Vegatopia Forum

De stijlpolitie in de keuken

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Re:De stijlpolitie in de keuken
« Reactie #120 Gepost op: 08 januari 2005, 18:24:03 »
Leg eens uit waarom pijnboompitten niet kunnen en rucola wel?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #121 Gepost op: 08 januari 2005, 18:28:05 »
omdat

Citaat
ze worden zo overdadig gebruikt. 1 blaadje sla met een zak pijnboompitten. En meestal bewaren mensen/restaurants ze te lang (wat raar is als ze zo overdadig gebruikt worden) zodat ze vies smaken. Of zijn ze idd aangefikt.

voor rucola niet opgaat.
Maar jij mag best pijnboompitten eten hoor  :) je mag zelfs ananasroomkaas eten   ;D Als ik het maar niet hoef  ;)
,,,,فلافل

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #122 Gepost op: 08 januari 2005, 20:15:18 »
Ananasroomkaas... De enige persoon die ik ken die dat ooit in huis heeft is mijn oma.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #123 Gepost op: 14 juni 2005, 22:29:55 »
In Parijs de nieuwste groententrend gezien: microgroenten.

Al een tijd lang zijn er minigroenten, zoals snackkomkommers, mini-puntpapria's, mini venkels, en mini preitjes. Die laatste twee zijn in Nederland nauwelijks te krijgen, maar de mini trend is hier dan ook nauwelijks aangeslagen, in tegenstelling tot in Engeland, waar zelfs minipatissons beschikbaar zijn  :heart: en in sommige sjieke supermarkten in Frankrijk.

Maar nu heb ik in Frankrijk dus microgroenten gezien: een komkommer ter grootte van een kerstomaat, een tomaat ter grootte van een aalbes. Ik ben benieuwd of de Albert Heijn gaat volgen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2005, 22:37:15 door Selly »
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #124 Gepost op: 15 juni 2005, 00:01:01 »
Ah bah; mini!
Ik vind die kleine marsjes en snickers en bounty's en die kleine drinkpakjes al zo vreselijk...

[Sockmodus = voluit;]

Dat is verpakkingsconsumeertroep van de bovenste plank waarbij elke miniheid verpakt is en alles tezamen ook eens.

[Sockmodus = gematigd;]

Hoe zit dat met die minigroenten?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #125 Gepost op: 15 juni 2005, 10:54:22 »
De Albert Heijn verkoopt toch al hele kleine bloemkooltjes en slakropjes?

Ik vind van die hele kleine miniworteltjes (die feitelijk alleen maar uiteinde zijn) het toppunt van erg, en het wordt nóg erger als het verkocht wordt als "gezonde snack" en mensen het dan ook nog kopen! :pukey:
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2005, 10:54:33 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #126 Gepost op: 15 juni 2005, 17:57:02 »
En zo'n puntzakje worteltopjes is volgens mij ook duurder dan een bos (veeel lekkerdere :wortel:) wortels!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #127 Gepost op: 29 december 2005, 18:02:46 »
Zo.. ik weet dat niet iedereen het er mee eens is, maar toch is het leuk: welk eten en drinken kan volgens jullie in 2006 helemaal niet meer, en welk eten en drinken gaat het helemaal maken? En om het wat concreter te maken: wat kan je aan een vegetarier in 2006 echt niet meer voorzetten?

Ik vind:

gaat het worden in 2006:

- Cider wordt de nieuwe rose (was ook al een voorspelling vorig jaar en inmiddels wel in Amsterdam al een cider-restaurant gespot maar het kan nog beter).
- Rose blijft de nieuwe rose
- Cocktails gaan ook in de provincie populair worden
- De Rustieke boerenkeuken wordt in, en 'Sunday Roast's (kan ook veggie!) worden hip
- en (gruwel) ik vrees dat fruit in het hoofdgerecht een trent in 2006 gaat worden
- notengerechten worden hip
- ik hoop dat babygroenten nog wat worden maar ik heb er een hard hoofd in
- je eigen moestuin wordt hip
- koken met restjes wordt hip
- en misschien wordt de warme lunch ook wel hip

kan niet meer in 2006:
- pijnboompitten (ondanks de notengerechten). Zeker omdat ze zo'n beetje altijd al muf uit het zakje komen  >:(
- zongedroogde tomaten (nou goed, maar alleen met mate dan)
- schuims/mousse van groenten
- geitenkaas met honing uit de oven heeft z'n beste tijd toch ook wel gehad
- van mij persoonlijk mogen dure restaurants aan veggie's echt niet meer een tagliatelle of risotto voorzetten, hoeveel morieljes en truffels ze er ook in mikken: dit is geen hoofdgerecht dat een sjiek restaraunt waardig is  >:(. Bij etentjes bij mensen thuis is tagliatelle en risotto natuurlijk weer wel een goede veggie keuze.
- en helaas: ik ben bang dat biologisch eten minder gangbaar wordt :(
,,,,فلافل

Offline ingeping

• 143
« Reactie #128 Gepost op: 29 december 2005, 19:36:20 »
Wat komt er bij de borrel op tafel? Gevulde dadels! Met kaas! Walnotenkaas!

En toen, bij het eten, een huzarensalade met als garnering onder meer... gevulde eieren!

Nu snap ik waarom ik uitgelachen werd met mijn gevulde eieren....  ik had dit draadje even gemist.

Maar goed, dadels gevuld met kaas kunnen dus ook niet meer....

Ik vond mezelf al reuze hip, niet dus

brenda_lelie

« Reactie #129 Gepost op: 29 december 2005, 20:11:56 »

Waarom denk je dat? De branche is in ieder geval wel groeiend

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #130 Gepost op: 29 december 2005, 20:17:06 »

Waarom denk je dat? De branche is in ieder geval wel groeiend

Supermarktoorlog zorgt voor minder biospul in de gewone winkel, en ik denk dat die supermarktoorlog nog wel ff doorgaat. En het zou wel es kunnen dat we in 2006 geen grote 'dierenziekte' uitbraak krijgen, wat op zich fijn is, maar daardoor worden mensen ook minder bewust van wat ze eten.
Aan de andere kant wil die bio-super in Alkmaar meer vestigingen gaan openen, dat is wel weer goed nieuws.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #131 Gepost op: 30 december 2005, 10:46:23 »
En er zijn volgens mij wel steeds meer restaurants die nadenken over waar hun producten vandaan komen, dus meer scharrel- en bio-eetdingen.
Maar ik denk inderdaad wel dat mensen thuis steeds minder bio gaan doen. Alhoewel, ik ben dan zelf al een uitzondering op die regel, en ik ken eigenlijk ook geen scharrelstoppers, dus mjn gevoel is in dit geval niet de juiste maatstaf misschien... (Denk ook aan het adopteren van kippen en bomen.)

Offline ingeping

• 143
« Reactie #132 Gepost op: 30 december 2005, 10:58:47 »
Ik las ergens - moet even opzoeken waar - dat in Amerika de verwachting is dat in 2006 meer biologisch gegeten gaat worden. Ik meen dat het een uitspraak van een of andere trendwatcher was. (of heb ik het hier ergens gelezen?).....

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #133 Gepost op: 30 december 2005, 11:27:14 »
Supermarktoorlog zorgt voor minder biospul in de gewone winkel, en ik denk dat die supermarktoorlog nog wel ff doorgaat.
dat denkt Dick Boer van Albert Heijn ook
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #134 Gepost op: 30 december 2005, 14:53:07 »

gaat het worden in 2006:

- Cider wordt de nieuwe rose (was ook al een voorspelling vorig jaar en inmiddels wel in Amsterdam al een cider-restaurant gespot maar het kan nog beter).
- Cocktails gaan ook in de provincie populair worden
- De Rustieke boerenkeuken wordt in, en 'Sunday Roast's (kan ook veggie!) worden hip

kan niet meer in 2006:
- van mij persoonlijk mogen dure restaurants aan veggie's echt niet meer een tagliatelle of risotto voorzetten, hoeveel morieljes en truffels ze er ook in mikken: dit is geen hoofdgerecht dat een sjiek restaraunt waardig is  >:(. Bij etentjes bij mensen thuis is tagliatelle en risotto natuurlijk weer wel een goede veggie keuze.

Hee, ik ben hip, want dol op cider!  ;) En die gaat dan in de Ierse Pub heel gezellig samen met de Sunday Roast!

Ik ben het erg met je eens Selly, een sjiek restaurant moet ook vegetariers sjiek behandelen! Zo stom dat dat heel vaak niet het geval is... Een goede kok moet voor iedereen lekker kunnen koken.

Ik vind dat restaurants/eetcafe's in 2006 ook niet meer als enige vegagerecht een 'wrap/tortilla gevuld met groenten' op de kaart mogen zetten. Het mag allemaal wel wat fantasierijker!

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #135 Gepost op: 30 december 2005, 17:58:01 »
En er zijn volgens mij wel steeds meer restaurants die nadenken over waar hun producten vandaan komen, dus meer scharrel- en bio-eetdingen.
Maar ik denk inderdaad wel dat mensen thuis steeds minder bio gaan doen. Alhoewel, ik ben dan zelf al een uitzondering op die regel, en ik ken eigenlijk ook geen scharrelstoppers, dus mjn gevoel is in dit geval niet de juiste maatstaf misschien... (Denk ook aan het adopteren van kippen en bomen.)

Ik ga ook niet minder bio eten hoor! Misschien zelfs wel nóg meer. Ik haalde eerst voor de visite ook geen bio-produkten (onder het mom van: ze eten het zelf ook niet, waarderen het niet en het is te duur) maar nu wel. Voor mij gaat het ook niet op. En ik probeer in m'n omgeving mensen ook een beetje te sturen richting bio ;)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #136 Gepost op: 02 januari 2006, 11:58:39 »
Fillodeeg pakketjes gaan verdwijnen in 2006, omdat bijna niemand er iets behoorlijks in weet te stoppen of ze juist weet te bakken. Een goede zaak dus.

Amuses gaan nog vreemdere vormen aannemen en ook in restaurants van laag allooi populair worden. Ik vrees met grote vrezen!

Als er nog meer restaurants gefrituurde risotto ballen op het menu zetten in 2006 ga ik gillen. Risotto ballen zijn veredelde bamiballen en NIET geschikt voor een restaurant menu. Gezien de opkomst in 2005 en het gemak (zie ook de door Selly voorspelde hipheid van koken met restjes) voorzie ik echter een groei in 2006.

Ik hoop dat de geitenkaas met honing en walnoten nog even stand houdt, net als de mozzarella met tomaat en basilicum. Aan allebei valt weinig te verknoeien.

Ik voorzie een grote toekomst voor stomen in 2006. Ik ben zelf van plan hier aan mee te doen door zelf veel vegetarische dim sum recepten uit te gaan proberen in 2006. Wokken is uit.

En er moet meer cider gedronken worden in 2006, en vooral meer Scrumpy Jack  :D

Cider mag van mij heel populair worden  :D

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #137 Gepost op: 02 januari 2006, 14:27:23 »

Ik ga ook niet minder bio eten hoor! Misschien zelfs wel nóg meer. Ik haalde eerst voor de visite ook geen bio-produkten (onder het mom van: ze eten het zelf ook niet, waarderen het niet en het is te duur) maar nu wel. Voor mij gaat het ook niet op. En ik probeer in m'n omgeving mensen ook een beetje te sturen richting bio ;)

Nee, ik denk dus eigenlijk ook dat, mede door het slinkend bio-assortiment in de door prijzenoorlogen loopgegraven supermarkten, mensen minder snel "per ongeluk" biospul gaan kopen, maar wie er eenmaal aan is, zal niet snel minderen.

En ik hoop dat de eko-zuivel wél standhoudt.

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #138 Gepost op: 02 januari 2006, 19:21:38 »
In een burgerlijk en verschrikkelijk voorspelbaar restaurant in Elburg (2 vega gerechten, kaassoufle en kaasgroentenburger iemand?  :pukey: ) adverteren ze op de gevel met het feit dat ze biologisch rundvlees hebben.

Mijn tante blijkt de Keuringsdienst van Waarde te kijken.

Op basis daarvan durf ik wel te voorspellen dat biologisch eten blijft groeien.
:witch2:

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #139 Gepost op: 03 januari 2006, 19:18:12 »
Cider mag van mij heel populair worden  :D
Echte cider he? Die in pinten wordt geschonken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.