Vegatopia Forum

Lekker Vegetarisch -Nederlands Zuivelbureau

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Gepost op: 15 maart 2002, 14:52:00 »
Het Nederlands Zuivelbureau geeft zeer regelmatig mini-kookboekjes uit waarin verrassend genoeg ook recepten zonder zuivel staan. Ze kosten een euro of vier en staan verstopt tussen de tijdschriften in de Supermarkt.

"Lekker Vegetarisch" is zo'n kookboekje. Er staan zo'n 60 gerechten in, die weliswaar niet uitblinken in originaliteit (Pizza, spaghetti met broccoli en kruidenkaas, Preitaart), maar wel snel en makkelijk te bereiden zijn.

Als je al überhaupt één vegetarisch kookboek hebt is dit boekje waarschijnlijk een overbodige aanschaf. Het is wèl een geschikt kado voor de mensen in je leven die met de beste wil van de wereld geen vegetarische maaltijd kunnen bedenken.

Lekker Vegetarisch
Het Nederlands Zuivelbureau
ISBN 99 6611 136 4
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2004, 13:29:09 door Sander »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2002, 15:14:00 »
Dit natuurlijk wel iets om veganisten mee de gordijnen in te jagen. Die vinden dat zuivel de dierenmishandeling in de hand werkt en de zuivel helemaal niet vega is!
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2002, 22:20:00 »
Er staan wel veganistische recepten in het boekje hoor. Maar verder zijn veganisten wel gewend aan het feit dat de meeste kookboeken niet zo geschikt voor ze zijn. Er bestaan speciale veganistische kookboeken, maar niemand lijkt de behoefte te hebben er een recensie over te schrijven...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Sofie Van Grieken

« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2002, 22:43:00 »
Er bestaan inderdaad wel veganistische kookboeken, maar ik ben niet zo goed in het schrijven van recensies en ik heb er ook geen in mijn bezit (gebruik liever mijn creativiteit).

Offline animal lover

• 592
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2002, 11:54:00 »
Ik vind dit juist een heel leuk kookboekje en er staan wel een aantal dingen in die ik regelmatig maak.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

noesj

« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2002, 12:00:00 »
Vind het boekje vooral handig als ik snel iets wil maken terwijl ik in een luie bui ben...

Offline Twilightje

• 299
Lekker vegetarisch
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober 2003, 15:53:21 »
Lekker vegetarisch. Verrassende, snel te bereiden recepten voor maaltijdsoepen en -salades, hoofdgerechten en ovengerechten.
Uitgeverij Inmerc bv te Wormer
kostprijs: ca. 3 euro

Echt een boekje naar mijn smaak. Wel klein natuurlijk (69p) maar het komt wel direct to the point (geen voorgerechten, dranken, desserten..) en er is geen enkel saai recept in te vinden. Gisteren de Chilisoep geprobeerd: heerlijk!

Offline Piek

• 2.510
Re:Lekker vegetarisch
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2004, 21:16:09 »
Lekker vegetarisch heb ik ook een keer bij een ramsjwinkel gekocht. Er staan erg lekkere recepten in, inderdaad eenvoudig, maar wel divers. Mijn top 3 recepten uit dit boekje (wie de recepten wil hebben, stuur me even een berichtje):
1.Andijviesalade met linzen en Leidse kaas (zelf vervang ik de leidse kaas door 20+ kaas, ik houd niet zo van vet  :))
2. Mexicaanse rijst-bonenschotel (erg makkelijk en lekker  :P)
3.tahoe massala (ok, mijn top 3 wisselt denk ik per week, maar de andijviesalade staat iig altijd in de top 3)

;D
Eet gezond & eet taartjes

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2004, 00:14:12 »
Auteurs en ISBN?

Offline Piek

• 2.510
Re:Lekker Vegetarisch -Nederlands Zuivelbureau
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2004, 11:01:13 »
ISBN: 90 6611 167 4
auteur: het nederlandse zuivelbureau

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2004, 11:02:17 »

<BR>
<BR>Lekker Vegetarisch
<BR>Het Nederlands Zuivelbureau
<BR>ISBN 99 6611 136 4
<BR>

mm interessant.. een ander isbn..?

piek

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2004, 23:01:58 »
Aardig boekje, maar als je het als cadeautje wilt geven zou ik eerder kiezen voor Italiaans&Vegetarisch uit dezelfde serie. Dat ziet er aantrekkerlijker uit.

« Laatst bewerkt op: 04 juni 2004, 23:17:14 door Hizikigrrrl »

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2004, 23:20:12 »
ja die heb ik ook net gekocht  8) erg lekkere recepten! een aanrader   :D

Miriam

« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2006, 12:14:27 »
Ik heb hem gister gekocht, het ziet er allemaal lekker fris, kleurrijk en smakelijk uit, dat heb ik andere kookboeken wel anders gezien, dan heb ik al geen trek meer  ;)

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2006, 21:48:01 »
Kheb het ook gekocht.. Maar ik heb er nog maar 1 iets uit gemaakt denk ik, en ik heb het ondertussen toch al een jaar of 3. Ik vind de meeste recepten weinig boeiend, alhoewel er wel nog enkele leuke tussen staan die ik nog wel eens wil gaan proberen.
Het is leuk als cadeautje voor iemand die overweegt vegi te worden ;

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2006, 22:52:26 »
Mijn top 3 recepten uit dit boekje (wie de recepten wil hebben, stuur me even een berichtje):
1.Andijviesalade met linzen en Leidse kaas (zelf vervang ik de leidse kaas door 20+ kaas, ik houd niet zo van vet  :))
2. Mexicaanse rijst-bonenschotel (erg makkelijk en lekker  :P)
3.tahoe massala (ok, mijn top 3 wisselt denk ik per week, maar de andijviesalade staat iig altijd in de top 3)

;D

Mijn top drie:

1) Indische pindasoep met prei
2) Chilisoep
3) Gegratineerde rijst-courgetteschotel

De tahoe massala vond ik net niets, maar misschien deed ik het verkeerd.

Jasumin

« Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2010, 09:41:40 »
Hoewel de meningen over het boekje verdeeld zijn, vind ik het een geweldig boekje. Het kost maar een paar euro en als je er eens tegen aan loopt, zou ik zeggen: neem mee! Er staan ongeveer 60 recepten in en ik heb er in de loop van de jaren al heel wat geprobeerd. De recepten zijn veelal super geschikt voor doordeweekseavonden (lees: snel en gemakkelijk). Tot op heden heb ik pas één recept gemaakt waar ik niet enthousiast over was. Gisteren heb ik dus de pindasoep gemaakt en hij was héérlijk!

Mijn top 3:
1. Eischotel met tomaat en pesto
2. Pindasoep
3. Broccoli-courgettetaart met pijnboompitjes

Jippia

« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2010, 10:02:01 »
Ik heb het boekje ook. Als veganist ben ik geen fan van het zuivelbureau, dat klopt. Er staan inderdaad een paar veganistische recepten in en anders vervang ik wel wat. Kaas, melk, boter, eieren, er is vaak wel een alternatief voor. Wat ook al gezegd is, als veganist ben ik wel gewend dat kookboeken niet altijd geschreven zijn met het oog op veganisten. Er zijn ook vegetarische kookboeken die het veganisme als ronduit gevaarlijk voor de gezondheid zien, zonder enige nuance. Er zijn wel veganistische kookboeken, maar meestal niet in het Nederlands.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:34:13 »
Er zijn wel veganistische kookboeken, maar meestal niet in het Nederlands.
Er zijn wel een paar Nederlandstalige hoor, zoals Vega! van Lorna Sass, en Ecofabulous koken in alle seizoenen van Lisette Kreischer.