Vegatopia Forum

Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arwen van der Burg

Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Gepost op: 19 december 2004, 01:24:49 »
Ik ben nu bijna 4 jaar vegetarier, tot mijn eigen grote tevredenheid. Mijn vriend en zijn familie zijn echter echte vleeseters. Op zich ook geen onoverkoombaar probleem. Van beide kanten is er respect voor de keuze van de ander. Mijn vriend kookt altijd vegetarisch voor me en ook mijn schoonmoeder doet altijd heel erg haar best. Probleem is dat haar idee van vegetarisch eten is: kippensoep maken en dan de kip eruit halen. Door de jaren heen is dit ook zo gegroeid aangezien ik nog in de 'overgangsfase' zat toen de relatie met mijn vriend begon en toen vond ik dat nog niet zo'n probleem. Is dit probleem herkenbaar en hoe hebbben jullie het opgelost? Ik vind het echt heel moeilijk om haar erop aan te spreken omdat ze echt haar best doet.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2004, 22:17:48 door Sande® »

Monique

Re:hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2004, 10:24:05 »
Laat ze eens een kijkje nemen op Vegatopia ;D

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2004, 11:02:58 »
Is Arwen echt je voornaam? Je ouders Tolkien- liefhebbers van de eerste golf?
de tuin: dat ben ik

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2004, 11:19:49 »
Voor mij is het redelijk herkenbaar. Mijn moeder bakte mijn vleesvervangers altijd in de pan waar hun karbonades uitkwamen.  :pukey:

Uiteindelijk heb ik gewoon tegen haar gezegd dat dat niet de bedoeling is. Mijn 'mazzel' was dat het ding ook naar karbonade ging smaken en ze wist dat ik nooit van karbonade heb gehouden.
Maar ik zou echt niet weten wat je anders kunt doen dan het gewoon zeggen.

Of...kook eens voor ze, misschien dat dat helpt.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Fabian

Re:hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2004, 12:34:00 »
Ik eet ruim 12 jaar vegetarisch waarvan bijna 4 jaar veganistisch. Mijn moeder probeert er altijd rekening mee te houden. Als er zondag's soep op tafel staat krijg ik mijn eigen pan soep. Nou komt het sporadisch voor dat er één grote pan tomatensoep is met gehaktballetjes, bedoeld voor ons allemaal.

Dat was pas geleden zelfs nog een keer gebeurd. Mijn moeder geeft mij dan dezelfde soep maar zonder gehaktballetjes. Niet geweldig en soms proef ik zelfs een klein stukje gehakt  :-X maar ik heb besloten om daar geen heel groot probleem van te maken.

Voor mij is het niet zo zwart-wit allemaal. De intentie van anderen vind ik ook belangrijk.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2004, 13:10:36 »
Je kan het ze gewoon vertellen toch? Wel beginnen te zeggen dat je het enorm waardeert dat ze rekening met je houden...

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2004, 13:48:49 »
Volgens mij doen een heleboel moeders dat: gehaktballetjes vissen. De mijne deed dat ook. Maar op een gegeven moment heb ik dat gewoon voorzichtig gezegd. Het gebeurt nu wel eens een heel enkele keer als ik onverwacht kom. Ik weiger de soep...de soep van mijn moeder is mij ook vaak veels te zout. Dus ik heb eigenlijk eerder een probleem als ze speciaal een vegetarische versie heeft gemaakt.....want dan kan ik moeilijk weigeren.
de tuin: dat ben ik

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2004, 21:28:24 »
ik heb het mijn ouders op een gegeven moment ook gewoon gezegd, in het begin was ik ook in een overgangsfase en zat ik nog niet zo met bouillon e.d.
tegenwoordig maken mijn ouders gewoon alles met groentenbouillon, en bij oma's enzo zeg ik gewoon dat ik niet zo'n zin heb in soep, en sla ik de soep dus over

als oma's beweren dat de soep vegetarisch is, dus zonder vlees bereid, neem ik de soep vaak wel, omdat ze zo hun best hebben gedaan, en dan hoop ik maar dat z egeen vleesbouillon hebben gebruikt

maar ook voor mij is het dus niet zo zwart-wit, als iemand echt zn best heeft gedaan om vega voormij te koken, zal ik echt niet vragen of ze ook alle e-nummers hebben gecheckt
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2004, 21:29:32 »
Laat ze eens een kijkje nemen op Vegatopia ;D

Verwijs ze naar eerste hulp bij vegetariër!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2005, 19:23:55 »
ik ging een keer bij een vriendin eten en die moeder had speciaal voor mij een vleesvervanger gehaald. ik vond dat ontzettend aardig maar toen ik eenmaal aan tafel was en zag dat ze mijn vleesvervanger in dezelfde pan had gemaakt als haar vis, had ik meteen geen zin meer.
maar ik wilde hun niet teleurstellen en heb ik het maar opgegeten.
ik voelde me erg schuldig tegenover dieren en ik had het gevoel dat ik niet goed genoeg voor me principes uitkwam of whatever :-X

Waarom? Ik kan me voorstellen dat het niet zo'n smakelijk idee is, maar om je er schuldig over te voelen  ???

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2005, 19:46:46 »
ja ik weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen...
ik voel me gewoon schuldig omdat ik me principes niet ben nagekomen

Het enige effect lijkt me een kleine besparing voor het milieu: een pan minder in de afwas (en minder boter of olie nodig). Je zou je eerder schuldig moeten voelen als je een aparte pan geeist had ;)  

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2005, 19:54:29 »
Lijkt mij ook het beste om daar wat relativerend in te staan. Die pan is al gebruikt en het zou te gek zijn als je zou eisen dat deze niet voor andere producten gebruikt mag worden. Straks mag je zelfs na het afwassen van een bord niet daar een boterham op leggen, omdat daar gebraden gehakt op heeft gelegen. Iets anders is of je de smaak die je helemaal ontwend bent nog voor lief wilt nemen. Je zou dan kunnen vragen om de pan even goed af te spoelen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

bienne

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2005, 17:44:45 »
Ik vertel altijd enthousiast over mijn vega zijn. Sommige mensen staan daar voor open en willen graag meer weten...
Een persoon werd zelf ook enthousiast en een steeds vaker vegetarisch.
Ik denk dat het scheelt als je er niet zo'n beladen onderwerp van maakt, vertelt wat de mogelijkheden zijn tegenwoordig. Kook eens vegetarisch of laat ze wat proeven als je in een restaurant aan het eten bent.
Tja, dan zijn er altijd van die structuur kippen die niet willen afwijken van een vleesje. Maar ervaring leert dat steeds meer mensen in ieder geval er wat meer open voor staan

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2005, 10:49:07 »
Mijn vriendin is altijd erg happy als ze weer komt eten, omdat ze dan dingen eet die ze thuis niet eet. En ze is niet eens een aardappel-groenten-vleesmeisje. Ik dacht dat ze probeerde 1x in de week vega te eten.
In ieder geval vindt ze het altijd lekker, krijg een dozijn complimentjes. Zo 'leer' je mensen ook wat vegetarisch eten is, gewoon voor ze koken.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2005, 15:36:35 »
ik was er eerst ook niet zo blij mee als er voor mij een burger werd gebakken in dezelfde pan als hun hamburgers. maar ja, dan moet je een extra pan gebruiken en vervolgens ook weer afwassen, je moet meer vet gebruiken... dus dit is ook niet zo rendabel allemaal... terwijl er in beide gevallen evenveel beestjes hebben moeten sneuvelen...

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2005, 21:37:49 »
Zo 'leer' je mensen ook wat vegetarisch eten is, gewoon voor ze koken.

Dat is volgens mij ook de beste manier. Niet mensen moeilijk uit gaan leggen wat je wel en niet wilt, maar zelf voorstellen om te gaan koken! Ik krijg van niet-vega's ook vaak complimenten als ik ze wat vega's voorschotel. Ik probeer ook heel divers te koken, zodat ze zien 'wat er allemaal mogelijk is'.
Eet gezond & eet taartjes

Tamara

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2005, 21:50:03 »

Citaat
Zo 'leer' je mensen ook wat vegetarisch eten is, gewoon voor ze koken.


Citaat
Dat is volgens mij ook de beste manier. Niet mensen moeilijk uit gaan leggen wat je wel en niet wilt, maar zelf voorstellen om te gaan koken! Ik krijg van niet-vega's ook vaak complimenten als ik ze wat vega's voorschotel
.

Dat is bij mij wel anders gegaan, al ging het dan niet om het koken.
Verjaardagfeestje: Vegetarische Ham met augurk klaargemaakt.
Ik hou de hapjes voor zijn neus en vraag of hij zin heeft aan een stukje worst.
Zegt ie:" Is het Vegetarisch?
Ik zeg:" Ja,..
Nou, dan hoef ik het niet.
Hij nam niet eens de moeite om het te proberen .
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2005, 21:51:34 door Magic Aura »

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2005, 21:53:41 »
De meeste niet-vega's zijn bang voor vleesvervangers,  

Waar ik me in het geval van vegaham zeker wat bij voor kan stellen, om nog maar niet te beginnen over rookworsten en frikandellen

probeer dergelijke 'vleeshapjes' dan ook niet in iets vega's om te toveren, maar kom met iets nieuws. Wees creatief!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2005, 22:00:38 »
hmm ik denk dat ik een vegahamhapje tijdens een feestje ook over zou slaan  :-\ hoewel de opmerking 'is het vega, dan hoef ik het niet' je zou moeten doen afvragen want zo'n onvriendelijke figuur op je feestje doet
,,,,فلافل

Tamara

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2005, 22:20:17 »

Citaat
hmm ik denk dat ik een vegahamhapje tijdens een feestje ook over zou slaan  :-\ hoewel de opmerking 'is het vega, dan hoef ik het niet' je zou moeten doen afvragen want zo'n onvriendelijke figuur op je feestje doet

Het was een vriend van mijn toenmalige vriend, die heeft totaal geen respect voor dieren, laat staan voor een ander.
Ik heb geen contact meer met die jongen :D