Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #140 Gepost op: 20 januari 2008, 23:16:23 »
Schatjes zijn het, zo snoezig. Ik vind mezen sowieso leuke birdies, maar het staartmeesje spant de kroon.

Daar ben ik het helemaal met eens.  Van de Benelux-vogels zijn staartmeesjes toch echt de schattigste.  En het zijn helemaal geen schuwe beestjes, zelf zonder glas er tussen is het vaak mogelijk om ze behoorlijk dicht te benaderen.

Woensdagavond, toen ik na een avondje overwerken naar huis reed, zag ik op ongeveer een kilometer van mijn woonstee plotseling een grote vogel met trage vleugelslag voor mijn auto langs vliegen: een uil!

Leuk.  Binnenkort ga ik een 'uilencursus' volgen (na de amfibieën cursus en een cursus geologie en voor de cursus lieveheersbeestjes en de cursus zweefvliegen), dus ik hoop dat ik dan ook wel wat uilen te zien krijg.  Er zit sowieso het bijwonen van een 'kerkuilringentoestand' bij, dus we krijgen minstens één soort te zien.  (De cursussen slakken, waterdieren, grassen en sprinkhanen zal niet voor de volgende 8 maanden zijn.)

Volgens mij moeten er tegen de zomer eens een 'Vegatopia-natuurwandeling' georganiseerd worden.  Met de gezamenlijke kennis die er op dit forum is moet er genoeg te vertellen zijn.

« Reactie #141 Gepost op: 22 januari 2008, 19:45:59 »
Lijkt me een goed plan! Gaan we doen deze zomer.

Vandaag moest ik nog even met mijn moeder naar het ziekenhuis en terwijl zij haar longen liet testen op inhoud en uithoudingsvermogen, maakte ik een wandelingetje om de tijd te doden. Zag onderweg behalve koolmezen, staartmezen, vinken en mussen ook mijn eerste groenlingen van 2008, en wel een hele troep, een stuk of zeven acht bij elkaar.

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #142 Gepost op: 23 januari 2008, 23:12:05 »
Groenlingen zitten hier ook maar dit jaar nog niet gespot. Vorige week op vakantie in Holten toch wel aan een vogeltelling van bijna 20 soorten gekomen, waarvan de meeste om het huisje in het bos waar we zaten. Wel bekend maar nooit gezien: kuifmezen. Sjees, wat vliegen die snel zeg! Verder nog altijd leuk: o.a. heggemusjes, staartmezen, winterkoninkjes en vlaamse gaaien. En geen vogel maar wel hoge aaibaarheidsfactor: de eekhoorns die m'n netjes met pinda's allerschattigs opaten.

Vegatopia natuurwandeling, whoei! Waar dan? en wanneer? Ik wil mee!
@ligfietsertje: mag je door m'n verrekijker kijken, goed?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #143 Gepost op: 23 januari 2008, 23:23:08 »
Vegatopia natuurwandeling, whoei! Waar dan? en wanneer? Ik wil mee!
@ligfietsertje: mag je door m'n verrekijker kijken, goed?

Dank je, ik kan wel niet beloven dat ik hem daarna terug geef  ;) (Maar ik hoop tegen 'dan' zelf ook een betere kijker te hebben.)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #144 Gepost op: 27 januari 2008, 11:49:59 »
Het is dit weekend de Nationale Tuinvogeltelling! Wie doet er ook mee?

http://www.tuinvogeltelling.nl/Uitleg

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #145 Gepost op: 27 januari 2008, 11:52:10 »
We overwogen het, maar een uur naar de tuin kijken is wel erg meditatief ... en dan komt mijn nakijkwerk niet af. :(
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #146 Gepost op: 27 januari 2008, 12:03:46 »
ik kan ook niet een uur stil zitten  :-\

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #147 Gepost op: 27 januari 2008, 13:32:23 »
Maar 5 vogels: 2 koolmezen, 1 vink, 1 roodborst, 1 merel. Zou dat nou weinig zijn? Als het strenger gaat winteren is het hier een druk komen en gaan en ook wel eens wat meer zeldzaams.
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #148 Gepost op: 27 januari 2008, 13:34:28 »
En het tijdstip doet er ook zeker toe. Ik kan misschien een uur zitten en 1 koolmees zien, en een ander uur zitten en 40 mussen, 6 turkse tortels, groenlingen, vinken, pimpel- en koolmezen, boomkruipers, roodborstjes,  putters, kauwen, winterkoninkjes en een sperwer zien.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #149 Gepost op: 28 januari 2008, 12:22:13 »
Je moet een beetje creatief zijn met die telling. Als je weet dat er anders zoveel vogels zijn, meldt je die gewoon op het formulier.

Ik zie trouwens hier een kauwtje rondvliegen met witte vlekken op de vleugels. Het leek me geen stront, dus ik gok dat ie ook leucistische neigingen heeft.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2008, 12:22:29 door Hizikigrrrl »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #150 Gepost op: 28 januari 2008, 22:10:55 »
Ik denk niet dat dat de bedoeling is... Neem je je "gemiddelde"  dan kan ik het eindresultaat qua top tien ook meteen wel invullen.
Hier is er dus een enorm verschil tussen een zachte winterdag en een strenge winterdag.

Men zag dit keer opvallend veel vogels die normaal naar het zuiden zijn getrokken, maar dit jaar besloten te blijven.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #151 Gepost op: 03 februari 2008, 16:42:37 »
Gaan vogels nu ook nestelen in die fraai en fel gedecoreerde nestkastjes die je overal kan kopen of vinden zij ze eng?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #152 Gepost op: 03 februari 2008, 19:11:26 »
Bij vrienden van me zitten ze op een galerij van een binnenplaats in zo'n Zaansch vogelhuisje... dus vogels zal het bommen denk ik.

Wij hebben zelf meerdere huisjes hangen. Sinds een jaar of 3 hebben we er 1 op de leilindes voor het huis, op ca. 2 meter vanaf het raam, pal aan de weg. Het huisje hangt met de ingang richting huis. Toen we 'm een paar jaar terug  begin april ophingen, zat er na een uur al een stelletje koolmezen in. Ze zijn elk jaar terug gekomen (vorig jaar drama met ouders die wegbleven en daarna 6 dode mezen-kindjes  :'().
Sinds 2 dagen hebben we het kastje vervangen door een observatienestkast; met een glazen plaatje aan de zijkant, zodat we af en toe kunnen gluren.

De koolmees die al de hele winter 's nachts in het kastje slaapt maakt het niet uit. Na op hangen van het nieuwe kastje ging hij er 's avonds gewoon weer in, en 's morgens rond een uur of half 9 steekt ie z'n kopje er weer uit. zooooooooo schattig  :heart:

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #153 Gepost op: 03 februari 2008, 19:30:57 »
Ik zag vanmiddag nog een buizerd (of een sperwer) die een muisje te pakken had gekregen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #154 Gepost op: 03 februari 2008, 19:32:25 »
Misschien kun je 'm vangen voor in Hiziki haar keuken?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #155 Gepost op: 03 februari 2008, 19:32:46 »
Gaan vogels nu ook nestelen in die fraai en fel gedecoreerde nestkastjes die je overal kan kopen of vinden zij ze eng?

De ene vogel(soort) is de andere niet en hier is dus geen eenduidig antwoord op te geven.

Makkelijk vogels (zoals koolmezen) zullen zich - zoals Mobub als heeft aangegeven - weinig aantrekken van felle kleuren, vreemde vormen, ... en ook niet zo kieskeurig zijn betreffende de plaatsing.
Voor andere soorten kan het wel een verschil maken.  Maar vooral de locatie en de vorm van de invlieg-opening zijn bepalend voor het aantrekken van vogels en welke vogelsoorten er van de nestkast gebruik zullen maken.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #156 Gepost op: 03 februari 2008, 20:16:59 »
Misschien kun je 'm vangen voor in Hiziki haar keuken?

:nooo:

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #157 Gepost op: 06 februari 2008, 08:42:41 »
Rare vogel in de tuin. Grauw grijs, formaat fors uitgevallen postduif. Witte spikkels rond de hals. Dun wit streepje aan beide zijden van de bovenkant van de kop. Staart was zwart/wit gestreept zag ik toen ie opvloog. Nooit eerder gezien. Poes Zippy zat als aan de grond genageld. Net te veel onder de indruk om het beest te bespringen. Iemand enig idee wat ik heb waargenomen?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #158 Gepost op: 06 februari 2008, 10:44:46 »
Op http://www.vogelvisie.nl/ kan ik met de finder niet zo 1 2 3 een vogel vinden. Was het een roofvogel?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #159 Gepost op: 06 februari 2008, 11:15:41 »
Het leek me geen roofvogelbeestdinges. Maar ik heb er geen verstand van. Het zat in het gras alsof het erg vermoeid was.