Hoi Grollewup.
Ik vond de diagnose meer een opluchting, omdat ik het al min of meer voor mezelf had uitgevonden op internet, en nu konden we er ook daadwerkelijk mee aan de slag.
Simon kreeg vijf sessies in een soort speelkamer en daar werden ook testjes afgenomen. Waaruit o.a. bleek dat hij zich moeilijk kan inleven in anderen. Terwijl hij in die speelkamer zat kregen wij de mogelijkheid om onze ervaringen te vertellen en aan de hand daarvan kregen we dan weer adviezen en handvaten.
Voor z'n sociale gedrag zijn we er wel wat mee opgeschoten. Maar z'n motoriek is wel een ander verhaal. Hij kan bijvoorbeeld nog steeds z'n schoenen niet strikken en we zijn al ruim twee jaar bezig om hem zijn zwemdiploma te laten halen. Leren gaat fantastisch. Hij had in het begin van groep 3 al avi 9 voor lezen. En rekenen vindt hij niet leuk maar hij heeft wel een 7. Eind mei hebben we een evaluatie over hoe het gegaan is na de sessies en of de adviezen helpen. Aan de hand daarvan beslissen we of hij in een trainingsgroepje voor z'n sociale gedrag geplaatst moet. Ik vind dat het best goed gaat nu, maar heb niet de illusie dat het bij z'n "bui" van gisteren gaat blijven. Ik voel wel dat ik er zelf steeds beter mee omga. Kinderen in z'n klas zijn soms bang voor hem. dat hoor ik dan op de ouderavond. Dat die ouders dat tegen de juf zeggen. Dat doet me best pijn, maar liever dat dan dat ze hem zouden pesten. Hij heeft wel vriendjes, maar als er iemand komt spelen weet ik vantevoren wel dat er altijd een moment komt dat het even misloopt.
Wat ook heel typisch is dat z'n interesse heel eenzijdig is. Zo kan hij zich bijvoorbeeld eindeloos vermaken met het 100000 straten- boek en dat hij het maar niet kan begrijpen dat niet iedereen die interesse op precies dezelfde manier deelt. Wij zijn hier voorlopig niet klaar mee. Nooit, denk ik.
Maar mijn hart loopt over van liefde dus het maakt niet uit.
Groetjes Gwen