Vegatopia Forum

Limburgse vlaai met raster

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Limburgse vlaai met raster
« Gepost op: 09 juli 2004, 15:19:54 »
Heeft iemand van jullie weleens een Limburgse vlaai met zo'n mooi raster erop gemaakt?
Ik loop er al een tijdje over te denken zo'n rastervorm te kopen, maar ik wil eerst weleens ervaringen horen.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2004, 23:38:30 »
Ja, heb ik wel es gemaakt en is super lekker!! Maar dan wel echte Limburgse vlaai he? Heeft er iemand een vegan receptje ervoor?

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2004, 09:52:10 »
Ja, heb ik wel es gemaakt en is super lekker! Maar dan wel echte Limburgse vlaai he? Heeft er iemand een vegan receptje ervoor?


Ik zou  de melk vervangen door sojamelk (Alpro calcium) en evt ei door bakpoeder.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2004, 09:01:57 »
Dank je! Dan maak ik eens een keertje Limburgerse vlaai, en als die lekker wordt dan is dat misschien wel een ideetje voor mee te nemen op een volgende vegatopiameeting?

Kiwi

Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2004, 09:06:45 »
 :yes:Ja, Limburgse vlaai! :hungry:

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2004, 09:12:52 »
Hihihi, ik weet ook wat mee te nemen de volgende keer, tenzij vlaai maken heeel goedkoop is dan wordt het dit keer vers fruit. Ik zal es een receptje zoeken.

Er hoort helemaal geen ei of melk in zie ik, wel boter maar dat is makkelijk, heb zelfs nog vegan boter in huis. En de rest voor de bodem heb ik bijna alles nog van in huis, eens kijken naar de vulling, als dat ook zo makkelijk is dan neem ik dat zondag mee alleen hoe kom ik aan een vlaai plaat? :-\
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2004, 10:41:56 door Muis »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2006, 14:16:03 »
een rastervorm??? dat zijn toch gewoon over elkaar gelegde reepjes???

en dat heet een linzenvlaai.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2006, 14:44:58 »
en dat heet een linzenvlaai.
Pure misleiding!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2006, 21:24:51 »
een rastervorm??? dat zijn toch gewoon over elkaar gelegde reepjes???
en dat heet een linzenvlaai.
Nee, dat is een ruitvlaai.

Linzevlaaien bevatten dus geen linzen, maar het deeg is anders van samenstelling zodat het krokanter is dan bij 'gewone' limburgse vlaai. Waarom men dat zo noemt is me nog een raadsel.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2006, 22:02:58 »
Ik heb wel eens een recept voor Linzertaart gelezen (weet niet meer wat erin gaat, kan het opzoeken). Ik nam ien ieder geval aan dat die taart uit Linz kwam.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.152
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2007, 13:07:15 »
een rastervorm??? dat zijn toch gewoon over elkaar gelegde reepjes???

Nee, die reepjes is alleen voor als je geen rastervorm hebt :) Met een rastervorm (als wieltje verkrijgbaar) maak je in een langwerpige plak deeg allemaal sneetjes, als je de lap dan aan de zijkanten beetpakt kun je hem uittrekken tot een raster en die in 1 keer over je vlaai leggen. Ik had vroeger zo'n ding maar geen idee waar hij gebleven is... Was erg handig!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2007, 13:59:44 »
Ik heb wel eens een recept voor Linzertaart gelezen (weet niet meer wat erin gaat, kan het opzoeken). Ik nam ien ieder geval aan dat die taart uit Linz kwam.

Ja het schijnt een verbastering te zijn.
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limburgse vlaai met raster
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2007, 15:30:48 »
er zijn limburgse bakkers die idd zo'n raster hebben, dat is dan meestal ook vlaai van "normale" deeg. maar een échte linzenvlaai (zoals ik die ken), zijn allemaal lapjes, die dakpansgewijs over elkaar gelegd worden. linzenvlaai is idd van een droger, krokanter deeg... ik vind die een stuk lekkerder!