Vegatopia Forum

Flamberen

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Flamberen
« Gepost op: 21 december 2004, 19:37:44 »
Voor het toetje bij kerst lijkt het me wel weer leuk om iets te flamberen. Nu gebruik ik daar normaal gesproken de sterkste fruitlikeur voor die ik kan vinden, maar meestal vlamt dat niet of nauwelijks.

Heeft iemand dus tips om het wat spectaculairder te maken? In een oud bericht werd cognac geadviseerd, wil dat een beetje fikken zonder het gerecht in kwestie te verkolen?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Flamberen
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2004, 21:18:48 »
De Mensen Die Het Weten Kunnen zeggen dat het alcoholpercentage zo hoog mogelijk moet zijn. Vijfendertig procent zou kunnen, maar veertig procent is beter.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2004, 21:21:17 »
Voor verkolen hoef je niet bang te zijn. Als je het goed wil doen dan verhit je de drank in een metalen soeplepel boven het (gas)vuur, steek je het er aan aan en giet je het over het gerecht heen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2004, 22:57:52 »
Beetje opwarmen doet het ook altijd goed. Als je een crème-brulée-brandertje hebt - ik bedoel, hou even je aansteker onder de lepel, dan komen de brandbare dampen goed vrij.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Elsbeth

« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2004, 12:45:09 »
In een oud bericht werd cognac geadviseerd
En dat kan ik je bij deze aanraden, is namelijk hmmm :kwijl:

Offline Jasper

• 338
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2004, 20:08:07 »
Maar als een hoog alcoholpercentage garant staat voor vuurwerk, is het misschien ook een idee om iets als whiskey (of whisky, wat het verschil ook moge zijn) te gebruiken. Of dat lekker gaat smaken is natuurlijk een tweede.

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2004, 20:09:13 »
R. flabeerde vandaag iets, de vlammen sloegen uit de pan :o
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Jasper

• 338
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2004, 20:13:12 »
Kijk, dat wil ik ook. Gebruikte R. nog een speciale methode? Het zal vast ook helpen als de pan goed warm is gestookt van tevoren.

Ik zie net in het kerstkook-werkwinkel boekje van vorig jaar dat Marnier werd gebruikt om crêpes mee te flamberen. Maar dat wilde ook niet echt gaan branden.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2004, 20:36:14 door Jasper »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2004, 21:16:34 »
De meeste sterke drank heeft toch een percentage van 35-45 procent. Dat ontloopt elkaar allemaal zo niet. Cognacs zijn niet sterker dan whiskeys. Bang dat er iets verbrandt door het flamberen hoef je niet te zijn. Dat flamberen zo rond de 35% gaat werken heeft er mee te maken dat de andere 65% (water dus) bij het flamberen de vrijgekomen hitte opneemt door te verdampen. Daarom wil het ook niet werken met lagere alcoholpercentages. Maar er blijft dus echt geen energie over van de verbranding om datgene wat je flambeert ook nog eens in de hens te steken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2004, 07:12:08 »
Als je flambeert onder de afzuigkap, zorg dan wel dat deze niet aanstaat, anders kan de vlam erin schieten.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2010, 00:23:59 »
Ah, d'r was al een draad hierover. Wie flambeert er weleens wat? En wat?
Wat doet het precies met je eten eigenlijk?
Mijn laatste (en vrijwel enige) flambeerervaring was een cocktail met o.a. cognac. Bijna een ritueel qua bereiding en erg lekker!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #11 Gepost op: 13 november 2010, 06:56:02 »
Ik moet dan altijd denken aan een oud kookprogramma, La cuisine des mousquetaires. Daar zei een van de presentatrices regelmatig: "Il faut toujours flamber". Dat houd ik in gedachten, en ik flambeer bijvoorbeeld tijdens het bakken van paddestoelen de paddestoelen, worden ze lekkerder van. Met whiskey, rum, jenever, net wat ik in huis heb.
Het verhit en voegt toch wat smaak van de drank toe.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2010, 13:53:48 »
We hebben in de kerstpagina's een mooi recept waarin seitan wordt geblambeerd: seitan stroganoff. http://vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/landen/9659-vegetarisch-kerstmenu-russian-style-2003#Seitan-stroganoff

En tijdens de vega gourmet kun je ook mooi flamberen.
Met paddestoelen is ook wel erg lekker ja.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2010, 18:14:33 »
Paddo's en ik gaan niet samen. Stond vandaag toe te kijken hoe een collega bewust vlam in de pan creeerde. Ik wil dat ook leren!

Edit: het was niet de stroganoff (Russen drinken alcohol liever volgens mij :P), maar de pannekoekjes...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2010, 23:14:57 »
Paddo's en ik gaan niet samen. Stond vandaag toe te kijken hoe een collega bewust vlam in de pan creeerde. Ik wil dat ook leren!

Hete pan, groot gas, een beetje rondspetterend vet (maar geen pannen vol)? Niet moeilijk. Maar ook niet alcoholisch. En gevaarlijk als je een afzuigkap hebt.
This is between me and the vegetable!

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2010, 13:55:49 »
En gevaarlijk als je een afzuigkap hebt.

Ja, dat leerde ik van de week ook op een BHV cursus. Als je vlam in de pan hebt en je maakt die uit, dan wil dat dus nog niet zeggen dat al het vuur uit is.... :o

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2010, 14:24:42 »
Wat is eigenlijk t smaak verschil van flamberen en drank erin verwerken bij paddestoelen bv verdampt toch alle alcohol ook als je die in het gercht doet?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2010, 08:14:54 »
Het is lekkerder, vind ik. Waarom weet ik niet. Misschien door de korte temperatuurboost.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #18 Gepost op: 16 november 2010, 09:11:47 »
Dat vraagt om een experiment!
This is between me and the vegetable!