Vegatopia Forum

Nine mangos

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Nine mangos
« Gepost op: 18 maart 2004, 11:29:41 »
Afgelopen zaterdag heb ik een doos mango's gekocht voor een euro, omdat ik tenslotte óók wel weet dat dat een koopje is.
Eenmaal thuis bedacht ik me dat ik eigenlijk een enorme mango-newbie ben, want ik koop ze dus echt nòòit, en heb ook eigenlijk geen idee wat ik ermee kan. Hoera! Een nieuwe uitdaging, aldus!

Ik ga jullie hier op de hoogte houden van het reultaat. Leuk, niet? :king:
Tevens, en vooral, is dit dé plek om mango-suggesties neder te typen. Help mij (en andere mangobezitters in den lande) aan leuke ideeën en recepten!

Die titel vond ik wel stoer klinken zo... van dat het net een beetje klinkt als een film... zo'n spannende... want ik vìnd het ook hartstikke spannend allemaal, natuurlijk! 8)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Elsbeth

Re:Nine mangos
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2004, 11:31:38 »
 :laugh: You're sweet!

Goed, je kan natuurlijk een Idiaans 8 gangen menu maken en bij elke gang enorme hoeveelheden mango chutney serveren. Ook kan je er ijs van maken, het verwerken in een salade, bladerdeegjes ermee vullen, het stiekem opsnoepen, etc.

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2004, 11:32:22 »
Johan heeft een lekker recept. :)
:witch2:

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2004, 11:36:35 »
De eerste twee mango's zijn er overigens al aan!

Maandag at ik mango-banaancurry. Een zoete curry; was best geslaagd.

Dinsdag ontdekten we dat één mango al begon te rotten aan een kant, en van de andere helft heb ik woensdag mangolassi gemaakt (lijkt ook erg op smoothie, afgezien van de extra smaakmakers. Of ís het gewoon hetzelfde?). Deze smaakt erg oké, alleen jammer dat de niet-rotte helft van de mango nog steeds niet helemààl rijp was. Extra leuk hieraan was natuurlijk dat ik er mijn net nieuwe mini-chopper bij kon gebruiken. Hurray!

Verder ben ik iets van chutney van plan, maar dat horen jullie nog wel.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2004, 11:39:28 »
Mango dal

1 theekopje toor dal
1 groene mango in stukken
snuf asafoetidia
snuf kurkuma
1/2 TL chilipoeder
kerrieblaadjes
1/2 TL mosterdzaad
1/2 TL komijnzaad
Groen pepertje

Olie
Zout

Kook de dal met de mango, asafoetidia en kurkuma in water gaar.

Fruit de mosterdzaadjes in olie aan tot ze beginnen te poffen, voeg dan de overige kruiden toe en giet het over de dal. Breng op smaak met zout en kook even door.

Serveer met rijst.

Naast toor dal kan je vast ook wel masoor dal (rode linzen) gebruiken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2004, 11:52:23 »
Mango-ijs is een goeie sink voor heel erg rijpe mango's die snel opmoeten.

Opbakken met spinazie, gember en sesamzaadjes maakt een leuk bijgerecht.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2004, 11:53:19 »
Volgens mij heb je nu al genoeg om een hele maaltijd te maken met negen mangogerechten ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2004, 12:00:36 »
Hihi, ik geloof het ook. :D

Bedankt iedereen voor wat er al is gepost :-*, en keep 'em coming!
(Desnoods scoor ik binnenkort wel weer een nieuwe lading... ik wil wel alles uitproberen natuurlijk! :))

femke

« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2004, 13:36:15 »
 Mango-tomaat salsa is een erg lekker bijgerecht. 1 mango in stukjes,  2 ontpitte (en evt. ontvelde) tomaten in kleine stukjes en het sap van 1 limoen doorelkaar mengen. Evt. nog een lepeltje rode saus en wat verse koriander erdoor, maar dat is niet noodzakelijk. Lekker bij een heet gerecht, bij een wrap of bij een vega burger.

Je kunt ook een lekkere shake maken van uitgeperste sinaasappels, mango, banaan en yoghurt.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2004, 13:36:59 door femke »

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2004, 21:16:16 »
Het schiet inmiddels al aardig op!

Ik heb een mango gebruikt in het mango-spinazie-gerecht van Bart. Lekker!, en ziet er erg vrolijk uit! Met een rood pepertje of paprika vast nog zomerser, maar die had ik niet bij de hand, alleen rode ui maar die stak wat flets af bij de rest. ;)
Verder zijn er twee door de mango-dadelchutney gegaan. Viel best pittig uit, maar dat geeft niet. :)
Vandaag heb ik de dal van Christiaan gemaakt (wel met een gewone mango en geen groene. Is groen een ander merk, of gewoon onrijp? En ik heb bruine linzen gebruikt, is dat toor dal?), jummie!, alleen misschien een beetje te lang gekookt (of te rijpe mango), want de smaak van de mango was niet erg prominent aanwezig. Was evengoed erg lekker, vooral door de komijn denk ik. :D
En vanavond ook nog eens Femkes mango-tomatensalsa gegeten, met wat sladingetjes erdoor nog. Was ook wel geslaagd.  :chef:

Er zijn nu nog twee mango's over. Daar ga ik toetjes of drinken ofzo mee maken, denk ik.

(Ik moet wel ineens aan Tien kleine negertjes denken! :o)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2004, 21:32:26 »
(Ik moet wel ineens aan Tien kleine negertjes denken! :o)

Weet je, ik wilde na je eerste posting bijna een rijmpje/liedje posten, in de trant van 'negen mango's voor een euro, calimero heeft een gerecht bedacht, negen mango's voor een euro, toen waren het er nog maar acht' en dan tot 0. Ik heb het niet gedaan, maar je snapt dat ik dezelfde associatie had...

overanalizing

« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2004, 21:40:42 »
Johan heeft een lekker recept. :)

Voor tussen de gangen van een etentje:

Mango in kleine stukjes snijden. Limoen- of citroensap zachtjes laten koken met suiker. Heet over de stukjes gooien, mengen, en een klein uurtje in de diepvries doen. Niet laten bevriezen!

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2004, 22:00:15 »
Oeh, dat ziet er goed uit! :yummie: Gelukkig hebben wij een keislecht vriesvakje, dus ik geloof niet dat het snel zal bevriezen. ;D

Weet je, ik wilde na je eerste posting bijna een rijmpje/liedje posten, in de trant van 'negen mango's voor een euro, calimero heeft een gerecht bedacht, negen mango's voor een euro, toen waren het er nog maar acht' en dan tot 0. Ik heb het niet gedaan, maar je snapt dat ik dezelfde associatie had...
Ik snap je zeker! Het was zeg maar waarom ik vond dat het aan een spannende film deed denken... :)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2004, 11:38:20 »
Vandaag heb ik de dal van Christiaan gemaakt (wel met een gewone mango en geen groene. Is groen een ander merk, of gewoon onrijp? En ik heb bruine linzen gebruikt, is dat toor dal?),
Groen is denk ik onrijp ja.

Maar goed, in de landen waar mango's groeien hebben ze werkelijk tig variaties mango, dus ik kan er naast zitten.

Ik weet niet hoe toor dal in het Nederlands heet, of dat het ueberhaupt wel een naam heeft - ik denk niet - maar ze lijken een beetje als kahki spliterwten, en ze hebben een iets notige smaak.

Veel gebruik ik ze niet.

Volgens www.foodsubs.com kan je ze het beste vervangen door gele spliterwten.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2004, 11:39:56 door Christiaan »

Offline Flapke

• 177
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2004, 13:09:09 »
Mango's zijn niet rijp bij een bepaalde kleur, je kan het ruiken maar vooral voelen.
Pak de mango in de palm van je hand, knijp er niet met je vingers in maar oefen zachtjes druk uit met je hele hand. Als je voelt dat ie inveert is ie rijp. Als ie niet meegeeft dan is ie niet rijp. Als ie heel veel inveert is ie heel erg rijp (heeel zoet).

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2004, 00:13:37 »
Vanmorgen mango nummer 8 door een shake gegooid met banaan, sinaasappelsap en limoensap. :)

Ik heb overigens sinds die mango-dadelchutney van eerst een enorme hoeveelheid dadels in huis. En nu zit ik dus qua dadels met min of meer hetzelfde probleem als ik met de mango's had.  :-[ :-X :bloos:
Nouja, daar ga ik nou dus niet óók een draad over openen hoor! Ik bedoel, want dán zou ik net een loser lijken, en dat moeten we niet hebben natuurlijk. 8) Ik verzin er wel wat op, ofzo.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2004, 14:36:02 »
Kwarttaart met dadelssss.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2005, 22:16:33 »
* Christiaan schopt deze draad maar eens omhoog omdat hij net zelf een kissie mango's voor een euro heeft gekocht. Het eerste wat hij gaat maken is mango chutney.