Vegatopia Forum

olie - met en zonder smaakje

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
olie - met en zonder smaakje
« Gepost op: 23 januari 2005, 16:14:15 »
Bij 'Leven' (blad NVB) zat deze keer een vegetarische schijf van vijf.
Er wordt bij de component 'vet' aangeraden om in koolzaadolie te bakken en voor salades(koud) lijnzaadolie te gebruiken (en walnoten te eten en boter te gebruiken).
Ik bak altijd in olijfolie (en gebruik dit ook evt. voor salades)
Iemand hier ervaring met koolzaadolie? en lijnzaadolie?
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2005, 16:15:28 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Lijnzaad- en koolzaadolie
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2005, 18:21:55 »
Ik snap niet hoe je lijnzaadolie door de sla kan doen, het is hartstikke bitter. Koolzaadolie heb ik geen ervaring mee, ik heb ergens het idee dat olijfolie gezonder is, maar dat baseer ik nergens op.
In de omega draad staat er wel wat over.
,,,,فلافل

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Lijnzaad- en koolzaadolie
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2005, 19:29:00 »
...Ik snap niet hoe je lijnzaadolie door de sla kan doen, het is hartstikke bitter.
Mengen met olijfolie 50/50 en de bitterheid is weg. Maak altijd m'n dressings op die basis.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lijnzaad- en koolzaadolie
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2005, 20:24:42 »
Ik snap niet hoe je lijnzaadolie door de sla kan doen, het is hartstikke bitter. Koolzaadolie heb ik geen ervaring mee, ik heb ergens het idee dat olijfolie gezonder is, maar dat baseer ik nergens op.
In de omega draad staat er wel wat over.

Olijfolie kan iig geen kwaad voor zover ik heb kunnen vinden in de omega-draad (en verwijzingen). Over ervaringen koolzaadolie kan ik echter niet zo veel vinden, ik zoek verder.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2005, 20:27:19 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Lijnzaad- en koolzaadolie
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2005, 21:13:08 »
Slaolie is een mengsel van soja-olie en koolzaadolie, heeft als voordeel dat het niet zo stinkt als koolzaad.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lijnzaad- en koolzaadolie
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2005, 21:23:08 »
Slaolie is een mengsel van soja-olie en koolzaadolie, heeft als voordeel dat het niet zo stinkt als koolzaad.

Ja, een dergelijke bijdrage kwam ik ook van je tegen in de omegadraad.
edit: maar toch bedankt  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2005, 21:37:37 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Marga

Kokosolie zelf maken..
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2006, 14:52:25 »
Hallo mensen,

ff een vraagje....

Ik wil graag zelf kokosolie maken, ik heb gelezen dat dit ook goed is voor het gezicht.

Weet iemand hoe ik dit kan maken???

alvast bedankt!!

Groetjes Marga
« Laatst bewerkt op: 02 april 2006, 14:52:54 door Annemieke »

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Kokosolie zelf maken..
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2006, 16:03:13 »
Ik heb geen idee hoe je het zelf kan maken  :-\
Hier heeft het een tijd in de Delhaize gestaan, maar nu een tijdje niet meer. Ik denk dat je het bij van die speciaalzaken zoals 'Vinegar and Oil' wel kan vinden, maar daar hangt vast wel een prijsje aan..

Marga

Re:Kokosolie zelf maken..
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2006, 21:13:26 »
ja idd, dat is altijd zo'n nadeel...
Daarom had het creatieve idee om het zelf te gaan maken haha ;D

Maar ja, nu nog even hoe.....

Miriam

Re:Kokosolie zelf maken..
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2006, 22:15:16 »
Een kokosnoot uitpersen  ;D

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Kokosolie zelf maken..
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2006, 09:27:53 »
waarschijnlijk iets van kokos spul uit de noot fijn malen en dan koken zodat het vet vloeibaar wordt, zeven en vloeistof in de koelkast zetten zodat het vet stolt en dat er dan uit lepelen.

anjo

Re:Kokosolie zelf maken..
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2006, 21:54:58 »
In de Toko voor € 1,95 een grote glazen pot kokosolie van het merk Pride,
van 100 % pure kokos.
Dit wordt vloeibaar bij kamertemperatuur.

Ik gebruik het om in te bakken, maar je kunt het ook voor jouw doeleinden gebruiken.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Kokosolie zelf maken..
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2006, 16:51:01 »
Kheb het gisteren ook bij de Toko zien staan  ;)
Het is niet zo duur, en toch iets gemakkelijker als het zelf proberen te make denk ik.

anjo

Re:Kokosolie zelf maken..
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2006, 17:35:09 »
Het is erg makkelijk en zuinig in gebruik voor
alles wat je wilt bakken.

 

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Kokosolie zelf maken..
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2006, 13:28:41 »
Het kan wel zelf: kokos heel fijn raspen en overgieten met heet water, goed door elkaar stampen, af laten koelen,  en dan is de bovenste laag kokosolie, die kan je er dan af scheppen. Het is erg bewerkelijk, leuk om eens te doen maar qua kosten en smaak kun je het net zo goed in de winkel kopen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Vegatopia

[Koken] Olie met een smaakje
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2016, 13:00:41 »
Olie met een smaakje

Vooral rond de feestdagen bieden supermarkten 'speciale olies' met een smaakje aan. Mijn ervaring is dat deze olies niet zo smaakvol zijn als de reclame je wil doen geloven. En dat terwijl het zo gemakkelijk is om zelf je eigen olie met een smaakje te maken. Gooi wat specerijen in een olijfolie en wacht tot de smaak is opgenomen. Meer is het niet, al moet je wel een beetje geduld hebben. Misschien doe je dit al regelmatig en dan kun je dit artikel met een gerust hart negeren. Zo niet, dan heb je wellicht dit artikel nét nodig om ook je eigen kruidenolie te gaan maken.

Update
Zelf olie met knoflook maken is erg lekker, maar schijnt ook gevaarlijk te zijn. Vanwege het risico van botulisme en bijkomende narigheden wordt ervan afgeraden dit te doen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/wecken.aspx
http://www.eediete.nl/keuken/?p=3377
http://nl.wikihow.com/Verse-knoflook-bewaren
https://theolivepress.com/news-blog/be-aware-of-the-risks-of-botulism-with-homemade-garlic-infused-oil#.Vw63NiaVu1E

Het artikel hebben we daarom offline gehaald.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2016, 23:17:24 door Eelco »

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: [Koken] Olie met een smaakje
« Reactie #16 Gepost op: 11 april 2016, 14:02:41 »
Chili-knoflookolie, een van mijn favorieten! :D

Ik vind wel dat veel zout gebruikt wordt in dit recept, ik ben eigenlijk gewend dat er helemaal geen zout in zit. Is dit voor de houdbaarheid?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Olie met een smaakje
« Reactie #17 Gepost op: 11 april 2016, 23:31:33 »
Chili-knoflookolie, een van mijn favorieten! :D

Ik vind wel dat veel zout gebruikt wordt in dit recept, ik ben eigenlijk gewend dat er helemaal geen zout in zit. Is dit voor de houdbaarheid?
Ik vind een theelepel zout op 250 ml olie helemaal niet zoveel, eigenlijk. Ik vind dat het de smaak nog net wat oppept, zeker als je het op pizza op brood drupt (maar je kunt natuurlijk ook het zout weglaten en ook een zoutmolen op tafel zetten, voor de liefhebbers). Het is dan ook een basisrecept, waarop gevarieerd mag en moet worden  :).

Maak jij je chili-knoflookolie ook volgens de methode niet-verwarmen-maar-lang-bewaren?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: [Koken] Olie met een smaakje
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2016, 10:00:48 »
Ik zet inderdaad de zoutmolen er apart naast. Pizza vind ik bijvoorbeeld van zichzelf (door de kaas) al erg zout, dan vind ik olie met zout dubbelop. Als ik het op een stukje brood doe, dan heb ik ernaast de zout en pepermolen, maar dit is vaak niet nodig.

Ik verwarm de olie niet, gewoon wat spullen bij elkaar in een flesje en dan een maandje ofzo in het donker bewaren. Na twee maanden is het lekkerder, maar ik wil meestal na een maand al proeven. Het maakt ook uit hoe klein de stukjes zijn: hele teentjes en pepertjes zien er mooier uit (om het als kadootje weg te geven heeft dit mijn voorkeur), maar de olie heeft dan langer nodig om te trekken. Bij groene kruiden kneus ik de blaadjes altijd flink, of ik knip ze ook. Peperkorrels kneus ik ook even voor ze in de olie gaan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: [Koken] Olie met een smaakje
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2016, 19:36:34 »
Ik vind een theelepel zout op 250 ml olie helemaal niet zoveel, eigenlijk.

Hmm, 1 theelepel zout komt overeen met ongeveer 3 gram, ofwel meer dan 1%....
Als dat in margarine zit (de laatste jaren kan ik geen zoutloze meer vinden hier  :(), vind ik een dergelijk zoutgehalte al gauw onaanvaardbaar merkbaar voor op brood. En op pizza zou ik inderdaad ook geen enkele behoefte hebben aan extra zout.
En dan ben ik beslist geen zout-vermijder, of iemand die het eten snel te zout vindt smaken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner