Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 27 gasten bekijken dit topic.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1020 Gepost op: 23 april 2007, 15:47:26 »
:D Ga ik ook eens proberen. Al moet ik er wel nog even over nadenken of ik nog wel kiemen wil eten. ;)

waarom niet?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1021 Gepost op: 23 april 2007, 16:44:26 »
Horecaschaamhaar, dat is wat het is.

Hierom.



Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1022 Gepost op: 23 april 2007, 16:59:55 »
Kan wel, maar dan moet je hem wel in een grotere pot met meer aarde zetten, en vochtig houden. In zo'n klein potje waarin ze verkocht worden lukt het zelden. Meer succes krijg je als je zelf zaait of nog heel kleine plantjes in het tuincentrum koopt, die zijn niet zo opgefokt.

Het is mij voor de tweede keer gelukt (de eerste keer was in Londen en ik weet niet hoe het daar uiteindelijk mee afgelopen is): elke dag twee seconden onder de kraan houden.

En ik had het er toevallig gister met mijn moeder over, en die zei ook al dat je 'm in een veel grotere pot moet zetten (hoe groot de pot ook is waarin je 'm gekocht hebt, tenzij het zo'n klein plantje is die normaal in zo'n klein potje staat maar nu het formaat pot van een grote plant heeft).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1023 Gepost op: 23 april 2007, 17:20:51 »
Misschien niet helemaal een kookvraag maar ik kan zo snel geen betere plek hiervoor verzinnen: Is het uberhaupt mogelijk om basilicum in een potje (dus een plantje) in leven te houden? Ik heb een paar dagen geleden weereens zo'n plantje gekocht omdat het er zo mooi bij stond maar het hangt er nu alweer helemaal slap bij.  >:( :(

Hier staat een stukje over zelf kweken van Basilicum.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1024 Gepost op: 23 april 2007, 22:23:01 »
basilicum heeft echt heel veel water nodig!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1025 Gepost op: 24 april 2007, 09:41:58 »
Het was dit keer best een grote pot, niet zo'n heel kleintje, er zat dus goed veel aarde in en ik heb het ook vochtig gehouden.

Die kleine potjes koop ik allang niet meer, behalve als ik zoveel kruiden nodig heb dat het in een keer op gaat. Deze zag er echter zo goed uit dat ik het er wel weer een keer wilde proberen.

Volgende keer ga ik inderdaad dan maar zelf zaaien, hoop dat het dan wel lukt!

Zonnige of lichte plek, dus vensterbank of buiten. Schoteltje eronder met een laagje water, zodat ie lekker zelf kan slurpen. Eerst lukte het mij ook nooit, maar nu kan ik ze in leven houden. Ik heb wel die van AH, misschien zijn dat ook wel goede planten...

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1026 Gepost op: 24 april 2007, 15:47:32 »
Mijn basilicumplantje hing ook helemaal slap vanochtend, heb hem veel water gegeven (via het schoteltje) en nu staat ie weer vrolijk te wezen

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1027 Gepost op: 24 april 2007, 16:00:43 »
ik heb zelf plantje uit zaad van vorig jaar gekweekt. Ik ben benieuwd
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline braam

  • ***
  • 460
Re: Kookvragen
« Reactie #1028 Gepost op: 25 april 2007, 07:04:48 »
Ik heb gister bij de kweker een rood basilicumplantje gekocht. Heel klein, dus niet met geweld opgekweekt. Ik heb hem wel meteen in een hele ruime pot gezet. Staat er energiek bij, ik ben benieuwd.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1029 Gepost op: 25 april 2007, 17:41:50 »
Ik heb een bergamot gekocht, iemand een leuk idee voor een recept? Ik wil er sowieso een lekker sapje meemaken (gewoon in water met ijsblokjes, doe ik ook vaak met citroen en dat vind ik heel lekker) maar misschien heeft er hier iemand nog wel meer leuke ideetjes?

Ik vorige week ook  :D. Ik heb er pickles van gemaakt maar die zijn nog aan het trekken, dus ik weet niet of het wat is, wellicht is de smaak er te heftig voor. Ik had van een deel ook bergamot-mayo gemaakt en dan door koude witte asperges geroerd en die weer op een focaccia gedaan en dat als een zomers borrelhapje geserveerd op een borrel.
,,,,فلافل

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1030 Gepost op: 25 april 2007, 17:42:36 »
Heb je een recept voor die bergamot-mayo? Dat klinkt wel heel lekker!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1031 Gepost op: 25 april 2007, 17:46:11 »
Oh dat was heel simpel hoor: je kunt ofwel zelf mayo maken van een gewoon mayorecept of goede kant en klaar mayo nemen en dan had ik heel dunne rasp van de schil en sap toegevoegd en dan 2 uur in de koelkast, maar qua hoeveelheden moet je echt voorzichtig zijn: is al vlug te overheersend, maar het verschilt natuurlijk per bergamot hoe 'scherp' het sap en rasp zijn.. even uittesten dus en wat rasp en sap overhouden voor als het toch niet genoeg is.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1032 Gepost op: 26 april 2007, 17:53:36 »
ZOu je de helft van zo'n blikje nog-zelf-uit-te-rollen-en-af-te-bakken-crossaintjes in de koelkast in been bakje kunnen bewaren?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1033 Gepost op: 26 april 2007, 22:20:02 »
Je kunt het altijd nog weggooien als het niet bleek te kunnen, lijkt me.
This is between me and the vegetable!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1034 Gepost op: 26 april 2007, 22:42:26 »
Niet te lang denk ik, maar een dag of 2 zou wel moeten kunnen lijkt me. Staat er helemaal niks op het blikje?

Ik heb mijn basilicum plantje nog niet in een grotere pot gezet maar geef hem nu wel veel meer water en hij overleeft het aardig. Bedankt voor alle tips dus!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1035 Gepost op: 26 april 2007, 22:44:09 »
Nee, terwijl dat soort dingen er normaal wel opstaan. Maar het waren van die partycroissantjes en ze waren zo klein... inmiddels zijn ze allemaal al op... (niet alleen door mij hoor).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1036 Gepost op: 26 april 2007, 22:52:25 »
(niet alleen door mij hoor).

Mijn vriend had laatst wel in zijn eentje zo'n heel blik van die dingen naar binnen gewerkt.  :o

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1037 Gepost op: 26 april 2007, 22:56:24 »
Ik denk, als ik ze niet had 'moeten' delen, dat dat mij ook wel gelukt zou zijn. Om de een of andere reden gaan die kleintjes veel makkelijker naar binnen dan die grote.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1038 Gepost op: 26 april 2007, 22:58:41 »
Ik heb nooit van die dingen gehouden eigenlijk. Ik vind het na een wel weer mooi geweest. Laatst hadden we er een kaascroissant van gemaakt en dat vond ik wel erg goed geslaagd!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1039 Gepost op: 26 april 2007, 23:47:58 »
Ik heb wel eens een hartige taart gemaakt met croissantendeeg en dan merk je pas goed hoe zoet dat spul is...
This is between me and the vegetable!