Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Leve de flexitariër?
« Gepost op: 11 mei 2004, 18:52:06 »
In Amerika wordt er geen artikel meer geschreven over vegetarisch eten of het buzz-woord 'flexitarian' valt. Een flexitariër is iemand die doorgaans vegetarisch eet, maar af en toe ook vlees of vis. Wordt flexitarisme ook in Nederland en Vlaanderen een trend?

Can You Be a Vegetarian and Still Eat Meat?
Can't give up meat? Become 'flexitarian'
Flexitarians - vegetarians who meat occasionally

'Flexitarian' zou door the American Dialectic Society overigens zijn uitgeroepen tot 'most useful word of the year 2003'. Kan daarover nog niks vinden op de site van die club. Maar verschillende andere bronnen melden het.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2004, 00:08:52 door J@n »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2004, 18:54:11 »
Ik zal het niet worden - ik ben trouwens flexanist ;) - maar als het meer mensen vaker vegetarisch laat eten kan het me geen ruk schelen hoe het heet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2004, 18:57:08 »
Op zich ook wel een interessante trend omdat mensen eerder altijd zeiden: "ja, maar ik eet ook wel eens vegetarisch, hoor!", en dat dat nu opeens ook omgekeerd het geval is...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2004, 19:50:49 »
Het zou iig beter zijn dan wat de mensen nu allemaal wegvreten. Misschien dat 'flexitarier' even een tussenstop kan zijn :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2004, 20:21:18 »
Is een "flexitarier" niet hetzelfde als een "part time vegetarier"?

Aiko

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2004, 20:25:53 »
Meer een 'goed weer vegetarier'.
Nouja, ik zie het voorlopig als een goed iets.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2004, 21:40:44 »
Al erger ik me wel vaak aan mensen die steeds vragen nadat ik gezegd heb dat ik vegetarier ben, of ik dan echt geen vis eet. Iedereen kent immers wel ' vegetariers'  die wel vis eten.
snif
'fish are friends, not food!'

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2004, 21:49:13 »
We kunnen wel weer gaan miepen over namen en misverstanden maar ik denk dat het munten van het woord het ontstaan van een interessante trend zou kunnen aangeven.

Ergens komt het namelijk op mij wel over als een verandering in mentaliteit. Ik denk namelijk niet dat flexitariërs halfzachte vegetariërs zijn (vegetariërs die het niet vol bleken te kunnen houden), maar mensen die beseffen dat vegetarisch eten als standaard helemaal niet zo slecht is, zonder daardoor helemaal vegetarisch te worden.

Dat in tegenstelling tot mensen die "ook wel eens vegetarisch eten".

Of, laat ik het dan zo zeggen, ik hoop het ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ellen

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2004, 17:17:54 »
Een vriendin van me is het (wellicht).

Maar zoals zij zelf, vol schuldgevoel zegt: "Een heel slechte vegetarier".

Zij eet soms vlees in het buitenland en op een incidentele BBQ. In dat laatste geval zal ook vast de drank rijkelijk hebben gevloeid ;)

En ik ken er nog zo een.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2004, 15:32:46 door patat amsterdammer mot »

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2004, 09:08:58 »
Ik ken ook wel een paar flexitariërs. Mensen die thuis altijd vegetarisch eten maar zich aanpassen (flexibel zijn ) bij familiebezoekjes, restaurantbezoek, enz.  Allemaal iets oudere, heel redelijke personen.
Mooi woord trouwens!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2004, 11:34:40 »
Dat doen ze ook niet.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

paulien

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2004, 15:29:01 »
Inderdaad, door je flexitariër te noemen geef je dus aan dat je géén vegetarier bent. Dit in tegenstelling tot mensen die zichzelf bij wijze van 'statement' een vegetarier noemen maar zich er niet naar gedragen. De flexitariërs vinden dat niet het eten van vlees opzich verkeerd is, maar de hoeveelheden en de levensomstandigheden van de dieren. Hoe kan je nou zeggen dat het onzin is wanneer je nadenkt over wat je eet, en het niet zomaar naar binnen werkt. Ik denk dat flexitariërs een hele grote doelgroep kunnen bereiken en alle beetjes helpen, zo ook de flexitariërs.  

Toeps

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2004, 16:32:45 »
Ik vind het goed. Sommige mensen zien vegetariërs toch als mensen van een andere planeet, maar zouden het niet slecht vinden om een paaar dagen per week geen vlees te eten. Met deze term is er een soort tussengroep ontstaan.
Ik ben trouwens een flexanist.  ;D Ik ben dus veganist, tenzij ik een etentje heb of zo, dan ben ik vegatariër.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2004, 19:23:54 »

Ik ben trouwens een flexanist.  ;D Ik ben dus veganist, tenzij ik een etentje heb of zo, dan ben ik vegatariër.

Hihi, net als Catootje in Jan, Jans en de kinderen: 'Ik ben vegetarier, behalve tijdens het eten!' :P
'fish are friends, not food!'

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2004, 19:31:42 »
Nog even over dat vis, dat krijg ik namelijk ook ontzettend vaak naar mijn hoofd geslingerd. Voornamelijk van mijn moeder. Zo van ja maar het is heel gewoon dat een vegetarier wel vis eet. Nou, ik dus niet. En sommige mensen denken dat je ook gewoon wel kip kunt eten.
Ik heb er niets op tegen dat mensen wel vlees eten of af en toe.
Dus het is juist wel handy als ze daar nu een eigen naam oor hebben. Dat voorkomt in iig weer een hoop verwarring.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Toeps

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2004, 19:48:00 »

Ik ben trouwens een flexanist.  ;D Ik ben dus veganist, tenzij ik een etentje heb of zo, dan ben ik vegatariër.

Hihi, net als Catootje in Jan, Jans en de kinderen: 'Ik ben vegetarier, behalve tijdens het eten!' :P

Hihi.
Nou, ik probeer altijd veganistisch te eten, maar bij familiediners en zo is het erg lastig. dan ben ik 'gewoon' vegetarisch.

Fabian

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2004, 13:31:21 »
'Flexitarian' zou door the American Dialectic Society overigens zijn uitgeroepen tot 'most useful word of the year 2003'. Kan daarover nog niks vinden op de site van die club. Maar verschillende andere bronnen melden het.

Ik vind het maar een onbenullig woord. Want het zegt helemaal niks. Parttime vegetarier vond ik al een maffe term, maar dit slaat alles. Als het achtervoegsel 'tariër' al slaat op het eten van voedsel, dan betekent het alleen maar dat je flexibel bent in je dieet. Dan is een een flexanist ook een flexetarier en een flexibaal (iemand die af en toe mensen eet) ook.

En waarom willen mensen zichzelf zo noemen? Om zichzelf een pluimpje te geven dat ze verantwoord eten? I dunno.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2004, 13:32:04 door Pommes Fabian »

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2004, 15:23:26 »
En waarom willen mensen zichzelf zo noemen? Om zichzelf een pluimpje te geven dat ze verantwoord eten? I dunno.

Hetzelfde kan je je dan voor vegetariers afvragen.

Aiko

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2004, 15:37:21 »
Ach, het beestje of het hokje moet toch een naam hebben? Dat is des mensch, immers.

Ik vind het wel een guitig woord en fenomeen, eigenlijk. Het is een soort proeftijd, voor het èchte vegasonische werk, wellicht?

Fabian

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2004, 16:07:27 »
En waarom willen mensen zichzelf zo noemen? Om zichzelf een pluimpje te geven dat ze verantwoord eten? I dunno.

Hetzelfde kan je je dan voor vegetariers afvragen.

Nou, daar is toch wel een verschil. Iemand die nooit vlees eet is een vegetarier (goh?) en dat is dus een functionele term. Flexetarier is daarentegen een modeterm, zonder echte betekenis.

Ik zie een flexetarier al in een restaurant zitten: 'ober, heeft u wellicht ook iets flexetarisch op het menu?'.