Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1340 Gepost op: 15 oktober 2007, 17:38:40 »
Ja ik bedoel zoiets als Sanja al zei, een boek waar je van allerlei dingen kunt opzoeken hoe je ze moet bereiden en wat uitleg over bepaalde kooktechnieken enzo.
Ik heb gisteren bij iemand die van de AH doorgebladerd en die ziet er wel goed uit en is ook best goedkoop, maar ja al die pagina's over vlees hoeven van mij niet natuurlijk. Daarom vroeg ik me af of er geen vega versie van zoiets bestaat.

Ik ga dat Puur Vegetarisch boek maar eens zoeken dan, kijken of dat iets is. Waar heb je al allemaal gezocht Fem?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1341 Gepost op: 15 oktober 2007, 17:44:55 »
Online boekwinkels vooral, kweenie meer welke, maar wel een aantal. Er staat hier op het forum wel een recensie, maar de link die daarin staat naar Bol, die doet het dus niet meer.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1342 Gepost op: 15 oktober 2007, 17:51:05 »
Vraag naar pompoen, paddestoelen en bieten hierboven:

In "Vegetarische keuken" van Linda Fraser staat er een bietengratin die ikzelf deze herfst/winter wel eens wil proberen: gekookte rode bieten met o.a. mosterd, mierikswortel, wat room in het midden, gebakken paddestoelen erbovenop, en puree (aardappel-, maar waarom geen pompoenpuree?) errond. Pools gerecht.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2007, 17:54:34 door karl »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1343 Gepost op: 15 oktober 2007, 17:51:47 »
Maar Puur vegetarisch is volgens mij gewoon een kookboek, geen basiskookboek. Voor zover ik het gezien heb dan. Hmm, volgens Johan is het dat dus wel.

Ik heb zelf zo'n onwijs oud boekje van mijn vader waar het allemaal instaat. Daar heb ik toen ik net op kamers woonde wel ingekeken, maar nu eigenlijk nauwelijks meer. Waarom wil je precies graag zo'n boek hebben?

Enne, je had dit gelezen over Veganomicon?

Citaat
Besides just giving you 250 recipes we've also included lots of basic stuff. Maybe you already know how to roast pumpkin, soak beans and toast millet. In that case - awesome! Then you can just be like "Shut up Isa and Terry!" and move on to an adventurous casserole. But we also had the beginner cook in mind, or maybe just the forgetful cook who can't be bothered to memorize grain to water cooking ratios or the roasting time for sweet potatoes. So we've included prep information and simple preparation guides for beans, grains and veggies.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2007, 17:53:26 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1344 Gepost op: 15 oktober 2007, 17:52:40 »
Online boekwinkels vooral, kweenie meer welke, maar wel een aantal. Er staat hier op het forum wel een recensie, maar de link die daarin staat naar Bol, die doet het dus niet meer.

Ja de recensie had ik al gelezen, blijkbaar dacht ik er een aantal maanden geleden al over om dat boek aan te schaffen.  :bloos:

Ik ga nog eens zoeken.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1345 Gepost op: 15 oktober 2007, 17:58:54 »
Maar Puur vegetarisch is volgens mij gewoon een kookboek, geen basiskookboek. Voor zover ik het gezien heb dan. Hmm, volgens Johan is het dat dus wel.

Ik heb zelf zo'n onwijs oud boekje van mijn vader waar het allemaal instaat. Daar heb ik toen ik net op kamers woonde wel ingekeken, maar nu eigenlijk nauwelijks meer. Waarom wil je precies graag zo'n boek hebben?

Enne, je had dit gelezen over Veganomicon?

Citaat
Besides just giving you 250 recipes we've also included lots of basic stuff. Maybe you already know how to roast pumpkin, soak beans and toast millet. In that case - awesome! Then you can just be like "Shut up Isa and Terry!" and move on to an adventurous casserole. But we also had the beginner cook in mind, or maybe just the forgetful cook who can't be bothered to memorize grain to water cooking ratios or the roasting time for sweet potatoes. So we've included prep information and simple preparation guides for beans, grains and veggies.

Mijn moeder heeft inderdaad ook zo'n oud boek, helemaal uit elkaar gevallen enzo, geweldig.
Ik ben nooit zo'n wonder in de keuken geweest maar de laatste tijd  vind ik koken en bakken steeds leuker worden. Ik wil daarom wat meer kennis op doen en zat dus aan zo'n boek te denken.
Sanja, ik begrijp dat je zelf geen ervaring hebt met het Puur Vegetarisch kookboek?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1346 Gepost op: 15 oktober 2007, 18:02:57 »
Nee. Ik heb 'm een paar keer doorgekeken in de boekhandel en vond niet dat dit nou echt een geweldige aanvulling op mijn collectie zou zijn. Kan me echt totaal niet herinneren dat er basis-dingen instaan.

Maar ik zocht dan ook niet naar een basiskookboek, dat kan 't ook zijn.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1347 Gepost op: 15 oktober 2007, 18:09:50 »
Dat met die asperges geeft heel veel recepten, maar niet in de trand van 'hoe kook je een aardappel'. Wel staat in t begin heel veel info over mineralen, eiwitten, e.d. vandaar dat het ook als basiskookboek wordt beschouwd.
Meer een basiskookboek, maar ook niet met hoe kook je aardappelen, is dan wellicht 'kookboek van moeder aarde'. Wel erg alternatief, maar wel veel info. Wellicht nog bij de Slegte.
De vegetarische studentenkookgids is denk ik te weinig uitgebreid? (Ik ken hem zelf niet).
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1348 Gepost op: 15 oktober 2007, 18:18:02 »
Dat met die asperges geeft heel veel recepten, maar niet in de trand van 'hoe kook je een aardappel'.
En bijna alles is met zuivel, er staat maar een handvol vegan recepten in.

De vegetarische studentenkookgids is denk ik te weinig uitgebreid? (Ik ken hem zelf niet).

Tja, ligt er een beetje aan wat je wilt. Info over alle groenten etc staat er niet echt in, zijn meer gewoon recepten voor niet al te ingewikkelde gerechten.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1349 Gepost op: 15 oktober 2007, 23:19:06 »
Heeft het Zuivelbureau (of is dat per definitie evil) niet zoiets?
(Blue Band had vroeger zo'n serie, ik denk dat de groentevariant daarvan redelijk in de buurt komt van wat je hebben wilt, maar die is natuurlijk niet meer te krijgen denk ik)

Misschien zijn er meer van dat soort basisserietjes waar je dan het groentedeel uit kunt kopen?

Oh, en mij staat bij dat dat boek van Peter Berley niet meer te krijgen is (zal ook wel zijn waarom de bol.com link niet meer werkt.)
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1350 Gepost op: 16 oktober 2007, 15:47:51 »
Ojee, er komt nog iemand, met haar driejarige dochter.

Ik ben er nu wel al uit dat het de pompoentaart wordt met de perenkardamomcrumble toe. Er zit wel een beetje chilli in de pompoentaart, maar de driejarige schijnt een megamekkelijke eter te zijn, dus ik ga ervan uit dat ze dat wel lust.

Bietenchips bij binnenkomst, dus nu alleen nog maar een voorgerecht met paddestoelen bedenken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1351 Gepost op: 16 oktober 2007, 15:49:44 »
dus nu alleen nog maar een voorgerecht met paddestoelen bedenken.

Gevulde portabello's?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1352 Gepost op: 16 oktober 2007, 16:00:03 »
Ik denk nog even na, want ik heb een bak gemengde paddestoelen van de markt, met daarin maar 1 portabello, en een hoop andere spannende dingen.

Maar als ik voor morgen niets beters verzin, dan koop ik wel portabello's bij, en doe ik de andere paddestoelen ergens anders doorheen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1353 Gepost op: 16 oktober 2007, 16:24:42 »
Aha, de ah-receptenzoeker op paddestoelenmelangr laten zoeken, denk dat het deze wordt, maar dan met peer.

Bedankt voor het meedenken iedereen!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1354 Gepost op: 19 oktober 2007, 10:25:19 »
Ik ben geen held in bakken maar laat me niet uit het veld slaan. Wil vandaag muffins/cupcakes bakken maar zoek me ellendig naar een eivrij basisrecept.

Waarmee kun je nu het beste ei mee vervangen ( tofu, banaan, sojavla) en hoe bereken ik de verhouding?

Alvast bedankt Joyce
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1355 Gepost op: 19 oktober 2007, 10:35:05 »
misschien heb je hier wat aan?
http://www.chow.com/recipes/10794
of deze http://www.vegan-food.net/recipe/385/Cupcakes/

even googlen op vegan cupcakes recipe en je vindt best veel! Moet je alleen wel overweg kunnen met een engels recept.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1356 Gepost op: 19 oktober 2007, 11:41:49 »
Bedankt! Had idd soortgelijke recepten al zien staan. Alleen heb geen baking soda voor handen, dus nog even doorgooglen geloof ik :) Heb overigens begrepen dat canola-oil kan worden vervangen door (neutrale) olijfolie of zonnebloemolie? En kan arachide-olie ook?
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1357 Gepost op: 19 oktober 2007, 12:50:18 »
Ik zou geen olijfolie doen, daar zit altijd toch wel een beetje een smaakje aan. Ik gebruik altijd zonnebloemolie.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1358 Gepost op: 19 oktober 2007, 14:11:37 »
Vraag: bestaat er zoiets als een basis kookboek (zoals bijv. die van de AH) maar dan in vegetarische vorm?
Ik heb zelf het 'atrium vegetarisch kookboek' uit de witte boekhandel. Ik weet niet of ze hem daar nog hebben, maar ik vind het zeker een goede. Het eerste deel ervan (ca 1/3 van het boek) bestaat uit beschrijvingen van verschillende ingrediënten, waar je op moet letten als je ze koopt, met welke kruiden ze lekker zijn, dat soort dingen. Daarna volgen heel veel recepten (ook vegan), maar die zijn niet per sé voor beginners. Hier een plaatje en recensie. (hij kost trouwens 'officieel wel 25 eu, maar als je zoekt vind je hem wel voor minder, ik had er 2 voor 12 eu!)
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1359 Gepost op: 19 oktober 2007, 14:25:54 »
misschien heb je hier wat aan?
http://www.chow.com/recipes/10794
of deze http://www.vegan-food.net/recipe/385/Cupcakes/

even googlen op vegan cupcakes recipe en je vindt best veel! Moet je alleen wel overweg kunnen met een engels recept.

& Marla

Ze staan in de oven..precies 12 cups gevuld. Was toch een beetje lastig om alles om te rekenen ( hoeveel gram een cup is enz) maar beetje op gevoel en wat gegok, denk dat ik een heel end kwam. Zonnebloemolie, een appelazijn maar gewone én geen baking soda maar schepje zelfrijzend bakmeel. Ik moet zeggen dat het deeg alleen al om te smullen was en dat terwijl ik niet van zoetigheid hou. Ik ben erg benieuwd!

Ze waren geweldig. Vanaf gisteren mag ik mezelf niet meer onderschatten in de koekenbakkerij. Zometeen weer een lading bakken, nu met de missende ingredienten ( vanille essence) én blauwe glazuur. Voor morgen, bij de schoonouderskoffie :)

Thanks !
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2007, 19:17:35 door Joysetsfire »
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain