Vegatopia Forum

Weekend een veganist

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Corrupted

Weekend een veganist
« Gepost op: 18 mei 2004, 17:12:00 »
Was net op tv. Het was een herhaling, maar weet niet van wanneer. Het ging over een rokende, drinkende hamburgers etende jongen die een weekend op trok met een veganistisch straight edge meisje.

Op zich wa shet wel leuk, maar jammer dat het dan weer een veganist is die ook nog eens niet rookt en drinkt, en dan ook nog een meisje.

wat vonden wij ervan?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Weekend een veganist
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2004, 17:16:33 »
Was net op tv. Het was een herhaling, maar weet niet van wanneer. Het ging over een rokende, drinkende hamburgers etende jongen die een weekend op trok met een veganistisch straight edge meisje.

Op zich wa shet wel leuk, maar jammer dat het dan weer een veganist is die ook nog eens niet rookt en drinkt, en dan ook nog een meisje.

Ik denk dat het belangrijkste kenmerk van dit meisje straight edge is, niet veganisme. Geen vlees en drugs is vrij gebruikelijk bij straight edgers (zijn al een aantal postings over geweest op het forum).

Ik heb de uitzending niet gezien, wel over de formule gelezen. Waarom is het jammer dat het een meisje is trouwens?

Toeps

Re:Weekend een veganist
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2004, 17:45:54 »
Volgens mij heb ik dit jaaaren geleden al een keer gezien. Ik vond het wel tof. Alleen jammer dat ze van die gruwelijke filmpjes ging laten zien. Dat is niet mijn stijl.

Corrupted

Re:Weekend een veganist
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2004, 18:00:19 »
Ja, het leek me ook erg oud, jaren negentig vegan sXe mosh metal!

Enne, veganisme is niet echt een kenmerk van straigh edge hoor. Ik ken er genoeg die vlees eten. Wel had je in de jaren negentig toen Earth Crisis een populaire band was wel straight edgers die vegan werden (vooral om hard te schreeuwen dat ze het ultieme gelijk hadden).

En het is misschien een beetje jammer dat het een meisje is, omdat veganisme altijd als 'emotioneel' wordt gezien. En meisjes doen het daarin altijd leuk op tv. is natuurlijk niet ok, maar zo werkt het wel. Als het om 'emotionele' dingen gaat zie je ineens veel meer vrouwen op tv.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Weekend een veganist
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2004, 19:04:06 »
En het is misschien een beetje jammer dat het een meisje is, omdat veganisme altijd als 'emotioneel' wordt gezien. En meisjes doen het daarin altijd leuk op tv. is natuurlijk niet ok, maar zo werkt het wel. Als het om 'emotionele' dingen gaat zie je ineens veel meer vrouwen op tv.

Volgens mij wordt veganisme niet zozeer als emotioneel, maar als fanatiek/overdreven gezien hoor! Zeker na Volkert van der G... Ik denk dat de meeste mensen veganisme dan ook meer met jongens associeren*, hoor!

*als ze het uberhaupt al als mannelijk/vrouwelijk associeren
Vegetarisch wel eerder met meisjes denk ik, zo van ' zielig voor de dieren'  enzo.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2004, 19:05:10 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Weekend een veganist
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2004, 19:08:53 »
Zeg Corrupted, dat had ik toch beneden je gedacht, meisjes emotioneel vinden.

Misschien moet je ook nog maar een paar maandjes feministiese kolleges volgen :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Toeps

Re:Weekend een veganist
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2004, 19:14:29 »
Ik had nog nooit van straight edge gehoord, maar ik ben er net eens wat meer over gaan Googlen, en het is echt eengeweldige levensstijl!

Ik ben van mezelf al redelijk 'straight edge': ik rook niet, de laatste keer dat ik alcohol gedronken heb is al zo lang geleden dat ik het me niet meer kan herinneren, en ik heb maar met een iemand in mijn leven seks gehad, en dat ik nog steeds mijn huidige vriend. Verder ben ik veganist, en probeer ik erg gezond te leven.

Alleen die straight edge muziek... Als ik de verhalen moet geloven is het snoeiharde 'herrie'? Daar hou ik dan weer niet zo van. Ik kan het soms wel waarderen, maar ik hou toch meer van poppy muziek a la Dido en Norah Jones.

Offline Anne

Re:Weekend een veganist
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2004, 20:25:00 »
Ik heb het ook niet gezien, maar over straight edge, niet dat ik het ben, hoewel ik niet heel veel zou hoeven veranderen om het te zijn. Aan de ene kant ben ik heel erg tegen hokjes en namen voor mensen, maar het zou wel heel veel schelen in het uitleggen van zelden drinken, geen drugs, veganisme enz.
Heeft iemand een goede site (nederlandstalig bij voorkeur) met de regels voor straight edgers?

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekend een veganist
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2004, 21:58:27 »
Ik heb het ook gezien, en ik heb me aan een paar dingen geirriteerd. Het meisje was absoluut niet bezig met haar gast, ze wilde veel te veel haar evangelie verkondigen (nou snap ik ook wel dat dat de bedoeling was, maar ik vond het irritant). Ze dacht ook al aan het begin dat ze wel ergens kwam met hem, omdat hij zo vriendelijk was om niet te zeggen wat hij echt dacht. Verder zei ze constant dat ze bepaalde dingen niet 'mocht'. Dat vind ik heel vervelend gebracht. Iemand met diabetes mag bepaalde voedingsstoffen niet, maar een veganist heeft ervoor gekozen op een bepaalde manier te leven. Van dwang is dus geen sprake, dus er is in principe ook niets wat ze niet mag, er zijn gewoon veel dingen die ze niet wil.

Verder vond ik wel dat er een mooie blik werd geworpen op het Belgische straight edge-hardcore wereldje. Maar waarom ze nou alleen van die saaie prutjes kookte? De meeste vegans zijn volgens mij creatiever in de keuken. En waarom moest de veganiste uit Belgie komen? Bij de andere afleveringen waren het altijd Nederlanders die Nederlanders ontmoetten en nu gingen ze ineens de grens over. Zijn er in NL niet voldoende vegans?

(Niet dat ik iets tegen Belgen heb, hoor).
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2004, 21:58:58 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Corrupted

Re:Weekend een veganist
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2004, 12:22:52 »
Zeg Corrupted, dat had ik toch beneden je gedacht, meisjes emotioneel vinden.

Misschien moet je ook nog maar een paar maandjes feministiese kolleges volgen :P

Ik zeg helemaal niet dat IK dat vind, maar let maar eens op, zo komen ze wel op tv. Een Jomanda krijgt veel meer aandacht dan een mannelijke wonderdokter. Zoals Wiz al zegt, dat 'zielig voor diren' verhaal, altijd vrouwen op tv (en voor Volkert gold dat ook wel voor vegaanisme denk ik, nu misschien niet). Overigens geld het niet alleen voor vrouwen, maar bijvoorbeeld ook voor homo's of mannen die er niet echt 'mannelijk' uitzien.

Goed dingen over de 'vrouwelijkheid' en 'mannelijkheid' van tv zijn geschreven door John Fiske.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Weekend een veganist
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2004, 12:29:18 »
Ik zeg helemaal niet dat IK dat vind,
HAP!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Corrupted

Re:Weekend een veganist
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2004, 12:36:44 »
OK, zelfs vergeleken met de "gewone" vegetariers is de veganistische "staight edge" levenswijze oppervlakkig gezien extreem. Maar de achterliggende filosofie is vrij simpel en eenduidig, namelijk het streven naar zuiverheid in je bewustzijn en in je handelen naar andere wezens (en de aarde). Dat heeft niets van doen met dogmatische verboden of geboden zoals je die wel in sommige religies aantreft.

Hmm. Er zijn evenveel meningen over wat straight edge is dan er edgers zijn :) Dat zuiverheid idee is vaak meer 'hardline' (vegan sXe nazi's uit de jaren negentig), veel edgers waren ook religieus, en ik vind de egde wel degelijk dogmatisch.

Het komt voort als een reaktie in de hardcore punk tegen dronken mongolen. Bands als Minor Threat wilden daar niet bijhoren en verzonnen straight edge.
Later begonnen sommigen het heel spiritueel te maken, veel edgers werden Krishna. Toen kreeg je ook nog de Vegan edgers, onder leiding van de band Earth Crisis (there will be no compromise, no more negotiating, if you refuste to change, than you're guilty and must be destroyed)
Ik vind, op een paar uitzonderingen na, dat hele edge gedoe belachelijk. Het ging er soms meer om wie het extreemst was, en wie het langst edge kon blijven. En als je de edge niet had, dan was je niks. Allemaal stoerdoenerij, en dat religie aspect sloeg al helemaal nergens op.
Tegenwoordig is het allemaal wat ingezakt, veel bekende straight edge muzikanten van vroeger drinken er weer gewoon op los, en de meeste edgers zien het nu als iets wat meer persoonlijk is dan iets wat je anderen met dwang op moet gaan leggen. Gewoon niet roken en drinken omdat het gezonder is, je er anderen niet mee schaad, je je netter gedraagd op shows, en je beter politiek bewust kan zijn (hahahaha).

Straight Edge is iets wat onlosmakeijk verbonden is met hardcore. Ik hou toch al niet zo van labels enzo, dus als je niet van hardcore houd zou ik me al helemaal nooit het edge label opplakken. Niet roken en drinken is naar mijn mening een persoonlijke keus.

Corrupted

Re:Weekend een veganist
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2004, 12:37:20 »
Ik zeg helemaal niet dat IK dat vind,
HAP!

Verveel je je ofzo?  :afro:

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Weekend een veganist
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2004, 15:18:03 »
Maar ging dat meisje dan ook een weekendje zuipen, roken en hamburgers eten ten einde meer inzicht in die jongen te krijgen?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Corrupted

Re:Weekend een veganist
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2004, 15:21:56 »
Dat natuurlijk weer niet  8)

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekend een veganist
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2004, 22:43:12 »
Ik vond dat niet echt een geweldig programma. Dat meisje ging echt van die gare soja troep serveren. Dat had ik toch anders aangepakt. Niet die vooroordelen bevestigen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Weekend een veganist
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2004, 22:44:34 »
Dat meisje ging echt van die gare soja troep serveren.
Geniaal!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Altruism

Re:Weekend een veganist
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2004, 11:39:48 »
En het is misschien een beetje jammer dat het een meisje is, omdat veganisme altijd als 'emotioneel' wordt gezien.

Veganisme (=altijd uit ethische overtuiging, tenzij iemand er niet werkelijk achter staat en een trend volgt) kan voor mij niet los gezien worden van geweten, empathie en compassie. Kortom emotie is hierbij juist het sleutelwoord. En het ontgaat me volledig wat hier verkeerd aan is. Leg eens uit wat je daaraan zo jammer vindt? Emotioneel en rationeel zijn echt niet per definitie twee verschillende dingen, zoals vaak wordt beweerd. Rationeel denken gaat juist altijd gepaard met emotie, men redeneert immers vanuit de eigen subjectieve beleving, de interactie tussen de eigen observaties en wat men daarbij ervaart (voelt).

Is het niet meer de gedachte dat men "emotioneel" gelijkschakelt aan "zwak" waaraan je je stoort?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2004, 11:42:27 door Altruism »

Corrupted

Re:Weekend een veganist
« Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2004, 12:55:17 »
Precies. Het maakt mij nu niks uit, maar ik weet dat als ik niet vegan was ik keihard zou lachen om dit programma.