Vegatopia Forum

Vegetarisch katten- en hondenvoer!

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #120 Gepost op: 26 juli 2004, 17:12:04 »
Betalen om koeien of varkens dood te laten maken omdat anders je muis doodgaat, wat zou Peter Singer daarvan zeggen? :)

Ik zie het apart, hun hebben recht op goede voeding en ik ga niet zelf uitproberen of het goed zou gaan als ik het door iets zou vervangen. En dat in muizenvoer is trouwens restjes vlees, wat ze niet aan mensen verkopen wordt vaak diervoeding van gemaakt.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #121 Gepost op: 26 juli 2004, 17:13:36 »
Als je er echt verder over gaat denken is het wel zo dat je andere dieren aan je huisdieren te eten geeft. Maar ook ik heb nog niet zo'n vertrouwen in vegan dierenvoer.
Aan de andere kant bedenk ik me dan dat in de natuur dieren elkaar ook opeten. Op deze manier kan ik het van mijn dieren op de een of andere manier wel hebben dat ze vlees eten.
Weet het klinkt een beetje krom.

Heb ik ook, het is de natuur.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #122 Gepost op: 26 juli 2004, 18:27:27 »
Natuur? Nee, je moet de voeding van vlees voor huisdieren niet gaan vergelijken met wat er in de natuur gebeurd.
Dat is namelijk anders.

Mensen houden/maken huisdieren
Mensen produceren voeding van gehouden dieren
Mensen voeden huisdieren met de geproduceerde voeding van de gehouden dieren.

In de natuur eet een dier een ander dier. En beide hebben ze dan mogelijkheden om te kunnen ontsnappen van het andere dier of te kiezen welk dier het eten word.
Nu hebben de dieren voor voedsel geen keuze. Ze leven alleen maar om dood te gaan voor menselijke behoefte of als restant voor het dierenvoer.  
Stem op de Partij voor de Dieren

Corrupted

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #123 Gepost op: 26 juli 2004, 18:40:49 »
Euh, dat had ik nooit zo mooi kunnen zeggen, en ik ben het er helemaal mee eens.

Ik begrijp wel de behoefte van mensen om een huisdier te nemen, ik heb allemaal rare knuffels enzo :) Maar een mens als gezelschap is toch het eerlijkst, die heeft een eigen keus, itt een huisdier. + Als je zo'n dier ook nog andere dieren moet voeren, die ik zelf ook niet eet, dan wordt het allemaal wel erg raar voor mij persoonlijk.

(Dit is uiteraard niet ter 'bekering' bedoeld :) )

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #124 Gepost op: 26 juli 2004, 18:49:16 »
Maar een mens als gezelschap is toch het eerlijkst, die heeft een eigen keus, itt een huisdier.

Ja een mens als huisdier is beter. Kan je geloof ook wel via ebay krijgen :)

Of je neemt zo een ongewenst kind
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2004, 18:49:40 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #125 Gepost op: 26 juli 2004, 20:38:37 »
(Dit is uiteraard niet ter 'bekering' bedoeld :) )
Citaat

Dat vind ik zo leuk aan dit forum: allemaal verschillende mensen met verschillende meningen.

Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #126 Gepost op: 26 juli 2004, 20:39:29 »
Maar een mens als gezelschap is toch het eerlijkst, die heeft een eigen keus, itt een huisdier.

Ja een mens als huisdier is beter. Kan je geloof ook wel via ebay krijgen :)

Of je neemt zo een ongewenst kind



 ;) :D Dragon gaat de draad uitbreiden van Seitan slecht voor katten naar ongewenste kinderen.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #127 Gepost op: 26 juli 2004, 21:36:17 »
Dus als je een muis niet-vegetarisch wil voeren, is er een onoverkomelijk probleem omdat dat voer niet 'natuurlijk' is geproduceerd.

Maar als ook maar het vermoeden bestaat dat een kat vegetarisch voeren geen kwaad kan, mag het argument 'niet natuurlijk' finaal overboord?

Kom op Dragonfly, dat moet beter kunnen!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #128 Gepost op: 26 juli 2004, 21:55:09 »
Nou ja ik vind het al helemaal een 'onnatuurlijke' situatie dat men huisdieren heeft. Dat men dieren voert is zowieso onnatuurlijk.

Wat men voert moet natuurlijk niet het dier schaden... maar mag je daarvoor andere dieren wel schaden? Nou lastig hoor :)
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2004, 21:56:03 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Corrupted

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #129 Gepost op: 27 juli 2004, 12:37:36 »
Dus als je een muis niet-vegetarisch wil voeren, is er een onoverkomelijk probleem omdat dat voer niet 'natuurlijk' is geproduceerd.

Maar als ook maar het vermoeden bestaat dat een kat vegetarisch voeren geen kwaad kan, mag het argument 'niet natuurlijk' finaal overboord?

Kom op Dragonfly, dat moet beter kunnen!


Zoals ik ergens anders al zei, we moeten af van dat 'natuurlijk' argument. Ik ben juist blij dat ik dinegn doe die niet 'natuurlijk' zijn, en waarom zouden w eeigenlijk aleen dingen mogen doen die 'natuurlijk' zijn? Dan moeten we in plaggenhutten wonen, eieren eten, en vrouwen aan hun haar naar onze hut slepen om ze te verkrachten. Nee bedankt ;)

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #130 Gepost op: 27 juli 2004, 13:23:18 »
Met natuurlijk bedoelde ik dat het natuurlijk voor ze is om vlees te eten, waar het vlees vandaan komt is niet natuurlijk, dat klopt. Natuurlijk vlees geven zou zijn kijken of ik ergens op straat aangereden dieren zie of in het veld dode dieren zie liggen en die in stukjes hakken en voeren, dat doe ik dus niet en is gevaarlijk want er kan gif in zitten en die dragen bacterien en virussen bij zich. Ik wil eigenlijk niet eens dat iemand ze aanraakt zonder de handen gewassen te hebben dus laat staan ze dat voeren. Heb geen smetvrees maar mensen dragen vaak ziektes bij zich die muizen kunnen krijgen.

Snake

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #131 Gepost op: 03 augustus 2004, 23:56:15 »
Met alle respect: Er zit zo weinig vlees in katten en hondenvoer dat de dieren al bijna vegetarisch zijn. Het is bijna helemaal soja. Als er 5% vlees in zit mag de kat of hond al blijf zijn.
Dit is een feit en niet verzonnen dus. Ook dure merken als Whiskas en Iams zijn gewoon boeven....

Groet,
Snake (zijn katten eten gewoon Felix en zijn dus bijna vegetarisch)

Aiko

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #132 Gepost op: 04 augustus 2004, 01:29:36 »
Ik zou denken dat het tjokvol slachtafval zit. Is soyavulling dan niet veel duurder? Of hebben ze een andere / betere bestemming voor oogballen, gevulde darmen, oren, staarten en de verdere restanten die nog van botten afgeschraapt kan worden*?



Hier geldt de vrije aanname van mij dat deze dierenonderdelen als 'overbodig' bestempeld wordt in de wereld die vleesindustrie heet.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #133 Gepost op: 04 augustus 2004, 09:46:52 »
Ik zou denken dat het tjokvol slachtafval zit. Is soyavulling dan niet veel duurder? Of hebben ze een andere / betere bestemming voor oogballen, gevulde darmen, oren, staarten en de verdere restanten die nog van botten afgeschraapt kan worden*?

Ze moeten die knakworsten en fricandellen toch ergens van maken hè?  ;D

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #134 Gepost op: 04 augustus 2004, 12:23:44 »
 :laugh:

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #135 Gepost op: 12 september 2004, 20:45:16 »
Ik geef mijn katten nu alleen nog maar visbrokjes en viszakjes, is misschien ook niet ideaal, maar ze blijven verder wel gezond. Eentje eet er zelfs soms veg. producten mee die ik zelf eet.
In kattenvoer met vissmaak zit echt niet alleen vis, meestal is het zelfs maar een paar procent. De rest is gewoon het vlees/slachtafval wat ook in ander kattenvoer zit. Maar dit is niet verkeerd, katten kunnen niet overleven op alleen vis, gaan ze net zo hard dood van als van vegetarisch voer. Katten hebben vlees nodig. Dus zolang je ze kattenvoer met vissmaak geeft is er niets aan de hand, maar alsjeblieft niet alleen maar vis geven.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #136 Gepost op: 25 september 2004, 20:59:17 »
Ik heb even een vraagje. Ik geef m'n piccolina sinds kort Felix, omdat ze cheapy voer echt alleen uit noodzaak at. Ik voel dat ze is aangekomen, en ze wil ook steeds meer.
(nee, dit mag niet in de volgende felix reclame worden gebruikt ;) )

Pip maakt de opmerking dat er misschien een verslavend stofje in dat spul zit. En het zou me eigenlijk niet eens echt verbazen! Ik vind het wel sneu dat ze zo voor een leeg bakje staat te jammeren, maar als ik telkens wat geef dan wordt ze dikker.

Herkennen jullie iets dergelijks??

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #137 Gepost op: 25 september 2004, 21:18:33 »
tja, mijn fretten vinden whiskas voer lekkerder dan euroshoppervoer en felix, tenzij het zo'n paté is, dat vinden ze sowieso vies

maar voor hen is het niet verslavend, want zolang ze ze goed kunnen kauwen, vinden ze hun ph-verlagende brokjes toch veel lekkerder

zou t niet kunnen dat je piccolina in haar inprentingsfase felix heeft gehad? want meestal eten dieren alleen maar wat ze in hun i-fase hebben gehad, en vinden ze al het andere vies
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #138 Gepost op: 25 september 2004, 21:58:28 »
Probeer eens of ze het ook heeft met zo'n "éénkatsmaaltijdje" brokjes in saus van bv. Sheba, dan weet je meteen of het een verslaving is of gewoon verwende smaakpapillen. Kuzya wil alleen individueel verpakte maaltijdjes van Sheba, Whiskas of Friskies Gourmet, en ook liever brokjes in saus dan paté. Ik maak de portie wat groter en gezonder door het telkens met droge voeding te mengen; als je de brokjes met saus zo geeft, is het inderdaad meteen op.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #139 Gepost op: 25 september 2004, 22:06:50 »
Oja, het gaat om droogvoer. Ze krijgt alleen droogvoer en vis.