Vegatopia Forum

Algemene vragen over vegetarisme

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #140 Gepost op: 11 augustus 2005, 13:59:36 »

Hoeven niet, maar de praktijk is anders dan de theorie...

Shit.....nou wordt et echt lastig voor me......ik wil gewoon geen dieren laten sterven voor mijn genoegen, maar het wordt allemaal erg ingewikkeld nu. Ook geen melkprodusten meer dus.  Shit. Wat heb ik het mezelf weer moeilijk gemnaakt met mijn principes.

Kiwi

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #141 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:02:27 »
Ook geen melkprodusten meer dus.  Shit. Wat heb ik het mezelf weer moeilijk gemnaakt met mijn principes.

 :pet: Ik ken dat ja. :-\ En niet alleen ik.
Maar dan zou ik toch maar wel vitamine B12 bij gaan slikken als ik jou was. :P
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2005, 14:05:56 door Kiwi »

Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #142 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:06:47 »
Dat moet ik dan inderdaad maar eens gaan doen.
Nou ja...de kaas die ik nog in huis heb maar opeten, anders is het helemaal zonde (dan zijn ze ook nog eens voor niks gestorven).

Je ondertekening is wel erg toepasselijk in dit geval.

Maar goed....het zal een kwestie van wennen zijn.
Vooral voor het broodbeleg blijf ik het erg lastig vinden.
Ik was niet vcan plan om ook nog eens te gaan koken voor iets op mijn boterham. Fruit en zoetigheden op brood vind ik ook niet bepaald lekker. En aangezien ik niet van pindakaas hou, lijken de notenpasta's mij ook niet echt geschikt.

Goed.....opnieuw oriënteren in de supermarkt dus.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #143 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:08:05 »
Vooral voor het broodbeleg blijf ik het erg lastig vinden.

Tartex!
Bij AH hebben ze van zonnatura iig pestopate/tomatenpate/champignonpate. Bij natuurwinkels heel veel verschillende soorten. Erg lekker!
Eet gezond & eet taartjes

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #144 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:08:28 »

Zoek dit forum maar eens af op het woord 'stiertjes'.
En ik wil je je eieren niet ontnemen, maar zoek gelijk ook eens naar 'haantjes'.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #145 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:09:01 »
Misschien is het beter om stapje voor stapje te beginnen? Eerst geen vlees en vis meer, later de zuivel minderen en evt. schrappen.

Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #146 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:12:40 »
Nou, eieren at ik toch al niet, omdat ik ze niet lust, dus dat met de haantjes is geen probleem (al zal ik wel moeten gaan oppassen met producten waar eieren in verwerkt zitten), Funk Master.

@ Hizikigrrrl: Vis een vlees eet ik al een tijdje niet meer, dus het is nu wel tijd voor de volgende stap.

Nu alleen nog hopen dat er in die vagburgers geen eieren verwerkt zitten. De cheeseburgers kunnen dus in ieder geval niet meer.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #147 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:12:48 »
Alleen melk en eieren kunnen wat mij betreft dus nog, omdat daar geen kip of koe voor vermoord hoeft te worden.  

Volgens mij ben jij een heel geschikte target voor Dragonfly en co ;) Het is maar een kleine stap van streng vegetarisch naar flexanistisch (al is het van vleeseter naar flexanist wel een grote stap). De belangrijkste reden om dat te doen zou voor jou kunnen zijn wat er met de kalfjes gebeurt (want een koe geeft niet zomaar melk natuurlijk).

ha... een target... nou hier gaat die dan :D

melk:
koeien moeten steeds kalfjes krijgen. Kalfjes gaan naar de slacht (deel word zelf melkkoe.. ). Melkkoeien die te oud zijn gaan naar de slacht. Zorgt voor 75% van het vlees.

eieren:
- kippen worden ook na zoveel tijd vervangen = > slacht
- fokbedrijven waar de haantjes naar de shredder gaan

Kortom... melk en eieren geeft leed... en houd de vleesindustrie aan de gang :)

Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #148 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:13:34 »
Je ondertekening is wel erg toepasselijk in dit geval.

Die is er inderdaad ook pas gekomen toen ik had besloten om geen zuivel meer te eten. ;D

Ik vind het ook nog het lastigst om iets lekkers voor op brood te verzinnen. Pindakaas, zoet beleg, rauwkost. En dan heb je nog tartex bijvoorbeeld (beetje paté-achtig spul, in verschillende smaken te koop bij natuurvoedingswinkels).
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2005, 14:35:41 door Kiwi »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #149 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:14:16 »
Shit.....nou wordt et echt lastig voor me......ik wil gewoon geen dieren laten sterven voor mijn genoegen, maar het wordt allemaal erg ingewikkeld nu. Ook geen melkprodusten meer dus.  Shit. Wat heb ik het mezelf weer moeilijk gemnaakt met mijn principes.

oh.. mijn reactie was al niet meer nodig :D

Principes zijn goed. En veganist zijn is erg makkelijk :) Alleen je omgeving heeft het er maar zo moeilijk mee
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #150 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:15:16 »
Shit.....nou wordt et echt lastig voor me......ik wil gewoon geen dieren laten sterven voor mijn genoegen, maar het wordt allemaal erg ingewikkeld nu. Ook geen melkprodusten meer dus.

Wat toelichting: na zo'n 5 a 6 jaar loopt de melkproduktie bij koeien terug, die koeien zijn economisch gezien dus niet meer rendabel. Daarom worden ze dan ook vaak geslacht (en verwerkt tot hamburgers enzo), terwijl koeien gewoon 20 jaar of ouder kunnen worden.

Omdat een koe om melk te kunnen geven elk jaar zwanger moet zijn, krijgt zo'n koe dus ook elk jaar wel een kalfje. De mannelijke kalfjes worden voor het grootste deel gelijk geslacht, en een groot deel wordt na een paar weken vetmesten geslacht (kalfsvlees).

Citaat
Shit. Wat heb ik het mezelf weer moeilijk gemnaakt met mijn principes.

Hoe sterker je achter die principes staat, hoe makkelijker het voor je is om ermee te leven. :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #151 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:18:28 »

oh.. mijn reactie was al niet meer nodig :D

Principes zijn goed. En veganist zijn is erg makkelijk :) Alleen je omgeving heeft het er maar zo moeilijk mee
Ja, inderdaad. Mijn moeder die me steeds maar probeert te overtuigen dat ik mijn kop maar in het zand moet steken, mijn oom die het maar overdreven en belachelijk van me vindt, mijn nicht die flauwe opmerkingen blijft maken dat ze toch wel een vlees eter is (ze heeft zo'n dikke reet dat het je niets verbaast dat ze er niet om geeft wat ze in haar mond stopt) en dat het haar zo lekker smaakt (misschien smaakt ze zelf ook wel lekker), en mijn broer die zich in hoooghartig zwijgen hult, of af en toe opmerkt dat hij toch  echt wel een carnivoor is (alsof hij een andere  anatomie heeft dan ik).

Nou ja......proberen me er zo min mogelijk aan te ergeren.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2005, 14:19:52 door Alexander »

Kiwi

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #152 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:22:06 »
oh.. mijn reactie was al niet meer nodig :D

Zo makkelijk heb je nog nooit iemand overtuigd he? ;)

Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #153 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:22:27 »
Bedenk me trouwens nu pas dat er in brood ook melk zit.
En eieren.......zucht

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #154 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:24:04 »
Bedenk me trouwens nu pas dat er in brood ook melk zit.
En eieren.......zucht

En varkenshaar of kippeveren.  ;D

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #155 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:24:47 »
Ik vind het ook nog het lastigst om iets lekker voor op brood te verzinnen. Pindakaas, zoet beleg, rauwkost. En dan heb je nog tartex bijvoorbeeld (beetje paté-achtig spul, in verschillende smakem te koop bij natuurvoedingswinkels).

Vetara heeft een soort nep-tartex, die Fabian mij eens tipte, en die ik veel lekkerder vind dan tartex zelf. (En Zonnatura heeft ook ziets maar die vinnik niet zo).

Verder broodbeleg dat ik veel gebruik:
* spreads van de Nieuwe Band (zijn er in vijf smaken ofzo: tomaat, basilicum, daslook, shii-take, naturel en ik geloof ook nog bieslook)
* spreads van Sierra Rica (aubergine :kwijl:, asperge, artisjok, ui, rode paprika)
* salades van Food for Freedom/ de Hobbit (uit de koeling) in diverse smaken (met seitan, tofu of tempeh)
Dit alles uit de Natuurwinkel.

En dan nog af en toe spul van Maza, te vinden in de Turkse winkel: tahina, hummus, hummus met gedroogde tomaat, baba anouch, tomaat-paprikasalade.

Ja en dus pindakaas, appelstroop en hagelslag, maar ook aardbei, banaan, komkommer en tomaat.

't Hoeft niet saai te worden in elk geval. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Kiwi

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #156 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:31:08 »
Bedenk me trouwens nu pas dat er in brood ook melk zit.
En eieren.......zucht

Niet in al het brood zit melk en/of ei.
Sterker nog; in het meeste brood niet. :)
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2005, 14:32:00 door Kiwi »

Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #157 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:34:44 »
Bedenk me trouwens nu pas dat er in brood ook melk zit.
En eieren.......zucht

Niet in al het brood zit melk en/of ei.
Sterker nog; in het meeste brood niet. :)

Dat is dan een hele opluchting. :)
Brood gaan vervangen wordt wel heel erg lastig.
Brood wordt dus met meel en water gemaakt als ik het goed heb?

Kiwi

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #158 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:38:26 »
Hier kun je wat vinden over het al dan niet vegetarisch/veganistisch zijn van brood.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #159 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:39:26 »

Dat is dan een hele opluchting. :)
Brood gaan vervangen wordt wel heel erg lastig.
Brood wordt dus met meel en water gemaakt als ik het goed heb?


oerbrood is ok en allisson brood. Ander brood kan wel rare broodverbetermiddelen bevatten.
Stem op de Partij voor de Dieren