Vegatopia Forum

Reden om geen vlees te eten...

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Le

Reden om geen vlees te eten...
« Gepost op: 06 januari 2005, 13:05:38 »
Ik eet geen vlees, maar wel vis...

Nu krijg ik heel vaak de opmerking 'Vis eten is toch ook zielig'?
Maar mij gaat het er in eerste instantie om dat dieren een goed leven hebben.
De manier waarop dieren worden gefokt/gehuden voor de consumptie, daar ben ik zéér op tegen.
Ik zou dus wel vlees kunnen eten van de biologische slager, maar ik eet het al zo'n 9 jaar niet meer, dus de behoefte is er niet echt meer.

Ik had altijd het idee dat een vis lekker rondzwemt, dan gevangen wordt en uiteindelijk wordt opgegeten, maar de laatste tijd hoor ik steeds vaker dat vis gekweekt wordt.

Weet iemand of dat over alle vissoorten gaat of alleen over een paar soorten?

En is mijn denkwijze echt zo anders dan die van een vleeseter?
Het valt me namelijk steeds meer op dat heel veel mensen denken 'Ja, het is wel zielig, maar het is ook wel erg lekker!'

Groetjes,
Leonie

Fabian

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2005, 13:09:47 »
Op Animal Freedom staat wel het een en ander aan interessante info, te beginnen met hier en ondertussen verdwaal je in de honder miljoen pagina's  op de site :)

http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/bio-industrie.html

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2005, 13:13:51 »
Ook Wakker Dier heeft een interessante pagina, met daarin ook een aantal vissoorten genoemd die gekweekt worden:

http://www.wakkerdier.nl/bioindustrie/vis_algemeen_dier.html

Kiwi

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2005, 13:23:41 »
Afgezien van het feit dat sommige vissoorten gekweekt worden en dan in veel te kleine bakken moeten rondzwemmen; ik vind in het wild gevangen vis ook zielig. Ze worden op het dek van een schip gestort en liggen daar letterlijk te stikken. Lekkere diervriendelijke manier om aan hun eind te komen!

Fabian

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2005, 13:27:52 »
Dat soort dingen staat ook op de site van Animal Freedom.

Naast wat je noemt is er dus veel bijvangst die halfdood wordt teruggegooid en veel vissoorten leven op grote diepte. Zij kunnen de lage druk boven water niet aan.

Le

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2005, 14:31:55 »
Ja, het is inderdaad ook zielig voor een vis die ligt te stikken... of half dood wordt teruggegooid. Maar een vis heeft, mits niet gekweekt, in ieder geval nog een goed leven gehad, vergeleken bij dieren in de bio-industrie.

Maar inderdaad... het wordt tijd om mijn lijst bij te stellen... geen vis meer!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2005, 15:06:26 »
 :smaail:

Tamara

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2005, 16:02:45 »

Citaat
Maar inderdaad... het wordt tijd om mijn lijst bij te stellen... geen vis meer!

 :thumbsup:

Ik wil graag  1 ding zeggen, ook al heeft een dier een goed leven gehad, dan wil het nog niet zeggen dat je het mag doden, als je de vis zelf zou vragen of hij dood wil, zou ie waarschijnlijk NEE zeggen. ;)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2005, 16:03:06 door Magic Aura »

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2005, 16:09:52 »

Zeg nou zelf: De hele dag kuitschieten en bellen blazen.
Daar word je gaar van hoor, volgens mij willen die vissen niets liever dan een einde eraan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Tamara

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2005, 16:11:16 »
Citaat
Zeg nou zelf: De hele dag kuitschieten en bellen blazen.
Daar word je gaar van hoor, volgens mij willen die vissen niets liever dan een einde eraan.

Tsja, mischien is zelfmoord een optie?????? ;)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2005, 16:11:32 door Magic Aura »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2005, 16:11:54 »
Maar dan vast liever als hap-slik-weg-hapje van een zeehond of een dolfijn of weet ik wat er allemaal aan viseters in de zee leeft, dan stikken op de bodem van een boot :(
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Tamara

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2005, 16:16:18 »

Citaat
Maar dan vast liever als hap-slik-weg-hapje van een zeehond of een dolfijn of weet ik wat er allemaal aan viseters in de zee leeft, dan stikken op de bodem van een boot


 Eindigen in de bek van een haai is ook niet alles(of welk dier met tanden dan ook) ;
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2005, 16:17:52 door Magic Aura »

Le

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2005, 14:18:45 »
Ik vind het niet reëel om te denken dat een mens een dier niet mag doden, maar dat is mijn mening.
Ik zou het zelf niet doen, maar de mens eet al zo lang vlees, daar doe je niet veel aan.
Het gaat mij echt om de manier waarop dieren gehouden worden, voordat ze geslacht worden.

Uiteraard ben ik niet vóór het doden van dieren om ze te eten, anders was ik hier niet, maar ik ben gewoon graag reëel...

Ik ben een idealist voor mijn eigen persoontje, zeg maar... haha.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2005, 14:23:54 »
Ik zou het zelf niet doen, maar de mens eet al zo lang vlees, daar doe je niet veel aan.

Jawel, vegetariër worden.  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 14:24:07 door Annemieke »

Le

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2005, 14:28:21 »
Ja, voor jezelf kun je daar wel wat aan doen... maar niet voor andere mensen.  ;)

Tamara

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2005, 15:15:08 »

Citaat
Ik vind het niet reëel om te denken dat een mens een dier niet mag doden, maar dat is mijn mening.
Ik zou het zelf niet doen, maar de mens eet al zo lang vlees, daar doe je niet veel aan.

Je mag een dier doden om dat iemand dat toevallig verzonnen heeft, het had net zo goed kunnen zijn  dat het niet mocht.
Daarentegen mag je een dier wel doden en een mens niet.
Dat klopt voor mijn gevoel niet.
Maar goed, je kunt niemand dwingen wel je mening proberen over te bengen ;)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2005, 15:25:01 »
Het is niet toevallig, je kunt het namelijk heel goed verklaren met de evolutietheorie, dus zonder morele oordelen. Er zijn vast ook samenlevingen geweest waarin een mens doden wel mag, waarin je van elkaar mocht stelen etc. Het is logisch dat een samenleving met bepaalde regels (waarin dat verboden werd) beter werkt dan een samenleving zonder die regels. Dus die overleeft.

Een samenleving waarbij dieren doden verboden wordt heeft daarentegen waarschijnlijk geen grotere overlevingskansen dan die waarbij dat niet het geval is. We hebben er dus als mens zijnde niets aan. Tenzij we allemaal moreel van oordeel zijn dat het niet mag: dan hebben we er wel iets aan, omdat we ons dan beter voelen.

Tamara

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2005, 15:38:46 »
Citaat
Het is niet toevallig, je kunt het namelijk heel goed verklaren met de evolutietheorie, dus zonder morele oordelen. Er zijn vast ook samenlevingen geweest waarin een mens doden wel mag, waarin je van elkaar mocht stelen etc. Het is logisch dat een samenleving met bepaalde regels (waarin dat verboden werd) beter werkt dan een samenleving zonder die regels. Dus die overleeft.

Oke, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben(helaas .......................    voor de dieren) :-[

Citaat
Een samenleving waarbij dieren doden verboden wordt heeft daarentegen waarschijnlijk geen grotere overlevingskansen dan die waarbij dat niet het geval is. We hebben er dus als mens zijnde niets aan. Tenzij we allemaal moreel van oordeel zijn dat het niet mag: dan hebben we er wel iets aan, omdat we ons dan beter voelen.


Als het doden van dieren onacceptabel was zouden wij er mischien aan gewend zijn, net zoals alle andere regels, je moet er mee leren leven.

Le

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #18 Gepost op: 07 januari 2005, 15:44:58 »
Ja, dat bedoel ik ook inderdaad. Het is nou eenmaal zo dat mensen dieren eten.
Je kunt er zelf voor kiezen om het niet te doen, maar het is niet reëel om te denken dat anderen zullen volgen.

Daarom doe ik een stapje terug door te denken: beter dieren eten met een goed leven achter de rug, dan dieren uit de bio-industrie.

Het zou natuurlijk helemáál mooi zijn als niemand meer dieren zou eten... maar ja...  :-\

Tamara

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #19 Gepost op: 07 januari 2005, 15:58:27 »


Citaat
Het zou natuurlijk helemáál mooi zijn als niemand meer dieren zou eten... maar ja...  :-\

Zo denk ik er ook over, was het maar zo.
Maar helaas, is de werkelijkheid anders, dit zorgt voor flinke frustraties, een soort onmachtgevoel, dat je een Veewagen met kippen ziet rijden op de snelweg die naar het slachthuis gaan, je weet dat ze gaan sterven en je kunt niks doen.
Vreselijk, daar ken ik echt heel erg mee zitten, als ik een Veewagen zie dan kan mij dat nog dagen dwarszitten.
Zelfs wel mijn hele leven, mits ik niet Dement zal worden..