Het stuk wat Iammars aangaf (
http://www.vegatopia.com/docs/DierBijb.PDF) is, zoals te verwachten was, ook niet helemaal eerlijk met het aanhalen van teksten en het beargumenteren.
Zo wordt in hoofdstuk 2 (pagina 5, onderaar) Jesaja 11:6-9 aangehaald. Hier staat (Statenvertaling): "6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
7 De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen [te] [zamen] nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk.
9 Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren [den] [bodem] der zee bedekken."
Hier wordt melding gemaakt van een situatie van vrede, maar in feite staat hier niet dat de mens geen dieren zal eten. De dieren zullen elkaar niet eten, dat staat er wel.
Dit is nog even los van het punt dat dit best wel eens figuurlijk bedoeld kan zijn (dat gebeurt vaak bij profetiën).
In Ezechiël 45 en 46 staan profetiën die betrekking hebben op dezelfde periode als waar Jesaja 11 over gaat. Maar daar wordt melding gemaakt van offers die gedaan zullen (moeten) worden. De mens gaat dus uiteindelijk weer gewoon door met offeren en daar moeten dieren voor gedood worden.
Dit wordt echter niet aangestipt door de schrijver. Ik vermoed dat hij (net als ik, overigens) hier geen tegenargument voor heeft.
In hoofdstuk 3, pagina 6 wordt Numeri 22:28-32 aangehaald. Hieraan hangt de schrijver de conclusie dat God aantoont dat dieren gevoelens en bewustzijn hebben. Maar daar gaat het hier helemaal niet om!
Als je het hele stuk (dus heel Numeri 22) leest, zie je dat Bileam onderweg is met een groep mannen om iets uit te halen in een ander land. En DAT keurt God niet toe. Hij laat een engel de weg versperren en de ezelin weigert daardoor verder te lopen. Daarom wordt ze geslagen. Maar dat is dus niet de hoofdzaak.
Op pagina 8 wordt Romeinen 14 aangehaald. Heel interessant.
Misstries, ik raad je aan dat eens te lezen, het hele hoofdstuk. Vooral vers 3 en 4 zijn interessant. Er staat simpelweg dat je over elkaar niet te oordelen hebt. Dat geldt natuurlijk ook voor jou dan, maar je zou het mensen die je aanvallen op je eetgewoonten wel voor kunnen houden. De "gevestigde" Christenen (zoals jij ze noemt) hangen nogal aan Paulus en die heeft dit geschreven.
Vers 23 is ook interessant voor jou in het bijzonder (Statenvertaling): "Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof [eet]. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde."
Kortom: ga bij jezelf te rade waarom je vegetariër wilt zijn. Als jij vindt dat klopt met jouw interpretatie van de bijbel, dan moet je er vooral mee doorgaan. Kom je niet op die conclusie uit, zou je op basis van vers 23 eigenlijk vlees moeten gaan eten. Kun je dat volgen?
Op pagina 9 wordt 1 Timoteüs 6:10 aangehaald om aan te tonen dat de bio-industrie foute boel is. Dat is nogal ver gezocht. Als je de rest van 1 Timoteüs 6 leest, kun je zien dat het puur gaat om het feit dat mensen niet meer moeten willen dan ze nodig hebben. Het gaat om hebzucht e.d.
De bio-industrie kan daarvan een afgeleide zijn, maar dat zijn duurbetaalde topfuncties ook, zo ook banen in de regering, en ga zo maar door.
Deze tekst heeft geen specifieke betrekking op de bio-industrie en zou, wat mij betreft, dus niet als argument daartegen gebruikt mogen worden.
De rest van het stuk geeft een hoop informatie over de wantoestanden in de bio-industrie en dergelijke, maar er is geen enkele bijbelse onderbouwing meer te vinden.
Kortom: ook dit stuk heeft duidelijke tekortkomingen en wanargumenten.
Eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht.
Mijn conclusie: je moet alles wat je voorgeschoteld krijgt in ogenschouw nemen en vervolgens je eigen conclusies trekken, maar wel proberen eerlijk te blijven.
Wat mij betreft is het duidelijk dat je beide standpunten kunt verdedigen met de bijbel in de hand. Ik kan zelf dan ook niet anders concluderen dat zowel vlees eten als vegetarisch eten prima in orde is. Het is en blijft een persoonlijke keuze.
groeten,
Nicky