Vegatopia Forum

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #140 Gepost op: 07 juni 2005, 11:13:20 »
Waarom zou je mensen willen aanvallen over waar ze werken en wat voor relatie ze met wie dan ook hebben?

Ach, ik vertrouw beweringen van mensen die met de PvdD verbonden zijn ook niet meer  :devil:

Kiwi

« Reactie #141 Gepost op: 07 juni 2005, 11:14:54 »
Als je 2 partijen hebt en de ene geeft positieve en ander negatieve. Hoe haal je het welles-nietes spelletje onderuit?

Door goede argumenten, en niet door te hameren op het gegeven dat ze naast hun onderzoeksbaan toevallig ook nog een nevenfunctie hebben.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #142 Gepost op: 07 juni 2005, 11:15:07 »
Wetenschappers doen uitspraken die verifieerbaar of falsificeerbaar zijn. Ik ben benieuwd welke uitspraken aantoonbaar door jou onderuit gehaal kunnen worden. Pas dan wil ik meegaan in je verhaal over betrouwbaarheid.
Zoals ik zei is het lastiger, omdat het een welles-niets spel is. Die van de gezondheidsraad zijn overtuigd van de onderzoeken waar zei in geloven (wetenschap is toch ook wel geloven) en de andere geloven in hun onderzoeken en die van de nursus study e.d.

Overigens is het wel handig om te weten waar voedingscentrum enzo hun oordeel op geven. Het enige wat voedingscentrum doet is doorverwijzen naar de gezondheidsraad die hun advies geeft over wat wel en niet. (zie de uitzending). Erg duidelijk zijn hun dus niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

« Reactie #143 Gepost op: 07 juni 2005, 11:15:40 »
Ach, ik vertrouw beweringen van mensen die met de PvdD verbonden zijn ook niet meer  :devil:

Dat vind ik dan wel weer een goed argument! ;)

« Reactie #144 Gepost op: 07 juni 2005, 11:16:09 »

Heeft die partij eigenlijk wel echte wetenschappers aan boord?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

« Reactie #145 Gepost op: 07 juni 2005, 11:18:04 »
(wetenschap is toch ook wel geloven)

Het woord zegt het al: WETENschap, het is dus juist GEEN geloof! Wetenschappelijke beweringen kunnen altijd gestaafd worden, testen zijn herhaalbaar en hebben een voorspelbare uitkomst. Het tegenovergestelde van wetenschap is juist geloof, en dat is het nou net NIET!!

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #146 Gepost op: 07 juni 2005, 11:18:42 »
Waarom zou je mensen willen aanvallen over waar ze werken en wat voor relatie ze met wie dan ook hebben?

:P

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #147 Gepost op: 07 juni 2005, 11:19:29 »
Als je 2 partijen hebt en de ene geeft positieve en ander negatieve. Hoe haal je het welles-nietes spelletje onderuit?
Door goede argumenten, en niet door te hameren op het gegeven dat ze naast hun onderzoeksbaan toevallig ook nog een nevenfunctie hebben.
Je hebt veel te veel vertrouwen in d(i)e mensen...

De onderzoeken van Willet en Campell lijken me goede argumenten. Die van voedingscentrum enzo hebben het nog niet echt ontkracht. Voedingscentrum is niet met links anar onderzoeken gekomen en gezondheidsraad ook niet.

Monica

« Reactie #148 Gepost op: 07 juni 2005, 11:20:30 »
Deze boeken zijn niet helemaal recent, maar wel erg duidelijk over dit onderwerp:

In de boeken van 'Een leven lang fit', (deel 1 en 2 en in het kookboek), geschreven  door H. en M. Diamond staan heel verhelderende stukken over melk. En naast de steun van diverse artsen en onderzoeken wordt er ook geschreven over de forse tegenwerking van andere artsen en de voedingscentra.

En als het overgrote merendeel van de mensheid intolerant is voor koemelk (waaronder ikzelf) hoe kan melk dan zo gezond zijn?

Kiwi

« Reactie #149 Gepost op: 07 juni 2005, 11:21:28 »

Gelukkig heb ik nog wel vertrouwen in (d(i)e) mensen. :shutup:

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #150 Gepost op: 07 juni 2005, 11:23:32 »
Als d(i)e mensen zeggen dat gras groen is, zeg jij dan ook dat het dan wel rood moet zijn?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

« Reactie #151 Gepost op: 07 juni 2005, 11:26:21 »
In de boeken van 'Een leven lang fit', (deel 1 en 2 en in het kookboek), geschreven  door H. en M. Diamond staan heel verhelderende stukken over melk.

Ik kan ook wel een boek over voeding schrijven, en daar van alles in beweren, en dan ook nog zo dat het nog heel overtuigend overkomt ook. Als je de jusite argumenten er maar uitfiltert, dan kun je beweren wat je wilt en het nog gestaafd zien met wetenschappelijke onderzoeken ook.
Het echtpaar Diamond beweert iets, dr. Moerman beweert iets, Atkins beweert iets... en het lijkt allemaal zo geloofwaardig en realistisch wat ze schrijven, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook meteen wetenschap is.

Miezemiez

« Reactie #152 Gepost op: 07 juni 2005, 11:41:12 »
Ik zou gewoon geen risico nemen. Als je erover nadenkt is melk drinken zeer vreemd. Het komt van een geheel ander wezen, ik denk dat ons lichaam het van nature zal afstoten.

Moedermelk(mensenmelk) a la, als zoiets verkocht zou worden zou ik wel snappen dat het gezond zou kunnen zijn. (lees ZOU kunnen zijn). Maar KOEIEN melk? Geiten melk? Paardenmelk? Compleet andere wezens, dat hoort gewoon niet in ons lichaam thuis. Dat is mijn mening althans.
Ik geloof de wetenschappers die tegen melk strijden. Waarom zouden ze het doenals het niet waar is? Het is veel makkelijker om op de gesubsidieerde trein te stappen en lekker geld te verdienen aan het propaganderen van melk.

Mensen zijn wezens met hele slechte zintuigen, en toch vertrouwen we telkens op die zintuigen. We geloven enkel wat we zien, wat bewezen kan worden en wat zwart of wit staat.
Ik vertrouw op mijn gevoel, en mijn gevoel en instinct zegt gewoon dat melk niet klopt. Klaar. Geen discussie over mogelijk.

Net zoals dat mijn dierenarts me voor gek verklaarde dat ik informatie zocht voor kattenpsychologie.  Geen enkel besef voor het innerlijk leven van een dier. De kat si niet wetenschappelijk ziek, DUS is er niets aan de hand.
Nee nee, wetenschap, daar vertrouw ik al lang niet meer op.

En het moermandieet werkt wel degelijk, ik zou het altijd combineren met wetenschap zoals bv bestraling oid.
Ik zou nooit blind vertrouwen ENKEL op wetenschap. Of ENKEL op de alternatieve geneeskunde.
Maar met melk gaat het niet over alternatieve geneeskunde. Het is gewoon mensen die de propaganda blootgeven. Vind ik.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2005, 11:42:29 door Kirsten »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #153 Gepost op: 07 juni 2005, 11:49:24 »
Als je iets zou moeten eten zou je, geloof ik, eerder vlees moeten eten dan zuivel.

Maar ik ga wel met Sander mee in die zin dat ik niet geloof dat melk moet (voor een goede gezondheid). Aan de andere kant geloof ik niet dat matig zuivelgebruik zo schadelijk is, maar wel weer dat de voedingsadviezen het aanbevolen zuivelgebruik te hoog leggen.

En volgens mij had Sander ook nog ooit gezegd dat zure melkprodukten (yoghurt, karnemelk?) beter zijn.

En waar las ik vandaag dat overgewicht in verband was gebracht met melkconsumptie? En dan nog wel van halfvolle melk?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

« Reactie #154 Gepost op: 07 juni 2005, 11:53:14 »
Ik zou gewoon geen risico nemen. Als je erover nadenkt is melk drinken zeer vreemd. Het komt van een geheel ander wezen, ik denk dat ons lichaam het van nature zal afstoten.

Eieren komen ook van een heel ander wezen (nog veel verder van ons vandaan dan de zoogdieren die melk leveren), maar ik ken weinig geen mensen die ei-intolerant zijn.

Citaat
En het moermandieet werkt wel degelijk

Daar denkt Skepsis toch anders over.
En btw: Moerman propageerde het gebruik van zuivelproducten juist! ::)

Kiwi

« Reactie #155 Gepost op: 07 juni 2005, 11:55:33 »
En volgens mij had Sander ook nog ooit gezegd dat zure melkprodukten (yoghurt, karnemelk?) beter zijn.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar ik geloof inderdaad niet dat zuivelgebruik zo verschrikkelijk schadelijk is als hier wordt gesteld.

Citaat
En waar las ik vandaag dat overgewicht in verband was gebracht met melkconsumptie? En dan nog wel van halfvolle melk?

Ik heb het ook gelezen, in een link van Sander naar nu.nl denk ik.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2005, 11:56:23 door Kiwi »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #156 Gepost op: 07 juni 2005, 11:57:25 »
Maar Sander is dan weer sceptisch over Skepsis!

Ik snap er geen hol meer van :nooo:

Miezemiez

« Reactie #157 Gepost op: 07 juni 2005, 11:59:58 »

Eieren komen ook van een heel ander wezen (nog veel verder van ons vandaan dan de zoogdieren die melk leveren), maar ik ken weinig geen mensen die ei-intolerant zijn.

Citaat
En het moermandieet werkt wel degelijk

In mijn moermandieet boekje komt enkel karnemelk voor, maar goed.
Het zal best dat hij dat vind, ik ken mensen die er beter van zijn geworden, ik heb ook jarenlang volgens moerman geleefd (maar ook geen vis wat hij wel okay vind).
En skepsis, maar vinden wat hij vind, ik heb andere bronnen en ervaringen. Persoonlijk, als ik zijn dieet zou volgens zou het vooral gaan om de hoeveelheid groente die hij ook 'propagandeerd' (1 kilo groente per dag etc.) Ik geloof niet in zuivel, en zelfs moerman kan me niet van die gedachte brengen.
Het ging hier om alternatieve geneeswijzen en wetenschap. Ik zou gewoon niet blind vertrouwen in 1 soort iets. Je moet vertrouwen in wat jou lichaam je verteld! Dat is wat zoveel doctoren 'vergeten'.

Ik denk ook niet dat eieren okay zijn, dat had ik ermisschien bij moeten vermelden,  ik eet geen eieren, ik eet niets wat van een dier komt, buiten het feit dat ik dat voor de dierenwelzijn doe, denk ik dat wij beter kunnen leven en gezonde rkunnen leven met plantaardig voedsel. Dierlijk is 'alien' in ons lichaam. Het hoort er naar mijn mening gewoon niet in thuis.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #158 Gepost op: 07 juni 2005, 12:00:36 »
Ik heb het ook gelezen, in een link van Sander naar nu.nl denk ik.

PCRM had ook laatst een artikel over dat je van melk dik word.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #159 Gepost op: 07 juni 2005, 12:01:51 »
Als d(i)e mensen zeggen dat gras groen is, zeg jij dan ook dat het dan wel rood moet zijn?
Als er wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat het rood is, dan kan ik daar in mee gaan ja.  ::)