Zou Linda ook beroemd zijn geworden als voorvechtster van vegetarisme als ze met iemand anders was getrouwd? We zullen het nooit weten.
Ik denk dat dat gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden is geweest. Zowel Paul als Linda zijn niet als vegetariër geboren. Het verhaal gaat dat Paul McCartney vegetariër werd toen hij een lammetje in de wei zag dartelen. Maar ik heb ook een ander verhaal gehoord. Dat ze achter een vrachtwagen met kippen reden. Linda, die reeds een beroemd fotograaf was, maakte foto's van de beesten die ze wel grappig vond. En beide hadden er plezier in totdat ze die vrachtauto een zijweg in zagen slaan richting slachterij. Toen bekoelde de stemming abrupt.
Sindsdien werden al hun kinderen (James, Stella enz.) vegetarisch opgevoed, op hun oudste dochter Heather (dus niet te verwarren met Heather Mills) na. Zij kwam uit een eerder huwelijk van Paul.
Feit is wel dat haar kookboek "Beste Vegetarische Gerechten" haar reputatie geen goed doet. Hier en daar staan debiele opmerkingen als "Linzen worden sneller gaar als je ze een half uur weekt in kokend water".
Wat is daar zo debiel aan als ik vragen mag?
In veel gerechten wordt gebruik gemaakt van Linda's eigen nepvlees producten. (Vegetarisch niervet? Is dat ooit op de Nederlandse markt geweest?).
Voor zover ik zelf weet zijn Linda's produkten maar heel kort op de Nederlandse markt geweest en ik heb alleen produkten gezien als "Golden Dumplings" enzo. Geen vegetarisch niervet. Ze sloegen hier niet snel genoeg aan waardoor de importeur er geheid mee stopte en zich niets meer aantrok van de grote vraag achteraf.
Nou zou ik dat zeker ook doen als ik Linda was, maar ik heb geen vega kookboek nodig om te bedenken dat als ik nepvlees in een burrito doe, ik dan een vegetarisch gerecht heb. Dan had ik net zo goed een vlees-kookboek in de ramsj kunnen halen. "Beste vegetarische gerechten" is geen ècht goed kookboek, en met de meeste andere kookboeken in dit forum maak je waarschijnlijk een betere keus.
Als je het kookboek niet zo goed vindt (zelf ken ik het nog niet) kan ik je "Linda's Kitchen" ("Linda's Summerkitchen" en "Linda's Winterkitchen" ooit aparte boeken, zijn daar onderdeel van) 1995 Bullfinch Press, Little Brown and Company, London, ISBN 0-316-87735-2 wel aanraden. Ik kocht de Engelstalige uitgave toen de Nederlandse editie nog niet bestond maar die is beslist ook al heel lang in omloop.
De worteltaart is echt heerlijk, hoewel ik persoonlijk de iced sugar (glazuur) liever wegliet. Zelf hou ik ook niet zo van bbq of van bloemetjes eten (wel geprobeerd maar nou nee) maar voor de liefhebbers is daar in elk geval ook veel over te vinden.
<BR>Linda McCartney's beste vegetarische gerechten (<I>Linda McCartney On Tour: Over 200 Meat-free Dishes from Around the World</I>)
<BR>Uitgever: De Culinaire Boekerij.
<BR>ISBN: 90 215 23277 8
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Het boek is niet te bestellen via Bol.com (of ze hebben het wel heel diep in hun database verstopt), maar wel op <a href="http://www.gaia.be" target="_blank">www.gaia.be</a>
<BR>
<BR>
Ik ben beslist nieuwsgierig naar dat boek. Ga een dezer dagen eens op bol.com kijken. Bedankt voor de tip.
McCartney