Vegatopia Forum

Dr Oetker Ristorante Pizza

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raj

Dr Oetker Ristorante Pizza
« Gepost op: 17 mei 2004, 21:48:39 »
Vreemd is dat:
Op de Ristorante pizzas van Dr Oetker staat in het Engels vermeld: "suitable for vegetarians". In het Nederlands is hier niets over te vinden. Verwarrend.

Navraag bij Dr Oetker echter leert dat deze pizza niet-vegetarisch gestremde kaas bevat. Dus eigenlijk is deze pizza niet vegetarisch en NOT suitable for vegetarians.

Bij pizza's merk je dit soort misleiding regelmatig. Namen als 'Vegetariana' kloppen gewoon niet.

Toeps

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2004, 21:51:30 »
Is Vegetariana niet gewoon een ander woord voor 'met groente' (=vegetables)?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2004, 21:52:30 »
Volgens mij zijn er ook zat vegetariërs die wel niet-vegetarisch gestremde kaas eten...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2004, 22:02:20 »
Zoals ik.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2004, 22:12:54 »
Volgens mij zijn er ook zat vegetariërs die wel niet-vegetarisch gestremde kaas eten...

Er zijn ook 'vegetariers' die vis eten. Met vis erop maakt het ook niet vegetarisch dus niet-vegetarisch gestremde kaas maakt dat niet geschikt voor vegetariers.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2004, 22:20:44 »
Tis verwarrend ja. Maar in de volksmond is vegetarisch gewoon zonder vlees en vis en duidelijke afgeleiden daarvan, zoals runderbouillon.
Net als dat 'plantaardige margarine' vaak ook niet helemaal plantaardig is.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2004, 22:24:39 »
Tis verwarrend ja. Maar in de volksmond is vegetarisch gewoon zonder vlees en vis en duidelijke afgeleiden daarvan, zoals runderbouillon.
Jammer genoeg wel. Bijna alle producenten zijn gewoon aan het misleiden...
Stem op de Partij voor de Dieren

Elsbeth

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2004, 16:32:39 »
Volgens mij zijn er ook zat vegetariërs die wel niet-vegetarisch gestremde kaas eten...
Er zijn ook 'vegetariers' die vis eten. Met vis erop maakt het ook niet vegetarisch dus niet-vegetarisch gestremde kaas maakt dat niet geschikt voor vegetariers.
Hallo, ik vind dit wel een verschil hoor! Een enorm verschil eigenlijk. Maar ik heb wel vaker het idee dat jij hierin nogal kort door de bocht bent, dus ik laat het maar.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2004, 16:38:47 »
Volgens mij zijn er ook zat vegetariërs die wel niet-vegetarisch gestremde kaas eten...
Er zijn ook 'vegetariers' die vis eten. Met vis erop maakt het ook niet vegetarisch dus niet-vegetarisch gestremde kaas maakt dat niet geschikt voor vegetariers.
Hallo, ik vind dit wel een verschil hoor! Een enorm verschil eigenlijk. Maar ik heb wel vaker het idee dat jij hierin nogal kort door de bocht bent, dus ik laat het maar.

Er zijn wel verschillende mensen onder het begrip 'vegetarier', die allemaal anders handelen, maar als producent moet je het begrip hanteren, niet de mensen. Dus als je iets 'vegetarisch' noemt betekent dat het geschikt is (moet zijn) voor een vegetarier (als begrip).
Citaat
1 iem. die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen
Dus aan de hand van de betekenis van het woord. Als men producten maakt en vegetarisch noemt aan de hand van mensen dan krijg je dus producten met vis er in, met niet-vegetarisch gestremde kaas, misschien zelfs gevogelte, etc.

Stem op de Partij voor de Dieren

Elsbeth

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2004, 16:42:41 »
Maar ik vind de verglijking tussen vegas die gewone kaas eten en vegas die vis eten (en het dan overeenkomstig vinden!) een GROOT verschil. En dat is wat jij deed.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2004, 16:47:26 »
Maar ik vind de verglijking tussen vegas die gewone kaas eten en vegas die vis eten (en het dan overeenkomstig vinden!) een GROOT verschil. En dat is wat jij deed.

Ik wil alleen maar aangeven dat het een 'gevaar' is als men het toelaat om producten te bestempelen met 'vegetarisch' of zelfs 'geschikt voor vegetariers' terwijl het niet zo is. En als men dan steeds soepeler is dat je dan straks producten met vis krijgt die 'vegetarisch' genoemt worden.  Waar legt men dan steeds die grens van het woord?
Stem op de Partij voor de Dieren

Elsbeth

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2004, 16:58:51 »
Waar legt men dan steeds die grens van het woord?
Daar heb je gelijk in. Echter, met kaas vind ik het toch anders. Wanneer er op een verpakking staat: 'niet geschikt voor vegetariers', omdat er kaas met stremsel in zit, zou ik het in principe wél willen eten. Uiteraard zou dat aanduidingssysteem best werken als alle kaas met stremsel etende vega's zouden wéten dat ze dat even na moesten kijken. Maar, zoals ik al zei.. met kaas vind ik het toch anders.. Is deels gevoelsmatig en vind ik daarom moeilijk uit te leggen.

de_veelvraat

Dr. Oetker en diens kaas
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2004, 19:43:20 »
Ingredients: Dr. Oetker Ristorante Four Cheese Pizza (340 g)
Lees ik dit goed? Geen dierlijk rennet?

link

Kan je er in elk land op rekenen dat die ingrediënten gebruikt worden?

Ingredients: Wheat flour, water, edam cheese (milk, salt, calcium chloride, sodium nitrate, beta-carotene colour, microbial enzyme or rennet), mozzarella cheese (milk, salt, bacterial culture, microbial enzyme or rennet), tomato puree, whipping cream, (cream, carrageenan), soya or canola oil, emmentaler cheese (milk, salt, microbial enzyme or rennet), yeast, salt, sugar, blue cheese (milk, salt, bacterial culture, microbial enzyme or rennet, mold culture), modified corn starch, hydrogenated palm oil, dried carrots, dried onions, glucose-fructose, potato starch, spices, hydrolyzed soya protein, autolyzed yeast extract, artificial flavour, caramel colour, mono and diglycerides, monoglyceride citrate, lactic acid
« Laatst bewerkt op: 08 november 2004, 20:27:55 door Sande® »

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:dr oetker en diens kaas
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2004, 19:58:26 »
Volgens mij lees je het niet goed (helaas). In hun kaas kan zowel microbial enzyme als rennet zitten, je kunt het dus aan de ingredientenlijst niet zien. "Or" moet je echt lezen als "of" en niet als "oftewel".
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

de_veelvraat

Re:dr oetker en diens kaas
« Reactie #14 Gepost op: 08 november 2004, 20:05:28 »
maar dan is dat toch microbieel enzyme of microbieel rennet (stremsel)? Toch niet dierlijk enzyme of stremsel?
Heb hen gemaild, McCain trouwens ook. Dat ik daar niet eerder op gekomen ben.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Dr. Oetker en diens kaas
« Reactie #15 Gepost op: 08 november 2004, 20:49:22 »
Suf trouwens dat op de site zowel 'fromaggi' als 'formaggi' staat.
 :-X

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Dr. Oetker en diens kaas
« Reactie #16 Gepost op: 08 november 2004, 21:14:29 »
Meestal wordt het als of of gebruikt volgens mij, kaas is gestremd met microbial enzyme (vegetarisch) of met rennet (dierlijk). De aanduiding "microbial rennet" kom ik niet zo vaak tegen. Goed dat je het natrekt!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:dr oetker en diens kaas
« Reactie #17 Gepost op: 09 november 2004, 00:32:17 »
maar dan is dat toch microbieel enzyme of microbieel rennet (stremsel)? Toch niet dierlijk enzyme of stremsel?
Heb hen gemaild, McCain trouwens ook. Dat ik daar niet eerder op gekomen ben.

laat je weten wat ze zeggen?  :)
,,,,فلافل

de_veelvraat

Re:Dr. Oetker en diens kaas
« Reactie #18 Gepost op: 09 november 2004, 12:28:52 »
VANAVOND FEEST! PIZZZAAA!

Voor chronologie: onderaan beginnen lezen.

Dear Lore,

I have double-checked with our production department in Germany and can confirm that Pizza Ristorante in Belgium is made with microbiological rennet. All cheeses used for the production of Ristorante are therefore vegetarian.

Sorry for the confusion. I will inform my colleagues in Belgium.

Kind regards

Anna Beheshti

Marketing
Dr. Oetker (UK) Ltd
1265 Century Way
Thorpe Park, Leeds
LS15 8ZB

Tel: +44 (0) 113 284 01 54
Fax: +44 (0) 113 284 01 48
www.oetker.co.uk


   Lore D'hont <ld_qp@yahoo.com>


09/11/2004 10:53
         
        To:        Anna_Beheshti/Dr._Oetker/UK@oetker.co.uk
        cc:        
        Subject:        Fwd: Fw: stremsel



Hi Anna
 
Sorry to bother you again. Coupons: not a problem.  But Oetker Belgium told me the rennet that is being used is animal, I'm confused. Could you help me out? Is Oetker Belgium misinformed?
 
kind regards
 
Lore D'hont

Note: forwarded message attached.


--------------------------------------------------------------------------------
Do you Yahoo!?
Check out the new Yahoo! Front Page. www.yahoo.com
----- Message from ineven@oetker.be on Tue, 9 Nov 2004 11:26:48 +0100 ----- To:  ld_qp@yahoo.com  
Subject:  Fw: stremsel


Geachte Mevrouw,
Geachte Heer,

Wij hebben uw e-mail van 8 november goed ontvangen en danken u hartelijk voor uw interesse in onze producten.

U vroeg ons naar de aard van het stremsel gebruikt voor de kaas op onze pizza's.
Het stremsel dat momenteel gebruikt wordt is van dierlijke oorsprong.

In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

met vriendelijke groeten,

Ingrid Neven
Consumenten Service

Dr. Oetker n.v.
Lozenberg 23, Airway Park
B-1932 Zaventem
Tel.: + 32 2 717 93 36
Fax.: + 32 2 717 93 29
info@oetker.be

Visit our websites:
http://www.oetker.be
http://www.langnese.be

----- Forwarded by Ingrid Neven/Benelux/oetker/BE on 09-11-2004 11:23 -----  Lore D'hont <ld_qp@yahoo.com>
08-11-2004 20:25
         
       To:        info@oetker.be
       cc:        
       Subject:        stremsel




Beste
 
Ik zou graag willen weten welk stremsel wordt gebruikt in uw kaas (dierlijk, microbieel?)
 
Alvast bedankt voor uw antwoord.
 
Met vriendelijke groeten
 
Lore D'hont

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dr. Oetker en diens kaas
« Reactie #19 Gepost op: 09 november 2004, 12:39:45 »
VANAVOND FEEST! PIZZZAAA!

Dat is goed nieuws. Het slechte nieuws is dat ik als kenner moet zeggen dat de Oetker pizza's toch onderdoen voor andere merken, zoals Albert Heijn.