Vegatopia Forum

Elke dag een vleesvervanger?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Danielle

Elke dag een vleesvervanger?
« Gepost op: 06 november 2001, 10:09:00 »
Wat ik me eigenlijk afvraag, en ik ben ook wel benieuwd hoe jullie er allemaal over denken: Is het nodig iedere dag een vega-burger, tofu, kaas of enz. bij de warme maaltijd te gebruiken?
Zou groenten met rijst en saus bijvoorbeeld niet goed zijn?
Doen jullie dat wel eens?
« Laatst bewerkt op: 25 september 2003, 17:19:08 door Sander »

Fabian

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2001, 10:11:00 »
Ik at vroeger dagelijks een vleesvervanger, maar tegenwoordig 3 tot 4 keer in de week. Vleesvervangers zijn leuk voor de eiwitten, maar zoveel heb je die niet nodig. Alleen als je je zorgen maakt over ijzer en B12 kun je overwegen om Tivall, Goodbite en Lupineburgers van Planet Green te nemen. Alleen bevatten B12 en Goodbite bevat een aardige portie ijzer (de lupine-burgers trouwens ook wel)...

Danielle

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2001, 10:19:00 »
Maar wat eet je dan Fabian? Alleen groente en aardappels?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2001, 10:24:00 »
Hoeveel eiwit je per dag nodig hebt hangt er een beetje vanaf. Als je herstelt van een ziekte of breuk; of nog in de groei bent, heb je meer nodig. Sommige topsporters (of gewoon intensieve sporters zonder topallure) hebben ook wat meer nodig. Normale mensen geloof ik 0,8 g per kilo lichaamsgewicht, maar correct me if I'm wrong. Voor iemand van een kilo of 70 komt dat neer op 56 gram eiwit per dag. Nu zit ik niet zo diep in de voedingswaarde tabellen; maar het lijkt me dat met een stevige lunch en twee koppen erwtensoep je een heel eind kan komen.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Danielle

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2001, 10:35:00 »
Men zegt toch ook dat er in brood, pasta en rijst ook eiwitten zitten. En zelfs in groentes??
Misschien ben ik dom ofzo maar ik vraag me af dus ik vraag maar.

Fabian

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2001, 10:38:00 »
idd... in bepaalde gevallen zul je meer eiwitten nodig hebben zoals Bart zegt.

Ik vervang het niet echt. Ik laat het gewoon weg. Ik eet van mezelf tamelijk veel dus ik denk maar gewoon dat ik voldoende eiwitten binnenkrijg. Ik denk dat het erg moeilijk is om te zeggen hoeveel eiwitten je op een dag binnenkrijgt, want het hangt van de samenstelling af. Je kunt zoveel eiwitten binnenkrijgen als je wil, maar als daarin een essentieel aminozuur ontbreekt  heb je er nog niets aan. Daarom raden voedingsdeskundigen ook vaak aan om 2 verschillende groentes met elkaar te complementeren qua eiwit.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2001, 10:44:00 »
Quote:

Op 2001-11-06 10:35, schreef Danielle:
Men zegt toch ook dat er in brood, pasta en rijst ook eiwitten zitten. En zelfs in groentes??



Ja, ook daar zitten eiwitten in. En die eiwitten schijnen ook nog eens gezonder te zijn dan dierlijke eiwitten, dus dat scheelt weer.

Zie The Protein Myth.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2001, 10:46:00 »
Quote:

Op 2001-11-06 10:24, schreef bart:
Sommige topsporters (of gewoon intensieve sporters zonder topallure) hebben ook wat meer nodig.



Die eten meestal ook meer vanwege een grotere behoefte aan calorieen, en dat compenseert dan weer.

Quote:

Normale mensen geloof ik 0,8 g per kilo lichaamsgewicht, maar correct me if I'm wrong.



Klopt, maar da's een vrij hoge norm.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2001, 10:48:00 »
Quote:

Op 2001-11-06 10:38, schreef Fabian:
Daarom raden voedingsdeskundigen ook vaak aan om 2 verschillende groentes met elkaar te complementeren qua eiwit.



Dat is echter inmiddels al behoorlijk achterhaald, je lichaam kan voorraden lang genoeg vasthouden om iets te combineren met wat je een paar dagen geleden binnen hebt gekregen, dat hoeft echt niet in 1 maaltijd gepropt te worden.
“it's strange how life makes sense in time...”

ellen

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2001, 11:18:00 »
Ik ging er altijd van uit dat je net als je niet elke dag vlees nodig hebt, ook niet dagelijks een vleesvervanger hoeft. Ik eet ze dus ook niet dagelijks.

Offline Sven

  • *****
  • 3.858
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2001, 18:57:00 »
In het begin at ik dagelijks vleesvervangers, maar geleidelijk aan ben ik dat gaan verminderen. Nu eet ik ze alleen als ik snel wil eten of bij stampot ofzo.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2001, 13:05:00 »
Ik eet ook niet elke dag vleesvervangers, eerder 2x in de week. Dat is volgens mij ook helemaal niet nodig, je moet toch ook niet elke dag vlees eten (als je vlees eet tenminste)?

Anonymous

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2001, 16:12:00 »
Quote:

Op 2001-11-07 13:05, schreef iammars:
je moet toch ook niet elke dag vlees eten (als je vlees eet tenminste)?



Dat doen de meeste Nederlanders helaas wel...

Anonymous

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2001, 17:09:00 »
Er bestaat nog veel verwarring over eiwit, merk ik wel. Eiwit bestaat uit aminozuren. Die zitten (bijna) overal in. Alleen niet allemaal tegelijk (behalve in zuivel en vlees) Als je dus puur plantaardig wilt eten (dat kan echt) en zonder vleesvervangers (waar ze in de fabriek alles hebben ingestopt) moet je goed combineren. Granen en peulvruchten vullen elkaar perfect aan. Bij rijst met linzen of bonen (of andere peulvruchten pinda"s zijn ook peulvruchten) heb je dus niks meer nodig. Natuurlijk zinn er eindeloze combinaties mogelijk met verschillende soorten peulvruchten, groenten, granen zaden en vruchten. Als je goed gevarieerd eet kom je meestal niks tekort.De gemiddelde vegetarër eet twee kee zoveel eiwit dan nodig.

MVB

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2001, 09:08:00 »
Goh wat interessant. Ik eet ook dagelijks zo'n schijf. Mijn vrouw zegt dat dat moet.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2001, 11:40:00 »
Quote:

Op 2001-11-14 09:08, schreef MVB:
Goh wat interessant. Ik eet ook dagelijks zo'n schijf. Mijn vrouw zegt dat dat moet.



Niet teveel naar je vrouw luisteren.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2001, 13:14:00 »
Quote:

Op 2001-11-12 17:09, schreef Anonymous:
Als je dus puur plantaardig wilt eten (dat kan echt) en zonder vleesvervangers (waar ze in de fabriek alles hebben ingestopt) moet je goed combineren.



Dat kan inderdaad, maar je zoals elke vegetarier zo onderhand wel zal weten is dat je dan wel rekening moet houden dat je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt, en deze zit niet in plantaardig voedsel.

Anonymous

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2001, 08:26:00 »
Maar wel in biergisttabletten, marmite en anders kun je ook tabletten slikken. B12 heb je niet elke dag nodig. dus daarvoor hoef je niet elke dag een vleesvervanger te gebruiken. (bovendien zit er helemaal geen B12 in de meeste vleesvervangers)

Offline Sven

  • *****
  • 3.858
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2001, 09:20:00 »
Als het echt de B12 gaat, moet je ook wel uitkijken welke vleesvervanger je gebruikt, want ik veronderstel dat daar ook niet overal B12 inzit.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2001, 13:30:00 »
En daarom hebben ze nou een ingredientenlijstje toegevoegd waarop je dat kunt zien. Er zijn wel vleesvervangers waar B12 aan wordt toegevoegd (volgens mij mogen ze ook dan pas vleesVERVANGER heten, maar dat terzijde).

Voor B12 is er een ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) van 1 tot 2.5 microgram (1 microgram = 1/1000 milligram) nodig. Heel weinig dus, maar wel essentieel. Reden waarom dit dagelijks wordt aanbevolen is dat je lichaam een teveel van deze vitamine niet kan opnemen, dus is het beter deze elke dag voldoende te nuttigen.
Zie ook http://www.voedsel.net/vitmin/vitb12.htm voor meer info.