Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1220 Gepost op: 15 juli 2007, 20:32:10 »
Maar in bakpoeder zit nog wat anders, dus dan moet je meer bakpoeder gebruiken om dezelfde hoeveelheid baking soda te krijgen, lijkt me...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1221 Gepost op: 15 juli 2007, 20:33:15 »
Ja, ik neem gewoon 2 keer zoveel.
Ik probeer het gewoon, er kan vast niet zoveel mee gebeuren.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1222 Gepost op: 15 juli 2007, 21:40:34 »
Jawel: teveel baking soda is vies, zeker met sommige soorten fruit. Dat risico is dus niet zo groot als je bakpoeder gebruikt maar wel als je met baking soda frambozenmuffins maakt.
Dat andere in bakpoeder is wijnsteenzuur, dat is ook een rijsmiddel, dus ik zou zowiezo dezelfde hoeveelheid aanhouden en niet verdubbelen.
This is between me and the vegetable!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1223 Gepost op: 16 juli 2007, 16:30:42 »
Volgende keer niet meer naar mij luisteren dus.  :-X

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1224 Gepost op: 17 juli 2007, 17:32:52 »
Is er een soort geheim om de zaadlijst uit een spaanse peper te krijgen zonder hem in de lengte door te snijden? Want er staat in een recept; verwijder de zaadlijst en snij 'm (de peper) in ringetjes. ???

Re: Kookvragen
« Reactie #1225 Gepost op: 17 juli 2007, 17:34:05 »

Misschien kan je er langwerpige ringetjes van maken? 8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1226 Gepost op: 17 juli 2007, 17:44:42 »
Je kunt het steeltje eraf snijden en dan de peper, met het gat naar beneden, tussen je handen heen en weer rollen. De zaadjes laten dan los en de zaadlijsten soms ook een beetje (maar ik heb begrepen dat díe het scherpst zijn en niet de zaadjes zelfs, dus wat dat betreft is dit misschien niet de tip van de eeuw, maar goed, je kunt het proberen...)
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1227 Gepost op: 17 juli 2007, 17:48:31 »
of ringetjes en daar dan het zaad uitpeuteren
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #1228 Gepost op: 17 juli 2007, 17:50:30 »
Is er een soort geheim om de zaadlijst uit een spaanse peper te krijgen zonder hem in de lengte door te snijden? Want er staat in een recept; verwijder de zaadlijst en snij 'm (de peper) in ringetjes. ???
Hoe herkenbaar! Geen aanrader: eerst braaf allemaal ringetjes snijden en dan per ringetje de zaadjes eruit prutsen  :O

Re: Kookvragen
« Reactie #1229 Gepost op: 17 juli 2007, 17:57:51 »

Maar áls ik de peper per se in ringetjes zou willen snijden (let wel: puur theoretisch dus), zou ik ze denk ik eerst in stukjes van een ruime centimeter snijden, zaad+lijsten verwijderen, en dan in kleinere ringetjes hakken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1230 Gepost op: 17 juli 2007, 18:02:05 »
Pff, lijkt me toch nog een gepiel hoor. Ik had gehoop dat iemand zei; Daar is een soort appelboor voor maar dan smaller. :P

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1231 Gepost op: 17 juli 2007, 18:40:01 »
Je kunt het steeltje eraf snijden en dan de peper, met het gat naar beneden, tussen je handen heen en weer rollen. De zaadjes laten dan los en de zaadlijsten soms ook een beetje (maar ik heb begrepen dat díe het scherpst zijn en niet de zaadjes zelfs, dus wat dat betreft is dit misschien niet de tip van de eeuw, maar goed, je kunt het proberen...)

Ik denk dat als je deze truck combineert met het met een smal plat voorwerp (b.v. de achterzijde van een lepeltje) een ronddraaiende beweging maken in het binnenste van die peper je het meeste er wel uit krijgt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1232 Gepost op: 17 juli 2007, 22:43:29 »
Je kunt het steeltje eraf snijden en dan de peper, met het gat naar beneden, tussen je handen heen en weer rollen. De zaadjes laten dan los en de zaadlijsten soms ook een beetje (maar ik heb begrepen dat díe het scherpst zijn en niet de zaadjes zelfs, dus wat dat betreft is dit misschien niet de tip van de eeuw, maar goed, je kunt het proberen...)

Ik denk dat als je deze truck combineert met het met een smal plat voorwerp (b.v. de achterzijde van een lepeltje) een ronddraaiende beweging maken in het binnenste van die peper je het meeste er wel uit krijgt.

Ja dat doe ik met een klein mesje. Werkt prima. Dan wel eerst een ringetje peper proeven: sommige peper is zo flauw dat je echt de zaadjes nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2007, 22:44:00 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1233 Gepost op: 20 juli 2007, 14:38:51 »
Kan je t loof van rode biet ook eten, zo ja; hoe? roerbakken? voor salade lijkt me het wat te vezelig. iemand een id, of is het niet te eten?
Za Zemiata!

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #1234 Gepost op: 20 juli 2007, 16:09:17 »
Gisteren kocht ik een zakje veldsla met rodebietjes loof erin. Het was wel jong blad (dus niet van die lange doorgeschoten bladeren). Dat kan je dus heerlijk rauw eten.
 En ik kan me herinneren dat ik die grote bladeren een keer heb geroerbakt, ben de uitkomst alleen vergeten  :-\.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1235 Gepost op: 20 juli 2007, 19:02:22 »
Ik zie nu (google bietenloof) dat de vraag hier al eerder gesteld is.. dat vroeg Christiaan. Heb je het geprobeerd toen?
Za Zemiata!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1236 Gepost op: 20 juli 2007, 19:20:02 »
Volgens mij kun je met bietenloof het zelfde doen als snijbiet.
,,,,فلافل

Offline braam

  • ***
  • 460
Re: Kookvragen
« Reactie #1237 Gepost op: 21 juli 2007, 07:50:53 »
Klopt, je kunt het roerbakken of het door een omelet doen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1238 Gepost op: 21 juli 2007, 19:33:44 »
Wat moet je doen als een cake maar niet wil garen in het midden? Blijven bakken op dezelfde temp of een lagere of hogere?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1239 Gepost op: 21 juli 2007, 20:10:38 »
Als de buitenkant eenmaal mooi bruin is, zou ik de temperatuur verlagen. En dan stug doorgaan, tenzij er iets heel erg mis is met het recept, moet hij uiteindelijk wel gaar wordne.
This is between me and the vegetable!