Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1460 Gepost op: 02 december 2007, 00:11:31 »
Haha, ja. Een appel-cranberrytaart. Nog niet gebakken. Ben benieuwd of het gaat werken (zowel het cranberry-gedeelte als het invriezen en dan bakken-gedeelte).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1461 Gepost op: 03 december 2007, 23:18:37 »
Niet echt een kookvraag, meer een rare vraag die toch over eten/koken gaat: als je iets in blik hebt (bijv. bruine bonen, ananas) zijn de voedingswaarden dan gerekend met het uitgelekte gewicht of met het hele?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1462 Gepost op: 04 december 2007, 08:26:57 »
Dat vroeg ik me zondag ook al af. Volgens mij is het met vocht, want toen ik uit ging zoeken hoeveel calorieën er in kikkererwten zitten kwam ik op een veel hoger aantal uit dan wat er op het blikje stond.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1463 Gepost op: 04 december 2007, 09:46:55 »
Ik zou denken dat het gaat over het uitgelekte gewicht. Het vocht is toch niet bedoeld om op te eten?
This is between me and the vegetable!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1464 Gepost op: 04 december 2007, 19:51:42 »
Maar bij ananas bijvoorbeeld wel, en op de ingrediëntenlijst staan die ingrediënten natuurlijk ook.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1465 Gepost op: 06 december 2007, 09:58:14 »
Je kan misschien beter een aparte calzonedraad maken? Zodat je meer aandacht krijgt?  ;)
Een aparte calzonedraad is misschien te veel van het goede, maar het past goed in de kookvragendraad :)

De calzone was helaas maar matig gelukt - weliswaar goed te eten, maar geen feest op tafel. Op het laatste moment de gouden ingeving gehad dat de vulling dus niet zo vloeibaar moest zijn (het vocht kan er niet uit, dus dan zou je deegderrie krijgen). Dat bleek te kloppen - de vulling - groenten en kaas, geen tomatensaus - was prima. Maar het deeg was een beetje taai. Ik ben er niet helemaal zeker van hoe ik dat kan oplossen. Een beetje dikker, misschien (de bodem was hyperdun, zoals altijd bij mijn pizza's), zodat het kan rijzen en er een luchtlaag in de calzone ontstaat. Of moet er toch meer olijfolie in het deeg dan voor een normale pizza? Tips zijn welkom!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1466 Gepost op: 06 december 2007, 15:36:11 »
Volgens mij heb ik gelezen dat je cavolo nero door boerenkool kunt vervangen, maar hier wordt het meer met snijbiet vergeleken.
Is die boerenkoolsugestie dan alleen maar omdat geen supermarkt snijbiet verkoopt?

En dan is mijn eigenlijk vraag: ik wil iets Italiaansigs (of in ieder geval: geen stamppot) eten met boerenkool. Wat te doen?

Oh , beetje laat, maar ik vond het toen ik 't at echt lijken op snijbiet. Hij is geloof ik familie vd boerenkool, dus wellicht vandaar dat t altijd wordt vergeleken met boerenkool?
Die ravioli met peentjes en cavolo nero, lijkt me trouwens ook best oke met boerenkool.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1467 Gepost op: 06 december 2007, 15:37:09 »
Je kan misschien beter een aparte calzonedraad maken? Zodat je meer aandacht krijgt?  ;)
Een aparte calzonedraad is misschien te veel van het goede, maar het past goed in de kookvragendraad :)

De calzone was helaas maar matig gelukt - weliswaar goed te eten, maar geen feest op tafel. Op het laatste moment de gouden ingeving gehad dat de vulling dus niet zo vloeibaar moest zijn (het vocht kan er niet uit, dus dan zou je deegderrie krijgen). Dat bleek te kloppen - de vulling - groenten en kaas, geen tomatensaus - was prima. Maar het deeg was een beetje taai. Ik ben er niet helemaal zeker van hoe ik dat kan oplossen. Een beetje dikker, misschien (de bodem was hyperdun, zoals altijd bij mijn pizza's), zodat het kan rijzen en er een luchtlaag in de calzone ontstaat. Of moet er toch meer olijfolie in het deeg dan voor een normale pizza? Tips zijn welkom!

Ik vind calzone sowieso maar matig. Wel lekker zijn mini-calzone's. In resto's krijg je tomatensaus er toch altijd los bij?
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1468 Gepost op: 07 december 2007, 21:57:17 »
Je kan misschien beter een aparte calzonedraad maken? Zodat je meer aandacht krijgt?  ;)
Een aparte calzonedraad is misschien te veel van het goede, maar het past goed in de kookvragendraad :)

De calzone was helaas maar matig gelukt - weliswaar goed te eten, maar geen feest op tafel. Op het laatste moment de gouden ingeving gehad dat de vulling dus niet zo vloeibaar moest zijn (het vocht kan er niet uit, dus dan zou je deegderrie krijgen). Dat bleek te kloppen - de vulling - groenten en kaas, geen tomatensaus - was prima. Maar het deeg was een beetje taai. Ik ben er niet helemaal zeker van hoe ik dat kan oplossen. Een beetje dikker, misschien (de bodem was hyperdun, zoals altijd bij mijn pizza's), zodat het kan rijzen en er een luchtlaag in de calzone ontstaat. Of moet er toch meer olijfolie in het deeg dan voor een normale pizza? Tips zijn welkom!

Hmmm. Ik maak mijn calzone's ook altijd het mijn pizzadeeg. Ik probeer mij voor te stellen wat je bedoelt met taai...  Als je het wat knapperiger wilt hebben moet je het royaal insmeren met olijfolie (na vullen aan de buitenkant dus), want dan kan het een beetje beetje 'frituren' op de plaat.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1469 Gepost op: 07 december 2007, 23:58:26 »
Hmmmm... ik had de calzone inderdaad met olijfolie ingesmeerd en zelfs na 20 minuten omgedraaid, zodat de andere kant ook nog wat kon frituren. Ik gok er op dat het deeg gewoon te dun was gerold en de vulling wellicht iets te vochtig (ik had o.a. stukjes tomaat en spinazie, Kristof o.a. ananas).

Volgende keer (dinsdag eet ik alleen, mooie gelegenheid) nog maar eens proberen. Wel weer met de wilde spinazie van de Turk in het tunneltje richting station!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1470 Gepost op: 08 december 2007, 11:39:23 »
En verse gist gebruiken..

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1471 Gepost op: 08 december 2007, 19:54:43 »
Ik heb een zak cranberries gekocht van Ocean Spray (qua naam al net zo fout als Yakso). Kan ik deze ongekookt in een smoothie mixen?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1472 Gepost op: 08 december 2007, 20:06:18 »
Ja. Je kunt ze ook eerst in de vriezer gooien, dan voegen ze nog wat kou toe. Mocht je dat willen natuurlijk.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1473 Gepost op: 08 december 2007, 20:17:01 »
Nah, het is voor mijn ontbijtshake, niet echt een smoothie.

Zijn ze erg zuur?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1474 Gepost op: 08 december 2007, 20:18:53 »
Tja, hangt er van af hoeveel je er in doet en hoeveel zoets je er verder in hebt. Gewoon met een handjevol beginnen. Ik vind het wel heel lekker fris in smoothies.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1475 Gepost op: 08 december 2007, 21:57:39 »
Oh kan je die echt ongekookt eten? Wist ik niet.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1476 Gepost op: 08 december 2007, 22:24:20 »
Ik zou ze alleen niet zo (= niet in een smoothie/gepureerd met iets) opeten. :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1477 Gepost op: 10 december 2007, 09:38:48 »
Als je 2 theelepeltjes agar nodig hebt om bijvoorbeeld veganistische paneer te maken en je hebt geen agar in huis, de ah en de lidl ook niet... wat zou je dan kunnen gebruiken om het te binden?
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1478 Gepost op: 10 december 2007, 16:47:07 »
Vegan paneer is toch gewoon tofu?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1479 Gepost op: 10 december 2007, 19:55:50 »
Als je 2 theelepeltjes agar nodig hebt om bijvoorbeeld veganistische paneer te maken en je hebt geen agar in huis, de ah en de lidl ook niet... wat zou je dan kunnen gebruiken om het te binden?

Maizena?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call