Vegatopia Forum

Vegetarische voorlichting op scholen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NY152

Vegetarische voorlichting op scholen
« Gepost op: 25 december 2004, 00:06:46 »
Hoi allemaal,

Ik vind dat ze op de scholen (basisscholen en middelbaaronderwijs) voorlichting, bij bijvoorbeeld het vak Biologie, moeten gaan geven over het vegetarisme. Ik heb het zelf al voorgestelt aan mijn leraar, en hij vondt het een goed idee.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2004, 00:13:12 »
Echt les over vegetarisme hoeft nu niet voor mij, maar correcte info over gezonde voeding enzo zou wel mogen natuurlijk, maar dat doen ze misschien wel ondertussen. Ik ben nog grootgebracht met het oude klavertje vier.

NY152

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2004, 13:16:54 »
Nee, oké.

Maar als ze goede voorlichting geven over wat gezond voedsel is, en hoe ej gezond kan eten (zoals jij dus zei) vind ik het ook wel goed.
Maar als ze mensen nou ook eens laten weten wat veganisme is, en waar vegetariërs voor staan. En natuurlijk het leren accepteren van deze andere levensstijl.

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2004, 16:39:04 »
Ik vind het een goed idee.
Het onderwerp Bio-industrie mag best besproken worden.
Daarentegen is het aan de mens de keus wat hij/zij er mee gaat doen(vega of niet?)

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2004, 14:47:25 »
ja, het is een heel goed idée.  Afgelopende week, zag ik iets op de school prikbord waar mijn neefje in groep 3 zit, "Kinderen moeten meer groenten en fruit eten"  en "sommige kinderen hadden nooit een kiwi gezien"

...Trieste.

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2004, 15:33:42 »
Nog nooit een kiwi gezien? ???
Min vader vertelde ooit eens dat er kinderen waren die een kip moesten tekenen.

Dat deden ze dan uiteindelijk op een zeer betreurenswaardige manier:

Kaal, en zonder ledematen, een diepvrieskip dus :'(

seitan

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2004, 23:08:21 »
"Het onderwerp Bio-industrie mag best besproken worden.
Daarentegen is het aan de mens de keus wat hij/zij er mee gaat doen(vega of niet?)", aldus Magic Aura.


Nou, gelukkig maar dat wij mensen de keuze hebben om andere levende wezens iedere keuze in hun leven te ontnemen. Alsof het überhaupt mogelijk is mensen (juridisch danwel fysiek) te "dwingen" vegetariër te worden. Hoezo vrije keuze? Alsof het als dwang kan worden beschouwd als je iemand probeert te overtuigen van de voordelen van vegetarisme of veganisme. De enigen die hier tot iets gedwongen worden zijn de dieren. Als je graag wilt dat anderen ook diervriendelijk leven, wil je juist dat anderen ophouden met het dwingen van dieren tot een leven dat van geboorte tot dood door mensen bepaald wordt.

Overigens bestaat er al lesmateriaal voor zowel leerlingen als docenten over de bio-industrie, verkrijgbaar bij Compassion in World Farming (www.ciwf.nl) en bij Wakker Dier (www.wakkerdier.nl).



Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2004, 11:56:42 »
Citaat
"Het onderwerp Bio-industrie mag best besproken worden.
Daarentegen is het aan de mens de keus wat hij/zij er mee gaat doen(vega of niet?)", aldus Magic Aura.

Ik wil niets liever dan dat iedereen op een rechtvaardige manier met elkaar om zal gaan.
Niet discrimineren/misbruiken/mishandelen/doden.
Maar je mag niemand je mening opdringen.
Je kunt wel proberen iemand bewuster te maken en proberen te overtuigen.
Dieren doden zou verboden moeten worden.
Je dood tenslotte iemand en op doden ligt een zware straf(althans voor mensen dan), waarom dan niet voor dieren?

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2004, 11:59:40 »
Dier en mens zijn toch gelijkwaardig?
Wij zijn toch allemaal levendige wezens?
Ik zou zeggen gelijke monniken gelijke kappen.


Kiwi

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2004, 12:05:34 »
Dier en mens zijn toch gelijkwaardig?

Beetje naief om dat te denken. Mensen staan hoger op de evolutieladder en daarom zal in de Westerse wereld een mensenleven altijd hoger gewaardeerd worden dan een dierenleven.
Ik neem aan en hoop dat jij het ook erger vindt wanneer een dierbaar persoon overlijdt, dan wanneer het om je huisdier gaat, hoe lief en hoe dierbaar dat dier ook was.

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2004, 23:11:25 »
Citaat
Beetje naief om dat te denken. Mensen staan hoger op de evolutieladder en daarom zal in de Westerse wereld een mensenleven altijd hoger gewaardeerd worden dan een dierenleven.
Ik neem aan en hoop dat jij het ook erger vindt wanneer een dierbaar persoon overlijdt, dan wanneer het om je huisdier gaat, hoe lief en hoe dierbaar dat dier ook was.

Mensen hoger dan dieren? :O :O :O
Waarom dan? omdat ze kunnen praten en hun kont afvegen met toiletpapier? :O
Ik zie dat niet zo.
De reden waarom een dier een andere behaneling krijgt dan de mens is vanwege het feit dat men zich HOGER SCHAT BAH!
Dieren zijn lief en behandelen je met respect ik jank net zo hard om de kat als om famillieleden(is dat zo gek?
Tuurlijk heb je met je Familie een hechtere band, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dier en mens niet evenveel mis.
Ik ben verscheidene mensen(cq)beesten tegengekomen in mijn leven en zij hebben mij behoorlijk respectloos behandeld, met dieren is dat wel anders.
Van hen krijg ik wel respect en ik geef ze dat terug.

Een dier zou niet zeggen: Ahum(eigenwijze kop) ik ben veel meer waard en sta hoger op de Evolutie ladder dan de mens, een mens doet dat wel en daar ligt de fout.

Ik bedoel niet dat jij een eigenwijze kop hebt hoor, maar de mens in zijn algemeenheid ;)
« Laatst bewerkt op: 27 december 2004, 23:12:49 door Magic Aura »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2004, 23:13:50 »
Een dier zou niet zeggen: Ahum(eigenwijze kop) ik ben veel meer waard en sta hoger op de Evolutie ladder dan de mens,

Dat zouden ze wel zeggen.

Ze kunnen het alleen niet...
« Laatst bewerkt op: 27 december 2004, 23:14:06 door Poek »

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2004, 23:15:49 »
Ja hoor :P
Het ene dier overtreft de ander omdat ie in een dikkere BMW rijdt :bye:

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2004, 23:17:11 »
We verstaan ze niet ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2004, 23:18:21 »
Ja hoor :P
Het ene dier overtreft de ander omdat ie in een dikkere BMW rijdt :bye:

Ehm... wat in de Bijbel staat over het lam en de leeuw die naast elkaar liggen als gelijken is niet iets wat werkelijk gebeurd hoor...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2004, 23:21:29 »
We verstaan ze niet ;)

Oke maar stel je dit nou eens voor:
2 nijlpaarden liggen te zonnebaden in het gras.
Zegt de 1 tegen de ander:
Phu! heb je dat mens daar zien lopen?
Wat een sul zeg, wat een armoedzaaier met zijn wibra horloge.
Mensen zijn zo dom wij zijn toch veel slimmer he?
Wij kopen gewoon voor wat meer geld een horloge bij de juwelier en doen daar vervolgens wat langer mee.
Domme mensen toch?
Ja, vind ik ook...achterlijk he?
Zo zie je maar wij staan toch echt hoger op de ladder hoor!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2004, 23:22:54 »
Ja hoor :P
Het ene dier overtreft de ander omdat ie in een dikkere BMW rijdt :bye:

En gekke Henkie is je broer.

Vrijwel elk dier stelt zichzelf voorop. Mensen ook. Je eigen soort voorop stellen is gewoon een voorwaarde om te overleven.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2004, 23:26:14 »
Okee, je hebt gelijk. Dieren zijn inderdaad minder materialistisch ingesteld dan mensen.

Maar evolutie heeft weinig te maken met bezitting. En als het gaat om het plaatsje op de ladder van ontwikkeling dan zie ik een piramide voor me zoals ik die toen ik nog een heel klein Zusje was heb geleerd: plankton < haring < zeehond < orka. En zo kun je allerlei willekeurige diersoorten indelen in een laddertje. En als het gaat om interlect en vernuft staat de mens bovenaan, basta.

O ja: < betekend 'kleiner dan'. Dat heb ik geleerd op school waar in naar toe ben geweest omdat ik meer herseninhoud heb dan mijn cavia's.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2004, 23:27:08 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2004, 23:27:27 »


Citaat
Vrijwel elk dier stelt zichzelf voorop. Mensen ook. Je eigen soort voorop stellen is gewoon een voorwaarde om te overleven.

Mijn broer heet geen Henk
En hoe komt het dan dat een wasbeer een konijn probeert te redden van een Moordlustige slang?
Die koos blijkbaar niet voor zichzelf

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2004, 23:30:11 »

Citaat
Maar evolutie heeft weinig te maken met bezitting. En als het gaat om het plaatsje op de ladder van ontwikkeling dan zie ik een piramide voor me zoals ik die toen ik nog een heel klein Zusje was heb geleerd: plankton < haring < zeehond < orka. En zo kun je allerlei willekeurige diersoorten indelen in een laddertje. En als het gaat om interlect en vernuft staat de mens bovenaan, basta.

Omdat er 1 gek is geweest die ooit eens een piramidetje gemaakt heeft geloof jij dat?
En meer hersens hebben wil nog niet zeggen dat je een plaatsje vooraan in de schouwburg krijgt hoor :O