Carla, je Chrysanthemum cinerariaefolium lijkt van een plaatje op wat ik potmargriet noem, maar is die niet.
Ook even gegoogeld en inderdaad, het lijkt wel een margriet.
Cinerariaefolium betekent "blad als van de cinerariae" Dat is volgens mij dat zilvergrijze lage plantje wat als eenjarig wordt aangeboden. Vroeger meer dan tegenwoordig. Er begonnen wat belletjes te rinkelen. Pyrethrum, wat o.a. in Frontline voor de kat zit, wordt uit een Afrikaanse margrietsoort gewonnen, wist ik. Ik meen hoofdluizenmiddel ook. Die dus. Ben naar de winkel getogen en ja hoor, plantaardig gif op basis van een stof uit die bewust margriet. Nu maar hopen dat Dragonfly dit berichtje niet leest, want de aardvlooien......Volgens de informatie kun je de groenten al na 2 dagen eten. Het is dus waarschijnlijk heel milieuvriendelijk. Ook zo uitgewerkt dus...
Heb je het gif gekocht of de plantjes ? Hoe zou het dan werken met de plantjes als je die ernaast zet, gaan de aardvlooien daarvan op de vlucht of zouden ze er dood van gaan ?
Zou je er ook zelf een mengsel van kunnen maken en dat over de grond spuiten?
Overigens: de familie chrysanthemum is gigantisch. Ik kan mij niet voorstellen dat je ze allemaal verfoeit.
Ik had vroeger een oom (nu nog steeds, maar ik kan me niet meer herinneren wanneer ik hem voor het laatst heb gezien, dezelfde ook die s'nachts op slakkenjacht ging), en die kwam altijd iedere week met enorme bossen chrysanten uit z'n volkstuin aanzetten. Gele, bruine, oranje. Afschuwelijk. Niet gewoon 1 bosje voor op tafel, maar echt hele bossen, ingepakt in kranten..........M'n moeder wist gewoon niet wat ze ermee aan moest, overstept werden we ermee.
En dan waren er nog de befaamde chrysantenshows waar we altijd naar mee moesten. Vreselijk, al die moestuintjes langs vol met chrysanten. En dan op het eind in de kantine een feest met prijsuitreikingen, opgefleurd met........chrysantenbloemstukken ............die we aan het eind mee naar huis mochten nemen, want mijn oom zat in de organisatie.
Chrysanten.......ik ben bang dat ik voor mijn hele leven genoeg heb gehad, maar vooruit, ik zal de rest van de familie nog een kans geven en eens googelen om te kijken hoe de andere planten eruit zien.