Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Moestuin
« Reactie #120 Gepost op: 26 mei 2004, 20:54:23 »
Probeer het eens met die brandnetelgier. Ik heb aardvlooien op de ruccola en op de Chinese Kool. Kweetniet hoe erg dat is. Maar goed: ik ben geen inwoner van Soedan, dus de ergte kan variëren tussen een klein beetje erg en een heel klein beetje erg.

afgelopen weekend brandnetelgier eroverheen gegooid, maar denk niet dat het gaat helpen, die geur blijft niet zo heel lang hangen. Moet je natuurlijk aanhouden zoiets, maar daar heb ik niet echt de tijd voor. Stinken doet het trouwens wel heel erg ;D
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #121 Gepost op: 26 mei 2004, 20:56:08 »
Misschien moet ik het niet willen: ze groeien beter op zandgronden. Vandaar dat hier op de geestgronden vooral vroeger veel aardbeien werden geteeld. Maar waar ik "boer" is klei.
Verder lees ik net over wat aardbeien allemaal kunnen oplopen. De Tien Plagen van Egypte zo'n beetje...

Waar ík 'boer' is ook klei en de aardbeien gedijen er al jarenlang goed. Ook geen last van ziektes en slechts enkele aardbeien die ten prooi vallen aan de vogels. Heb ik op zich niet zo'n probleem mee, worden ze niet minder eetbaar van.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #122 Gepost op: 26 mei 2004, 22:04:33 »
Oh, dan ga ik plantjes kopen en zetten. Ik ben dol op aardbeien en vorig jaar bleken een heleboel aardbeien teveel gif te bevatten. Dus twee goede redenen.
Ga overigens niet zo geweldig al moestuinierend. 1 aubergineplantje is aan het zieltogen/alle tomaten idem, w.s. omdat het zo koud is 's nachts. Aardlvlooien houden huis in ruccola en Chinese kool. Er is de mysterieuze verdwijning van twee kroppen sla en het barst van de opkomende akkerdistels en aardappels. Die hadden een ziekte vorig jaar, dus die moeten eruit. De uien doen het echter geweldig.
De tuintjes bij het huis echter zijn in bloei-explosie. Alles, maar dan ook alles doet het geweldig daar.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2004, 22:08:13 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #123 Gepost op: 26 mei 2004, 22:04:47 »
Bij mij zijn inmiddels de volgende plantjes ter ziele gegaan: basilicum Dark Opal, meloen oranje ananas en de watermeloen.
De Galia-meloen doet het wel goed.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #124 Gepost op: 26 mei 2004, 22:05:38 »
Weet iemand in welk jaargetijde je aardappels moet planten??

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #125 Gepost op: 26 mei 2004, 22:10:15 »
Basilicum zou ik alleen op de vensterbank of in een kasje houden. De slakken zijn er dol op en ze kunnen absoluut niet tegen een combi van koude/nattigheid. Geloof me: vaak genoeg geprobeerd. Rode en groene staan in potten op de vensterbank en dat gaat goed.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #126 Gepost op: 26 mei 2004, 22:17:55 »
Mijn chiliplantjes doen het behoorlijk goed. Ik heb ze ergens half maart  gezaaid, en de grootste is nu al een halve meter hoog, en ze beginnen al te bloeien.

Ze staan nog wel binnen, dus dat leren ze over een paar weken als ze naar buiten gaan wel af :devil:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #127 Gepost op: 26 mei 2004, 23:48:58 »
Lees net in nl.tuinen dat Xotus Delft(tropische planten) niet meer bestaat. Is nu een soort Intratuin. Jammer, ik zou er 12 juni heengaan, na de plantenmarkt van het AVVN in Leiden, Naturalis.

Offline Carla

• 259
« Reactie #128 Gepost op: 27 mei 2004, 14:29:40 »
Oh, dan ga ik plantjes kopen en zetten. Ik ben dol op aardbeien en vorig jaar bleken een heleboel aardbeien teveel gif te bevatten. Dus twee goede redenen.
Ga overigens niet zo geweldig al moestuinierend. 1 aubergineplantje is aan het zieltogen/alle tomaten idem, w.s. omdat het zo koud is 's nachts. Aardlvlooien houden huis in ruccola en Chinese kool. Er is de mysterieuze verdwijning van twee kroppen sla en het barst van de opkomende akkerdistels en aardappels. Die hadden een ziekte vorig jaar, dus die moeten eruit. De uien doen het echter geweldig.
De tuintjes bij het huis echter zijn in bloei-explosie. Alles, maar dan ook alles doet het geweldig daar.

Goede buren voor de aarbei zijn boontjes, spinazie en borage. De Chrysanthemum cinerariaefolium (sorrie, ken de nederlandse naam niet, het zullen toch hopenlijk geen chrysanten zijn, zo lelijk in je tuin.....) helpen tegen insecten.
Wat heel goed helpt tegen vraatzuchtige vogels: bewaar alle cdrommetjes die je toegestuurd worden als publiciteit en hang die aan een tak tussen de planten waarvan je niet wilt dat er vogels in de buurt komen. Hartstikke bang zijn ze van die lichtsflitsen als de zon erin schijnt of als ze bewegen als het waait.
Ten slotte over de aardvlooien; heb je al eens een aftreksel gemaakt van Alsem of boerenwormkruid? Volgens mijn bioboek moet dat helpen.
Verder las ik dat aardvlooien tuinkers nog lekkerder vinden dan wat dan ook, dus als je dat zaait tussen de kool en ruccola heb je kans dat ze zich aan de tuinkers tegoed doen ipv aan de kool en ruccola.

Offline Carla

• 259
« Reactie #129 Gepost op: 27 mei 2004, 14:39:13 »
Weet iemand in welk jaargetijde je aardappels moet planten??

In het voorjaar. Het ligt eraan welk ras, je hebt vroege en late en ertussenin, maar in het algemeen zo rond maart, april.

Offline Carla

• 259
« Reactie #130 Gepost op: 27 mei 2004, 14:39:56 »
Zo en nu ga ik in de tuin werken ipv erover schrijven.

Offline Brent

• 600
« Reactie #131 Gepost op: 27 mei 2004, 14:49:54 »
'k heb net pompoenplantjes gekocht. :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #132 Gepost op: 27 mei 2004, 16:19:39 »
Lees net in nl.tuinen dat Xotus Delft(tropische planten) niet meer bestaat. Is nu een soort Intratuin. Jammer, ik zou er 12 juni heengaan, na de plantenmarkt van het AVVN in Leiden, Naturalis.

Vandaar dat ze me maar niet terugmeelden... Jammer, ik had er ook best een keer heengewild.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #133 Gepost op: 27 mei 2004, 16:53:58 »
Dank voor je tips, Carla. Over aardvlooien las ik inmiddels dat je natte compost rond de groenten moet leggen. Ze houden niet van nattigheid. Dat van die tuinkers lijkt me niet zo goed idee: dat gaat dan zó aanjongen dat ze de ruccola en kool er nog wel bij doen, ben ik bang. Las ook over "lijmplanken" als oplossing, lijkt me dan weer een beetje wreed? In 1x dood vind ik prima, maar langzaam sterven gun ik zelfs een aardvlo niet, geloof ik.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #134 Gepost op: 27 mei 2004, 16:59:01 »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #135 Gepost op: 27 mei 2004, 22:42:19 »
Carla, je Chrysanthemum cinerariaefolium  lijkt van een plaatje op wat ik potmargriet noem, maar is die niet. Cinerariaefolium betekent "blad als van de cinerariae" Dat is volgens mij dat zilvergrijze lage plantje wat als eenjarig wordt aangeboden. Vroeger meer dan tegenwoordig. Er begonnen wat belletjes te rinkelen. Pyrethrum, wat o.a. in Frontline voor de kat zit, wordt uit een Afrikaanse margrietsoort gewonnen, wist ik. Ik meen hoofdluizenmiddel ook. Die dus. Ben naar de winkel getogen en ja hoor, plantaardig gif op basis van een stof uit die bewust margriet. Nu maar hopen dat Dragonfly dit berichtje niet leest, want de aardvlooien......Volgens de informatie kun je de groenten al na 2 dagen eten. Het is dus waarschijnlijk heel milieuvriendelijk. Ook zo uitgewerkt dus...
Overigens: de familie chrysanthemum is gigantisch. Ik kan mij niet voorstellen dat je ze allemaal verfoeit. Ik had een schattig moederkruid met witte knoopjes in de tuin. Ook lid van de familie. Is waarschijnlijk met wild moederkruid gaan kruizen, want na jaren is er niets knoperigs meer aan. Maar toch een charmante verschijning en met bijna alles te combineren. Vroeger had je van die chrysanten met enorme bloemhoofden in plastic verpakt. Gingen meestal per stuk en er zat steevast een tak eikenbladeren in herfstkleur bij. Helaas: je ziet ze niet meer.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #136 Gepost op: 27 mei 2004, 22:43:46 »
Zijn aardvlooien die gifgroene beestjes die ook vaak op het blad van de esdoorn zitten?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #137 Gepost op: 27 mei 2004, 22:50:39 »
Nee: het zijn miniscule zwarte kevertjes die springen. Wat jij bedoelt is mogelijk een cicade, ik zal een plaatje googelen.
http://www.wrass.co.jp/log/2002/borneo/borneo_green_cicade.jpg
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2004, 22:51:52 door Lovelocker »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #138 Gepost op: 27 mei 2004, 22:55:51 »
Van die zwarte kevertjes heb ik geen last. Het is denk ik ook geen cicade. Je vindt ze ook wel in de slakroppen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #139 Gepost op: 27 mei 2004, 23:02:03 »
Probeer het beestje eens beter te omschrijven. Het is neem ik aan: geen rupsje of bladluis? Heeft het vleugels, hoeveel pootjes?
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2004, 23:05:49 door Lovelocker »