ik me af waarom ze dat in (vega)boterhamworst zouden stoppen, dat hoort toch niet naar vis te smaken?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #191 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:37:53 »
Ik vraag me meer af waarom er 'mogelijk vis' in die andere twee zit.

Kiwi

Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #192 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:41:17 »
Dat kan als in diezelfde fabriek ook producten met vis verwerkt worden. Als de machine dan niet helemaal 100% schoon is kan er per ongeluk vis in het volgende product terecht komen.
Dat is vooral voor allergiepatiënten van belang; als iemand echt niet tegen bijvoorbeeld pinda's kan, maar er belandt per ongeluk een heeeel klein flintertje pinda in een product wat in dezelfde verpakkingslijn wordt verpakt als een product met pinda kan diegene daar doodziek van worden. En daarom zetten ze dat soort dingen tegenwoordig op de verpakking.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #193 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:43:52 »
Dat zei Aiko ook al. Maar dan vraag ik me af waarom ze dat in (vega)boterhamworst zouden stoppen, dat hoort toch niet naar vis te smaken?

 :bloos: oh niet goed gelezen. Ja maar er gaan altijd wonderlijke ingredienten in dat soort dingen, dat hebben ze dan getest voor een publiek en die vonden dat lekkerder ofzo
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #194 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:45:48 »
Dat kan als in diezelfde fabriek ook producten met vis verwerkt worden. Als de machine dan niet helemaal 100% schoon is kan er per ongeluk vis in het volgende product terecht komen.
Dat is vooral voor allergiepatiënten van belang; als iemand echt niet tegen bijvoorbeeld pinda's kan, maar er belandt per ongeluk een heeeel klein flintertje pinda in een product wat in dezelfde verpakkingslijn wordt verpakt als een product met pinda kan diegene daar doodziek van worden. En daarom zetten ze dat soort dingen tegenwoordig op de verpakking.

Nu je het zegt, pinda stond er inderdaad ook bij als ik me goed herinner. En eh.. selderij of zo?

Maar als je allergisch voor vis bent (als dat bestaat) is het natuurlijk raar als je geen vegetarisch product kan nemen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #195 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:48:25 »
schaaldieren is zo'n allergeen net als pinda's dat je erop moet zetten en volgens mij valt dat onder vis .
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #196 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:48:59 »
Nee, het raarste is dat ze beweren dat het vegetarisch is, maar dat er gewoon visaroma aan toegevoegd is (want niet vegetarsich, even er van uit gaande dat het geen sysnthetisch aroma is)!
En ik heb geen idee of er ook mensen zijn die ernstig allergisch kunnen zijn voor vis eigenlijk.

Edit: ja, schaaldieren wel, maar zouden ze dat ook als vis op de verpakking zetten dan? ???
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2005, 21:49:44 door Kiwi »

Kiwi

Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #197 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:51:16 »
"Vanaf eind november 2005 zijn fabrikanten verplicht om allergenen op de verpakking te vermelden. Daarbij gaat het om gluten bevattende granen, schaal- en schelpdieren, ei, vis, pinda's, soja, melk (inclusief lactose), noten, selderij, mosterd, sesam en sulfiet. Ook zogenaamde verborgen allergenen, die voorkomen in additieven (E-nummers), aroma's, vitamines, kruiden of specerijen, moeten worden vermeld. Een bekend voorbeeld is soja als onderdeel van aroma's. "

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #198 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:52:53 »
Het voedingscentrum zegt:

Citaat
Toekomstige regels

In internationaal verband is een lijstopgesteld met alle voedselbestanddelen en andere stoffen die bij daarvoor gevoelige personen klachten kunnen veroorzaken. Veroorzakers van heftige reacties kunnen zijn: melk, pinda, noten, ei, soja, sesam, vis, schaal- en schelpdieren, gluten en sulfiet. In overleg met het bedrijfsleven zijn wettelijke regels in de maak om de (mogelijke) aanwezigheid van deze tien voedingsmiddelen en voedselbestanddelen extra te benadrukken op het etiket. Met een duidelijke aanduiding op het etiket kan ieder voor zich beslissen het product wel of niet te eten.

vis blijkt dus een losse allergeen.

edit: euh ja, Kiwi was me voor maar ik had bronvermelding  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2005, 21:53:54 door Selly »
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Vis in vega boterhamworst AH?
« Reactie #199 Gepost op: 05 augustus 2005, 21:53:53 »
 :heehee: Dat wist ik inmiddels al. :P

O, en bij mij kwam het van de site van AH zelf. ;D
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2005, 21:54:24 door Kiwi »