Vegatopia Forum

Hoe verwerk je NOTEN in je eten?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Helen

Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Gepost op: 05 april 2008, 22:14:18 »
Ik lees dat je voor "een goed vegetarisch dieet" granen, peulvruchten en NOTEN moet gebruiken. Nu vind ik noten op zich wel lekker, maar ik kom eigenlijk niet verder dan de (nu kip-loze kip-)gerechten met cashewnoten. En dat vind ik weinig gevarieerd en soms vind ik het ook niet fijn van die harde stukken door het eten.

Hoe verwerken jullie zoal noten in het (warm) eten? En welke noten eigenlijk?

Hoop op wat bruikbare tips/recepten.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2008, 22:19:14 »
Pasta, spinazie, brie en walnoten.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2008, 23:20:14 »
Ik heb net een handje gemengde noten op, hihihi. Gewoon, lekker snaaien bij de tv ;D
Zelf brood bakken (of bij een goede bakker kopen) : notenbrood.
Of lekker gebak met amandelmeel erin verwerkt, en/of andere notensoorten.
Walnoten doe ik ook regelmatig door de pasta, idd in combi met brie of blauwe kaas.
Je kunt ook lekkere tapenade maken met verse kruiden en noten naar keuze.
Oh ja, ik ben wel meer van de zoete gerechten trouwens ;), zelf notenflikken maken. Noten naar keuze (iets wat je niet zo snel door een hartig gerecht doet bv paranoten en hazelnoten) door gesmolten chocolade roeren en uitspreiden op bakpapier. Laten afkoelen en in stukken breken. Lekker!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2008, 10:35:22 »
Ik lees dat je voor "een goed vegetarisch dieet" granen, peulvruchten en NOTEN moet gebruiken.
Ik vind dat echt klinken als van dat jaren-70-80-advies. De doorsnee Hollander krijgt met zijn consumptie van brood, zuivel, eieren en pindakaas al genoeg eiwitten binnen. Je hoeft echt geen noten door je eten te gaan gooien omdat je anders niet gezond zou eten. Zelfs als je geen zuivel zou eten ben je met 8 boterhammen met pindakaas al bijna waar je moet zijn, heb ik eens becijferd toen ik me nog aan een veganistisch dieet hield.

Dus, noten door het eten hoef je gewoon alleen maar te doen om het lekker. Wil je geen harde noten in je eten, dan moet je ze gewoon lang meekoken. Als je bijvoorbeeld (over die kipgerechten) rauwe, ongezouten cashews (te krijgen bij de toko) meebakt met de uien en er dan het vocht bij doet en ze een kwartiertje mee laat koken zijn ze al vrij zacht, met toch nog een bite (er is zo'n knorr wereldgerecht van kip met cashews waar je volgens mij de kip gewoon al compleet door cashews kan vervangen). Een handje geroosterde pijnboompitten of amandelen ter garnering over gerechten zijn ook lekker, en voegen ook wat toe aan je dieet ook al kan je ze met het blote oog amper ontdekken tussen de rest van je eten.

En noten kunnen gewoon ook uit het vuistje, he? Je hoeft ze echt niet in de warme maaltijd te gebruiken, het is een sprookje dat die alles in de juiste verhoudingen moet bevatten wil je het goed opnemen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2008, 14:00:32 »
Genoeg eiwitten binnenkrijgen kan wel degelijk een probleem zijn voor mensen die weinig eten.

Daarnaast moet de kwaliteit van de eiwitten ook in orde zijn, en de kwaliteit van plantaardige eiwitten is voor de mens nou eenmaal niet helemaal in orde. Je zal dus meer dan de ADH eiwit moeten binnenkrijgen uit plantaardige voeding dan uit dierlijke voeding, om zelf genoeg volwaardig eiwit aan te maken.
Zo leveren die 8 boterhammen met pindakaas 55 gram eiwit op, wat net genoeg is (kwaliteit daargelaten) voor een kleine vrouw. De meeste volwassen vegetariers moeten proberen uit te komen tussen de 65 en 70 gram eiwit per dag.

Verder zijn noten en zaden heel gezond, zolang je ze maar niet in vet gebrand en gezouten neemt, dus vers en rauw (wat C hierboven al zegt). Lust je ze niet, dan is dat ook geen ramp.


Nog een recept om noten binnen te krijgen, is dukkah:
http://www.101cookbooks.com/archives/001416.html
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Recept/rec0182.html (je kan ook hazelnoten ipv amandelen gebruiken)

Persoonlijk doe ik walnoten of geroosterde pijnboompitjes graag door de salade en in koekjes zijn ze uiteraard ook erg lekker! Verder doe ik amandelen door mijn ochtendshake.
Je zou ook zelf vegetarische burgers/ballen kunnen maken en daar noten doorheen doen en met amandelmeel kan je bakken.

« Laatst bewerkt op: 06 april 2008, 14:05:25 door Hizikigrrrl »

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2008, 21:21:21 »
Bij het wat eten we vandaag heb ik een voorbeeld gezet van wat ik vandaag met pistachenoten heb gegeten. Ik zal het recept hier ook even voor je neerzetten:

Kikkererwten met spinazie, tomaat en pistachenoten (2 personen)
Ingrediënten: 1 bakje cherrytomaatjes (250 gram), olijfolie, citroensap, een half zakje pistachenoten (ongeveer 50 gram en gehakt), 1 grote (rode) ui, wat knoflook (wij kozen voor 5 teentjes), 1 theelepel gemalen komijn (djinten), 1 pak of blik kikkererwten (400 gram), 1 zak panklare gewassen spinazie (300 gram) en een aantal blaadjes verse basilicum.
Bereidingswijze: De tomaten met wat olijfolie en citroensap erover via de grill of de oven (hoogste stand, ongeveer 20 minuten) open laten knappen. Rooster in een droge koekenpan de pistchenoten bruinig (koekenpan zacht heen en weer schudden) en op een bord laten afkoelen. Verhit in een wok of een grote hapjespan wat olijfolie. Fruit (bak) hier de ui en de knoflook ongeveer 3 minuten in. Laat de komijn op het laatst even meebakken. Schep daarna de kikkertwen erbij en laat die 5 minuten meebakken. Voeg daarna de spinazie toe. Schep het gerecht steeds om, totdat de spinazie iets slinkt (kleiner wordt). Breng het gerecht nog een beetje op smaak met zout en peper. Schep het gerecht in 2 grote kommen en leg de tomaatjes uit de grill of de oven erop. Strooi de pistachenoten en blaadjes basilicum (eventueel nog scheuren) eroverheen.

Naast deze combinatie kun je ook vaak wel inderdaad cashewnoten gebruiken, maar ook walnoten en hazelnoten zijn soms erg lekker om ergens doorheen te doen. Gewoon regelmatig eens iets uitproberen is volgens mij de beste manier om het te leren gebruiken.
Groetjes, Antje

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2008, 21:29:04 »
Ik eet graag royaal nutella op mn brood, volgens het etiket zitten er hazelnoten in  :P
Pistache-ijs is soms ook wel lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2008, 23:46:22 »
Het recept van Antje is erg lekker, dat heb ik ook vaak gemaakt. En allerlei combinaties daarop.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2008, 12:48:34 »
Als je het 'harde' van noten niet lekker vindt kun je ze ook fijnhakken en (eventueel met paneermeel en/of kaas) over ovenschotels strooien, of als laag in lasagna, of je kunt er met geplette bonen/kikkererwten/linzen vegaburgers van maken. Erg lekker recept: wok wat spinazie met ui en tomaat, en roer er op het laatst wat pindakaas of amandelpasta door (andere notenpasta's heb ik nog niet geprobeerd, maar dat kan vast ook).

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #9 Gepost op: 07 april 2008, 13:01:35 »
Heb je een recept voor amandelpasta?
Groetjes, Antje

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2008, 13:33:54 »
Je kan het in de biowinkel kopen, maar ik gok dat je het zelf kan maken door amandelen te blenderen met olie.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #11 Gepost op: 07 april 2008, 17:33:48 »
Zonder olie, amandelen zijn vet zat om zichzelf zalvig te krijgen denk ik.
This is between me and the vegetable!

Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #12 Gepost op: 07 april 2008, 17:35:42 »

Krijg je dan niet iets met de consistentie van marsepein?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #13 Gepost op: 07 april 2008, 21:08:15 »
pasta met geroosterde amandelen en bv iets van geitenkaas of een olijfoliedressing; ook lekker met pijnboompitten

een curry met cashewnoten

couscous of zelf geknede kebapjes met pistachenoten

een bladerdeegflapje met geitenkaas en amandelen of pistachenoten

noten bovenop een quiche

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2008, 10:05:13 »

Krijg je dan niet iets met de consistentie van marsepein?


Nee, als je hele fijne marsepein wil moet je de suiker bij de amandelen doen voor je ze maalt, omdat je anders een soort pasta krijgt in plaats van heel fijn poeder.

Ik denk niet dan je amandelen zo smeuïg als pindakaas krijgt, maar je komt een heel end denk ik.
This is between me and the vegetable!

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #15 Gepost op: 08 april 2008, 13:27:12 »
ovenschoteltje met broccoli, stukjes appel, walnootjes en lekker kaas erover.
of: witlofsalade met uiteraard witlof, mon chou, mandarijntjes, walnootjes en een lekkere dressing ( van yoghurt, mayo, kerriepoeder, peper en zout is lekker)

Gisteren pasta met spinazie gegeten en ik had daar behalve gebakken rode paprika en ui, ook nog wat in stukjes gehakte cashewnootjes door gedaan.

Verder neem ik soms gewoon een handje noten.  

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2008, 10:10:48 »
Je kan noten ook weken. Dat zou ze ook lichter verteerbaar moeten maken.
Misschien handig om amandelen te weken voor je die pasta ervan wil maken voor extra smeuigheid?
Sin chile, no tiene chiste!

Helen

Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2008, 13:15:03 »
Ooooo jeetje zeg! Ben ff 3 dagen niet op het forum en meteen al zo veel reacties, dank, dank!
Ik ga zéker de genoemde recepten proberen en het meebakken/koken was ik zelf nooit opgekomen. Veel spinazie zie ik en daar ben ik gek op, dus dat komt goed uit. Enneh,  :heehee: ik zie dat ik een leuk excuus ga hebben om wat meer koekjes te eten: vanwege de noten!! Hihihi, maar dat zal wel geen geldig advies zijn.
Ik had nog nooit iets met pistachenoten gezien, ben heel benieuwd. Ben overigens nog niet de (overrrrheerlijke) pecannoten tegengekomen (maar persoonlijk zou ik die, net als de snabbelaars onder ons, liever gewoon uit het vuistje eten).

Nou, heel erg bedankt allemaal, ik ga eens lekker kokkerellen dit weekend.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #18 Gepost op: 09 april 2008, 13:42:51 »
Pecannoten kun je iig krijgen bij Super de Boer en de AH. Bij SdB liggen ze bij de brood/bakafdeling en bij de AH bij de andere noten in doorzichtige bakjes.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #19 Gepost op: 10 april 2008, 08:51:15 »
Notensaus van licht geroosterde pecannoten en pijnboompitten, eventueel met walnoot. Vermalen met boter en dan over ricottaspinazieravioli. Zwaar, maar wel lekker.
Sin chile, no tiene chiste!