Oude marmite-draad heb ik weggegooid.
Om het goed te maken een verhaaltje uit de oude doos:
Volkskrant: 14-04-1998Pagina: 11Sectie: DAG IN DAG UIT
Niets anders dan Marmite Daniel Parkes (11) uit Devon, Engeland eet zijn hele leven al niets anders dan broodjes met Marmite. 'Het dichtst bij warm eten komt hij als hij 's ochtends Marmite op zijn toast doet', zegt zijn moeder.
Daniel neemt broodjes Marmite in zijn lunchbakje naar school, en thuis neemt hij een maaltijd met nog meer broodjes Marmite. Docenten van de St. Joseph's school in Newton Abbot kwamen op het spoor van Daniels eetvoorkeur bij de opdracht voor een essay, getiteld 'Mijn vriend'. Daniel schreef een lofzang op Marmite. Het Britse voedingsinstituut meldt zeer verbaasd te zijn dat Daniel op dit uitzonderlijke dieet kan overleven en zelfs geen gezondheidsproblemen heeft.
Marmite is een vegetarische spread gemaakt van gist, groentenextracten, zout, nicotinezuur, thiamine, foliumzuur en vitamine B12. Het smeersel bevat geen vet en suiker. Over zijn voorkeur voor Marmite zegt Daniel: 'Ik heb chips geprobeerd, hamburgers en pizza's. Gatsie. Misschien ga ik andere dingen proberen als ik ouder ben. Maar nu wil ik niets anders dan Marmite.'
Zijn moeder: 'Hij nam nooit stevig eten nadat hij van de speen af was. Toen ontdekten we dat hij broodjes Marmite at. Voor een tijd waren we in de zevende hemel dat hij íets wilde eten. Maar nu na elf jaar zijn we ten einde raad.'