Vegatopia Forum

Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Gepost op: 14 november 2001, 12:11:00 »
Uit een ander topic kwam deze vraag van Katrien naar voren:

Vijzels...
Ik heb al verschillende stenen vijzels gezien, maar ze geven allemaal af. En je moet echt niet hard pletten, om een poederlaagje steen te krijgen... Weten jullie welk soort steen aan te bevelen is (zeepsteen in ieder geval niet)
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2003, 12:32:17 door Sander »
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2001, 12:16:00 »
Nooit problemen gehad met mijn vijzel. Ik heb echter geen idee waar die van gemaakt is. Graniet? Gewoon, zo'n grijzen stenen vijzel die ze bij de Toko verkopen. Voor je hem het eerst gebruikt even inwrijven met geroosterde (kemiri-)nootjes, waarbij je de laatste restjes gruis verwijdert, en klaar.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Katja

Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2001, 14:44:00 »
Ik heb ook zo'n grijze uit de toko... prima ding... je kan ook gietijzer nemen (wel dan een houten vijzel gebruiken, anders breekt ie in twee)... Porselein of aardewerk lijkt me minder geschikt voor het harde werk...

Ik heb zelf de eerste keer zeezout erin fijn gemaakt voor de reiniging... En nu was ik hem nooit met zeep af, alleen met heet water...

Katja

Sarjenka

Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2001, 17:10:00 »
Ik heb ook zo'n stenen geval uit de toko; die zijn van natuursteen gemaakt; in het begin kunnen ze wat "stoffig" zijn, maar als je ze gewoon eens goed met heet water uitspoelt en dan met wat olie inwrijft... da's voldoende en die dingen werken als een tierelier!

vijfhoogachter

Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2001, 23:32:00 »
En koop vooral geen gladde (geslepen) vijzel. Probeer daar maar eens rondrollende noten in fijn te malen...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Keukenhulpjes
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2003, 14:22:18 »
Ik ben in het trotse bezit van een prachtige marmeren vijzel ende stamper. Hoe moet je deze ook alweer behandelen voordat je ermee aan de slag kan? Iets met insmeren met olie ofzo?

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Keukenhulpjes
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2003, 15:32:01 »
In ieder geval geen zure produkten erin bewerken. AD nlost het mrmer op. Verder heb ik ooit een granieten vijzel moeten 'inwerken' met kemirinoten. Of dat ook werkt voor marmer? Waarom niet?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2003, 18:54:13 »
Ik gebruik echt bergen specerijen bij het koken, maar de vijzel die ik heb komt daar amper aan te pas, af en toe eens om een gedroogd chilipepertje te verpulveren. En ik heb ook geen keukenmachine. Dus je kan hartstikke goed zonder.

Mocht je Thaise currypastas willen maken dan kan je beter direct een staafmixer of keukenmachine kopen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2003, 22:20:27 »
Ik hen mijn vijzel net voor het eerst gebruikt, en ik vind em erg handig! Voor zo'n kleine hoeveelheid kruidjes (komijnzaadjes in dit geval) ga ik de staafmixer er niet bij pakken.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2003, 22:47:39 »
ik heb er ook een, maar ik wordt altijd al moe al ik naar het ding kijk: wat kan een vijzel meer dat een keukenmachine niet kan? Ik vind het onzin dat er in de vijzel meer aroma's zouden vrijkomen dan bij de keukenmachine. ja niet iedereen heeft een keukenmachine, dat snap ik.

Dat van die aroma's is natuurlijk onzin. Een vijzel is gewoon veel makkelijker voor kleine hoeveelheden specerijen. Geen gekut met stekkers, en afwas enzo.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2003, 22:50:57 »
ik knijp geroosterde korianderzaadjes altijd fijn met mn handen.. nou ja, zal wel heel vreemd zijn  :D
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2003, 22:52:09 »
ik knijp geroosterde korianderzaadjes altijd fijn met mn handen.. nou ja, zal wel heel vreemd zijn  :D


Zijn die niet klein en hard dan?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2003, 22:54:34 »
Met korianderzaadjes is dat nog wel te doen, maar probeer dat maar eens met komijnzaad ;D

Overigens kom ik amper recepten tegen waarvan je zelf je specerijen moet roosteren en malen. Dus ja...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2003, 22:56:17 »
Met korianderzaadjes is dat nog wel te doen, maar probeer dat maar eens met komijnzaad ;D

Ja, komijnzaad daar zat ik ook aan te denken wat ik daar mee doe, maar dat doe ik in zijn geheel in een gerecht. Is ook niet zo'n overheersende smaak. Mosterzaad, is dat trouwens altijd zo bitter, of had ik het te lang geroosterd??
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Hoe kies ik een goede vijzel?
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2003, 22:57:21 »
ik knijp geroosterde korianderzaadjes altijd fijn met mn handen.. nou ja, zal wel heel vreemd zijn  :D


Zijn die niet klein en hard dan?

Ik ben kennelijk heel sterk  :D  :D
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #15 Gepost op: 02 juli 2003, 18:56:34 »
Waar koop je eigenlijk kaasdoek, om paneer en hangop mee te bereiden? En moet het nog ergens aan voldoen?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2003, 19:03:21 »
Waar koop je eigenlijk kaasdoek, om paneer en hangop mee te bereiden? En moet het nog ergens aan voldoen?

bij een stoffenwinkel, bij een stoffenstand op de markt of bij een (biologische) kaasboer, vragen of hij de volgende keer wat mee wil nemen. Maar ik doe het altijd met een theedoek van de hema en dat gaat echt net zo goed. Het enige is dat het niet naar waspoeder of -verzachter moet ruiken. Ohhh hangop met kersen, heel erg lekker.
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2004, 14:57:28 »
Tijdens mijn vakantie heb ik een schitterende, hele strakke, roestvrijstalen vijzel gekocht. Nu weet ik eigenlijk alleen niet waar ik 'm voor ga gebruiken. Knoflook.... en meer kan ik niet verzinnen. Verse kruiden snijd ik altijd heel fijn, of kan ik die ook vijzelen? En anders gebruik ik gedroogde kruiden/specerijen, en die zijn meestal al fijn van zichzelf.
Waar gebruiken jullie je vijzel nog meer voor?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #18 Gepost op: 13 september 2004, 14:59:15 »
Kruiden kun je ook vijzelen, maar ook spaanse peper bijvoorbeeld. En ik gebruik hem ook wel om pillen voor de katten fijn te malen.  :)
"AAAH!!"
"HMPF!"

Fabian

Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #19 Gepost op: 13 september 2004, 15:13:44 »
Tijdens mijn vakantie heb ik een schitterende, hele strakke, roestvrijstalen vijzel gekocht. Nu weet ik eigenlijk alleen niet waar ik 'm voor ga gebruiken. Knoflook.... en meer kan ik niet verzinnen. Verse kruiden snijd ik altijd heel fijn, of kan ik die ook vijzelen? En anders gebruik ik gedroogde kruiden/specerijen, en die zijn meestal al fijn van zichzelf.
Waar gebruiken jullie je vijzel nog meer voor?


Om fruitvliegjes te.... ahum  :bloos:

grapje ;)

Ik heb een vijzel van weet ik veel waar het van gemaakt is. Maar het materiaal is ruw, dus je stampt de kruiden niet alleen kapot, je schuurt ze ook kapot.