Vegatopia Forum

Kaastroep

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Kaastroep
« Gepost op: 27 augustus 2008, 11:42:40 »
Nu let ik vaak niet op vegetarisch stremsel, omdat ik meer dingen in mijn leven te doen heb dan verpakkingen te lezen en bij veel verschillende winkels inkopen te doen, maar nu breekt mijn klomp:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1777811/__Fabrikanten_gebruiken_massaal_nepkaas__.html?p=7,1

Plantaardige olie, zetmeel en zout? Dat is dus vegetarisch. Maar nu begrijp ik wel waarom de vegetarische lasagne van AH een tijd geleden (1 jaar, 2 jaar?) van smaak veranderde en waarom de kaas bovenop ineens vreemd hard werd in de magnetron. Viezer werd bedoel ik eigenlijk. Ik heb hem zelfs daarna een hele lange tijd niet gegeten. Vroeger at ik hem regelmatig, nu bijna nooit meer.  Ik dacht dat het aan mij lag!

Ik laat denk ik voortaan de kant-en-klaar maaltijden maar helemaal staan.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2008, 12:21:32 door Sander »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kaastroep
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2008, 13:01:49 »
Maar waarom dan niet 100% nepkaas zodat mensjes die geen kaas mogen wel weer goedkope pizza mogen eten?

Ik zou het serieus een goed idee vinden als ze daarmee adverteren, maargoed, er zullen niet zo heel veel mensen zijn die dat ook vinden. Net zoals koekjes zonder groot "roomboter" op de verpakking.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Kaastroep
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2008, 13:17:20 »
Maar waarom dan niet 100% nepkaas

Misschien smaakt het dan helemaal niet meer naar kaas, en/of heeft het een grijze kleur in plaats van een gele, en/of heeft het niet meer de textuur en 'beet' van kaas, en/of komt er geen mooi goudbruin korstje op de pizza?
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2008, 13:17:37 door Compli@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaastroep
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2008, 14:42:55 »
Wat ik heb begrepen uit andere artikelen, is dat die nepkaas zonder geur- en smaakstoffen inderdaad ontzettend smerig van smaak is (iemand ging over zijn nek, letterlijk dacht ik zelfs).

Maar inderdaad Fem... Teveel kaas is ook niet zo goed voor mij, al die verzadigde vetten. Op een groentenpizza merk ik het toch niet, dus dan mag het van mij wel allemaal vervangen worden, maar zet het dan wel eerlijk op de verpakking. Alleen op die lasagne is het dus wel vies.

Mijn vraag is dan trouwens wel, wat voor plantaardige olie gebruiken ze dan? Als dat maar b.v. niet palmolie is (lekker goedkoop), want dat is weer ontzettend slecht voor je cholesterol.

edit: wel palmvet dus: http://www.foodholland.nl/nieuws/artikel.html?id=93452
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2008, 16:08:54 door Chantal »

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Kaastroep
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2008, 19:50:07 »
Ha ha, goeie zaak dat de "kaas" vooral olie blijkt. Dit uit oogpunt van diervriendelijkheid dan.

Zouden ze met vlees ook meer moeten doen.

 :D

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kaastroep
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2008, 13:31:52 »
Dat vind je belangrijker dan smaak en consumentenbedrog?

Re:Kaastroep
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2008, 13:48:12 »
Maar er wordt toch niemand bedrogen? Er wordt alleen maar creatief met goedkope ingredienten omgegaan. En als je zo'n pizza niet lust, laat je die toch gewoon in het vriesvak liggen en koop je een andere?
Overigens denk ik, dat je, de redenatie van Vega-Robbie volgend, juist niet blij zou moeten zijn omdat de fabrikanten na een consumentenbondoffensief ongetwijfeld weer echte kaas zullen rapsen voor over hun pizzas.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Kaastroep
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2008, 14:42:20 »
Kaas is best een duur produkt, dus je kunt eigenlijk wel bedenken dat iets niet klopt als een pizza of iets heel goedkoop is. Overigens zou mijn oplossing dan zijn: een stuk minder kaas en meer groenten, want ik vind het altijd teveel kaas t.o.v. de rest. Maar goed: kan aan mijn smaak liggen. Als ik er al een koop, doe ik er steevast extra tomaten en andere groente bovenop. Zo wordt ie ook duurder natuurlijk.
Grappig...was het nu Dinges(Hannes?) van Dam(?) die zei: "een Hollander vreet nog een drol op, als je er maar een strik omheen doet".
de tuin: dat ben ik

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kaastroep
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2008, 15:09:33 »
Zouden ze met vlees ook meer moeten doen

Bekijk voor de gein de ingredienten eens van een pakje ham voor op de bammetjes, dat gebeurd allang.
Ik ben tegen.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Kaastroep
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2008, 18:25:44 »
Dat er amper kaas in kaassoufflés zit wist ik maar niet van de pizza's. Heb mij wel al langer afgevraagd waarom kaas van een diepvriespizza zoveel anders smelt.

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Kaastroep
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2008, 23:59:53 »
Ha ha, goeie zaak dat de "kaas" vooral olie blijkt. Dit uit oogpunt van diervriendelijkheid dan.

Zouden ze met vlees ook meer moeten doen.

 :D

Dat vind je belangrijker dan smaak en consumentenbedrog?

Ja, tuurlijk.

In de echte kaas zitten bestanddelen van het gedode dier.

In de nep-kaas, zoals de variant waar ik naar refereer olie, dus geen bestanddelen van het gedode dier.

Vleeseters mogen wat mij betreft bedrogen worden.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2008, 08:37:50 door J@n »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kaastroep
« Reactie #11 Gepost op: 06 september 2008, 09:07:06 »
Grappig...was het nu Dinges(Hannes?) van Dam(?) die zei: "een Hollander vreet nog een drol op, als je er maar een strik omheen doet".
Insecten met chocola.  :o
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Kaastroep
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2008, 10:55:08 »

Vleeseters mogen wat mij betreft bedrogen worden.

wat mijn betreft niet...
ik wil ook niet uit mijn kaas en eitjes bedrogen worden door snode veganisten.
 ;D

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Kaastroep
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2008, 16:34:22 »
Gisteren bij de AH viel mij op dat ze geen een diepvries pizza meer hebben, schijnbaar door "leverings" problemen.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaastroep
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2008, 13:03:11 »
Tja... als je ervoor kiest om geen kaas te eten, vind je het natuurlijk niet erg. Maar als echte Nederlander, vind ik dat je iets geen kaas mag noemen als het niet 100% kaas is (op de lasagneverpakking staat *% kaas, plantaardig vet, zout etc...).

Deze informatie over nepkaas heeft er trouwens wel voor gezorgd dat ik besloten heb nog minder kant en klaarproducten te kopen omdat de producenten klaarblijkelijk het niet kunnen nalaten om overal mee te knoeien om meer winst te kunnen maken. Het heeft mij ook geleerd dat ik klaarblijkelijk wel op mijn smaakpapillen kan vertrouwen, want ik proef dus echt het verschil wel.

Zelfgebakken pizza is trouwens toch veel lekkerder :D