Vegatopia Forum

Roti

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Blackpurplegreen

Roti
« Gepost op: 10 april 2008, 14:25:49 »
Wie weet hoe je lekkere vegetarische Roti maakt?

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roti
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2008, 14:40:16 »
Ik weet geen recept, maar ik weet wel dat vegetarische roti helemaal niet raar is. In elke surinaamse afhaal heb je ook deze variant wel. Als je de kip echt zou missen, dan kun je dit misschien vervangen door quorn stukjes?
En ff google-en op "vegetarische roti"?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Roti
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2008, 17:40:06 »

Blackpurplegreen

Re:Roti
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2008, 23:22:08 »
Er is zeker geen simpelere manier om de roti zelf te maken? (de rotipannekoek) Die in de winkel is namelijk niet vegetarisch. :(

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Roti
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2008, 23:32:32 »
Er is zeker geen simpelere manier om de roti zelf te maken? (de rotipannekoek) Die in de winkel is namelijk niet vegetarisch. :(

Bart heeft eens opgeschreven hoe dat moet:

Kook 500 gram gedroogde gele erwten gaar (duurt ongeveer 25 minuten). Giet ze af en laat ze uitdampen. Ondertussen maken we het deeg van 1 kg bloem, een tl zout, 2 tl bakpoeder en 2 tl soda (of gewoon 4 tl bakpoeder) en wat water. Goed kneden: technisch gesproken is een roti meer een brood dan een pannenkoek en je moet een ontzettende bikkel zijn als je brooddeeg te lang kneedt! Zet het deeg een half uur weg. Gooi de erwten met wat gehakte bosui, 2 tl komijn (djintan), 2 tl kerriepoeder en 4 uitgeperste knoflooktenenen in de keukenmachine, en hak het fijn tot het op paneermeel lijkt.
Het leuke van zelfgemaakte roti's is dat je ze zo groot kunt maken als je zelf wilt; en dat je ze op die manier een mooie "zelfgemaaktheid" uit kunt laten stralen. Ik ga zelf voor de kleinere roti's, zodat iedereen één babyroti bij elke vulling heeft, maar officieel gaan we nu balletjes ter grootte van een ei maken van het deeg. Die kneden we even in één hand om ze goed soepel te maken, en dan doen we er een eetlepel van ons erwtenmengsel in. Goed dichtvouwen, en op een met bloem bestoven werkblad leggen. Met de deegroller uitrollen tot je een plak hebt die eruit ziet als een pannenkoek. Als je voor de mini-roti's gaat, kun je je pastamachine gebruiken om de roti's mooi dun te maken! Deze pannenkoeken maken we klaar op de rotiplaat, of gewoon in een grote koekenpan. Bak ze aan één kant bruin, draai ze om en bestrijk de gare kant met olie. Als de roti begint op te bollen is ze gaar, en kun je 'm in een doek gewikkeld weg zetten. Ze blijven redelijk goed in de vriezer, en ontdooien snel (groot oppervlak). Wel even opwarmen voor het opdienen. Voor ongeveer twaalf grote of 24 kleine roti's.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Roti
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2008, 11:19:44 »
Wat is er niet-vegetarisch aan de roti's in de winkel? De toko bij mij om de hoek heeft zelfs uitsluitend veganistische roti's. Niet dat ik je het plezier van roti's maken wil afnemen, maar het is echt heel erg veel werk voor iets dat je kant en klaar uit het schap kan rukken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roti
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2008, 12:01:44 »
Maar je eet toch ook geen voorgebakken cake en taartjes uit de supermarkt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.601
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Roti
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2008, 12:30:39 »
Maar je eet toch ook geen voorgebakken cake en taartjes uit de supermarkt.
Mijn moeder wel, hoor  :P.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roti
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2008, 12:34:37 »
Die van mij ook, maar gelukkig alleen als ik er niet ben, dus dan bestaat het minder.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Roti
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2008, 17:02:48 »
Jij maakt ook je eigen pita's en tortilla-wraps? Want daarmee is een rotpannekoek natuurlijk veel meer te vergelijken dan met cake en taart.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2008, 17:02:58 door Selly »
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roti
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2008, 18:06:45 »
Voor pita's heb ik nog geen ideaal receptje gevonden, en zo vaak eet ik die broodjes nou ook weer niet (eigenlijk nooit). Tortilla's een enkele keer wel zelf, als ik iets anders wil dan de standaard gevallen van de Turk, die overigens volgens mij ook volgens een authentiek recept worden gemaakt. Ze zitten in zakjes zonder sticker of andere commerciele uitingen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Blackpurplegreen

Re:Roti
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2008, 15:07:35 »
Wat is er niet-vegetarisch aan de roti's in de winkel? De toko bij mij om de hoek heeft zelfs uitsluitend veganistische roti's. Niet dat ik je het plezier van roti's maken wil afnemen, maar het is echt heel erg veel werk voor iets dat je kant en klaar uit het schap kan rukken.

Alles wat ik tegenkom bevat foute E-nummers. Maar veganistische Roti klinkt geweldig! Heb je daar toevallig een merknaam van?