Vegatopia Forum

Criminele vegetariers

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Criminele vegetariers
« Gepost op: 28 januari 2003, 19:52:50 »
Ik vraag me al heel lang af of er veel vegetariers in de Nederlandse gevangenissen zitten (met uitzondering van Volkert vd G. dan). En dan bedoel ik niet degenen die zitten voor acties voor dieren- en milieurechten, maar degenen die vallen in de Opsporing Verzocht-categorie.

Ik weet dat veel criminelen in hun jeugd dol waren op het molesteren van dieren.

 

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2003, 19:59:40 »
Ik heb vroeger wel eens een snoepje of koekje gejat uit de voorraadkast! :D

Zou niet weten wie er in de gevangenis zit, laat staan of die veggie is!
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2003, 21:13:26 »
*niet criminele vleeseter*
euh maar k vind het wel raar om dierenactivisten niet mee te tellen... als die de mcDonalds bemolotovcocktailen vind ik het niet meer dan terecht dat ze vast zitten en ik vind het dan nogal flauw om te zeggen dat dat soort dingen niet telt...  mjah... op zich hoeft het denk ik nix te zeggen... ik zou zelf geen dieren bekogelen of zo, maar een mens interesseert me geen klap eigenlijk... maar dat komt dan ook omdat dieren wat minder criminele neigingen naar mij toe vertonen... bovendien valt inbreken of een bank overvallen ook onder de opsporing verzocht categorie en dan doe je daar ook niemand fysiek mee pijn of zo ...

NNXIII

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2003, 23:25:53 »
Carmen, volgens mij bedoeld Machteld de mensen die bij een actie opgepakt worden en een tot drie dagen in de politiecel zitten.

Ik denk persoonlijk dat het aantal vegetariers zich wel ongeveer verhoudt (procentueel) met het aantal aan aan de buitenkant van de muren.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2003, 23:42:44 »
Carmen, volgens mij bedoeld Machteld de mensen die bij een actie opgepakt worden en een tot drie dagen in de politiecel zitten.

ow als het op die fiets gaat dan snap ik het ja...


Ja ik zou het niet weten... Ach vegetarisch eten zal geen probleem zijn in de gevangenis, je kan er zelfs televee kijken en tafeltennissen (wat dus niet als geintje bedoeld is... je mag bij lichte misdrijvertjes zelfs kiezen in welke penitentiare inrichting je wilt vertoeven)... Persoonlijk denk ik ook dat het elkaar niet zo veel zal maken... Maar eigenlijk moet je dan niet kijken naar het percentage vega/non-vega in de gevangenis, maar naar het percetage non-vega in gevangenis/niet in gevangenis en vega in gevangenis/niet in gevangenis agz vega's nog steeds een minderheid van het volk zijn...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2003, 00:19:34 »
Hoi,

ik liet de 'principiële' criminelen er expres uit, omdat het mij ging om de degenen die moorden, verkrachten, overvallen, inbraak etc. voor hun eigen gewin. Begrijp je?
Het zou mij niets verbazen als er in die laatste groep minder vegetariers zijn, ook als je het omrekent naar ratio.

Dierenmishandeling bij criminelen: het gaat hier verder dan het uittrekken van een pootje bij een spin. Ook in de puberteit gaat het door, juist tegen katten en honden etc. En we hebben het hier dan over zeer ernstige mishandelingen. Overigens staan seriemoordenaars ook bekend om brandstichting als jongere zijnde. (studeer psychologie, vandaar de interesse).

Vega maaltijden in de gevangenissen: Ik las een paar jaar terug in de krant een interview met een gevangenisdirecteur, waarin hij o.a. vertelde over de papieren rompslomp die erbij kwam kijken. Gevangenen klaagden (schriftelijk) over de vegetarische maaltijd, omdat ze daarvan zouden zijn afgevallen.



Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2003, 00:27:23 »
Jeetje... heel nederland wil afvallen, hun gaan erover klagen *djeez*  mjah dan geven ze ze maar iets met veel room of zo (tenzij ze dat ook niet eten, maar goed) of veel aardappels en dorito's, die zetten ook lekker aan... nee wat mij betreft is die papierhandel niet nodig hoor... bovendien, laat ze eerst maar es bewijzen dat het van die maaltijden is...

Nou ik denk dat vega zijn weinig te maken heeft met dan bewust geen dieren pijn doen (in geval van criminaliteit), maar dat het exact andersom is... Dat type mensen is voor zover ik weet meestal totaal psychisch niet in orde, dus als ze zich niet bewust zijn van goed of kwaad of gewoon graag mensen/dieren zien lijden, dan zullen ze ook niet snel vega worden... Dat lijkt me weer zo'n extreem logische conclusie die je dus niet precies achterstevoren moet gaan berekenen om aan te tonen dat vega's minder crimineel zijn, maar dat het dus is dat criminelen met een vervaagd of gebrek aan normbesef minder snel vega worden...

Toby

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2003, 00:31:32 »
Citaat
[quote author=Machteld l
Dierenmishandeling bij criminelen: het gaat hier verder dan het uittrekken van een pootje bij een spin. Ook in de puberteit gaat het door, juist tegen katten en honden etc. En we hebben het hier dan over zeer ernstige mishandelingen. Overigens staan seriemoordenaars ook bekend om brandstichting als jongere zijnde. (studeer psychologie, vandaar de interesse)


Aha, eindelijk bijval indeze!! Ik ben daar ooit eens over begonnen in een andere draad (sex met dieren) maarre
' ongeloof ' en ' beetje overdreven' hoorde je wel tussen de regels door  ::)

Eindelijk psychologische ondersteuning, thanx Machteld! ;D
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2003, 00:33:08 door Toby »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2003, 00:39:50 »
Citaat
[quote author=Machteld l
Dierenmishandeling bij criminelen: het gaat hier verder dan het uittrekken van een pootje bij een spin. Ook in de puberteit gaat het door, juist tegen katten en honden etc. En we hebben het hier dan over zeer ernstige mishandelingen. Overigens staan seriemoordenaars ook bekend om brandstichting als jongere zijnde. (studeer psychologie, vandaar de interesse)


Aha, eindelijk bijval indeze!! Ik ben daar ooit eens over begonnen in een andere draad (sex met dieren) maarre
' ongeloof ' en ' beetje overdreven' hoorde je wel tussen de regels door  ::)

Eindelijk psychologische ondersteuning, thanx Machteld! ;D


Misschien moest ik maar eens een gevangenis opbellen om het te vragen? ;D

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2003, 08:13:02 »
ik liet de 'principiële' criminelen er expres uit, omdat het mij ging om de degenen die moorden, verkrachten, overvallen, inbraak etc. voor hun eigen gewin. Begrijp je?
op een bepaalde manier wel, maar een misdaad is een misdaad...

gaat het je eigenlijk niet om geweldsmisdrijven naar andere mensen? dan moet je eigenlijk de witte-boorden criminelen ook uitsluiten.

en dan nog een opmerking over het "eigen gewin" waar ik me niet populair mee ga maken, maar voeren dierenbevrijders hun acties eigenlijk niet voor zichzelf uit?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2003, 08:49:52 »
maar dat komt dan ook omdat dieren wat minder criminele neigingen naar mij toe vertonen...

Heeft er nog nooit een biefstukje op je bord naar je gehapt? :)
HAP
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2003, 12:04:23 door Annemieke »

branwen

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2003, 12:20:47 »
Hey wat boeiend. Ik doe momenteel (als eindopdracht van mijn opleiding) een onderzoek naar de relatie tussen voedingsgewoonten en delinquent gedrag. In dit geval kijken we meer of mensen met goede voedingsgewoonten minder delinquent gedrag vertonen. Tot nu toe (het onderzoek is nog niet afgesloten) blijkt er bij onze onderzoeksgroep (adolescenten) inderdaad een lijn te zijn die geen toeval kan zijn. Ik heb echter geen onderzoek kunnen vinden die in ging op de relatie vegetarische voedingsgewoonten en delinquent gedrag. Lijkt mij reuze boeiend. Dus als iemand zich geroepen voelt om zo'n onderzoek te financieren wil ik het wel (samen met de psycholoog in deze draad?) uitvoeren.  ;)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2003, 13:17:28 »
Ik doe momenteel (als eindopdracht van mijn opleiding) een onderzoek naar de relatie tussen voedingsgewoonten en delinquent gedrag. In dit geval kijken we meer of mensen met goede voedingsgewoonten minder delinquent gedrag vertonen. Tot nu toe (het onderzoek is nog niet afgesloten) blijkt er bij onze onderzoeksgroep (adolescenten) inderdaad een lijn te zijn die geen toeval kan zijn.
Dat is uit ander onderzoek ook gebleken. Twee groepen gevangenen werden onderzocht, de ene groep kreeg multivitamines, de andere groep een placebo. De vitamine-groep was na een tijdje beduidend minder stout, zeg maar. Algehele conclusie was dat wanneer er meer groente en fruit gegeten zou worden, dan er dan minder criminaliteit en geweld zou zijn.

Ik denk dus dat je zeker wel mag zeggen dat vegetariërs minder snel crimineel zullen zijn dan bepaalde vleeseters.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2003, 13:26:39 »
Ik ben zeker de enige die vindt dat je in de gevangenis niet te zeiken hebt over je eten? De overheid heeft als verantwoordelijkheid je een gezonde voedzame maaltijd voor te zetten, en voor de rest ga je maar lekker principieel zijn in je eigen tijd.
Als je geen vlees wil eten in de gevangenis, blijf dan uit de gevangenis! Of leg het apart.
Een principiele maaltijd (Halal, Kosher, etc) kost tot twaalf keer zoveel geld als een gewone. Het is toch te belachelijk voor woorden dat iemand die voor groepsverkrachting in de gevangenis zit extra geld kost omdat hij halal geslacht vlees wil eten omdat hij anders geen goede moslim zou zijn?
Geef desnoods alle gevangenen een vegetarische maaltijd, scheelt al een hoop gekloot met taboe-dieren, slachtwijzen etc.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

NNXIII

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2003, 14:10:51 »
Voor mij vegan eten als ik ooit in de cel komt, of niets.....

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2003, 14:59:23 »
Tja, dat betekent dat als ik het voor het zeggen krijg je maar één optie hebt: je aan de wet houden.
Ik weet niet of dat een grote opgave is, maar vergeleken met veganistisch leven moet het te doen zijn, lijkt mij :)
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

branwen

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2003, 15:22:55 »
Ah Sander, jij bedoelt het Gesch onderzoek. Heel leuk onderzoek, en die ken ik ook wel maar is niet helemaal wat ik doe. Wat jij bedoelt is dat ze hebben gekeken naar is hoeverre de voeding (en ze hebben ook specifiek naar bepaalde nutienten gekeken) van invloed is op gedrag. Vreselijk boeiend, ik heb het hier voor me. Maar ons onderzoek richt zich meer op voedingsgewoonten als onderdeel van gedrag. Dus eigenlijk slecht eten als onderdeel van slecht voor jezelf zorgen. Blijkt namelijk dat mensen met een hoge mate van delinquent gedrag ook zeer slecht voor zichzelf zorgen (junkfood, rijden onder invloed en zonder gordel noem maar op). Dus zeg maar een nuance verschil.
Voor degene die denken, jeetje waar hebben ze het over, het Gesch onderzoek heet "Influence of supplementary vitamins, minerals and essential fatty acids on the antisocial behaviour of young adult prosoners. Randomised, placebo-controlled trial", en is hier en daar in zijn geheel op Internet te vinden. Probeer Google.



branwen

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2003, 15:26:14 »
Ik ben zeker de enige die vindt dat je in de gevangenis niet te zeiken hebt over je eten?

Het doel van dit soort onderzoeken, bijvoorbeeld die van Gesch, is om antisociaal gedrag te beinvloeden. Zo blijken goed gevoedde gevangenen zich beter te gedragen. Dit kan wellicht ook zo zijn voor mensen buiten de gevangenis.

NNXIII

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2003, 15:26:56 »
Het 'recht' is bij langen na niet altijd rechtvaardig. Als het dat m.i wel is zal ik me eraan houden, anders niet. Op sommige politie-bureau's zijn op verzoek vegan maaltijden te verkrijgen. :D

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2003, 18:23:47 »
Ik ben zeker de enige die vindt dat je in de gevangenis niet te zeiken hebt over je eten?
zit niet zo te stangen... ;)

Citaat
De overheid heeft als verantwoordelijkheid je een gezonde voedzame maaltijd voor te zetten, en voor de rest ga je maar lekker principieel zijn in je eigen tijd.
in wiens tijd zit je daar dan in de gevangenis?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.