Vegatopia Forum

Aardbeienconfituur

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Aardbeienconfituur
« Gepost op: 14 oktober 2004, 12:28:34 »
Ik heb nog een lading aardbeien in de diepvries zitten. Eén probleempje, iedere keer als ik enkele potten confituur maak, is hij heerlijk, maar na enkele weken begint hij een vies, bruinig kleurtje te krijgen. Nooit lukt het me om langere tijd knalrode confituur te houden in mijn kast. Heb al vanalles geprobeerd, potten omdraaien, in het donker zetten, appelsiensap bijvoegen (citroen is te zuur denk ik). Volgens het recept van de minuutsuiker mag hij maar een minuut of 4 koken, ligt het dan daaraan? Ik gebruik wel de "light versie", d.i. 1/2 kg suiker op 1 kg fruit.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2004, 12:49:43 door Sande® »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:aardbeienconfituur
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2004, 12:43:23 »
appel inclusief appelschil erbij doen?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2004, 12:43:54 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:aardbeienconfituur
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2004, 12:45:12 »
is dit een soort antioxidant of zo? Dacht dat er pectine in schil zat, en die heb ik ook al in de suiker zitten.

Aiko

Re:aardbeienconfituur
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2004, 12:49:19 »
Wat is confituur eigenlijk? Een soort Jam?

Wat ik weet (of denk te weten) qua jammaken is dat het potje met warm sodawater sterielgekookt moet zijn en dat de sluiting luchtdicht moet zijn. Als je de warme confituur / jam in het warme potje giet en de (metalen) deksel eropdoet, zuigt deze zich (volgens mij) zelf goed luchtdicht vast.

Heb je wel de goede suiker? Je moet danwel het is wenselijk om daar speciale geleisuiker voor te gebruiken. Wat het verschil is weet ik ook niet. Ik kan het mijn jammakende moedertje wel vragen, als de nood hoog blijft.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Aardbeienconfituur
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2004, 12:50:22 »
Het bruin worden is overigens alleen een visueel probleem.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aardbeienconfituur
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2004, 15:31:10 »
Het bruin worden is overigens alleen een visueel probleem.
Daar zit het em  juist, mijn dochters laten zo'n potje dan links liggen in de frigo, en smeren liever choco, dat heeft altijd een safe kleurtje :-\ en aan caloriën denken die natuurlijk niet, terwijl het wel belangrijk is...

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Aardbeienconfituur
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2004, 14:56:50 »
Bij de supermarkt verkopen ze van die potten met 1000 mg pillen vitamine C. Vijzel er eens eentje kapot en prak dat door je jam heen (tijdens het afkoelen). Zou moeten helpen.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Flavie

Re:Aardbeienconfituur
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2007, 11:47:35 »
Gewoon 2 citroenen persen per kg aardbeien en met de aardbeien mee bereiden.  Dan heb je de natuurlijke vitamine C en dan oxideert de kleur niet...