Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #160 Gepost op: 04 juni 2004, 10:19:17 »
Niet goed. Met de aardvlooien zelve dan (sorry Dragon): dat plantaardige gifspul heeft met het grootste deel afgerekend lijkt het. Het was echt heel hevig. Heeft met droogte te maken, ben ik inmiddels achter. Dan doen die beestjes het extra goed. I.t.t. de slakken:  onwijs gave sla  :smaail:

Toch wel zielig, eigenlijk.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #161 Gepost op: 05 juni 2004, 18:45:14 »
Christus: ik kom net uit de moestuin en wat is alles opeens gegroeid na die regen...vooral het onkruid. Maar vrijwel alle kroppen sla kan nu van gegeten worden: wat de sla betreft ben ik al in het stadium van weggeven. At vanavond voor de tweede keer Chinese kool. Ook duidelijk lekkerder dan van de supermarkt. De worteltjes echter stellen nog steeds nauwelijks wat voor en de tomaten willen duidelijk  maar 1 ding: zon, zon, zon.
de tuin: dat ben ik

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #162 Gepost op: 07 juni 2004, 12:54:31 »
De lieveheersbeestjeslarfjes zijn op dit moment uit hun eitjes aan het klimmen. :)
Da's dus na een dag of zes. Ik wist niet hoe lang het ging duren, en was al bang dat ze misschien dood zouden zijn ofzo, want er gebeurde maar niks. ::)
Nu mogen ze gauw de naburige quinoaplantjes gaan bezoeken, wat mij betreft.

Edit: ik ontdek net nog ruim een dozijn eitjes, op de kervel. :D
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2004, 13:34:28 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Carla

• 259
« Reactie #163 Gepost op: 07 juni 2004, 13:50:01 »
Niet goed. Met de aardvlooien zelve dan (sorry Dragon): dat plantaardige gifspul heeft met het grootste deel afgerekend lijkt het. Het was echt heel hevig. Heeft met droogte te maken, ben ik inmiddels achter. Dan doen die beestjes het extra goed. I.t.t. de slakken:  onwijs gave sla  :smaail:

Wat je ook nog zou kunnen doen is mulchen, dan blijft het vochtig en kun je de aardvlooien misschien voorkomen.

Offline Carla

• 259
« Reactie #164 Gepost op: 07 juni 2004, 13:52:53 »
De lieveheersbeestjeslarfjes zijn op dit moment uit hun eitjes aan het klimmen. :)
Da's dus na een dag of zes. Ik wist niet hoe lang het ging duren, en was al bang dat ze misschien dood zouden zijn ofzo, want er gebeurde maar niks. ::)
Nu mogen ze gauw de naburige quinoaplantjes gaan bezoeken, wat mij betreft.

Edit: ik ontdek net nog ruim een dozijn eitjes, op de kervel. :D

Leuk eigenlijk, om in de gaten te houden. Mijn tuinbonen zitten onder de luizen en er zitten een heleboel lieveheersbeestjes op. Ik ga zo gelijk eens kijken of ik ook larven kan ontdekken en in de gaten houden. Goed idee !

Aiko

« Reactie #165 Gepost op: 07 juni 2004, 16:27:08 »
De schat is de volgende dag weer vertrokken. Wel heeft ze een stuk of twintig stuks nageslacht in wording op onze, inmiddels zo'n 10 cm hoge, appelboom achtergelaten. :D

Heb jij zelf een appelboom gekweekt?

Indien zo, hoe? Afgelopen najaar heb ik wel zelf kastanjeboompjes, eiken en wat walnotenbomen weten te kweken door de vruchten in een potje grond te doen en de hele winter buiten te laten staan. Maar ik wil eigenlijk wel graag experimenteren wat ik nog meer aan bomen kan kweken...

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #166 Gepost op: 07 juni 2004, 16:47:38 »
Ik heb een paar keer als ik een appel at of ergens voor gebruikte, wat pitjes apart gehouden en later in een balkonbak in de aarde gestopt. Als ze opkomen, geven we ze weer weg aan mensen met een echte tuin en interesse. :)
Gaat tot nu toe redelijk goed, we hebben hier al vijf appelboompjes zien opkomen en een perenboompje. De grootste appelboom is nu 13 cm hoog, 8). Binnenkort maar weer verkassen, dus.
We hebben ze een paar weken/maanden terug geplant, geen idee of dat de bedoeling is, misschien gaan ze binnenkort wel weer dood ofzo.

For the record: ik heb totaal geen verstand van tuinieren enzo. Het enige wat we hier doen is allerlei pitjes en zaden van wat we eten in potjes aarde stoppen, af en toe water geven en verpotten als een plantje er te groot uitziet voor de pot waar-ie in woont. Tot op heden lijkt het er net op dat die methode werkt; we hebben enthousiast ogende tomatenplantjes, mosterd (in bloei, nu), bruine bonen en quinoa staan.
Ook ontdek ik net in een ielig potje een best al groot ding, dat aan de pit te zien misschien wel een pompoenplant is. ;D Een dezer dagen dus maar weer eens een paar grote potten extra kopen.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2004, 16:48:56 door calimero »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #167 Gepost op: 07 juni 2004, 21:08:57 »
Gisteren de waterkers verorberd; vandaag was het de beurt aan de raapsteeltjes. Jammie!
Nu zijn ze wel op....

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #168 Gepost op: 07 juni 2004, 22:41:46 »
Mosterdkruid is dus hetzelfde als rucola en raket... Dat scheelt de volgende keer weer zaadjes en ruimte ;D
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2004, 22:41:56 door Hizikigrrrl »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #169 Gepost op: 07 juni 2004, 22:42:54 »
Wat die appel betreft: ik denk dat geen goede appels oplevert. Zijn toch meestal geënt: appelbomen?

Cheryl

« Reactie #170 Gepost op: 07 juni 2004, 22:53:22 »
Vinden jullie het niet erg of zielig om jullie plantjes op te eten? Ik vind het al erg om onkruid uit de tuin te halen, laat staan plantjes die ik zelf zou kweken opeten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #171 Gepost op: 07 juni 2004, 23:05:27 »
Nee, geen moeite mee.

Aiko

« Reactie #172 Gepost op: 07 juni 2004, 23:06:15 »
Wat die appel betreft: ik denk dat geen goede appels oplevert. Zijn toch meestal geënt: appelbomen?

Dat denk ik ook niet, maar een mooie boom is ook leuk. Dus dat wordt genieten over dertig jaar...

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #173 Gepost op: 07 juni 2004, 23:12:17 »
Precies. :)
Bij mijn ouders thuis staat nu ook een meters hoge eik op de plek waar mijn zussen en/of ik ooit eens een eikel hebben begraven. Lijkt me wel grappig als ze straks ook zelf geplante appels en peren hebben staan.
Of er appels van te oogsten vallen, weet ik natuurlijk niet. Ik ga je d'r over vijftien jaar alles over vertellen! 8)

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #174 Gepost op: 07 juni 2004, 23:24:26 »
Vinden jullie het niet erg of zielig om jullie plantjes op te eten? Ik vind het al erg om onkruid uit de tuin te halen, laat staan plantjes die ik zelf zou kweken opeten.
Nee, ik vind het wel jammer dat je kruiden echt moet plukken om ze op te eten, want het staat vervolgens zo kaal en kapot. Maar da's net zoiets als wanneer je voor het eerst in een nieuwe agenda schrijft; jammer om het zo mooi lege ding te bekladden, maar je moet wel om hem te kunnen gebruiken.

Mocht ik ooit tomaten ofzo kunnen plukken, dan zie ik daar al helemaal geen probleem in. Daar hoef je je plant niet echt kapot voor te maken.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #175 Gepost op: 07 juni 2004, 23:27:03 »
Het is eten en gegeten worden op deze planeet

Cheryl

« Reactie #176 Gepost op: 07 juni 2004, 23:29:53 »
Met tomaatjes enzo plukken zou ik minder moeite hebben ook ja, daar gaat een plant niet dood aan, dat vind ik niet leuk aan onkruid uit de tuin halen, dat je dat plantje dood maakt alleen omdat het daar groeit, das best zielig. Heb de laatste tijd de hele kleintjes laten staan en die je niet zag maar tussen de grote planten stonden en geen kwaad kon en het mooie onkruid, dat mocht ook blijven, het liefst zou ik alles zo laten groeien maar dat ziet niet zo uit tussen de tegels.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #177 Gepost op: 07 juni 2004, 23:35:06 »
De vorst rekent af met die tomatenplant. De wereld is een tranendal.
Onkruid...moeilijk begrip. Veel in mijn tuin zou een ander driftig wegschoffelen. Één van de hardnekkig onkruiden op het moestuintje zijn de aardappelen (restanten die uitlopen, bovendien heerst er aardappelmoeheid. En dat is niet wat je krijgt van aardappels moeten wieden)

Offline Carla

• 259
« Reactie #178 Gepost op: 08 juni 2004, 10:48:06 »
Gisteren eens goed de tuinbonen onderzocht en het sterft er inderdaad van de lievheersbeestjeslarven.
Sommige planten zagen letterlijk echt pikzwart van de luis, en dat lijkt me niet echt goed voor de ontwikkeling van de boontjes, hoewel het wel klassiek schijnt te zijn, zwarte luis in tuinbonen die laat gezaaid zijn.
Opeens kwam ik op het idee om met de plantenspuit de luizen er gewoon met water af te sproeien. Ze zien er nu weer lekker fris uit en de lieveheersbeestjes en larven zaten vanochtend gewoon weer lekker verder te smikkelen van de overgebleven luizen.

Offline Carla

• 259
« Reactie #179 Gepost op: 08 juni 2004, 10:50:05 »

De allereerste salade vond ik wel jammer, hij stond er zo mooi bij. Maar ja, daarvoor kweek je ze toch, om op te eten.
Ik kan nu haast niet wachten om de eerste erwtjes te plukken (morgen denk ik) en de salades draai ik nu zonder enige bijgedachten hun nek om.