Vegatopia Forum

Koken met absint

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Koken met absint
« Gepost op: 30 augustus 2004, 20:14:14 »
Sinds 1908 was het in Nederland verboden vanwege de vermeende hallucinogene werking en giftigheid, maar sinds deze zomer mag het weer verkocht worden: absint, een sterke, groene likeur (tot wel 70% alcohol) die in de negentiende eeuw ongekend populair was onder kunstenaars, die het liefkozend 'De Groene Fee' noemden. Vincent van Gogh wist er bijvoorbeeld wel raad mee en zou er zijn 'gele periode' aan te danken hebben. En van schrijver Ernest Hemingway wordt beweerd dat zijn 'For whom the bell tolls' onder invloed van absint geschreven is.

Maar kun je er nog wat meer mee dan trippen op z'n 19e-eeuws? Zou je er in de keuken ook iets aan hebben? Jazeker! Chef-kok Jean-Cristophe Novelli (die in Engeland furore maakt met zijn met een Michelin-ster bekroonde Maison Novelli) heeft er in het tijdschrift Olive al twee goeie bestemmingen voor gevonden: absint-risotto en ananas-carpaccio met absint-ijs. Geen van beiden uitgeprobeerd, maar wil ik zeker nog eens een keer doen.

De risotto is het makkelijkst (hoeveelheden voor twee personen):

25 g boter
1 kleine ui, fijngehakt
150 g risottorijst
100 ml witte wijn
700 ml kruidenbouillon (hij wil d'r kippenbouillon in, maar daar beginnen we hier niet aan)
50 g mascarpone
1 tl geraspte parmezaanse kaas
1 tl bieslook
1 tl kervel
3 el La Fée absint

Smelt de boter in een grote koekenpan en voeg de ui toe. fruit ongeveer drie minuutjes op een laag vuur, maar laat de ui niet bruin worden. Voeg rijst toe en roer door. Voeg de witte wijn toe en kook tot alle wijn door de rijst is opegnomen. Voeg beetje bij beetje de hete bouillon toe. Voeg steeds een soeplepel toe en wacht tot die is opgenomen voordat je de volgende toevoegt. Blijf goed roeren tot alle bouillon is toegevoegd. Hoe 3 el bouillon achter. Voeg de mascarpone, parmezaanse kaas, kruiden en de drie eetlepels bouillon toe. Lepel er de absint door en serveer.

Wie weet nog meer leuke recepten?

Voor meer info over absint is dit een leuke site: http://www.groenefee.nl/
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2004, 20:39:58 door J@n »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Koken met absint
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2004, 21:57:23 »
Ik weet het niet hoor. Mensen begonnen alleen maar dat spul te drinken nadat wijn werd verboden. Het schijnt naar anijzige kassenpis te smaken. Eerst maar eens een glaasje scoren in lokaal café de B. (waar het al vaker tijdens de zogenaamde absinterklaasavond te halen was) voordat ik ermee ga kokerellen.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2004, 22:32:28 »
ik vind het wel een leuk idee om met absinth te koken, alleen drink ik geen alcohol  ::) ha ha ha, dat wordt dan toch een beetje lastig.
Ondanks mijn non-alcohol beleid heb ik sinds dat abs-verbod opgeheven is toch een klein slokje geproefd. T smaakt een beetje naar ouzo, anijs. Best lekker. Ik kan me voorstellen dat het waanzinnig  ;) is in een gerecht
Eet gezond & eet taartjes

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2004, 23:23:29 »
Oh het is best lekker vind ik.
Er waren twee slijterijen die het gewoon verkochten, maar desondanks ben ik blij dat het legaal is nu. In Leipzig wil ik nog wel absintfruhstucken met WGT ;D

En het effect ervan op sommige mensen is ook erg leuk... ::)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2004, 13:36:08 »
Ik koop het regelmatig, in Leiden is het al jaren gewoon te krijgen. Die hallicunogene dingen die er in zitten: daar krijg je toch nauwelijks iets van binnen want met een alcoholpercentage van 70% kun je gewoon niet genoeg absinth drinken om er iets van te merken. De echte absinth waar een grote hoeveelheid werkzame stof in zit is nog steeds van de markt (en ws wel terecht). De smaakt verschilt, er is scherpe en wat zoetige. Ik vind de hele scherpe het lekkerst.

Qua koken: kan me voorstellen dat het in een dessert geweldig is. Misschien ook in een hoofdrecht met venkel om daar de flauwe anijssmaak op te frissen. Bijvoorbeeld met pasta en gruyere? Misschien moet ik dat maar eens proberen!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2004, 17:48:45 »
Ik zat ook aan venkel te denken. Ik dacht er een voorgerecht mee te maken: een gevulde venkel met kleine bosbietjes en brie en daarop wat absintsorbetijs.

edit: geroosterde bosbietjes bedoelde ik dus.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2004, 20:32:58 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Anya

• 737
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2004, 19:38:57 »

Offline Gabs

• 796
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2004, 17:07:37 »
ja, absint was jaren lang verboden, maar absent was wel te krijgen, dat was nl niet zo zwaar...

sixela

« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2004, 12:33:03 »
Citaat
En van schrijver Ernest Hemingway wordt beweerd dat zijn 'For whom the bell tolls' onder invloed van absint geschreven is.

Er is zelfs een hommage aan absint in het boek...

"It was a milky yellow now with the water and he hoped the gypsy would not take more than a swallow. One cap of it took the place of the evening papers, of all the old evenings in cafes, of all chestnut trees that would be in bloom now in this month, of the great slow horses of the outer boulevards, of book shops, of kiosks, and of galleries, of the Parc Montsouris, of the Stade Buffalo, and of the Butte Chaumont, of the Guaranty Trust Company and the Ille de la Cite, of Foyot’s old hotel, and of being able to read and relax in the evening; of all the things he had enjoyed and forgotten and that came back to him when he tasted that opaque, bitter, tongue-numbing, brain-warming, stomach-warming, idea changing liquid alchemy.”

Citaat
Maar kun je er nog wat meer mee dan trippen op z'n 19e-eeuws?

Je ging er niet van trippen - of toch niet van iets anders dan de alcohol als je er teveel van dronk (noteer dat de drank niet zuiver wordt gedronken, maar met toevoeging van water, en dat een glas absint dus ongeveer 12°-16° is, geen 68°).

sixela

« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2004, 12:38:00 »
Ik weet het niet hoor. Mensen begonnen alleen maar dat spul te drinken nadat wijn werd verboden.

Wijn verboden in Frankrijk? Dat zou pas nieuws zijn!

Absint onstond lang voor de wijn in crisis verkeerde - maar was in het begin tamelijk duur.

Het is waar dat absint een opleving kende als de wijnindustrie in crisis verkeerde, maar die crisis kwam door ziektes als oïdium en phylloxera die de wijngaarden op een paar jaar teisterden, wat de wijn gedurende enkele decennia duurder en van slechtere kwaliteit maakte (tot de Fransen de kunst onder de knie kregen van het enten van Franse druivenrassen op een Califonsiche voet die niet door de phylloxera kon aangetast worden).

sixela

« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2004, 12:54:18 »
De echte absinth waar een grote hoeveelheid werkzame stof in zit is nog steeds van de markt (en ws wel terecht). De smaakt verschilt, er is scherpe en wat zoetige. Ik vind de hele scherpe het lekkerst.

Een aantal andere misverstanden:

-Moderne absinten (zonder "h", alsjeblief!) bevatten net zoveel, of eerder net zo weinig, thujon en andere bestanddelen als oude 19de eeuwse absint. Dat is recentelijk meerdere malen getest met gas-vloeistofchromatografie en massaspectrometrie.

Het distillatieproces blijkt ongeveer 90% van b.v. de thujon in de gemacereerde alsembladeren en -bloemen te elimineren.

-De Tsjechische absint is een modern schepsel, dat weinig met historische absint te maken heeft, en gewoon tracht van zichzelf te promoveren op de kap van de mistiek (en fabeltjes) rond het historisch produkt. Die wordt inderdaad meestal "absinth" geschreven. De meeste van die absinten bevatten trouwens net zo weinig thujon als de rest, in tegenstellling tot de publicitaire meldingen op het etiket.

-De enige manier om een "hoogthujonige" absint te maken is te macereren en daarna niet te distilleren - maar dan krijg je iets abominabels, want dan heb je een hoge concentratie absinthine in het eindprodukt, en dat is één van de meest bittere stoffen die men kent!

De smaak heeft dan uiteraard niets meer te maken met de nogal aangename smaak van een echte absint...

[Zulke producten *bestaan* wel degelijk -- en zijn dan nog schandalig duur ook! Gemaakt om gekken van hun geld te scheiden...]

En zelfs dan heb je d'r maar tien keer meer van binnen, en zou je 40 (!) glazen moeten drinken om aan de geobserveerde NOEL (no-observable-effects-level) bij muizen te komen als je 60kg weegt.

Dat is ongeveer 2 liter, dus 1.36 liter zuivere alcohol (en als je ze op de traditionele manier verdunt, 6-8 liter water!) - ik betwijfel of je met 1.36 liter alcohol op 6 liter bloed nog veel van de thujon gaat merken...

« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 12:55:06 door sixela »

sixela

« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2004, 13:00:08 »
ja, absint was jaren lang verboden, maar absent was wel te krijgen, dat was nl niet zo zwaar...

D'r is niet zoiets als "absent". Er is "absenta" uit Spanje, maar dat is gewoon absint uit Spanje (waar die nooit verboden is geweest - d'r wordt daarin wel veel meer steranijs i.p.v. groene anijs in gebruikt, minder venkel, enz. enz.).

Er is een bepaald produkt dat "Absente" heet, maar dat is een modern product, en eigenlijk meer een pastis dan wat anders (er wordt geen alsem in gebruikt - "absente" is een knipoog naar het Franse woord "absent" dat afwezig betekent), gemaakt via koude mengeling van essentiële oliën in basisalcohol. "Muse Verte" in zijn pastisversie is een soortgelijk, maar beter product.

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2004, 15:43:20 »
Sixela, werk je soms bij een slijter?  ::)
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

sixela

« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2004, 17:46:48 »
Neen. Maar ik heb een hekel aan onwetendheid. En ik laat me inderdaad wel eens gaan als ik nog eens wat hardnekkige vooroordelen moet ontkrachten...

« Laatst bewerkt op: 05 november 2004, 13:33:11 door sixela »

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2004, 18:05:13 »
Citaat
En van schrijver Ernest Hemingway wordt beweerd dat zijn 'For whom the bell tolls' onder invloed van absint geschreven is.

Er is zelfs een hommage aan absint in het boek...

"It was a milky yellow now with the water and he hoped the gypsy .... (veel geblaat) .... stomach-warming, idea changing liquid alchemy.”

Ik heb dat boek zowaar op m'n Engelse lijst gehad, en met dit citaat weet ik meteen weer waarom ik zoveel moeite had om er doorheen te worstelen.

Moderne absinten (zonder "h", alsjeblief!) ...

Hoezo geen h? Dat geeft juist wat charme aan het woord als je 't aan mij vraagt.

Offline Anya

• 737
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2004, 20:39:37 »
Neen. Maar ik heb een hekel aan larie.

En tact ligt je kennelijk ook niet goed.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #16 Gepost op: 05 november 2004, 00:41:39 »
Neen. Maar ik heb een hekel aan larie.

Wat Anya zegt. Het is fijn voor ons onwetenden dat je hier je kennis komt etaleren, maar wat aardiger doen mag best.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #17 Gepost op: 05 november 2004, 10:24:23 »
absint is pas sinds vorig jaar legaal, maar in spanje was het gewoon verkrijgbaar...

en vroeger zaten er toch opiaten in, om het verslavend te maken? net zoals coca cola...

Offline Gabs

• 796
« Reactie #18 Gepost op: 05 november 2004, 10:25:15 »
absint komt trouwens van een absintplantje, daarom is het net even anders dan de gewone pastis...

Offline Gabs

• 796
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2004, 10:27:11 »
de risotto was trouwens erg lekker!