Vegatopia Forum

Familie-etentje

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Familie-etentje
« Gepost op: 10 december 2007, 18:04:01 »
De vader van mijn vriend heeft zijn twee kinderen, met partner, vrijdag uitgenodigd voor een etentje.
Mijn vriend wist mij al te melden dat ze dit elk jaar doen, rond eind december, en elk jaar weer in hetzelfde steakrestaurant.
Hij gaat in de loop van de week iedereen al 'sensibiliseren' om ergens anders te gaan uiteten.
Ik heb er persoonlijk niks op tegen om met mensen aan tafel te zitten die vlees eten. Of om in een restaurant te zitten waar ze vlees serveren.
Maar een STEAKrestaurant, dat gaat er toch wat over.
Gelukkig begrijpt mijn vriend dat volledig.

Tot daar toen, maar nu vertelde hij mij ook nog dat zijn zus (pas getrouwd) haar man JAAGT. Hij jaagt dus op dieren, voor zijn pleziér.

Aangezien we vrijdag al in een ander restaurant zullen zitten als gewoonlijk voor hen, en dit 'mijn schuld' is, zal 'mijn vegetarisme' vast Het Gespreksonderwerp zijn.
Ik heb geen zin in duscussie de hele avond, of al helemaal niet al meteen aan het begin van de avond. Hóe gedraag ik mij/hoe reageer ik op hun 'vleselijke' (;)) uitlatingen?

Volgens mijn moeder, die de man van mijn vriend zijn zus kent, is die man heel erg gepassioneerd door zijn 'jagen'. Ikzelf wil hier liever helemaal niéts over horen...

Hoe kan ik dit dus allemaal op een beleefde manier duidelijk maken?

Groetjes en dankjewel!

xx
Ine

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2007, 18:10:04 »
kan je sturen in de tafelschikking?
Op de hoek, je vriend ernaast, dan de minst erge tegenover je ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Familie-etentje
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2007, 18:47:11 »
Ik weet natuurlijk niet hoe goed de relatie tussen je vriend en zijn zus is, maar misschien valt er langst die weg wel op voorhand iets 'af te spreken'.

Als ik echter tegen mijn zin met zo iets geconfronteerd dreig te worden dan probeer ik er met een vriendelijke maar duidelijke boodschap een einde aan te maken. Op zich niet leuk om dat te moeten doen, maar het werkt meestal wel.
De boodschap dat je op zich wel wil discussiëren over vegetarisme maar dat je daar 'deze avond' geen zin in hebt en dat het uiterst onprettig zou vinden om met gesprekken over jacht te worden geconfronteerd zou bij een (emotioneel) intelligent iemand voldoende moeten zijn om zijn/haar mond te houden.
Als dat niet volstaat (ik weet niet hoe intelligent die man is) kan je hem met de (rustig gegeven) boodschap dat je het betreurt dat hij bewust je avond verpest waarschijnlijk wel het zwijgen opleggen. Als dat nog niet werkt zit je denk ik met een hopeloos geval.

Als je het aandurft kan je hem er ook 'onder vier ogen' in het begin van de avond op aanspreken en je het 'probleem' voorleggen met het verzoek daar rekening met te houden.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2007, 22:39:17 »
Nu blijkt dat er helemaal niéts vegetarisch is in dat restaurant (het is echt zo'n 'grill')...
Maar goed dat ik op voorhand op de site was gaan kijken. Fck.
Mijn vriend: "Maar mijn vader zei dat er wèl iets vege was?"
Ik: "Hij dacht waarschijnlijk dat vegetariërs vis eten?"
Mijn vriend: "Eh... Misschien. Fck."
Ik: "Vind t wel erg."
Mijn vriend: "Nouja, dan gaan we volgende keer wel eens ergens waar jij ook iets kan eten."

Met andere woorden; wij gaan met z'n tweetjes dan maar niet mee dit jaar uit eten.

Dat snap ik dus niét he, dat mensen nu per sé naar 1 of ander restaurant moeten en geen rekening met een ander houden.
Gohd.
Dus gaan we niet.

Is dat nu niet al te belachelijk?
Stomme oude conservatieve mensen.  ???

xx

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Familie-etentje
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2007, 22:50:00 »
Heel vaak als je het gewoon vraagt, willen ze echt wel iets maken. Ik eet vegan en de keren dat er iets vegans op de kaart staat... toch heb ik echt nog nooit meegemaakt dat ze niet iets voor mij in elkaar konden flansen. En als je van tevoren belt... dan is het meestal helemaal goed te doen.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2007, 22:50:26 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2007, 00:05:51 »
Nou ehh... het is echt een steakrestaurant he.
Denk niet dat ze dat gaan doen. Of toch. Maar dan met een vies gezicht.
Dan laat ik het liever, niet ?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Familie-etentje
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2007, 00:33:48 »
Is dat steakrestaurant traditie of gewoon gewoonte? Indien het laatste, is het wellicht een optie een leuk, gezellig restaurant met lekker vl33s (Griek? Turk?) te zoeken en dat als alternatief voor te stellen ('zodat we allemaal een fijne avond hebben'). Indien het eerste, zou je bij het steakrestaurant kunnen vragen of ze iets als een uitgebreide salade met friet in elkaar kunnen draaien ('ja, een steakmenu zonder steak, met extra veel deco'). Me dunkt dat men daar al eerder met dat bijltje heeft gehakt.

Tja, en niet gaan... is natuurlijk nogal een statement tegenover je (toekomstige) schoonouders. Ik zou in eerste instantie inschikkelijk zijn - op zich leuk om zo met Kerst samen uit eten te gaan. En wat betreft de gepassioneerde zw..jager: die heeft vast nog wel andere gespreksonderwerpen.

Maak je niet dik, dun is de mode  ;).

Kleine aanvulling: mijn vriend (ook vegetariër) fluisterde me net in dat hij vroeger regelmatig een steakrestaurant bezocht, omdat het saladebuffet zo geweldig was.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2007, 00:35:14 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Familie-etentje
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2007, 08:29:37 »
Nou ehh... het is echt een steakrestaurant he.
Denk niet dat ze dat gaan doen. Of toch. Maar dan met een vies gezicht.
Dan laat ik het liever, niet ?
Ik denk wel dat ze dat gaan doen, en wat kan jou het schelen of ze dat met een vies gezicht doen? En of je dat liever laat... hangt er van af hoe belangrijk het sociale aspect voor je is.

Nou ga ik ook liever niet naar een steakrestaurant trouwens, maar het is niet alsof ze elders geen massale hompen vlees verkopen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2007, 09:30:28 »
Hmm. Dat van het steakmenu zonder steak zie ik me wel smalend zeggen ;)
Ik ga het straks voorstellen aan mijn vriend (en hem vragen of in dat restaurant echt wel wat garnituur aanwezig IS :)) > stel je voor > je bestelt een steak menu, en je krijgt.. Een steak! (zonder groentjes) Nouja, goed. Dat kan dus helemaal niet

Die optie van elders te willen gaan heb ik ook gehad.. Maar blijkbaar 'had de vader al gereserveerd', 'en je kan toch niet verwachten dat hij die reservering opzegt, toch?'.
Mijn bedenkelijk gezicht daarbij met 'als hij me nou beter wil leren kennen wèl'. :)

We'll see, ik vraag t straks, van dat zonder vlees; en dan bel ik gelijk even naar het restaurant. Als ze toch al gereserveerd hebben ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Familie-etentje
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2007, 10:06:04 »
In de familie van mijn vriend wordt ook veel gejaagd. Sterker nog, hij heeft het zelf ook wel eens gedaan. Ik heb hem vanaf het begin verteld dat ik niet geportretteerd wil worden als "de vegetarier" die tegen jagen is. Zeker niet op eerste etentjes etc.

Wel heb ik wel afgesproken dat hij wel vraagt of ze rekening wil houden met het eten. Dat doen ze dan ook altijd. Als vader niet aan het restaurant heeft gevraagd of er iets is, vraagt mijn vriend of hij nog eens wil bellen. En dat doet hij dan ook.

Als het gesprek op jagen komt, doe ik gewoon niet mee. De eerste keren ook niet als ze me "uit wilden lokken". Dan zei ik gewoon dat ik het me niet kan voorstellen dat ze het leuk vinden, maar dat ik er verder niet zo veel over te zeggen heb. Dan komt het gesprek wel op iets anders. Zij zijn ook meer dan alleen het jagen en ik ben niet alleen maar vegetarier.

Het gaat nu echt prima! We hebben elkaar beter leren kennen en gemerkt dat we elkaar wel mogen. Ondanks de verschillen. Over jagen hebben we het niet. Maar goed, het is echt niet dat ze bloeddorstige mensen zijn hoor. Misschien vinden sommigen van jullie dat, maar ik niet.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2007, 10:13:10 door LL de Ling »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2007, 17:07:46 »
Wonder boven wonder.
De papa van mijn vriend heeft de reservatie in het steakrestaurant geannuleerd en heeft mijn vriend een restaurant laten kiezen.
Die dan mijn lievelingsrestaurant neemt :) (Spaans 'tapas'restaurant waar ik altijd met vrienden kom, en waar je -van horen zeggen- heeeel lekkere spare ribs kan eten ;))

Eind goed al goed.

En dat van die jager los ik dan zo op, bedankt!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Familie-etentje
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2007, 17:34:14 »
Klinkt als een perfecte oplossing!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Familie-etentje
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2007, 18:46:18 »

Ik vond het een mooi verslag.

Zelf ben ik zelden met dit soort problemen geconfronteerd. Tja, als ik ga eten met collega's, dan zijn de opmerkingen niet van de lucht, maar ik trek me er niets van aan.

In Almere is een steengrill-restaurant, maar die vermeldt geschilderd op het etalageraam, dat ze ook vegetarische gerechten hebben. Ik ben er zelf nog niet geweest.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Familie-etentje
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2007, 19:44:57 »
Hmm. Dat van het steakmenu zonder steak zie ik me wel smalend zeggen ;)
Ik ga het straks voorstellen aan mijn vriend (en hem vragen of in dat restaurant echt wel wat garnituur aanwezig IS :)) > stel je voor > je bestelt een steak menu, en je krijgt.. Een steak! (zonder groentjes) Nouja, goed. Dat kan dus helemaal niet

Dit is niet serieus neem ik aan? Want je vraagt gewoon of ze iets vegetarisch kunnen maken, niet om een steakmenu zonder...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2007, 22:43:20 »
Hmm. Dat van het steakmenu zonder steak zie ik me wel smalend zeggen ;)
Ik ga het straks voorstellen aan mijn vriend (en hem vragen of in dat restaurant echt wel wat garnituur aanwezig IS :)) > stel je voor > je bestelt een steak menu, en je krijgt.. Een steak! (zonder groentjes) Nouja, goed. Dat kan dus helemaal niet

Dit is niet serieus neem ik aan? Want je vraagt gewoon of ze iets vegetarisch kunnen maken, niet om een steakmenu zonder...

Ja tuurlijk is het niet serieus  :D Ik bedoel maar gewoon, je hebt van die restaurants waar de garnituur bestaat uit een hompje sla, een halve tomaat en een wolkje basilicum. Ik wilde met mijn uitspraak dus alleen maar duidelijk maken dat áls ik daar zou gaan eten, ik dan wel moest weten of ze wel (volwaardige) groenten/wat anders genoeg in huis hadden.

Maar het is dus geen issue meer voor mij, ik ga niet naar dat restaurant, en ben ook van plan er nooit te komen in de toekomst! :)

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2007, 09:28:38 »
Gezellig die familieuitjes  ;D

Mocht er toch een discussie ontstaan; ooit las ik iets wat het bij mij in discussies (waar ik niet van hou) erg goed doet.
Vaak beginnen mensen erover dat vlees eten iets natuurlijks is, iets wat "zo hoort". Ik kan me voorstellen dat zeker jagers zo denken.

Ik zeg dan altijd het volgende:
Met alle respect voor ieder zijn denkwijze.
Als jij, zonder wapens of wat dan ook het bos in gaat, met je blote handen een dier vangt, dit dan met diezelfde blote handen dood kan maken, verscheurt met je tanden en dan smakelijk op kan eten (eventueel gebakken op je zonder hulpmiddelen gemaakt vuurtje), dán is het een natuurlijk proces.  Dieren opsluiten en naar een slachthuis brengen, dieren doodschieten of naar de supermarkt gaan en voorverpakt lijk kopen is níet natuurlijk en gewoon zwak.

Meestal is de discussie dan wel klaar  8)

Als je de meer vriendelijke methode wil gebruiken werkt "Ik ben het niet eens wat jij doet, jij vindt het vast en zeker onzin hoe ik in deze situatie sta, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we niet samen aan 1 tafel kunnen zitten en een gezellige avond kunnen hebben"  vaak ook goed!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Familie-etentje
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2007, 14:52:59 »
Ik zou niet al te betweterig gaan doen over dat jagen. Als hij erover begint, dan kun je aangeven dat het duidelijk is dat jullie van mening verschillen en aangeven dat het wellicht niet zo zinnig is erover te praten. Dat je best een keertje meningen wilt uitwisselen, maar dan niet in deze hoedanigheid.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Familie-etentje
« Reactie #17 Gepost op: 12 december 2007, 17:01:13 »
Wonder boven wonder.
De papa van mijn vriend heeft de reservatie in het steakrestaurant geannuleerd en heeft mijn vriend een restaurant laten kiezen.
Die dan mijn lievelingsrestaurant neemt :) (Spaans 'tapas'restaurant waar ik altijd met vrienden kom, en waar je -van horen zeggen- heeeel lekkere spare ribs kan eten ;))

Eind goed al goed.

En dat van die jager los ik dan zo op, bedankt!
Toch niet zulke stomme oude conservatieve mensen dus.  ;)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Familie-etentje
« Reactie #18 Gepost op: 12 december 2007, 18:10:51 »
Een familie etentje kon ik ook regelen omdat het (dankzij :) ons 1 veganist en 4 vegetariers) het toch wel lastig was. Ik heb toen de Splinter gevraagd of ze voor ons open wilde gaan die dag en omdat wij met een grote groep waren zijn ze open gegaan. Een succes vond iedereen.

Jammer dat de Splinter nu dicht is.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #19 Gepost op: 14 december 2007, 15:02:15 »
Wonder boven wonder.
De papa van mijn vriend heeft de reservatie in het steakrestaurant geannuleerd en heeft mijn vriend een restaurant laten kiezen.
Die dan mijn lievelingsrestaurant neemt :) (Spaans 'tapas'restaurant waar ik altijd met vrienden kom, en waar je -van horen zeggen- heeeel lekkere spare ribs kan eten ;))

Eind goed al goed.

En dat van die jager los ik dan zo op, bedankt!
Toch niet zulke stomme oude conservatieve mensen dus.  ;)

Gelukkig, want het wordt wel mijn  schoonvader! ;)
Dit doet mij ineens denken aan oudejaar, 2 jaar geleden.

Ik ging toen op oudejaarsavond gourmetten bij de familie van mijn toenmalige vriendje. We waren op dat moment al 2 jaar samen en zij moeder wist heel goed dat ik vege was.
Bleek dat ze "voor heel veel groentjes" had gezorgd, maar ze kwamen allemaal uit blik (Ook van die mandarijntjes. En van die worteltjes met zurige saus over. En ananas, erwtjes, en weet ik wat nog allemaal uit blik).

Bij mij thuis eten we nooit, of haast nooit uit blik, dus dat vond ik toen al redelijk vervelend.

En ze had 'de koude pasta' onder de mayo gemengd. Ik lust dus cht geen mayo > vervelend!!

Bovendien had ze helemaal niéts vegetarisch voor OP de gourmet voor me gekocht. Terwijl ik op voorhand had gevraagd of ik het zelf moest meebrengen, en dat ik dat bèst graag wilde doen. Maar ze stond erop. Uiteindelijk was zij het 'vergeten' te kopen.

Ok, mensen maken vergissingen en iedereen vergeet wel eens wat, maar als je op oudejaarsavond met 8 mensen aan tafel zit, bedwelmd van de vleesgeur, met alleen van die halfgare groenten op je bord... Tja.

Sinds die avond is het slechter en slechter gegaan met mijn vriend, en 3 maanden later zijn we uit elkaar gegaan. Hoofdzakelijk omdat ik absoluut niet met zijn familie kon leven, en dit echt aanzag voor een soort van geen respect tov mij.
(ook alle voorgerechtjes, en hapes waren ALLEMAAL -behlve de stronkjes bloemkool- met vlees)

Een familie etentje zegt, vind ik, veel over hoe mensen tegenover je staan en hoe ze je later zullen opnemen in hun familie.
Je kan mensen niet aan 1 keer beoordelen, maar er heerste echt zo'n anti-vegetarische sfeer (nou, wat een woord, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik precies bedoel, je hebt dat gewoon soms).