- Linzen met radicchio (en tomaten ea)
- Gefrituurde artisjokken geserveerd met guacamole
recept? (die 1e ga ik trouwens sowieso niet maken tijdens dit etentje maar lijkt me wel heel lekker een andere keer te maken).
Grr, die slechte internetverbinding... had ik net de twee (lange) recepten helemaal overgetypt, valt mijn verbinding toch wel weg zeker! Tweede poging dan maar (beetje meer summier sorry).
Linzen met radicchio(ingrediënten voor 4pers)
Saus:
50g uien, 20g boter
20g grofgemalen spelt
2dl groentefond
1/4l room
1tl frambozenazijn
zout, peper
Linzenschotel:
200g gepelde rode linzen, zout
80g uien
1 teen knoflook
1 kleine rode chilipeper
500g tomaten
300g radicchio
2el olijfolie
peper
2el fijngehakte kruiden (peterselie, citroentijm)
Voor saus gefruite ui, spelt (kort opgebakken), fond en room 20min zacht laten koken. Azijn en kruiden toevoegen en pureren. Voor schotel spreekt alles nogal voor zich. Linzen in kwartier in lichtgezouten water gaar koken, van de tomaten pitjes en vel verwijderen (en in stukjes snijden), radicchio in reepjes van 2cm. Ui, look en peper fruiten, tomaat en radicchio toevoegen en 2min laten sudderen, linzen en kruiden erbij.
Gefrituurde artisjokken8 (tamelijk kleine) artisjokken (ca 160g/artisjok)
sap van 1 citroen, zout
Beslaglaagje:
1/4 Madame Jeannette peper (soort grote chilipeper, ziet er uit als een kleine rode paprika)
200g bloem
1 1/4dl witte wijn
1dl melk
2 eieren, zout
Guacamole:
120g tomaten
50g uien
1/2 Madamme Jeannette peper
2 advocado's
sap van 1/2 limoen
zout, peper
3el plantaardige olie
1el fijngehakte koriander
Bovendien:
frituurolie
korianderblad ter garnering
Spreekt nogal voor zich. Enkele aandachtspunten: Artisjokstelen vlak onder bloembodems afsnijden, bodems direct met citroensap besprenkelen. Artisjokken koken in grote pan met water en resterende citroensap (en zout).
Deeg 20min laten rusten.
Voor guacamole tomaten ontvellen en ontpitten, alles fijnsnijden/prakken.
Frituurolie tot 180° verhitten. Halve artisjokken door beslag, ff uitlekken en goudbruin frituren.
Succes!