Vegatopia Forum

Wat zijn nu weer vleesvervangers?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

nikita1979

Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Gepost op: 28 mei 2005, 13:07:35 »
 Hi,

Weet je waar ik een beetje zat van wordt...het woord "vleesvervanger"  >:( >:(
Dit woord is volgens mij bedacht door mensen die zelf vlees eten, waarom heten het niet gewoon burgers bijvoorbeeld.

Het vervangt toch geen vlees, als ik ga boodschappen doen denk ik toch niet welk eten koop ik nu wat het vlees vervangt? Het zijn gewoon soja producten of burgers waar groente in verwerkt zijn. Juist die burger die echt voor vervanging gemaakt zijn vind ik zelf ook niet erg lekker, zoals de normale groente burger of de soja hamburger. >:(


groetjes nikita
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2005, 09:19:43 door Sånder »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?????????
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2005, 13:16:07 »
Het vervangt toch geen vlees,

In jouw situatie wellicht niet, maar als je een gezin hebt met voornamelijk vleeseters waar vaak aardappelen/groente/vlees wordt gegeten, zal de vegetarier een vegetarische burger in plaats van het vlees krijgen. En een burger is van oorsprong vlees.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?????????
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2005, 18:24:23 »
Heel goed, uit mijn hart gegrepen. Vlees is in veel gevallen een vervanger van goed gevarieerd voedsel. We moeten maar vlug een andere naam bedenken. planteiwit of zoiets.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

nikita1979

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2005, 14:06:54 »
goed idee, een nieuwe naam bedenken...bijvoorbeeld gewoon simpel..sojaproducten. of is dat weer te simpel?

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2005, 15:04:48 »
Ja, dat is te simpel, want allerlei nieuwe vleesvervangers (Quorn, Valess) zijn niet op basis van soja.

Ik vind vleesvervanger niet zo'n rare benaming. Het traditionele Nederlandse voedsel bestaat toch uit aardappelen-groenten-vlees. Als je als vegetariër geen vlees eet kun je dat deel van de maaltijd vervangen door een... vleesvervanger.

Ivy

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2005, 09:48:37 »
tja ik ben vleesveranger wel gewend.. hoewel ik het nooit zo uitspreek..
Maar ja het is vaak wel als ik en mn vriend boodschappen doen, dan koopt hij vlees, en dan is het van oh ik moet nog ff wat vega kopen..
tja het is maar hoe je het wil noemen.. in principe maakt dat natuurlijk niks uit..

Lonika

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2005, 10:54:38 »
Hierbij moet ik gelijk denken aan hoe ik het op mijn boodschappenbriefje zet. Meestal noem ik het gewoon bij naam:

- Quornburger
- Quornstukjes
- Vegaburger (als ik iets van tivall of een ander merk pak)
- Tofu

Soms (als ik nog inspriratie moet opdoen in de supermarkt) schrijf ik:

- Vegaspul (maar dat vind ik ook geen goed woord  :-\)    

Het woord vlees omvat ook niet alles, kip wordt kip genoemd en vis wordt vis genoemd, vandaar dat ik denk dat quorn gewoon quorn genoemd mag blijven worden en tofu ook gewoon tofu genoemd mag blijven worden. Maar er zou inderdaad nog wel een goede verzamelnaam mogen komen... maar 'vleesvervanger' is zo'n lang woord op m'n boodschappenbrienfje en het klinkt ook zo vleezig...

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2005, 11:18:18 »
Hm.. hoe zet ik het op m'n boodschappenlijstje...

Als ik iets specifieks wil hebben, bijvoorbeeld omdat het in de reclame is zet ik de naam (bijvoorbeeld Quorn stukjes, of Tivall worstjes). Tofu zet ik ook als tofu op m'n lijstje, en de rest omschrijf ik meestal als 'vegavlees'. Dus toch weer met vlees in de naam. :P :O

Ivy

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2005, 11:27:07 »
ik zet gewoon altijd vegaburger erop.. wat alles omvat eigenlijk..
 ;D

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2005, 12:28:56 »
vega-eiwit
vega baksels
amino's
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2005, 12:37:48 »
Laatst toen we overwerkten was er voor iedereen een avondmaaltijd geregeld. Op de dozen voor de vegetariers stond met grote letters "VEGASHIT". Ik stel voor dat we deze benaming overnemen  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

engeltje

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2005, 13:37:47 »
en de rest omschrijf ik meestal als 'vegavlees'. Dus toch weer met vlees in de naam. :P :O

maar vlees is ook maar een benaming (het is meestal gewoon spier bij dieren). Bij vruchten heet het toch ook vruchtVLEES?


Tja, vleesvervangers........ 't moet een naam hebben en zoals al gezegd is, het vervangt toch de plaats van vlees op het bord. Maar om het nou zo op je boodschappenlijstje te zetten.... Denk dat iedereen wel de merken zal gebruiken. Als je wasmiddel moet kopen zet je toch ook gewoon de kortere naam van het merk?

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2005, 13:43:14 »
Als je wasmiddel moet kopen zet je toch ook gewoon de kortere naam van het merk?

Niet per se. Als ik een lijstje maak staat daar 'wasverzachter' op, en niet Silan, of Robijn, of wat voor merken er dan ook maar bestaan. Dan zie ik in de winkel wel welk merk ik koop. En dat geldt voor de meeste producten eigenlijk.
Hetzelfde geldt voor vegavlees (ik houd dan toch die benaming aan, ik eet inderdaad ook vruchtvlees), dan zet ik de algemene benaming op mijn lijstje, en niet per se de merknaam.

Monie

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2005, 14:21:06 »
Op een boodschappenlijstje noem ik tofu gewoon tofu en als we andere vegetarische producten nodig hebben zet ik " vegetarisch" op het lijstje. Na 15 jaar vegetarier zijn zou het woord "vleesvervanger"   op mijn lijstje mij heel raar doen voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2005, 14:21:26 door Monie »

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #14 Gepost op: 30 mei 2005, 14:27:53 »
Op m'n boodschappenlijstje gebruik ik ook nooit "vleesvervanger", da's veel te algemeen, ik schrijf dingen als tofu, quorn, schnitzel/burger, ham, worst etc., zodat ik in de winkel ook nog begrijp wat ik bedoel.
Verder heb ik met het woord "vleesvervanger" niet zo'n moeite eigenlijk, 't is wel een aardige verzamelnaam. Maakt mij verder niet zoveel uit.

Miezemiez

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2005, 19:40:57 »
ik maak geeneens een lijstje!

maar goed, ik noem het meestal vegaworst of zeg gehaktbal en maak dan komma tekens met mn handen.

SanderV

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2005, 20:59:50 »
Hmm bij mij is het meestal "Tivallzooi" of "Vega-meuk" :)

Tamara

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2005, 21:05:27 »
Bij ons gaat het gewoon zo:

Bijvoorbeeld: Koffie, waspoeder, suiker, bruine bonen, en iets vegetarisch.
En als we doelgericht een bepaald product zoeken dan wordt het gewoon Quorn stukjes en Vegetarische kroketten.

Tamara

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2005, 21:33:23 »

Citaat
Weet je waar ik een beetje zat van wordt...het woord "vleesvervanger"  >:( >:(


What's te deal?
Kijk, volgens de Gezonheidsexperts moet je je vlees vervangen door iets anders, vanwege een grote kans op een Vitamine tekort, en dan met name B12.
Dus noemen ze de Vegaproducten een vervangmiddel ter vervanging van vlees, dus vleesvervangers.

Je ergert je natuurlijk aan het woord vlees.
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, maar is het nou allemaal werkelijk zo erg?

Ik heb hier een beetje tegenstrijdige gevoelens over, aan de ene kant denk ik, ja geef het maar een andere naam.
Het woord vlees hoef ik ook niet perse graaag uit te willen spreken, maar aan de andere kant vind ik dit gewoon een benaming en zeg nou zelf, de naam vleesvervanger doet toch geen enkel dier doen lijden?

En het woord burger kan niet, althans dat doet misleiden, een burger kan twee dingen betekenen: Vlees, of Vega.


Nou moet ik dus ook nog een leuke benaming gaan zoeken he? ;)

En zij zei met een arrogante toon:" U hoort nog van mij." :heehee: ;)







« Laatst bewerkt op: 30 mei 2005, 21:34:18 door Magic Aura »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2005, 21:46:28 »
Als we vlees voortaan nu eens dieronvriendelijke sojavervangers noemen, of SDE (slechts denkbare eiwitbron) of iets in die richting?!