Ja, het resultaat is ongeveer hetzelfde als bij stomen. Dit heb ik ook wel gedaan: platte pan met rooster er boven en daar weer een deksel op. Dit neem meer energie en er komt ook via het condens voedingswaarde in het onderste water en dat gooi je weg. Bij de magnetronmethode blijft alles bewaard.
Voorbeeld: 500 gram winterwortel (biologisch van AH). In schaaltje, folie erover 5 minuten in de magnetron en je hebt beetgare wortels.
Als ik de draad "Wat eten we vandaag" doorlees maken wij (ja, ik ook) veel menggroente klaar. We roerbakken veel of maken prutjes. Het is makkelijk en lekker. Maar daardoor gaat de smaak van pure groente wel verloren. Witlof op de bovenstaande manier klaargemaakt en een beetje citroensiroop bij de laatste 2 minuten erdoor samen met evt. wat belegen kaas: ook witlofhaters vinden het heerlijk. Sommige groentes willen minder: boontjes bijvoorbeeld of peultjes. Dan moet je er wat meer water bijdoen.
Gemengde groentes doe ik ook wel op die manier. Prei met winterwortel wordt een verrassend gerecht. Pure smaken samen.
Mijn vraag is of jullie hier ook ervaring mee hebben en of je bepaalde dingen kunnen aanbevelen of kunt hoeden voor blunders. Wat dit laatste betreft: een tomaat nooit op die manier doen, die barst uit elkaar.