Vegatopia Forum

Dierentuinen

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Dierentuinen
« Gepost op: 24 mei 2005, 13:30:28 »
De dierentuin in Emmen bezocht die juist voor dieren een vriendelijke oplossing heeft gekozen?

 :yes: Emmen heeft inderdaad een mooie dierentuin, ook dat nieuwe stuk aan de andere kant.
Maar Blijdorp is ook aardig op weg hoor, daar wordt 't ook steeds beter voor de dieren! We hebben dit jaar weer eens een abonnement genomen, dus we gaan er regelmatig naar toe.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Dierentuinen
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2005, 13:33:44 »
Blijdorp word volgens mij een beetje 'bedreigd' door bezuinigingen van gemeente...
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Dierentuinen
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2005, 13:37:22 »
Ja, klopt. Ze hebben van de week een protestmars naar het stadhuis gehouden, om handtekeningen aan te bieden. Je kon die dag voor 2,50 naar binnen, en bij alle hokken stonden Te koop-bordjes.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Dierentuinen
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2005, 14:18:03 »
Ja, klopt. Ze hebben van de week een protestmars naar het stadhuis gehouden, om handtekeningen aan te bieden. Je kon die dag voor 2,50 naar binnen, en bij alle hokken stonden Te koop-bordjes.
Hokken bij een diervriendelijke dierentuin? Dan moet je echt nog eens naar Emmen.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2005, 14:18:29 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Dierentuinen
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2005, 14:19:08 »
Ja, klopt. Ze hebben van de week een protestmars naar het stadhuis gehouden, om handtekeningen aan te bieden. Je kon die dag voor 2,50 naar binnen, en bij alle hokken stonden Te koop-bordjes.
Hokken bij een diervriendelijke dierentuin? Dan moet je echt nog eens naar Emmen.
Geen enkel dierentuin is diervriendelijk :) Misschien 'diervriendelijker'....
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Dierentuinen
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2005, 14:22:44 »
Ja, klopt. Ze hebben van de week een protestmars naar het stadhuis gehouden, om handtekeningen aan te bieden. Je kon die dag voor 2,50 naar binnen, en bij alle hokken stonden Te koop-bordjes.
Hokken bij een diervriendelijke dierentuin? Dan moet je echt nog eens naar Emmen.
Geen enkel dierentuin is diervriendelijk :) Misschien 'diervriendelijker'....
Als het voldoet aan de eis van soorteigen gedrag kunnen hebben, dan voldoet het voor mij aan de term diervriendelijkheid. Wij mochten willen dat in de zuivelprductie zo werd omgegaan met dieren als dat in Emmen het geval is. Ook gezien het gedrag dat de dieren vertonen is er geen sprake van stress, geen sprake van schrikreacties, geen sprake van verveling enz. Soms is het zelfs zo dat je je gaat afvragen wie zit nou wie te bekijken: de mens het dier, of de dier de mens.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Tamara

Dierentuinen
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2005, 14:24:16 »
Citaat
Geen enkel dierentuin is diervriendelijk :)
Misschien 'diervriendelijker'....

Ik breng geen bezoekjes meer aan de dierentuin.
Ik vind het fout dat die dieren daar levenslang opgesloten zitten.
Ze behoren hun vrijheid te hebben.


Kiwi

Dierentuinen
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2005, 14:28:38 »
Hokken bij een diervriendelijke dierentuin? Dan moet je echt nog eens naar Emmen.

Ja ja, ik ken Emmen wel.
Maar hoe noem jij dat dan, waar die beesten in rondlopen? Je hebt hokken en hokken. In Blijdorp zitten de dieren ook zoveel mogelijk in een 'natuurlijk' leefgebeid, maar kleinere dieren en vogels zul je toch echt moeten opsluiten willen ze niet ontsnappen.
En zelfs dat is niet eens waar... er lopen ook aapjes los, die blijven uit zichzelf bij hun hok in de buurt.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2005, 14:30:03 door Kiwi »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Dierentuinen
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2005, 14:28:42 »
Als het voldoet aan de eis van soorteigen gedrag kunnen hebben, dan voldoet het voor mij aan de term diervriendelijkheid. Wij mochten willen dat in de zuivelprductie zo werd omgegaan met dieren als dat in Emmen het geval is. Ook gezien het gedrag dat de dieren vertonen is er geen sprake van stress, geen sprake van schrikreacties, geen sprake van verveling enz. Soms is het zelfs zo dat je je gaat afvragen wie zit nou wie te bekijken: de mens het dier, of de dier de mens.

Volgens de wettelijke normen dan het diervriendelijkst, maar die regels zijn alleen maar tot hoever het mogelijk is binnen dierentuinen. Een groot hok of stuk land betekent niet dat het dier geen afwijkend gedrag kan vertonen enzo. Maar vooral het ethische eraan. Het is niet juist te noemen.
Het is altijd nog de mens die het dier bekijkt. Het dier kijkt alleen terug, omdat die niet zo snel ergens heen kan waar jij er niet in de buurt bent :D
Overigens mee eens dat het soms wel wat beter is dan hoe vee word behandeld. Maar een erg groot verschil is er ook niet echt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Dierentuinen
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2005, 14:29:47 »
Citaat
Geen enkel dierentuin is diervriendelijk :)
Misschien 'diervriendelijker'....

Ik breng geen bezoekjes meer aan de dierentuin.
Ik vind het fout dat die dieren daar levenslang opgesloten zitten.
Ze behoren hun vrijheid te hebben.


Misschien is dit onderwerp zo langzamerhand rijp om naar een echte discussiedraad te verhuizen.
M.A. Ben je de laatste tijd nog in Emmen geweest? Dan zou je ook eens kunnen vergelijken met andere dierentuinen. In principe heb je wel gelijk, maar als ik zie hoeveel forummers een huisdier hebben en die ook uitstekend behandelen (althans dat vermoed ik) dan kun je de Emmer dierentuin vergelijken met het houden van huisdieren, maar dan op een optimale manier. Thuis ben je vaak niet in staat om je huisdier soorteigen gedrag te laten vertonen, daar is dat wel gebeurd. Beter zelfs dus dan bij gewone huisdieren.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Dierentuinen
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2005, 14:37:25 »
 

Volgens de wettelijke normen dan het diervriendelijkst, maar die regels zijn alleen maar tot hoever het mogelijk is binnen dierentuinen. Een groot hok of stuk land betekent niet dat het dier geen afwijkend gedrag kan vertonen enzo. Maar vooral het ethische eraan. Het is niet juist te noemen.
Het is altijd nog de mens die het dier bekijkt. Het dier kijkt alleen terug, omdat die niet zo snel ergens heen kan waar jij er niet in de buurt bent :D
Overigens mee eens dat het soms wel wat beter is dan hoe vee word behandeld. Maar een erg groot verschil is er ook niet echt.
Ik denk dat je bedoelt: een stuk land betekent niet dat het dier afwijkend gedrag kan vertonen. (een woordje 'geen' te veel?) Als dat het geval is dan ben ik het niet met je eens. De stukken land moet je groot genoeg maken om rust te creëren, renmogelijkheden te geven, te badderen, contact te hebben met andere diersoorten enz. Daar is in Emmen (waar mogelijk) aan voldaan.
bij zuivelproductie staat het product centraal en moet het dier zich maar aanpassen. Bij de biologische landbouw het minst. Maar in de dierentuin staat het dier centraal waarbij een goede dierentuin juist gelegenheid geeft aan het dier zich volgens eigen soorteigenschappen zich te kunnen gedragen. Het staat dus veel verder af van jouw idee over exploiteren van dieren dan de zuivelbeesten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Dierentuinen
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2005, 14:40:39 »
Blijdorp is zelfs een van de koplopers (Europees, misschien zelfs wereldwijd) in het fokken met bepaalde diersoorten. Zo worden bedreigde diersoorten voor uisterven behoed.

Tamara

Dierentuinen
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2005, 14:41:55 »



Citaat
M.A. Ben je de laatste tijd nog in Emmen geweest? Dan zou je ook eens kunnen vergelijken met andere dierentuinen.

Dat had ik al  gezegd ;)
Ik kom daar gewoon niet meer


Maar het dierenpark is er voor de mens zijn plezier, en niet voor het dier!

Kijk, als een diersoort nou met uitsterven bedreigt wordt en ze pakken er 1 uit het wild en vervolgens komen er dan toch weer jonkies, die vervolgens later weer uitgezet worden?
Ja, dan zie ik daar geen kwaad in.

Maar Willem, denk ook eens aan de reptielen die ze daar hebben, die moeten ook gevoederd worden, denk je dat het er dan ook diervriendelijk aan toe gaat?
Denk eens aan die muizen, die levendig naar binnen worden gegooid.
In de natuur heeft zo'n beestje nog een kans maar daar niet.
Ik vind dat wreed, iemand die dat doet is nou niet bepaald diervriendelijk.

« Laatst bewerkt op: 24 mei 2005, 14:42:49 door Magic Aura »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Dierentuinen
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2005, 14:43:21 »
Ik denk dat je bedoelt: een stuk land betekent niet dat het dier afwijkend gedrag kan vertonen. (een woordje 'geen' te veel?)
Als een dier een stuk land heeft kan het alsnog afwijkend gedrag vertonen. Dit doordat de eisen voor een dier heel hoog kan liggen wil het zich 'thuis' voelen. Per dier natuurlijk verschillend wat die nodig heeft.

Citaat
Als dat het geval is dan ben ik het niet met je eens. De stukken land moet je groot genoeg maken om rust te creëren, renmogelijkheden te geven, te badderen, contact te hebben met andere diersoorten enz. Daar is in Emmen (waar mogelijk) aan voldaan.
Volgens de eisen die men heeft samengesteld die passen binnen de mogelijkheden van dierentuinen en de omgeving.
Emmen lijkt me nog niet een 'wildpark' te zijn toch?

Citaat
bij zuivelproductie staat het product centraal en moet het dier zich maar aanpassen. Bij de biologische landbouw het minst. Maar in de dierentuin staat het dier centraal waarbij een goede dierentuin juist gelegenheid geeft aan het dier zich volgens eigen soorteigenschappen zich te kunnen gedragen. Het staat dus veel verder af van jouw idee over exploiteren van dieren dan de zuivelbeesten.
In dierentuinen en zuivelproductie staan het dier niet centraal. Het zijn beide producten van af het begin voor de mens. Het ene voor voeding en de ander voor entertainment. Alleen moet het dier voor de dierentuinentertainment er goed uit zien, omdat de mensen dat eisen en omdat het meer oplevert, dan dat als je een dier zou verwaarlozen.
De basis lijkt me toch aardig hetzelfde hoor.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Dierentuinen
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2005, 14:46:17 »
Blijdorp is zelfs een van de koplopers (Europees, misschien zelfs wereldwijd) in het fokken met bepaalde diersoorten. Zo worden bedreigde diersoorten voor uisterven behoed.
Ja tuurlijk....  :-\ dat gefok met dieren is er voor 2 dingen.
1 voor de dierentuinen zelf dat ze genoeg goede gezonde dieren krijgen en geen inteelt binnen de dierentuinen. En handig om mee te handelen voor nieuwe prive-dierentuinen.
En de ander is dat ze met dierentuindieren fokken welke allerlei vaccinaties krijgen, ziekten oplopen, foute genen krijgen, etc. Deze moeten niet in natuur uitgezet worden. Ik ben voor natuurlijke fokprogramma's, oftewel de natuur gewoon het werk laten doen en alleen als mens bescherming bieden in die gebieden tegen stropers/jagers.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Dierentuinen
« Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2005, 14:50:54 »
Ja tuurlijk....  :-\

Inderdaad ja. Je kunt wel lekker cynisch gaan doen, maar kijk eerst eens op de site van Blijdorp voor je alles afkraakt. Daar staat o.a. dit:

Citaat
Voor Diergaarde Blijdorp is natuurbehoud één van de belangrijkste doelstellingen. Vandaar de actieve deelname aan ruim 70 internationale fokprogramma's van bedreigde diersoorten. In Europa zijn dit de zogenaamde EEP-programma's (EEP = European Endangered Species Programma). Deze diersoorten worden in de Diergaarde aangegeven met het EEP-symbool. Blijdorp coördineert de Europese fokprogramma's (EEP) van de Aziatische olifanten, boomkangoeroes, Mantsjoerijse kraanvogels, Siberische kraanvogels, Komodovaranen en Egyptische landschildpadden. Blijdorp coördineert ook het Euopese stamboek (ESB) voor kroonduiven en muismaki's en bovendien het wereldwijde fokprogramma van de kleine panda. Daarnaast streeft Blijdorp ernaar, binnen de grenzen van haar mogelijkheden, om bedreigde dieren ooit weer naar hun oorspronkelijke leefmilieu terug te brengen. Er bestaan al enkele succesvolle voorbeelden van dergelijke 'reïntroductieprojecten' bij o.a. Arabisch oryxen, Europese wilde katten en oehoes.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Dierentuinen
« Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2005, 14:55:51 »
Inderdaad ja. Je kunt wel lekker cynisch gaan doen, maar kijk eerst eens op de site van Blijdorp voor je alles afkraakt. Daar staat o.a. dit:

Ja dat staat er ja. Ik weet best dat ze aan die programma's meedoen hoor en het idee is misschien goed, maar ben het niet eens met dierentuinen en ook niet met hun fokprogramma's. Daarnaast..blijdorp wilde vorig jaar of het jaar daarvoor al weer toch een dier afmaken omdat er geen plaats voor was... soms moet je ook even kritisch gaan kijken naar de dierentuinen... ze hebben alleen baat bij dieren die publiek trekken en draaien op subsidies...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Dierentuinen
« Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2005, 14:57:42 »
Het is meer dan een verschil in gradatie. Het is een verschil in principe. Dieren voor het product, wol, melk, leer stellen aan de eigenaar andere eisen. Is het ziek dan wordt het er tussen weggehaald. Bij huisdieren staat het dier centraal, (volgens mij heb jij ook een kat M.A.) en degene die dat huisdier soorteigen gedrag kan aanbieden, mag van mij dat huisdier verzorgen. Misschien vind jij dat ook te ver gaan Dragonfly? De grens ligt voor mij daar. Dus geen circussen, geen dierentuinen met hokken, geen huisdieren als cavia's zonder bewegingsruimte, of konijnen in kleine hokjes (ook al heten ze Flappy).
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Dierentuinen
« Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2005, 15:11:34 »
Het is meer dan een verschil in gradatie. Het is een verschil in principe. Dieren voor het product, wol, melk, leer stellen aan de eigenaar andere eisen. Is het ziek dan wordt het er tussen weggehaald. Bij huisdieren staat het dier centraal, (volgens mij heb jij ook een kat M.A.) en degene die dat huisdier soorteigen gedrag kan aanbieden, mag van mij dat huisdier verzorgen. Misschien vind jij dat ook te ver gaan Dragonfly? De grens ligt voor mij daar. Dus geen circussen, geen dierentuinen met hokken, geen huisdieren als cavia's zonder bewegingsruimte, of konijnen in kleine hokjes (ook al heten ze Flappy).

In Dierentuinen zijn het geen huisdieren, maar dieren voor plezier. Vergelijkbaar met circussen. In dierentuinen hebben ze ook van die voedertijden dat ze wat met de dieren een 'show' opzetten. Die dingen zijn wel nodig als je wat publiek wilt trekken. Ok, het zijn wat minder arbeidsintensieve shows (behalve dan bij dolfinaria shows), maar toch de dieren in dierentuinen zijn en blijven voor plezier, voor entertainment.

Men komt met dierentuinen altijd mee dat het goed is voor educatie, maar waarom wil je kinderen/jongeren leren dat het opsluiten van dieren voor observatie goed is? Maak een natuurdocumentaire in het wild en laat dat gewoon zien. Zo leven de dieren. Die dieren leven niet in eilandjes met een watertje er tussen, een muur op de achtergrond, hekken en voedertijden en dood voer.... Waarom zou men het dan willen accepteren dat er meer dierentuinen komen enzo? Het levert wel wat geld op en het zijn ook commerciele organisaties. En niet denken dat er geen wilde dieren meer in dierentuinen terecht komen, want dat gebeurd nog wel. Ze hebben wel wat afspraken die grote dierentuinen, maar priveparken niet en dolfijnen komen ook nog op de markt die gevangen worden in Japan.
En insecten, reptielen komen er ook genoeg. Zo hoorde ik dat er regelmatig een uitheems diersoort meesmokkelt door alle palmbomenhandel. Deze dieren sturen ze niet terug, maar geven ze aan dierentuinen.

Ik ben ook zeker voor dat er in de toekomst geen huisdieren meer zijn. Ze worden alleen nog gefokt voor de mensen.  Nu is het beter dat je er dan niet aan gaat meewerken, maar desnoods dan gewoon die dieren opvangt. Hier zouden dierentuinen ook beter in mee kunnen doen dan. Zoiets als het berenbos. Gewoon circussen met dieren afschaffen en de dieren opvangen in dierenparken, waar ze in ieder geval wel een beter leven hebben. In de natuur terug kunnen ze iig niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

Dierentuinen
« Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2005, 15:15:12 »
 
Citaat
(volgens mij heb jij ook een kat M.A.)

Daar heb je ook wel gelijk in, ik heb ook een kat, twee zelfs, ik had het beestje opgehaald omdat ik(eigenbelang dus, geef ik ook toe) behoefte had aan gezelschap ik was toen die tijd erg eenzaam.

En die andere kat van mij(Simba) is een vondelinge.
Die is er per ongeluk ingerold.
Ik liep's Avonds op een doordeweekse dag in Groningen(daar woonde ik toendestijds), toen ik plotseling Mieuw hoorde, ik zag een klein zwart schepseltje verscholen zitten achter een top gras.
Echt een jonkie die waarschijnlijk was weggelopen uit het nest, het was nog te klein.

Uitendelijk heb ik de kleine mee naar huis genomen.
En heb verscheidene advertenties geplaatst in de buurtsupers enzo.
Maar niemand reageerde.

Toen verstreek de tijd, en heb ik mijn hart aan het dier verloren, zelfs Hakuna (de andere pluizebol)kon er mee overweg, Hakuna leerde hem zelfs hoe die moest poepen in de kattenbak, ik stond er zelf bij, hij nam de vaderrol op zich.
Toen kon ik hem niet meegeven aan de dierenambulance, wie weet was er dan niks meer van hem terechtgekomen, als iemand hem niet op kwam halen had ie vast een spuitje gekregen.

Nee, ik ben hardstikke wijs met mijn katten.

Maar ik heb erwel voor gekozen om geen dieren meer te nemen.
Vooral geen vleesteters, omdat ik niet wil kiezen tussen het ene en het andere dier, want dat is wel waar je voor kiest uiteindelijk, als je een kat zijn vleesbrokjes geeft, je kiest dan voor die kat en niet voor dat dier wat in die brokjes verwerkt zit.
En dat is eigenlijk tegenstrijdig en hypocriet, voor iemand die vegetariër is.
Na hun dood komt er geen dier weer, mits.......
Ik een dier tegenkom die bijvoorbeeld zijn hele leven als proefdier heeft gedient in een Lab, of een dier die met de dood wordt bedreigt, omdat ze hem anders geen slachten of iets dergelijks, daar maak in dan een uitzondering in.